Steve Jobs (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Danny Boyle
met Michael Fassbender, Kate Winslet en Seth Rogen

Film over het leven van Steve Jobs, de oprichter van elektronicabedrijf Apple. Drie belangrijke gebeurtenissen uit zijn leven worden besproken, namelijk de lancering van de originele Mac, de oprichting van Next (het nieuwe bedrijf dat hij na zijn vertrek bij Apple begon) en de lancering van de Apple iMac.

99 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van james_cameron
Scriptschrijver Aaron Sorkin is een meester van de mono- en dialoog, dat blijkt hier maar weer eens. De hele film bestaat uit een spervuur van gesproken tekst, vrijwel zonder onderbrekingen, iets dat al snel te veel en vooral statisch zou kunnen worden in mindere handen. Gelukkig zorgt regisseur Danny Boyle voor veel dynamiek in zijn visuele aanpak en beschikt hij over een cast die de vele mono- en dialogen doeltreffend weet over te brengen. Michael Fassbender is geweldig als de ijskoude Jobs, die slechts sporadisch blijkt te beschikken over gevoelens. Kate Winslet, Seth Rogen en Jeff Daniels zijn al even indrukwekkend. De film is knap geconstrueerd rond drie belangrijke productpresentaties van Jobs en speelt zich uitsluitend achter de schermen af, precies voordat de presentaties plaatsvinden. Het resulteert in een fascinerende en vaak ontluisterende kijkervaring.

avatar van Thomas83
Fassbender is fantastisch, het schrijfwerk van Sorkin is fantastisch (geen kans op een Oscar vreemd genoeg), Winslet is sterk. Maar ja, dat onderwerp. Ik heb gewoon niet bijzonder veel met Steve Jobs. Eigenlijk heb ik ook niet het idee dat we hem in de film nou echt zo goed leren kennen. Was hem in de film toch al snel beu moet ik zeggen, hoe goed Fassbender ook weer is. Zelfs de steengoede dialogen gingen vermoeien omdat de film er zo enorm mee is volgepropt. Knap hoeveel vaart ze de film nog geven, maar als de besproken onderwerpen je koud laten krijg je er op een gegeven moment ook wel genoeg van. De mooie en opvallende visuele vormgeving en muziek maken de film wel aangenamer, en je krijgt er ook wat minder het idee van naar een toneelstuk te kijken. Rogen vond ik overigens maar wat afleiden in de film, al heeft hij een sterke scène tegen het einde. Daniels is goed. Het einde is wat al te zoet en mooi geschreven eigenlijk. Het voelt als een Hollywood-einde dat ze achter een toneelstuk hebben geplakt. 3.0*.

avatar van macrobody
Steve Jobs was zeker geen integere man en zeer zeker geen vriendelijke man. Het wordt dan ook zeer sterk neergezet door Fassbender. Verder kon ik nou niet echt achterhalen in welke zin hij nou geniaal was. Waarschijnlijk in het presenteren van het idee, want uiteindelijk was hij zelf geen techneut. Was mij iets te veel gepraat en iets te weinig achtergrond.

avatar van Nohands
Goede film die laat zien wat voor mens hij nu eigenlijk wat en wat hij nu WEL en NIET kon, goed lullen kon hij en dirigeren maar iets werkelijks met zijn eigen handen maken nee.....dat liet hij aan vele andere over en hij strijkte met de eer....

Gelukkig kwam dit duidelijk in beeld in deze film, en zoals hierboven al meer geschreven helaas niet meer zijn laatste jaren aan bod met ingang van de IPOD I-Phone enz ... jammer

Genoten van de cast, wat een top acteurs, Michael Fassbender word steeds en steeds beter, hoop nog veel moois van hem te mogen zien!

