Steve Jobs (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Danny Boyle
met Michael Fassbender, Kate Winslet en Seth Rogen

Film over het leven van Steve Jobs, de oprichter van elektronicabedrijf Apple. Drie belangrijke gebeurtenissen uit zijn leven worden besproken, namelijk de lancering van de originele Mac, de oprichting van Next (het nieuwe bedrijf dat hij na zijn vertrek bij Apple begon) en de lancering van de Apple iMac.

99 BERICHTEN 29 MENINGEN
De film heeft me wel kunnen boeien, maar ik ben dan ook wel geïnteresseerd in levensverhalen én de evolutie van computers.
Goede vertolkingen in deze film, maar toch vond ik de film 'Jobs' met Ashton Kutcher in de hoofdrol beter, alleen al om de gelijkenis met de echte Steve Jobs.
Deze film heeft hetzelfde verhaal en toch scoort de eerste hoger bij mij.
Maar dat is ieder zijn mening hé.... slecht was hij zeker niet en het loont de moeite deze prent ook eens te bekijken, ook al heb je 'Jobs' reeds gezien!!

avatar van LPereboom
Schrijver Aaron Sorkin , regisseur Danny Boyle en ster Michael Fassbender hebben hun onderwerp en maken daarvan een waanzinnig snelle film vol met sterke dialogen blijven boeien. Steve Jobs is een ambitieuze , diep boeiend portret van de toch wel moeilijke mens en een genie. 8/10

avatar van m1chel
In 2013 krijgen we de eerste film over het leven van Apple magnaat Steve Jobs te zien in de bioscopen. In de hoofdrol speelde Aston Kutcher, waarbij zijn gelijkenis met Jobs af en toe eng was. Maar de film flopte gigantisch en regisseur Danny Boyle vond het tijd voor een fatsoenlijke film waarin hij de drie belangrijkste gebeurtenissen uit Jobs carriére zou weergeven. Voor de rol van Jobs is gekozen voor Michael Fassbender. Een opmerkelijke keuze, want als er een iemand niet op Jobs lijkt dan is het Fassbender wel. Dit deed de wenkbrauwen dan ook direct fronsen, maar na de eerste kennismaking met Fassbender als Steve Jobs zal je dit feit direct naast je neer kunnen leggen. Fassbender weet namelijk vanaf de eerste minuut te imponeren en hij zet dan ook een zeer geloofwaardige Jobs neer.

Het spervuur aan dialogen dat je om de oren gesmeten krijgt nodigt de doorsnee kijker misschien niet direct uit om de film te gaan bekijken. Toch is het geheel goed verpakt. Universal pakte dit dan ook gis aan, want naast de dynamische filmstijl van Boyle trokken ze scriptschrijver Aaron Sorkin aan die in het verleden ook al eens bewees een meester te zijn in het schrijven van monologen. Kijk alleen al naar films als A Few Good Men of het recentere Moneyball en je weet eigenlijk direct dat hij veelal hoge kwaliteit werk levert. De randzaken die zich afspelen rondom Jobs zijn dan ook erg sterk uitgewerkt. Zo zien we de vrouw van Jobs, waarbij het onduidelijk blijft of ze nou echt op het geld van Jobs uit is of dat ze echt het beste met hun dochter voorhad. Het bizarre is dat Jobs altijd bleef ontkennen dat het zijn dochter was, maar toch voor haar bleef zorgen.

Naast Fassbender zie je Seth Rogen in de rol van medeoprichter van Apple Steve Wozniak. Rogen heeft een waslijst aan matige films op zijn cv staan, maar laat in Steve Jobs zien dat hij wel degelijk kan acteren. Naast Rogen zie je een briljante vertolking van Kate Winslet als zijn steun en toeverlaat Joanna Hoffman. Hoffman was de rechterhand van Jobs en eigenlijk was zij de enige persoon op aarde waar Jobs wel degelijk naar luisterde. De rollen van de ganse cast worden zo verschrikkelijk goed gespeeld, dat je af en toe vergeet dat je naar een film zit te kijken. De spanning naar elke presentatie is om te snijden en zal zorgen dat je meermaals op het puntje van je stoel belandt. Uiteindelijk wordt het opzetje naar de iPhone min of meer gegeven en dit is eigenlijk een van de meest interessante periodes uit Jobs zijn carrière gebleken, iets wat wellicht uitnodigt tot een vervolg. Vast staat dat deze film zeer geslaagd is. Vooral, maar zeker niet alleen voor Applefanaten.

Steve Jobs is een prachtige film geworden over de drie belangrijke gebeurtenissen in Jobs zijn carrière. Dit wordt ook nog eens op een werkelijk fantastische manier naar het scherm vertaald door Michael Fassbender, die je al na een paar minuten eigenlijk doet vergeten dat hij eigenlijk maar weinig gelijkenissen vertoond met Jobs. Maar naast Fassbender valt er ook nog heel wat meer te genieten. Zo is er goed over de combinatie regisseur en scriptschrijver nagedacht, want de geweldig geschreven monologen van Aaron Sorkin en de dynamische filmstijl van Danny Boyle passen perfect bij elkaar. Dit zorgt er dan ook voor dat de film ook voor mensen die weinig met Apple op hebben boeiend zal blijven.

avatar van Rickazio
Dialogen van Steve met Chrisann en Lisa waren over de top.

avatar van DVD-T
Erg goede biopic, die eens niet het standaard verhaaltje verteld.

