Meningen
Hier kun je zien welke berichten Brandt als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Saveurs du Palais, Les (2012)
Alternatieve titel: Haute Cuisine
Regelrechte foodporn dit. Een film met veel beelden over eten dus. Kok kookt ingewikkeld voor de Franse president uit grootmoeders keuken. Mijn grootmoeder kookte een stuk eenvoudiger en ik zie de kok van Mark Rutte het nog niet doen, als ie al een kok heeft. Rare jongens die Fransen! Catherine Frot kon me nog wel bekoren, evenals het kijkje in de keuken van het het Champs-Elysee, maar het script is vederlicht en die toneelscène op het eind is werkelijk tenenkrommend.
Scarface (1983)
Al een paar keer aan Scarface begonnen, maar steeds afgezet. Deels vanwege overacting van Al Pacino. Ik vind het maar een vervelend kereltje waar ik geen enkele sympathie mee heb. Deels vanwege de voorspelbaarheid van het script. Maar afijn, nu dus wel afgezien en uiteindelijk de klasse gezien van Scarface. Maar toch... niet mijn kopje thee
Sens de la Fête, Le (2017)
Alternatieve titel: C'est la Vie!
Humor die je vaak op je klompen aan voelt komen, maar het tempo ligt hoog en op een gegeven moment moet je er maar gewoon in meegaan (mijn huisgenoot rolde bijna van de bank). En dan is C'est la via bij vlagen een hilarisch vermakelijke film. En ja, dat is een soort van pleonasme.
Serenity (2019)
Serenity is de naam van een boot in een film vol clichés en karikaturen. Het begint best goed met prachtig geschoten beelden op Mauritius en een ontspoorde vistocht op de eerder genoemde boot. MacConaughey is in vorm, net als Dian Lane in een wat sneu bijrolletje. Maar met de entree van Anne Hathaway gaat het helemaal mis. Christus te paard, wat speelt die vrouw belabberd. Het plot dat zich daarna ontvouwd is ronduit belachelijk. Mijn tip: zet de film na een dik half uur af en schenk een borrel in. Dan heb je een leuke korte film gezien met een open einde.
Shutter Island (2010)
Op het puntje van mijn stoel gezeten bij deze rolprent. Begin inmiddels fan te worden van Martin Scorsese. De sfeer, de regie, de acteurs, de locatie... alles goed verzorgd. Minpuntje vond ik wel de vaak wat vet aangezette soundtrack. Had ook verwacht dat hij op het eind weer met een nummer van de Stones of een 70's rockband aan zou komen zetten, maar hierin wist de meester zich te beheersen. Gave film die ik zeker nog een keer ga zien.
Silêncio do Céu, O (2016)
Alternatieve titel: The Silence of the Sky
Film over een stel dat geheimen voor elkaar heeft. Op zich niks nieuws onder de zon en dat komt ook niet. Is de eerste helft nog goed om door te komen, maar door gebrek aan communicatie komen ze beiden niet veel verder en verwatert de film. Je vraagt je op het einde af waar de regisseur heen wil.
Silver Linings Playbook (2012)
Gisteren deze film gezien op rtl 8, dus met een boel onderbrekingen. Op zich kan ik me wel vinden in de ronkende commentaren hierboven. Goede dialogen en schitterend acteerwerk. Maar dat je er een stijf kwartier voor het einde er ineens achter komt dat je naar een romkom zit te kijken is een verrassing en bepaald geen aangename.
Six Minutes to Midnight (2020)
Een interessant gegeven; een Duits meisjes internaat in het Engeland van eind jaren dertig. En daar houdt het ook meteen bij op. Geen moment heb ik me betrokken gevoeld bij het verhaal. Ligt het aan het script of de afstandelijke aanpak van de regisseur? Waarschijnlijk aan beide. De acteurs doen hun best, maar kunnen er uiteindelijk ook geen chocola van maken. Deze miskleun is een verspilling van tijd en energie van zowel de betrokkenen als de kijker..
Skyggen i Mit Øje (2021)
Alternatieve titel: The Shadow in My Eye
Deze film kon mij niet overtuigen omdat ik de focus miste. Teveel verhaallijntjes door elkaar waardoor ik me niet altijd kon identificeren met de personages. Het is allemaal goed in beeld gebracht, maar hier en daar schrappen en keuzes maken had de film geen kwaad gedaan.
Slag om de Schelde, De (2020)
Alternatieve titel: The Forgotten Battle
De Duitser spreken Duits en de Engelsen Engels, dat is een hele vooruitgang. Helaas spreken de Zeeuwen geen Zeeuws, maar een soort Zeeuws-vlaams koeterwaals dat nergens op slaat. Verder hebben de Duitsers (of de Fransen daar ruziën de historici nog steeds over) in 1940 de halve binnenstad van Middelburg met de grond gelijk gemaakt. Opmerkelijk genoeg zie je daar in de film in 1944 niets van terug.
Waarom dan toch 4 sterren? Welnu, ik vind de film goed in elkaar steken. De drie verhaallijnen wisselen elkaar snel af zodat de spanning er goed in blijft. De acteurs spelen goed, vooral dat groepje gestrande piloten (met Draco Malfidus op brancard) vond ik prachtig. Er zit geen obligaat liefdeslijntje in en het lijkt historisch vrij accuraat te zijn weer gegeven. Het geluid stond in de bioscoop zo gruwelijk hard dat ik mezelf bijna op het slagveld waande, maar de dialogen waren daardoor ook goed verstaanbaar. De slag om de schelde is wat mij betreft beter dan Verhoevens Zwartboek. Daar wil ik wel meteen bij zeggen dat zijn Soldaat van Oranje waarschijnlijk nooit meer overtroffen zal worden.