Nohands schreef:

Ja, ja. Misschien moet je je er toch even wat meer in verdiepen. Zonder Jobs was Apple failliet gegaan of overgenomen. Met Jobs is het een zeer succesvolle onderneming met veel zeer innoverende producten. Dat hij ze niet zelf in elkaar knutselt is kennelijk van belang voor jou. Gelukkig zagen de mensen bij Apple dat anders.

avatar van Flavio
Goed geacteerd en originele aanpak, maar net als The Social Network een onderwerp/ persoon dat me weinig interesseert. Fassbender speelt uitstekend en ook de rest van de cast is prima (leuk om "Arnold Rothstein" voorbij te zien komen al verwarde ik hem met Toby McGuire) maar biopics over succesvolle zakenmensen/ CEO's e.d. vind ik doorgaans weinig interessant. Ik zie, gechargeerd, weinig verschil in een film over de oprichter van Apple of de uitvinder van het bierviltje.

avatar van Ste*
Het kan zeker geen kwaad om alvast wat meer te weten over Steve Jobs, Apple en de producten, want anders zit je - zoals ik een beetje - je best te doen om, naast de dialogen, ook de inhoud te volgen. Nu was het globaal allemaal wel duidelijk, maar het is toch interessanter als je echt weet waar het allemaal over gaat. Want interessant en verfrissend is deze aanpak zeker (afgezet tegenover een 'gewone' biopic), maar het vereist dus wel wat aandacht om alles bij te houden.
Daarnaast moet je ook wel echt zin hebben in en geconcentreerd zijn voor de spervuur aan dialogen, die eigenlijk bijna too much wordt over een speelduur van 2 uur.

Hoewel ik dus vast niet alles ten volle heb meegekregen vond ik het toch zeker niet slecht. Die dynamische realtime scenes zijn toch wel weer erg Danny Boyle, bij een onderwerp dat op het eerste gezicht niet zo bij zijn aanpak past, en het is ook wel stijlvol en gelikt gedaan allemaal.
Een hele hoop conflict, appeltjes die nog geschild dienen te worden, met daar tussen ook nog eens de band met zijn dochter. Je krijgt op zich wel een beeld van Steve Jobs als persoon (hoewel het waarschijnlijk allemaal nog erger gemaakt is, alle scenes zijn natuurlijk conflicten in the heat of the moment).

Al met al best een goede film, allemaal wel leuk in elkaar verweven met dingen die door de jaren heen terugkomen als rode draad, maar zeker niet toegankelijk voor iedereen. Heb je helemaal niets met het onderwerp en de persoon dan kan ik me voorstellen dat je 2 uur lang denkt 'what am I watching?'.

avatar van DragQueen
Boyle gaat niet zo uitbundig te werk als normaliter, maar weet wel de juiste snaar te raken. Visueel ziet het er goed uit. Het verhaal steekt ook erg knap in elkaar, en blijft boeiend tot de laatste seconde. De film behandeld drie sleutelmomenten in Jobs carriere, maar tevens ook over zeer per-soonlijke kwesties. Erg goed gedaan. Het acteerwerk van de gehele cast is verder overtuigend. De sterkste rollen kwamen van Fassbender en Winslet. 4 Sterren.

avatar van Flat Eric
Wat een verschrikkelijke lul!
Maar wel een boeiend verhaal. Ik heb gefascineerd zitten kijken en had werkelijk geen enkel moment sympathie voor Jobs.
Ik heb niks met de Apple produkten en had eigenlijk niet zo veel zin in Apple, The Movie, maar ben toch blij dat ik hem heb gezien. Film focust op het karakter van Jobs.
De film is één lange dialoog met Jobs in de hoofdrol. Hij zit werkelijk in zowat ieder shot. Prima rol van Fassbender en Kate Winslet had ik in het begin niet eens herkend.

avatar van N00dles
Danny Boyle zet met deze film een aparte biopic neer. In plaats van formulaïsch alle hoogtepunten en de ontstaansgeschiedenis van Apple en Steve Jobs in beeld te brengen, is het meer een door dialogen gedreven 'behind-the-scenes' drama geworden waarin het karakter van Jobs en de omgang met zijn dochter en ex-vrouw centraal staan.

Een originele insteek, maar af en toe vond ik het wel vervelend dat er van de spraakmakende conferenties zelf niets getoond werd. De scènes vinden meestal plaats achter de coulissen en tijdens voorbereidingen en er wordt zoveel geouwehoerd dat het soms lastig te volgen is. Zeker als je niet zoveel weet van de achtergrond van Apple, NeXT of diens oprichters zijn sommige discussies moeilijk te plaatsen.
Ter vergelijking, de biopic jOBS (de film met Ashton Kutcher) heeft een veel rechtlijniger karakter, met een 'toen gebeurde er dit, daarna dat'-structuur.

