- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Toplijsten (centraal topic)
Toplijsten (centraal topic)
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Vanwege de recente genre-uitbreiding zijn er nu 4 toplijsten bijgekomen:
https://www.moviemeter.nl/list/genre/biography
https://www.moviemeter.nl/list/genre/history
https://www.moviemeter.nl/list/genre/experimental
https://www.moviemeter.nl/list/genre/sport
Experimentele films hebben meestal niet zoveel stemmen (minimaal 100 stemmen voor genretoplijst), dus vandaar dat die lijst wat korter is.
stephan-0115
-
- 1340 berichten
- 1870 stemmen
Vooral die eerste 2 zijn interessante uitbreidingen naar mijn mening.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Experimentele films hebben meestal niet zoveel stemmen (minimaal 100 stemmen voor genretoplijst), dus vandaar dat die lijst wat korter is.
Kan dat minimum niet verlaagd worden? Met een drempel van 100+ stemmen vrees ik dat de toplijst met experimentele films erg kort zal blijven.
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Kan dat minimum niet verlaagd worden? Met een drempel van 100+ stemmen vrees ik dat de toplijst met experimentele films erg kort zal blijven.
Ja dat is niet zo mooi. Het staat op de ideeënlijst om hier wat aan te doen:
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Berichten verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > They Shoot Pictures, Don't They?
AGE-411
-
- 10236 berichten
- 723 stemmen
Mijn laatste update dateert van meer dan een jaar terug.
Dit is de lijst van films die vanuit de tiplijst binnenkort de top250 kunnen binnensluipen.
245. To Be or Not to Be (1942) (3,82)
244 Seppuku (1962) (4,03)
244. Tengoku to Jigoku (1963) (4,01)
237. Queen: Days of Our Lives (2011) (3,96)
232. Shoah (1985) (4,06)
232. Pearl Jam Twenty (2011) (3,79)
231. Die Brücke (1959) (3,86)
227. Stop Making Sense (1984) (3,89)
226. Tasogare Seibei (2002) (3,85)
225. Ace in the Hole (1951) (3,84)
225. The Stoning of Soraya M. (2008) (3,83)
222. Werckmeister Harmóniák (2000) (3,85)
222. Tystnaden (1963) (3,78)
221. Le Trou (1960) (4,01)
220. Il Grande Silenzio (1968) (3,77)
220. Song of the Sea (2014) (3,76)
214. The Best Years of Our Lives (1946) (3,88)
207. När Mörkret Faller (2006) (3,81)
207. Kaguyahime no Monogatari (2013) (3,77)
205. Höstsonaten (1978) (3,88)
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ace in the Hole, Song of the Sea, Werckmeister Harmóniák en The Best Years of our Lives mogen er van mij wel in
Seppuku moet ik maar eens herzien, ik acht de kans aanwezig dat ik die nog niet volledig op waarde schat.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Bij De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic #2:
Bij Seppuku (1962)
Eens deze film hoort m.i. niet in het rijtje van Braveheart (1995) of Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) (zeg 20x zoveel stemmen) of zelfs een Japanse über classic als Shichinin no Samurai (1954) (5x zoveel stemmen).
Dit is een film die prima in deze lijst hoort https://www.moviemeter.nl/list/tip maar te obscuur is voor een échte toplijst.
Ik zou eigenlijk graag zien dat het mininum aantal stemmen voor een film om voor de Top 250 in aanmerking te komen wordt verhoogd naar 500 of zelfs 1000 stemmen.
Ik kaart 'm meteen even aan.
Bij dezen aangekaart
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Valt misschien wel wat voor te zeggen, maar wellicht kan juist het bereiken van de top250 een film uit de obscuriteit halen.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ja maar aan de andere kant worden hierdoor wellicht minder obscure films met duizenden stemmen uit de Top 250 "gedrukt".
Deze film is dichtbij de Top 250: Tengoku to Jigoku (1963)
Ook deze 9 1/2 uur durende WO 2 documentaire ruikt aan de Top 250: Shoah (1985)
Dit soort films wordt nauwelijks op TV etc. uitgezonden waardoor een kleine groep liefhebbers die ze hoog beoordeeld het stemgemiddelde bepaald en er haast geen "tegenstemmers" zijn. M.i. zijn dit soort films -geliefd bij weinigen, onbekend bij bijna allen- beter op hun plaats in een Tip 250.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Onbekend bij bijna allen? Dat valt toch wel mee, Bélon?
