menu

Film / Toplijsten en favorieten / Toplijsten (centraal topic)

zoeken in:
Nu ik er vanuit ga dat dit toch verplaatst gaat worden, kan ik net zo goed even volledig meegaan in de argumentatie: Ik vind dat een beperkte definitie van film in al zijn facetten, maar vooruit. Ik heb namelijk ook géén van al die titels in mijn top 500. De docu's die ik bijvoorbeeld wél in mijn top 150 heb, hebben volgens mij ook grenzen opgezocht of zijn op zijn minst esthetisch bevredigend (enkele raken me simpelweg op persoonlijk vlak):

- Chelovek s Kino-Apparatom (1929)
- Heart of a Dog (2015)
- Lektionen in Finsternis (1992)
- Nostalgia de la Luz (2010)
- Tower (2016)
- Touching the Void (2003)
- The Cove (2009)
- Life Itself (2014)

Dat je een hoop docu's niet goed vind kan ik me voorstellen, dat het niet je favoriete genre is ook. Maar niet dat je al deze titels buiten zou willen sluiten omdat het geen film zou zijn. Het mag prima, maar ik behoud me het recht voor het te scharen in het rijtje van mijn vriendin die graag roept dat Picasso 'geen Kunst' is.

Bélon
John Milton schreef:
Onbekend bij bijna allen? Dat valt toch wel mee, Bélon?

Shoah staat op een flink aantal Toplijsten. Ik denk zelf dat die grens van 250 hier, prima is om te zorgen dat de top 250 afwisselend blijft. Je wilt toch niet alleen de titels erin die toevallig breed beschikbaar zijn, lijkt me? De Shawshanks? Shoah is bovendien vrij makkelijk te krijgen op dvd, bij de bieb of pindakaas. Was ook op tv vorig jaar. Sepuku is op ICM zelfs nummer 1 op de Most Favorite lijst.

Ik zeg niets aan veranderen

We kunnen niet zien hoe die toplijst eruit zou zien via de zoekmachine, of wel? Ik vrees dat dat een uitzonderlijk saai lijstje zou worden, met veel Lord of The rings, Spidermans en Marvels simpelweg omdat iedereen ze gezien heeft. Misschien valt het mee hoor.

Maar met 1000 als ondergrens zouden er uit de eerste 50 jaar van de filmgeschiedenis slechts 3 films kwalificeren: Casablanca, The Great Dictator en Citizen Kane.
Uit de jaren '50: 11 films
Jaren '60: 12 films

Met de jaren '70 komen we net aan twintig titels die qua aantal stemmen én hoogte van het gemiddelde wellicht goed genoeg scoren.

Je krijgt dan een top 250 lijst met meer bekende titels, in plaats van de hoger gewaardeerde. En er is met de huidige ondergrens van 250 stemmen toch altijd het zelfregulerende mechanisme wat Wibro aankaartte?
(quote)
Als een film niet waardig bevonden wordt, zakt die er vanzelf uit. My Sister's Keeper (2009) bijvoorbeeld.

OK 1000 stemmen lijkt mij bij nader inzien een te hoge drempel. Maar 500 lijkt mij prima.

Mede doordat -relatief- obscure films als Shoah de Top 250 in zouden kunnen komen, worden films als Amadeus (1984) (242), Barry Lyndon (1975) (241) en Lost Highway (1997) (240) wellicht uit de Top 250 gedrukt.

PS: dit zijn ook al vrij obscure films naar huidige maatstaven maar wel films die bijvoorbeeld nog wel eens op TV komen en van "gelegenheidsstemmers" en/of zappers lage stemmen kunnen verwachten, terwijl de echt obscure films alleen door liefhebbers actief opgesnord worden en een veel lagere kans hebben op lage stemmen.

Daarnaast staan de door mij aangehaalde voorbeelden Shoah (1985) en Tengoku to Jigoku (1963) al op een mooie nummer 3 en 9 in de tip 250.

John Milton schreef:
(quote)
Buaaarrrk.
Nee, daar moet ik niet aan denken.

Suna no Onna, Idi I Smotri en M eruit voor films als Seven Pounds, Law Abiding Citizen en de Marathon.
Bedankt voor het uittekenen, Alastor. De Horror....

Toevallig net voor ICM mijn nieuwe lijstje gemaakt met mijn favoriete films die <400 checks hebben. Die zijn voorlopig nog even niet in zicht.