Opvallend is overigens dat Fassbender weinig tot niet lijkt op Steve Jobs, terwijl Kutcher qua uiterlijk en maniertjes veel meer een imitatie deed. Nu blijkt dat een bewuste keuze te zijn geweest, maar naar mijn idee maakt enige gelijkenis de film wel iets interessanter. Wozniak en Hertzfeld lijken dan wel weer op de echte Wozniak en Hertzfeld.

Ik vind het moeilijk de film te beoordelen; enerzijds vind ik de film inhoudelijk sterker en beter gemaakt dan jOBS, anderzijds vind ik dat de onwetende kijker iets teveel in het diepe wordt gegooid en dat de opzet van de film niet altijd focust op de meest interessante zaken.

avatar van JJ_D
Beetje te eng qua perspectief, vooral cinematografisch dan. Je zit als toeschouwer eigenlijk quasi voortdurend opgesloten in de coulissen van een of ander theater, terwijl de biopic over Steve Jobs waar iedereen op zit te wachten gewoon het volledige verhaal vertelt. Dat neemt niet weg dat Danny Boyle belangrijke details naar boven haalt, weet hoe een spannende film in elkaar steekt en niets meer te leren heeft over opbouw. Heb dus wel degelijk genoten, hoewel de film voor mij niet is wat 'ie had kunnen zijn.

avatar van danuz

De gekozen kleine vorm maakt dit nu juist een interessante biopic. Audiovisueel niet heel opvallend, maar wel consistent en redelijk eigen. Jammergenoeg zijn de geopperde onderwerpen (en dus dialogen) naar mijn mening niet sterk genoeg om er een indrukwekkend afgerond geheel van te maken.

avatar van broncode
Fascinerend drama over de visionair Steve Jobs en ook al zet deze film hem niet in zo goed dag licht, het was en is de man die de wereld veranderde.
Vond Michael Fassbender uitermate sterke spelen maar Kate Winslet de show stelen.
Toch vind ik het jammer dat het zich afspeelt tot aan de introductie van de i mac, terwijl in mijn opinie de iPhone Apple echt defineerde als de major keyplayer.

avatar van Ste*
broncode schreef:
Vond Michael Fassbender uitermate sterke spelen maar cate blanchet de show stelen.

Je bedoelt Kate Winslet neem ik aan?

avatar van broncode
Ste* schreef:

Je bedoelt Kate Winslet neem ik aan?

O ja sorry! even veranderen...

avatar van Zhero
Ben geïnteresseerd in Steve Jobs, een film over Apple en/of Steve Jobs leek me echter maar saai. Gelukkig had ik met 1 van mijn favoriete regisseurs goede hoop, Danny Boyle kan van een pakje boter een spannende film maken. En dat gebeurde ook, de invalshoek die hij gekozen heeft vooral op zijn persoonlijkheid te richten en zijn relaties met mensen was denk ik een goede keuze. Hij wordt vooral extreem perfectionistisch en gevoelloos neergezet, en dat zal vast kloppen als je zo'n leven hebt. De keynotes zijn volgens mij overal op het internet wel te vinden? De film had misschien iets meer interessante gebeurtenissen kunnen hebben, maar op zich konden de dialogen de film dragen. En het einde vond ik cinematografisch erg mooi gedaan. Een man die zijn hele leven vooral gebruik maakt van zijn denkvermogen blijkt toch wat gevoel te ontwikkeld hebben in zijn leven.

Overigens mensen die niet snappen waarom hij 'geniaal' is, lees eens een boek ofzo.. In principe is hij de ideeënman en maakt hij de keuzes. In het begin van zijn carrière leverde dit nog fouten op, maar uiteindelijk is dat het succes van Apple, wat vooral gebaseerd is op de goede mix van technologie en design. Het fragment uit de film waarin hij zegt dat een 'stylus' ervoor zorgt dat je de andere vier vingers niet gebruikt is hier een goed voorbeeld van. Geen techneut o.i.d. die dat bedenkt. Er waren ook al MP3 spelers voor de iPod, maar uiteindelijk mixt de iPod alle goede dingen met elkaar in combinatie met goed/functioneel design.