Shoah staat op een flink aantal Toplijsten. Ik denk zelf dat die grens van 250 hier, prima is om te zorgen dat de top 250 afwisselend blijft. Je wilt toch niet alleen de titels erin die toevallig breed beschikbaar zijn, lijkt me? De Shawshanks? Shoah is bovendien vrij makkelijk te krijgen op dvd, bij de bieb of pindakaas. Was ook op tv vorig jaar. Sepuku is op ICM zelfs nummer 1 op de Most Favorite lijst.
Ik zeg niets aan veranderen
We kunnen niet zien hoe die toplijst eruit zou zien via de zoekmachine, of wel? Ik vrees dat dat een uitzonderlijk saai lijstje zou worden, met veel Lord of The rings, Spidermans en Marvels simpelweg omdat iedereen ze gezien heeft. Misschien valt het mee hoor.
Maar met 1000 als ondergrens zouden er uit de eerste 50 jaar van de filmgeschiedenis slechts 3 films kwalificeren: Casablanca, The Great Dictator en Citizen Kane.
Uit de jaren '50: 11 films
Jaren '60: 12 films
Met de jaren '70 komen we net aan twintig titels die qua aantal stemmen én hoogte van het gemiddelde wellicht goed genoeg scoren.
Je krijgt dan een top 250 lijst met meer bekende titels, in plaats van de hoger gewaardeerde. En er is met de huidige ondergrens van 250 stemmen toch altijd het zelfregulerende mechanisme wat Wibro aankaartte?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
250 is echt wel al aanzienlijk voor een site als MM, dan spreek je toch niet meer van "een klein groepje liefhebbers". Meteen naar 500 of zelfs 1000 is ook een énorme verhoging. Vroeger kwamen er wel als eens 50 stemmen bij de ondergrens bij, da's een meer gangbaar tempo voor een site als MM.
Maar voor mij hoeft het zeker niet, zoals John Milton al aangeeft zakken die "minder bekende" films er toch redelijk snel uit als ze de test van het grote publiek niet overleven.
Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
Valt misschien wel wat voor te zeggen, maar wellicht kan juist het bereiken van de top250 een film uit de obscuriteit halen.
4,01 (256)Seppuku (1962)
3,94 (254)Suna no Onna (1964)
3,93 (708)Double Indemnity (1944)
3,92 (809)Nuovo Cinema Paradiso (1988)
3,91 (294)Du Rififi chez les Hommes (1955)
3,91 (278)Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut, Un (1956)
3,90 (818)Idi i Smotri (1985)
3,90 (551)Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)
3,90 (449)Judgment at Nuremberg (1961)
3,90 (298)Woman under the Influence, A (1974)
3,89 (442)Salaire de la Peur, Le (1953)
3,87 (793)Temple Grandin (2010)
3,87 (585)Giornata Particolare, Una (1977)
3,87 (515)Witness for the Prosecution (1957)
3,87 (456)Ikiru (1952)
3,86 (547)Samouraï, Le (1967)
3,86 (537)Senna (2010)
3,86 (368)Cercle Rouge, Le (1970)
3,85 (400)Battaglia di Algeri, La (1966)
3,83 (773)M (1931)
3,83 (470)Fanny och Alexander (1982)
3,83 (379)Heima (2007)
3,83 (365)Grapes of Wrath, The (1940)
3,82 (874)Tonari no Totoro (1988)
3,82 (714)Novecento (1976)
3,82 (593)Searching for Sugar Man (2012)
3,81 (635)Ladri di Biciclette (1948)
3,81 (624)Manon des Sources (1986)
3,80 (866)Strangers on a Train (1951)
3,80 (678)Jean de Florette (1986)
3,80 (558)Mr. Smith Goes to Washington (1939)
3,80 (547)Persona (1966)
3,80 (546)Kokuhaku (2010)
3,79 (805)Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)
3,79 (803)Apartment, The (1960)
3,79 (632)Dare mo Shiranai (2004)
3,79 (563)Premier Jour du Reste de Ta Vie, Le (2008)
3,79 (403)Woodstock (1970)
3,79 (318)In a Lonely Place (1950)
3,79 (276)Umberto D. (1952)
3,78 (719)Amantes del Círculo Polar, Los (1998)
3,78 (684)Conseguenze dell'Amore, Le (2004)
3,78 (658)On the Waterfront (1954)
3,78 (521)Diaboliques, Les (1955)
3,78 (443)White Heat (1949)
3,78 (318)Andrey Rublyov (1966)
3,78 (316)Armée des Ombres, L' (1969)
3,78 (303)What Ever Happened to Baby Jane? (1962)
3,77 (930)Mou Gaan Dou (2002)
3,77 (588)Relatos Salvajes (2014)
3,77 (641)Treasure of the Sierra Madre, The (1948)
3,77 (335)Rocco e i Suoi Fratelli (1960)
3,77 (315)Kimssi Pyoryugi (2009)
Ja maar aan de andere kant worden hierdoor wellicht minder obscure films met duizenden stemmen uit de Top 250 "gedrukt".