Sociedad de la Nieve, La (2023)
Alternatieve titel: Society of the Snow
Een film over overleven onder extreme omstandigheden. En alhoewel voor velen het verhaal bekend is maakt regisseur Bayone er toch een gelaagde en spannende thriller van.
Spietato, Lo (2019)
Alternatieve titel: The Ruthless
Aankleding is prima, maar verder gaat er veel fout, met name in het script. Geen moment betrokken gevoeld bij de hoofdpersoon. Spanning is ongeveer nul. Jammer, want hier had veel meer in gezeten.
Square, The (2017)
Razendknappe parodie op de (kunst)wereld. Claes Bang is geknipt voor deze rol als museum manager en ook Elizabeth Moss speelt weer fantastisch. Dit is nou echt zo'n film die geen antwoorden geeft, maar vragen oproept en de kijker aan het denken zet. In die zin is The Square een kunstwerk op zich.
Na the Tourist heeft Ruben Ostlund weer een spraakmakende film gemaakt, zij het op een heel andere manier. Ben erg benieuwd wat we nog van deze regisseur kunnen verwachten.
Stanford Prison Experiment, The (2015)
Met name in het eerste deel van de film gebeurt er weinig opzienbarends en vond ik het nogal saai. Dat trekt later bij, als de excessen worden getoond. Halverwege de film zit een scene waarin een toevallig binnenlopende collega van dr. Zimbardo vraagt hoe het eigenlijk zit met de onafhankelijke variabele in het onderzoek. Zimbardo reageert geïrriteerd en geeft geen antwoord. Maar de vraag is cruciaal en dit gegeven had wat mij betreft wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Zeker omdat veel later is gebleken dat dit hele experiment behoorlijk gemanipuleerd is door dr. Zimbardo. Afijn, stof tot nadenken geeft het allemaal wel en er wordt ook aardig geacteerd, daarom toch nog 3 sterretjes.
Star Is Born, A (2018)
Ben geen fan van Lady Gaga, maar hier laat ze zien dat ze prima kan acteren. Mooi duo, aardige film.
Steve Jobs (2015)
Dat Steve Jobs een strontvervelende vent wat wisten we al. Nu zit je 2 uur naar een kwal van een kerel te kijken en het is nog erger dan ik had gedacht. Hoogte- of dieptepunt was toch wel de presentatie van een of ander computertje waarbij hij riep: Dit is samen met de beëindiging van WOII de belangrijkste gebeurtenis van de 20e eeuw. Kotsbakje bij de hand! Dit is vast een prettige film voor nerds. Het gaat ook best vaak over computers die niet compatible moeten zijn , of juist wel en of het team van Apple II bedankt moet worden, of juist niet en over een dochter die de zijne is, of juist niet...boeie!
Afijn, na 2 uur dacht ik: waar heb ik in godsnaam naar zitten kijken? En kon ik gewoon weer analoog met een boek op de bank.
Storm, De (2009)
Alternatieve titel: The Storm
De makers durfden deze film niet 'de ramp' te noemen, want dat is het, dus werd het de storm. Dat is dan weer een eufemisme. Vanaf het begin is het al helemaal mis. Eva Hoeks valt in de eerste scene al door de mand, over Barry Atsma wil ik het hier niet eens hebben. Een dijkdoorbraak wordt gefilmd als een tsunami. Dan ben je als kijker bang dat het niet meer goed komt en dat komt het ook niet. De storm is een ramp van een film, minstens zo belabberd gemaakt als Nova Zembla, ook zo'n filmprul in de kou. En nu schiet me dat elfstedentochtdama ook te binnen. Zodra er ontberingen ontstaan gaat het mis in de Nederlandse cinema. Wat is dat toch?
Stromboli (2022)
Oei! Een half uur lang had ik het idee dat ik naar een slechte kinderfilmzat te kijken. Daarna maar afgezet.
Suite Française (2014)
Degelijk oorlogsdrama dat de clichés niet helemaal weet te vermijden. Waar ik me buitengewoon aan heb gestoord is het feit dat de Fransen Engels spreken. Waarom is dat in Godesnaam? Zeker omdat de Duitsers wel gewoon Duits spreken, zoals de meesten Duisters nou eenmaal doen. Maar goed het verhaal in interessant genoeg om een paar uur te boeien en het acteurs-ensemble is goed op dreef. Kortom de moeite waard voor een doordeweeks filmavondje op de bank
Suzi Q (2019)
Suzi Quatro is een geweldige bassist met een stoere uitstraling en ze heeft hiermee de weg vrijgemaakt voor de generaties vrouwen die na haar kwamen. Wat mij betreft is hier veel mee gezegd; immers haar hits schreef ze niet zelf en toen Chinn & Chapmann uit elkaar gingen doofde haar carrière als een nachtkaars uit. Suzi redde zich wel door oa in musicals te gaan spelen. Verder komen we te weten dat haar familie haar tot op de dag van vandaag nadraagt dat ze op jonge leeftijd voor een solocarrière heeft gekozen en haar zus met wie ze in een bandje zat in de steek liet. Maar het is vooral saai en dat is niet wat je verwacht in een docu over een rockchic als Suzi Q.