Persoonlijk vond ik de film "jOBS (2013)" leuker, vermakelijker en interessanter (m.b.t. de geschiedenis van Apple) dan deze Drama film over Steve Jobs, welke gaat over drie belangrijke Apple/Next (Apple Macintosh in 1984, NeXT in 1988 en Apple iMac in 1998) productpresentaties en dan achter de schermen, vlak voordat de productpresentaties gaan beginnen (van de productpresentaties zelf, zie je buiten een volle opgewonden zaal, weinig tot niets). Daarbij wordt hij geconfronteerd met verschillende problemen en personen, waaronder computeringenieur Steve Wozniak, marketingverantwoordelijke Joanna Hoffman, softwareontwikkelaar Andy Herzfeld, Apple-directeur John Sculley, zijn ex-vriendin Chrisann Brennan en hun dochter Lisa.

Het verhaal in deze uitvoering weet ondanks dat er eigenlijk alleen heel veel gepraat (gelukkig wel aardig wat interessante dialogen) wordt achter de schermen (daarbij krijg je dan ook wat flashbacks te zien m.b.t. het verleden van Steve Jobs, waaronder zijn ontslag bij Apple), toch te boeien en te interesseren. Omdat er heel veel gepraat wordt, is de film hier en daar wel wat langdradig. Maar desondanks kijkt de film zich wel lekker weg en weet hij ook te vermaken. Zijn dochter Lisa (die Steve Jobs heel lang niet heeft erkend en waar hij ook slecht mee omging, dat deed hij overigens met bijna iedereen en wat dat betreft was hij best een lul) speelt een belangrijk rol in dit verhaal en ook met betrekking tot Apple producten. Zo werd een Apple computer naar haar vernoemd (iets wat Steve Jobs lang heeft ontkend en wat volgens hem stond voor "Local Integrated Software Architecture") en een door haar gemaakte tekening op de Apple Macintosh, nota bene achter de schermen vlak voor de presentatie ervan in 1994, werd gebruikt bij het design voor de Apple iMac. En natuurlijk ook de walkman waar ze steeds mee rondliep en die Steve Jobs vreselijk vond (hij vond het net een baksteen) en waardoor hij inspiratie kreeg om de Apple iPod te ontwerpen waarop honderden "liedjes" pasten. Of het ook allemaal is gebeurd zoals in deze film wordt getoond, is natuurlijk de vraag.

De cast in deze film doet het overigens uitstekend tot goed en dan vooral natuurlijk Michael Fassbender in de rol (ik vond hem er overigens wel niet echt op lijken) van Steve Jobs die daarvoor ook genomineerd werd bij de Oscars (dat hij niet gewonnen heeft is overigens wel terecht). Kate Winslet (zag er wel apart uit met kapsel en bril in de jaren 80 en zeker ook m.b.t. haar schoenen en sokken die ze droeg) in de rol van marketingverantwoordelijke Joanna Hoffman deed het ook uitstekend (ook genomineerd bij de Oscars). Seth Rogen in de rol van computeringenieur en nerd Steve Wozniak (bleef maar hameren voor aandacht voor het Apple II team), Jeff Daniels in de rol van Apple-directeur John Sculley (met zijn Apple Newton PDA) en Michael Stuhlbarg in de rol van softwareontwikkelaar Andy Herzfeld (geweldig was het begin van de film waarin hij het probleem "Hello" maar moest zien op te lossen van Steve Jobs, die keihard tegen hem tekeer ging, vlak voor de productpresentatie van de Apple Macintosh), deden het gewoon goed. Hun rollen zijn ook wat beperkter.

Al met al best een redelijke film over Steve Jobs en dan vooral bekeken achter de schermen, vlak voor drie belangrijke productpresentaties. Maar zoals in mijn opening al aangegeven, vond ik persoonlijk film "jOBS (2013)" leuker en vermakelijker, want in deze film wordt vooral veel gepraat.

avatar van John Milton
Dat valt niet te ontkennen nee. Maar zolang die praat door Sorkin geschreven is, zit ik grijnzend van plezier te kijken. Helemaal als Fassbender en Winslet degenen zijn die het praten doen. Maar goed, dat is dan wel extra afhankelijk van je smaak, en of het iets voor je doet. Ik vond deze film en Jobs not even in the same league.

Al vond ik Jobs net als jij zeker vermakelijk, en de haat die die film krijgt wat overtrokken.