Met een de drempel van 500 stemmen komen Idi I Smotri en M er iig wel in

En kijk ook eens wat voor moois er in de net-niet-Top-250-lijst van Alastor bungelt:
3,74 (1568)Happiness (1998), 3,76 (1622)Citizen Kane (1941) (wow niet verwacht!) 3,75 (2808)Blade Runner (1982) 3,76 (1530)Deliverance (1972) etc.

Toen ik begon met veel films kijken heb ik de top 250 vooral gebruikt voor de toen wat "onbekendere films" als beginnend filmkijker. Vaak films die niet uit de Verenidigde Staten komen, wat volgens mij in veel gevallen automatisch zorgt voor minder stemmen. Volgens mij is de top 250 op dit moment behoorlijk gevarieerd, en heben de bezoekers niet zo veel baat bij een top 250 vol met populaire moderne Amerikaanse films, die ze anders vroeg of laat toch wel waren tegengekomen. Voor mij zijn tips en suggesties dan ook meer waard dan een correcte rangschikking.

Flavio (moderator)
Misschien zou je minder rigoureus kunnen beginnen met een verhoging tot 300 of 350.

Maar snappen doe ik het nog niet echt. Uiteindelijk is dit toch een site voor filmliefhebbers, en is het toch alleen maar positief als meer mensen gewezen worden op pareltjes als High and Low of indrukwekkende docus als Shoah?

Bélon
Flavio schreef:
Misschien zou je minder rigoureus kunnen beginnen met een verhoging tot 300 of 350.

Maar snappen doe ik het nog niet echt. Uiteindelijk is dit toch een site voor filmliefhebbers, en is het toch alleen maar positief als meer mensen gewezen worden op pareltjes als High and Low of indrukwekkende docus als Shoah?

Probleem in dezen vind ik dan dat "pareltjes van vroeger" vrijwel altijd ouwe arthouse meuk* is en een vertekend beeld geeft van een kleine groep liefhebbers. Vandaar mijn idee om de drempel van het aantal stemmen te verhogen.

Je denkt toch niet dat die films vroeger in normale bioscopen hebben gedraaid: je krijgt dan films die vroeger al een zeer klein arthouse(rig) publiek hadden nu nadat er 20-50 jaar overheen is gegaan opeens classics zijn. Oude arthouse -> nu ineens classic. Mwah nee leuke marketing maar Not buying it.

De standaard oude James Bond meuk is door miljoenen meer bekeken maar nooit classic geworden -en terecht- maar über vage jaren '70 jaren Japanse films met bossen shag en tetten zijn nu zogenaamd classics omdat ze dubbel vaag zijn (én obscuur én oud). En krijgen ze een navenant extra hoge score.

(*don't get me wrong ik ben daar best een fan van maar ik tracht een meer objectieve analyse te geven hier)

starbright boy (moderator)
Bélon schreef:

Probleem in dezen vind ik dan dat "pareltjes van vroeger" vrijwel altijd ouwe arthouse meuk* is en een vertekend beeld geeft van een kleine groep liefhebbers. Vandaar mijn idee om de drempel van het aantal stemmen te verhogen.

We zijn een kleine groep filmliefhebbers. Dus representeert de lijst de site heel aardig. Ik sluit zeker niet uit dat het minimum aantal stemmen nog eens omhoog gaat, maar het zal waarschijnlijk niet een verdubbeling zijn en naar ineens 1000 gaan we al helemaal niet.

Je denkt toch niet dat die films vroeger in normale bioscopen hebben gedraaid: je krijgt dan films die vroeger al een zeer klein arthouse(rig) publiek hadden nu nadat er 20-50 jaar overheen is gegaan opeens classics zijn. Oude arthouse -> nu ineens classic. Mwah nee leuke marketing maar Not buying it.

Een zeer groot deel wel. Films als Una Giornata Particulare en Novecento draaiden in mainstreambioscopen in de jaren '70, La Salaire de la Peur of Le Cercle Rouge eerder ook, toen had je zelfs nog nauwelijks iets als arthouses. De grens tussen arthouse en commercieel is behoorlijk opgeschoven in de loop der jaren en nogal wat films die nu in de arthouses terecht komen draaiden vroeger gewoon in de reguliere bioscopen. Naast Engelstalige ook heel veel Franse en Italiaanse. Terwijl nu de sufste romantische komedie al in de arthouses terechtkomt als hij toevallig Frans gesproken is. Iets als Shoah is in de late jaren '80 na de bioscooprelease op de hele wereld met veel succes op TV uitgezonden (meestal in vier delen) en was echt niet obscuur. In Nederland verscheen in die tijd zelfs de complete tekst van alle interviews in boekvorm.