3,76 (5030)Bourne Identity, The (2002)
3,76 (4981)V for Vendetta (2005)
3,76 (3409)Seven Pounds (2008)
3,76 (2568)Last King of Scotland, The (2006)
3,76 (2323)Unforgiven (1992)
3,76 (1622)Citizen Kane (1941)
3,76 (1584)Scent of a Woman (1992)
3,76 (1530)Deliverance (1972)
3,76 (1509)JFK (1991)
3,76 (1400)Great Escape, The (1963)
3,76 (1352)Graduate, The (1967)
3,76 (1327)Gegen die Wand (2004)
3,75 (4165)Law Abiding Citizen (2009)
3,75 (3215)21 Grams (2003)
3,75 (2808)Blade Runner (1982)
3,75 (2582)Life of Brian (1979)
3,75 (2431)12 Years a Slave (2013)
3,75 (1928)Blue Velvet (1986)
3,75 (1648)My Sister's Keeper (2009)
3,75 (1588)Bronx Tale, A (1993)
3,75 (1345)Shi Mian Mai Fu (2004)
3,75 (1124)Broken Circle Breakdown, The (2012)
3,75 (1088)Some Like It Hot (1959)
3,74 (5350)Kill Bill: Vol. 2 (2004)
3,74 (5232)Finding Nemo (2003)
3,74 (3744)Apocalypto (2006)
3,74 (3039)Untouchables, The (1987)
3,74 (2886)Machinist, The (2004)
3,74 (1614)Boogie Nights (1997)
3,74 (1568)Happiness (1998)
3,74 (1471)Diarios de Motocicleta (2004)
3,74 (1426)Rosemary's Baby (1968)
3,74 (1370)Hable con Ella (2002)
3,74 (1340)Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981)
3,74 (1243)Abre los Ojos (1997)
3,74 (1088)Ennemi Public N° 1, L' (2008)
3,73 (6108)Hangover, The (2009)
3,73 (5124)Taken (2008)
3,73 (4454)Kick-Ass (2010)
3,73 (4075)Lost in Translation (2003)
3,73 (3262)Blow (2001)
3,73 (2713)Gone Girl (2014)
3,73 (2638)25th Hour (2002)
3,73 (2307)Experiment, Das (2001)
3,73 (1930)Perks of Being a Wallflower, The (2012)
3,73 (1910)Marathon, De (2012)
3,73 (1767)Stand by Me (1986)
3,73 (1698)Misery (1990)
3,73 (1626)Life of David Gale, The (2003)
3,73 (1412)Ray (2004)
3,73 (1257)Name der Rose, Der (1986)
3,73 (1231)Bridge on the River Kwai, The (1957)
3,73 (1215)Killing Fields, The (1984)
We kunnen niet zien hoe die toplijst eruit zou zien via de zoekmachine, of wel?
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Te vroeg om van een trend te spreken, maar het gemiddelde van de laatste 6 stemmen bij Seppuku, oftewel de stemmen die uitgebracht zijn sinds die in de toplijst staat, is 3,25.