Dit is zo'n film waarvan de kwaliteit niet te ontkennen valt, maar die me simpelweg niet de gehele speelduur aan de buis gekluisterd hield. Aan de ene kant valt de aanpak van Boyle zeer te prijzen: geen halfslachtig werk, maar daadkrachtig gemaakte keuzes in deze karakterschets. Aan de andere kant is dat nou net de reden dat 'Steve Jobs' niet de gehele speelduur boeit, ondanks de goed geschreven dialogen.

Zo'n jOBS is dan inderdaad wat vermakelijker en kijkt vele malen makkelijker weg. Maar kwalitatief wel weer minder.

Lastig, ik houd het op 3,0*

avatar van zoutzak
Onuitstaanbare vent die Jobs. Knappe en originele verfilming die gedragen wordt door Fassbender. Dat Dylan zo prominent terugkwam is natuurlijk altijd een plus, maar dat Steve ook nog ff de kijker LSD aanraadt

Boyle had een duidelijk idee met wat hij wilde denk ik, geen gezeik over zijn ziekte en daarnaast het levensverhaal vertellen vanuit enkele dagen (lanceringen van zijn nieuwe producten). De eerste keuze is denk ik goed geweest, die tweede keuze niet. Het komt erg geforceerd over aangezien alle belangrijke verwikkelingen nu zogenaamd ontstaan op juist die dagen.
Daarnaast gaat er veel te veel aandacht uit naar de relatie met zijn dochter. Goed om er even bij stil te staan (zegt wel wat over hem) maar daar draait het toch niet om lijkt me..

zoutzak schreef:

LSD is één van de minst gevaarlijke drugs bij mijn weten. Het is een hallucinogeen dus enkel psychische verslaving (= het opnieuw willen beleven van die ervaring) is een klein risico, en dat risico is kleiner dan bij partydrugs zoals xtc. Het kan verder inderdaad je creatieve horizon uitbreiden indien je je er open voor stelt. LSD heeft gewoon een slechte naam omdat vele drugs ook enorm overtrokken zijn. Ironisch genoeg is het bij alcohol juist andersom. Die drug wordt dan weer onderschat door de legalisatie (en door de maatschappelijke aanvaardbaarheid ervan). Maar goed, het thema drugs is voor mij sowieso één en al frustratie en reden nummer één waarom ik de autoriteiten niet serieus kan nemen. 90 procent van de mensen die hierover een mening hebben, verdiepen zich niet eens in dit onderwerp of oordelen op basis van ervaringen met andere drugs.

Ik ga niet zeggen dat het één en al positiefs is, maar het is nog steeds taboe om hier openlijk over te praten, en LSD lijkt mij absoluut niet zo erg. Verder ben ik de link helemaal kwijt tussen Jobs een onuitstaanbare man vinden en diens mening over LSD. Wellicht zijn er nog een bepaald aantal andere punten waarom je die man niet mag, maar het voorbeeld slaat eigenlijk compleet nergens op.

avatar van zoutzak
TornadoEF5 schreef:

Mijn opmerking was niet cynisch maar letterlijk. Dat ik een zelfgenoegzame autist als Jobs, zoals vertolkt door Fass, onuitstaanbaar vind is mijn persoonlijke mening. Evenals dat Dylan prachtige muziek heeft gemaakt en LSD een fantastische drug is (en ja, die combinatie...;)). Ik noemde gewoon een aantal elementen uit de film die me bijgebleven zijn. Jobs was gelukkig genoeg om in die tijd geboren te zijn welke hem heeft blootgesteld aan LSD. Eens met je opmerkingen hierover. Maar let wel op als je roept dat LSD een van de minst gevaarlijke drugs is - waarom werkt men dan met microgrammen? Het is geen wietje!

avatar van TornadoEF5
Best een aangename film, al heeft die toch soms wat zijn pieken en zijn dalen, en kan het voor de gewone kijker die amper iets heeft met Apple en Steve Jobs niet kent, toch wel eens moeilijk zijn om te volgen. De grote lijnen daarentegen waren wel vrij duidelijk. Hier en daar mooie beelden, goede cinematografie. Met in het midden een vrij vervelend stuk (dialoog waarbij twee locaties met dialogen door elkaar gegooid worden - dat vond ik verschrikkelijk slecht gemonteerd). De zoon-dochter relatie was interessant om te volgen, alsook het karakter van Steve Jobs dat buitengewoon sterk neergezet wordt door Michael Fassbender. Die speelt hier een zeer sterke rol!