De standaard oude James Bond meuk is door miljoenen meer bekeken maar nooit classic geworden -en terecht- maar über vage jaren '70 jaren Japanse films met bossen shag en tetten zijn nu zogenaamd classics omdat ze dubbel vaag zijn (én obscuur én oud). En krijgen ze een navenant extra hoge score.

(*don't get me wrong ik ben daar best een fan van maar ik tracht een meer objectieve analyse te geven hier)

TsJa, als je zo ongenuanceerd gaat praten helpt dat je betoog bepaald niet. En objectief is je analyse al helemaal niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Er is geen woord meer overschat en misbruikt dan dat.

Twee punten: We hebben al een lijst waarin de mate waarin een film gezien is zwaarder doorweegt: de alternatieve top 250. En de lijst vertegenwoordigd de site, niet filmkijkers in het algemeen. Dat is een belangrijk verschil. Het aantal films dat 250 stemmen haalt is al een klein percentage van het totale aantal films dat op de site staat. Dat zijn veelbekeken films. De overgrote meerderheid van de films op de site (ik heb geen cijfers maar ik denk zeker 80%, en waarschijnlijk nog wel meer) haalt dat aantal nooit.

Je eerder genoemde TV argument gaat trouwens ook lang niet altijd op. Het door jou genoemde Barry Lyndon was bijvoorbeeld maar 3x op TV sinds de site dat bijhoudt. Twee keer daarvan was op de BBC en de laatste keer was 9 jaar geleden. Lost Highway was 10 jaar terug voor het laatst op TV en dat is de enige keer dat de film op TV was in de bijna 15 jaar data die we hebben. La Battaglia di Algeri is met twee keer in de laatste zeven jaar vaker op TV. Alleen Amadeus is van je drie voorbeelden vaker op TV, maar ook bij die was het met Nederlandse ondertiteling voor het laatst in 2008. Daarna nog twee keer op de BBC. Op TV komen vooral de recente makkelijkere arthouse (meestal twee keer op NPO 2 en twee keer op Canvas en veel minder titels dan een paar jaar terug), bioscoophits en vooral veel herhalingen van films die je goedkoop kunt uitzenden en die relatief veel kijkers trekken voor kleinere zenders als RTL7 of Veronica. Vaak James Bond of Steven Seagall-actie of oude blockbusters (maar meestal niet ouder dan de jaren '90). En soms op de Belg of de BBC een hollywoodklassieker. Dat is het wel. En ik denk bovendien dat vrijwel niemand op de site nog vaak films op TV kijkt. Zelfs niet zappend. Netflix heeft meer dan een miljoen abonnees. Mensen zoeken vrijwel alleen nog maar zelf op wat ze willen zien.

Maar ik val in herhaling. Dit is een discussie die een keer in de zoveel tijd weer eens opduikt. Dat was al zo toen ik net op de site zat en het minimum aantal stemmen nog 50 was. In die tijd is het nog weleens voorgekomen dat een film vanuit de tiplijst op 1 terecht kwam na genoeg stemmen te hebben behaald.

TornadoEF5 schreef:
Ik ben zeker tegen hoewel ik vind dat documentaires niet opgenomen zouden mogen worden (Heima, shoah, pearl jam, pink floyd: the wall, senna, etc... ).
Eens, maar The Wall is geen documentaire.

In De Site > Algemeen > LGTB-list:

Is het mogelijk om aan de toplijsten een LGTB toe te voegen? Zoniet vraag ik het gewoon in het forum.

kappeuter (crew)
katie morosky schreef:
In De Site > Algemeen > LGTB-list:

Is het mogelijk om aan de toplijsten een LGTB toe te voegen? Zoniet vraag ik het gewoon in het forum.

Ik denk niet dat het mogelijk is, aangezien we geen genre-aanduiding hebben die dit type film aanduidt.
Ook hebben we op MM geen trefwoorden bij films.
Dus dan zou ik zo gauw niet weten hoe dit te realiseren is.

Er is overigens wel dit topic:
Film >> Toplijsten en favorieten >> De beste gay films

En dit genre-topic:
Film >> Genres en landen >> Films over transgender, transseksualiteit of travestie

Ik zou dit dan graag in het forum zien als een topic

kappeuter (crew)
Is LGTB niet gewoon een verzamelnaam? Wat is er mis met de term 'gay' films? Is er een verschil tussen 'gay' films en LGTB films?
Worden LGTB films niet gewoon samengevat in de de hierboven bovengenoemde topics?
Ik heb er geen verstand van daarom vraag ik het maar.