Het zou misschien interessant zijn om te kijken hoe de wat minder bekende titels (obscuur zou ik ze niet willen noemen) het doen sinds ze in de Top 250 staan maar ik vermoed dat ze wat gezakt zijn. En zoniet is er kennelijk toch een breder publiek voor.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Nee, daar moet ik niet aan denken.
Suna no Onna, Idi I Smotri en M eruit voor films als Seven Pounds, Law Abiding Citizen en de Marathon.
Bedankt voor het uittekenen, Alastor. De Horror....
Toevallig net voor ICM mijn nieuwe lijstje gemaakt met mijn favoriete films die <400 checks hebben. Die zijn voorlopig nog even niet in zicht.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Toch is de ondergrens al jaren en jaren niet meer aangepast, terwijl dat vroeger wel gebruikelijk is. Uiteindelijk moet je vooral een balans vinden. Ik vind petsoonlijk dat de grens ongeveer bij 3.75 moet liggen.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Toch is de ondergrens al jaren en jaren niet meer aangepast, terwijl dat vroeger wel gebruikelijk is. Uiteindelijk moet je vooral een balans vinden. Ik vind petsoonlijk dat de grens ongeveer bij 3.75 moet liggen.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Je hebt eigenlijk gelijk, maar toch is die 3.75 vrij stabiel. Veel films vallen na een aantal jaar toch terug in de score onder die grens.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Ik ben zeker tegen hoewel ik vind dat documentaires niet opgenomen zouden mogen worden (Heima, shoah, pearl jam, pink floyd: the wall, senna, etc... ).
Ofwel moeten we de top 250 uitbreiden naar een top 500.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Daar ben je niet alleen in TornadoEF5 al heb ik het nooit gesnapt. Klinkt voor mij bijna hetzelfde als 'ik vind dat er geen horrors opgenomen zouden mogen worden'. Want waar trek je dan de grens, mag avant-garde (zoals Ballet Mecanique, ware het geen short geweest) er wel in? en wat als een film non-narratieve sequenties omvat? of fictie en documentaire mengt? Hoe zit het dan met dit soort titels?
Moeten we deze werken van filmmakers als Kiarostami, Welles, Herzog, Vertov en Panahi buiten beschouwing laten? Is dit geen film??
Ik ga iets mogelijk/wellicht/waarschijnlijk/zeker pedants zeggen: Ik ben nog steeds van mening dat die zienswijze (vaak) verbonden is met een gebrek aan gewenning met het genre. Docu is meer dan je camera richten op iets dat daadwerkelijk gebeurt, en wat je vervolgens ziet is de waarheid. Documentaires zijn evengoed een constructie van de auteur.
De lijn tussen The Blair Witch Project en Bowling For Columbine of wat dan ook, is voor mij vrij dun. Maar dat geldt evenzeer voor iedere andere docu. Er is een visie en wat we zien is bewust. Docu is film.
Net zoals, Friezen, Brabo's en Limbo's óók Nederlanders zijn. Echt waar. (kon het niet laten )
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Van de 53 films in het lijstje enkele berichten terug, met films die in de top 250 zouden geraken met een hogere ondergrens, zijn er 30 films uit de 21e eeuw. Als er al meer stemmen gaan naar films, gaan die vooral naar recentere films. En je merkt aan de lijst dat - los van hun kwaliteit - vooral bekendere films zijn. Je krijgt dan toch wel een wat engere recentere en vooral Amerikaanse filmlijst.
Met een ondergrens van 250 heb je toch wel genoeg draagvlak en kan je al niet meer spreken van obscure films. Bovendien leeft de lijst dan ook iets meer, doordat er af en toe films de grens van 250 halen en anderen net wegzakken.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Ik vind gewoon niet dat een film van 9u30 (!) of een docu dat enkel iets is voor een kleine groep muziekfans in een toplijst thuishoort. Zo een docu heeft eigenlijk ook nog weinig met film te maken en meer met muziek. Natuurlijk heb ik wel gemerkt dat de lijn dunner is dan je zou denken (of denkbeeldig is), maar dan kan je ook gaan beargumenteren dat de lijn tussen film en theater, film en game en vooral film en serie ook onterecht is, en denkbeeldig is. En in een bepaalde zin spelen wij toch ook in een film en zijn wij in dit geval de acteurs. En zeg dan toch niet dat we niet kunnen acteren?