Zeker geen eenvoudige film, maar wel eens het bekijken waard.

Goeie film over Steve Jobs die zich voorbereidt op een productpresentatie. Zeker geen standaard biopic. De film bestaat uit drie verschillende scenes, allemaal net voorafgaand aan een presentatie. Deze opzet geeft het geheel een bepaalde urgentie, maar aan de andere kant komt het ook wat gemaakt en repetitief over. Goeie dialogen en uitstekend acteerwerk.

avatar van Bierbraker

Waarom niet weer gewoon Ashton Kutcher

Zoek de verschillen

Deze 'Steve Jobs' ziet er niet uit

Ik als Apple fan zal zeker kijken, maar hij zal niet zo overkomen op mij zoals de eerste met Ashton Kutcher

avatar van John Milton
Bierbraker schreef:
Waarom niet weer gewoon Ashton Kutcher

Zoek de verschillen

Deze 'Steve Jobs' ziet er niet uit

Is hoezeer de persoon lijkt zo belangrijk dan? Ik vond zelf deze film op alle fronten (behalve dan de gelijkenis) duidelijk beter dan Jobs. En Fassbender acteert in zijn slaap meneer Kutcher al naar huis. Maar oordeel zelf, zo onbevangen mogelijk natuurlijk!

avatar van Mac Hammer Fan

TornadoEF5 schreef:

LSD is één van de minst gevaarlijke drugs bij mijn weten. Het is een hallucinogeen dus enkel psychische verslaving (= het opnieuw willen beleven van die ervaring) is een klein risico, en dat risico is kleiner dan bij partydrugs zoals xtc. Het kan verder inderdaad je creatieve horizon uitbreiden indien je je er open voor stelt. LSD heeft gewoon een slechte naam omdat vele drugs ook enorm overtrokken zijn. Ironisch genoeg is het bij alcohol juist andersom. Die drug wordt dan weer onderschat door de legalisatie (en door de maatschappelijke aanvaardbaarheid ervan)..

Ik ben daar niet zo zeker van dat LSD een van de minst gevaarlijke drugs is. Het feit dat dit psychosen kan veroorzaken of dat je achteraf nog met flashbacks kan opgezadeld worden vind ik ronduit beangstigend. Dan drink ik toch liever een aantal glazen wijn of cava.

Mac Hammer Fan schreef:

Ik voel persoonlijk dat zelfs frisdrank op mij soms een slecht effect kan hebben. Het is zoals met alles: gebruik het met mate en met verstand. Je kan zelfs van water doodgaan. (waterintoxicatie (meer risico bij enorme inspanning of xtc-gebruik ook)). Van een paar glazen wijn, een joint of eens een LSD zegeltje, een kopje koffie, een glas cola of een halve XTC-pil ga je wel niet dood. Al moet men wel de markten legaliseren voor de minder gevaarlijke drugs. Want door het illegaal te houden - wat ik al ethisch onjuist en schandalig vind - vergroot je het risico inderdaad op nare bij-effecten (zoals bvb. bij XTC). We leven in de 21ste eeuw. Een groot drama is het allemaal niet. Reactief gedrag daarentegen krijgt vaak een ongewenst effect.

avatar van blurp194
Acteursfeestje.

Wat vooral erg indruk maakt is dat Fassbender volstrekt geloofwaardig is in de rol van Jobs, en daarnaast dan nog eens Rogen die blijkt te kunnen acteren - in de films waarin hij meestal z'n ding doet merk je daar maar weinig van. Ook de verdere bijrollen zijn indrukwekkend, misschien met uitzondering van Jeff Daniels die ik niet zo sterk vond - minder sterk dan je van hem verwachten zou in ieder geval.

Het verhaal wordt ook bijzonder sterk gebracht. Maar op een punt faalt het wel nogal, het maakt op geen moment de indruk op me dat we naar de werkelijkheid zitten te kijken. Nou is het natuurlijk ook geen documentaire, en op zich is de karakterschets van Steve dan wel weer behoorlijk overtuigend. Hoewel ook daar wel een klein vraagtekentje bij rijst 'hoe zat dat dan echt'. Helaas is het levensverhaal van de man zo gehypet dat je daar denk ik niet echt meer uit komt.