Sorkin, Boyle en Fassbender zorgen twee uur lang voor vuurwerk. Het script is geweldig geschreven. Vlotte, interessante dialogen en situaties. Maar ook een sterk punt is hoe de personages zijn geschreven. Hoewel je als het ware vrijwel direct midden in de film terecht komt, heb je het idee dat je de personages al erg goed kent. Ook hun ontwikkeling en onderlinge relaties blijven erg interessant om te volgen.

Boyle vertaalt dat geweldige script op een geweldige manier naar film. Een goede keuze om hem als regisseur aan te stellen. Hij stelt bijna nooit teleur en kan met elk genre uit de voeten. Visueel erg mooi. De verschillende formats die gebruikt zijn, werken hier erg goed. De editing is geheel in stijl van het script. Lekker fast paced dus. De muziek, belichting. Allemaal erg fijn.

Fassbender zet op een geweldige manier Steve Jobs neer. Qua gelijkenis hebben de heren geen overeenkomsten, toch weet Fassbender in het personage te veranderen en heb je het gevoel alsof je naar Steve Jobs zelf zit te kijken. Maar ook credits naar Kate Winslet die hier toch ook erg goed acteerwerk laat zien. Rogen is een verademing in deze rol. Laat hem wat meer van dit soort rollen spelen. Daarin komt hij veel beter uit de verf dan in zijn komedie rollen. Ook de rest van de cast doet het fantastisch.

Heerlijk vlot filmpje.

avatar van mikey
Vervelende biopic en verreweg Boyle's slechtste werk. Film over toen is overduidelijk een product van nu!

Over supernerds die supsnel superdiscussies voeren, tijdens 3 bekende jobs presentaties van klassieke modellen, waarin zijn dochter het voornaamste onderwerp is (?). Wat puur commercieel is natuurlijk en alleen om een zo'n groot mogelijke hoeveelheid vrouwen de bioscoopzalen in te krijgen (oeeh cry cry daddy and daughter). Helaas krijgen ze dan ook afgrijslijk toneelmatig gedoe te zien van ultra irritante personages(: KATE WINSLET).

Flauwe biopic.

De opzet is op zich nog wel interessant, al is het maar omdat het geen best-of verzameling uit Jobs' leven is geworden. Boyle probeert de figuur te scheppen door er drie momenten uit te lichten, maar slaagt daar maar halvelings in.

Fassbinder doet het op zich best goed, toch voelt Jobs zelden aan als een realistisch personage. Komt misschien omdat de mythe rondom hem te groot is, of omdat zijn gedrag een beetje te lomp. Ik vond het in ieder geval lastig om een persoon van vlees en bloed in hem te zien.

Boyle voegt daar als regisseur te weinig aan toe. Visueel is het redelijk saai, ook qua soundtrack stelt het allemaal niet veel voor. En dat voor een regisseur die toch wel bekend staat om z'n gestileerde aanpak. Da's misschien nog wel de grootste tekortkoming van de film.

Als biopic niet geloofwaardig genoeg om Jobs fans te overtuigen dat het maar een wrek was, maar ook niet overtuigend genoeg om Jobs haters extra ammunitie te geven. Had er meer verwacht, komende van Doyle.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Vrij vlot bij momenten, maar in zijn geheel toch ook niet bijster interessant. Sowieso is het wel verstandig geweest om slechts enkele periodes van dichterbij te bekijken. Steve Jobs(’ leven van A tot Z) had me wellicht nooit geboeid kunnen houden van begin tot eind.

Michael Fassbender levert evenwel een ijzersterke acteerprestatie af, weeral. Die man kan werkelijk alles. Ook hier, waar het wat minder natuurlijk en wat technischer had kunnen zijn, draagt hij de film met gemak. Seth Rogen is een aangename verrassing in een bijrol.

Danny Boyle houdt het levendig genoeg om er geen zoveelste grijze biopic van te maken, al dragen zijn eerdere films veel meer een eigen stempel. Biopic is misschien ook een verkeerde benaming voor deze film. Dat hij het mij over de ganse lijn gezien te weinig boeit ligt misschien meer aan de inhoud dan aan de vorm.

Kleine 3

avatar van Dennis Evahi
Flauwe film. Vind Michael Fassbender een fantastische acteur maar is voor de rol als Steve Jobs niet op zijn plaats. Erg storend is dat Fassbender totaal niet op Jobs lijkt. Ashton Kutcher was echt beter in die rol. Verhaal begint in 1984. Lancering Lisa. Ook een overacterende Wozniak. In het dagelijkse leven een vriendelijke slimme Willy Wortel. In het boek komt die hele uitbarsting geeneens ter sprake. Een hele teleurstellende film. Had beter en meer verwacht. Het is nu een flauwe RTL 4 film geworden.