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Je hebt ook verschillende docu's. Ik denk dan aan dehene die je op NaGeo of Discovery Channel ziet, en die van Herzog waarbij hij meer ingaat op de mens achter een bepaald iets (zie bvb. Grizzly man - een docu die in de kern eigenlijk nog weinig te maken heeft over beren en daarom juist zo goed is, grappig genoeg gaat het daar ook over een bepaalde grens die dunner is dan het lijkt.), maar tussen de opbouw van die docu's zit er een zeer groot verschil, en wellicht moet die wat duidelijker worden, want doordat ik gewend was aan de vertelstructuur van een NaGeo (en voor non-fictie veel liever zo een docu zie), dan een waar er voortdurend gepraat wordt. Ik heb vaak totaal verkeerde verwachtingen van een docu.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Van de 53 films in het lijstje enkele berichten terug, met films die in de top 250 zouden geraken met een hogere ondergrens, zijn er 30 films uit de 21e eeuw. Als er al meer stemmen gaan naar films, gaan die vooral naar recentere films. En je merkt aan de lijst dat - los van hun kwaliteit - vooral bekendere films zijn. Je krijgt dan toch wel een wat engere recentere en vooral Amerikaanse filmlijst.
Met een ondergrens van 250 heb je toch wel genoeg draagvlak en kan je al niet meer spreken van obscure films. Bovendien leeft de lijst dan ook iets meer, doordat er af en toe films de grens van 250 halen en anderen net wegzakken.
Ik vind ze nu al niet dynamisch genoeg, omdat ik vind dat de site geen stemmen moet meenemen van gebruikers die al 7 jaar niet meer ingelogd hebben. Toen konden ze The green mile een 4.5 gegeven hebben, en wie zegt dat ze dat opnieuw zouden doen? De lijst is volledig vastgeroest en een stem is irrelevant geworden. Ik was enorm blij toen ik zag dat mijn stem de score van memento met 0,01 punten naar beneden haalde omdat ik dat nog nooit gezien had. Trainspotting (1996), A Clockwork Orange (1971), El Laberinto del Fauno (2006), Casino (1995), Platoon (1986), Casablanca (1942) en Nuovo Cinema Paradiso (1988) profiteerden en gingen een plekje omhoog.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wat je op Nat Geo ziet, is geen moment in mijn gedachten geweest, in alles wat ik hierboven typte.
Das téévéé (trekt vies gezicht). Ik doelde meer op docu's als in de linkjes van mijn bericht hierboven. Niet de voice-over-shizzle-ik-vermaak-je-wel-even-terwijl-je-tussendoor-al-onze-reclames-vreet-schijt-docu's die we tegenwoordig van NG mogen verwachten.
Die troep wil ook liever niet terugzien in een toplijst.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Wat je op Nat Geo ziet, is geen moment in mijn gedachten geweest, in alles wat ik hierboven typte.
Das téévéé (trekt vies gezicht). Ik doelde meer op docu's als in de linkjes van mijn bericht hierboven. Niet de voice-over-shizzle-ik-vermaak-je-wel-even-terwijl-je-tussendoor-al-onze-reclames-vreet-schijt-docu's die we tegenwoordig van NG mogen verwachten.
Die troep wil ook liever niet terugzien in een toplijst.
maar je erkent wel het verschil.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
euh... ja?
net zoals ik het verschil erken tussen The Wire of Deadwood, en Goede Tijden, Slechte Tijden of Santa Babarbara? Je zegt het alsof het een verrassing is
Of praten we langs elkaar heen?
horizons
-
- 5655 berichten
- 2322 stemmen
Geen idee maar ik ben het met tornado eens dat documentaires vreemde eenden in de bijt zijn.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Misschien moet dit even verplaatst naar Film >> Genres en landen >> Documentaires ?
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
euh... ja?
net zoals ik het verschil erken tussen The Wire of Deadwood, en Goede Tijden, Slechte Tijden of Santa Babarbara? Je zegt het alsof het een verrassing is
Of praten we langs elkaar heen?
Ja, ik blijf erbij dat een Heima, Shoah, Senna of een Earth echt niet thuishoort in een toplijst. Een Grizzly man (indien in de lijst) zou er wel thuishoren omdat dat al meer film is of die grens opzoekt.