En wanneer is een film juist een LGBT-film? Is Philadelphia er één? Todo sobre mi madre? American Beauty? Dallas Buyers Club? Dog Day Afternoon? Mysterious Skin?

Ik heb liever als er ooit een functie aan MM wordt toegevoegd dat productiehuizen worden toegevoegd en klikbaar worden. En misschien nog meer dat hetzelfde gebeurd met de acteurs, en die ook klikbaar worden en je over die acteurs meer kan opzoeken via de zoekfuncties. Maar goed, dat zal wel niet gebeuren en lijkt me ook erg lastig (en voor films die meer dan drie belangrijke acteurs hebben, wordt dat best lastig). Al vind ik het tegelijkertijd ook jammer dat te pas en te onpas je je aan het stramien van drie acteurs moet houden.

John Milton schreef:
(quote)
Buaaarrrk.
Nee, daar moet ik niet aan denken.

Suna no Onna, Idi I Smotri en M eruit voor films als Seven Pounds, Law Abiding Citizen en de Marathon.
Bedankt voor het uittekenen, Alastor. De Horror....

Toevallig net voor ICM mijn nieuwe lijstje gemaakt met mijn favoriete films die <400 checks hebben. Die zijn voorlopig nog even niet in zicht.

Puur objectief gezien denk ik dat het merendeel van de Moviemeter bezoekers toch meer hebben aan de lijst van de films die er uit vliegen voor de obscure films. Er zullen er heel weinig zijn die Shoah vrijwillig zullen bekijken. Terwijl films als Lost in Translation, Blade Runner en The Broken Circle Breakdown dan toch betere tips vormen. Al zit er ook veel middenmoot bij. Al vind ik een verhoging van het minimum naar 1000 stemmen ook erg bruut.

Maar misschien moet er dan maar een top 500 komen.

John Milton schreef:
Daar ben je niet alleen in TornadoEF5 al heb ik het nooit gesnapt. Klinkt voor mij bijna hetzelfde als 'ik vind dat er geen horrors opgenomen zouden mogen worden'. Want waar trek je dan de grens, mag avant-garde (zoals Ballet Mecanique, ware het geen short geweest) er wel in? en wat als een film non-narratieve sequenties omvat? of fictie en documentaire mengt? Hoe zit het dan met dit soort titels?

Moeten we deze werken van filmmakers als Kiarostami, Welles, Herzog, Vertov en Panahi buiten beschouwing laten? Is dit geen film??

Ik ga iets mogelijk/wellicht/waarschijnlijk/zeker pedants zeggen: Ik ben nog steeds van mening dat die zienswijze (vaak) verbonden is met een gebrek aan gewenning met het genre. Docu is meer dan je camera richten op iets dat daadwerkelijk gebeurt, en wat je vervolgens ziet is de waarheid. Documentaires zijn evengoed een constructie van de auteur.

De lijn tussen The Blair Witch Project en Bowling For Columbine of wat dan ook, is voor mij vrij dun. Maar dat geldt evenzeer voor iedere andere docu. Er is een visie en wat we zien is bewust. Docu is film.

Net zoals, Friezen, Brabo's en Limbo's óók Nederlanders zijn. Echt waar. (kon het niet laten )

Ja, daar heb je zeker en vast gelijk in. Ik heb zelf nu ook Grizzly Man, The King of Kong, Encounters at the End of the World gezien (alle drie vond ik ze erg goed) en de lijn tussen fictie en docu is inderdaad vrij dun. Docu's hebben dus zeker en vast hun plaats in de lijst. Al vind ik wel dat muziekdocu's zwaar overrated worden doordat het een soort van: "voor de fans, van de fans" erop hanteert. Maar dat is weer een andere discussie. En ik heb nog altijd de keuze om ze niet te kijken, al kan ik het misschien juist wel doen, om zo weer wat meer bij te leren over de groepen die ik niet ken.

kappeuter (crew)
Gepromoveerd vanuit de tip 250:

(afbeelding)

Staat nu dus in de top 250: Ace in the Hole (1951)
Waarschijnlijk mede dankzij re-release in de bioscoop.

Bij Du Rififi chez les Hommes:

Amai zeg, deze film zakt wel opvallend snel.

kappeuter (crew)
Valt mee, zat 12 jaar geleden ongeveer op hetzelfde gemiddelde.
Zodra een film promoveert uit de tip 250 naar de top 250 gebeurt er meestal wel wat met het gemiddelde.
Nog steeds een nette top 100 notering.

Moviemeter top 500

Ik heb de top 250 uitgebreid tot een top 500 volgens dezelfde gehanteerde regels hier:
- een minimum aan 250 stemmen
- niet in de bioscoop uitgebracht na 23/08/2016
- eerst gesorteerd op rating, dan op aantal stemmen

Bij 500 films zitten we al aan 3,68 qua rating. Wellicht ga ik die lijst ooit uitbreiden tot een top 1000 en dan jaarlijks proberen updaten. De tip 250 ga ik ook nog op ICM zetten, want blijkbaar staat die ook nog niet op ICM.

Contratiempo (2016)

Wanneer gaat film naar de top250? Ergens nog een triggerdatum?

Wanneer er geen bios release is ingegeven is het einde van het jaar geloof ik. Binnen een dikke twee maand dus.

TMP

De bovenste vier staan inmiddels in de Top 250. Song of the Sea (2014) heeft de lijst niet gehaald en The Big Heat (1953) gaat de lijst niet halen, gelet op het huidige gemiddelde. Verder is Contratiempo (2016) in de Top 250 gekomen en datzelfde gaat later deze maand met Lion (2016) gebeuren.

Ook de volgende films (uit de tiplijst) komen nog in aanmerking voor de toplijst:
248. Il Grande Silenzio (1968) (3,77)
239. Werckmeister Harmóniák (2000) (3,87)
238. The Stoning of Soraya M. (2008) (3,84)
237. Pearl Jam Twenty (2011) (3,80)
236. Le Trou (1960) (3,99)
236. The Best Years of Our Lives (1946) (3,86)
233. Tasogare Seibei (2002) (3,84)
228. Tystnaden (1963) (3,80)
225. Höstsonaten (1978) (3,86)
218. När Mörkret Faller (2006) (3,81)
220. Samsara (2011) (3,79)
218. Sherlock Jr. (1924) (3,78)
215. Mildred Pierce (1945) (3,83)
207. Kirschblüten - Hanami (2008) (3,79)
208. Dersu Uzala (1975) (3,96)
202. Letyat Zhuravli (1957) (3,81)
200. Ai no Mukidashi (2008) (3,95)

MM Top100 Regisseurs

Ik heb zelf slechts één regisseuse in mijn top10 opgenomen, maar dat blijkt nog veel te zijn. De enige vrouw uit de gehele lijst is terug te vinden op plaats 97.

Wat zegt dit over de filmwereld of het MM-publiek?

Het zegt weinig over het MM-publiek. Als vrouwelijke regisseurs amper kansen krijgen kunnen wij hun niet-gemaakte films ook moeilijk goedvinden.

Alastor schreef:
De enige vrouw uit de gehele lijst is terug te vinden op plaats 97.

En die staat er enkel in vanwege haar patriarchale familienaam...

geplaatst:
alexspyforever heeft de MovieMeter Top Horrorfilms opgestart en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er ook interesse is in een MovieMeter Toplijst in het thriller genre?

Wie dan de organisator gaat worden en wie dan de taak op zich neemt om de lijsten te verwerken en dergelijke, is nog niet bekend. Ik wil eerst even poolshoogte nemen of er wel genoeg animo voor is.

Ik hoor het graag!

geplaatst:
Ik wil altijd wel meedoen met lijstjes, maar of je op deze plek de animo kunt polsen, betwijfel ik

geplaatst:
Alexander1900 schreef:
alexspyforever heeft de MovieMeter Top Horrorfilms opgestart en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er ook interesse is in een MovieMeter Toplijst in het thriller genre?

Wie dan de organisator gaat worden en wie dan de taak op zich neemt om de lijsten te verwerken en dergelijke, is nog niet bekend. Ik wil eerst even poolshoogte nemen of er wel genoeg animo voor is.

Ik hoor het graag!

Een goede thriller sla ik niet af, al blijf ik dit genre toch meer zien als een opstap naar horror. Ik denk niet dat ik een top 10 thriller kan samenstellen laat staan een top 50. Fantasy of sci-fi zou misschien nog wel lukken dus dat zou ik nog wel eens willen organiseren of aan meedoen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.