Steve Jobs (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Danny Boyle
met Michael Fassbender, Kate Winslet en Seth Rogen

Film over het leven van Steve Jobs, de oprichter van elektronicabedrijf Apple. Drie belangrijke gebeurtenissen uit zijn leven worden besproken, namelijk de lancering van de originele Mac, de oprichting van Next (het nieuwe bedrijf dat hij na zijn vertrek bij Apple begon) en de lancering van de Apple iMac.

98 BERICHTEN 28 MENINGEN
kappeuter (moderator)
geplaatst: 18 mei 2015, 11:30 uur [permalink]
Ik ben benieuwd. Die film met Ashton Kutcher leek me niet zo goed, maar deze heeft een interessante cast (ook o.a. nog met Jeff Daniels). Al behoort Danny Boyle niet tot mijn favoriete regisseurs.

avatar van AHWA

geplaatst: 18 mei 2015, 11:39 uur [permalink]
Scenario van Aaron Sorkin. Belooft heel wat natuurlijk. Met Fassbender, Winslet en Rogen. Ik heb er nu al zin in.

avatar van HALVE TAMME.

geplaatst: 18 mei 2015, 14:41 uur [permalink]
Idem dito.

avatar van Gazi
geplaatst: 18 mei 2015, 16:18 uur [permalink]
Weer eens een biopic (127 hours) met een heel goed regisseur Danny Boyle dat kan niet anders dan fantastisch film zijn volgens mij...maar "Who am i".

avatar van fappie

geplaatst: 18 mei 2015, 21:35 uur [permalink]
Vond die met Kutcher al erg goed. Maar er had gewoon meer ingezeten. Wellicht dat dit meer laat zien over het leven van Steve Banen.

avatar van leatherhead

geplaatst: 2 juni 2015, 15:39 uur [permalink]
Belooft wel wat moet ik zeggen, wellicht eindelijk weer eens een degelijke biopic.

avatar van de grunt

geplaatst: 2 juli 2015, 22:12 uur [permalink]
Aan de trailer te zien wordt die Kate Winslet alsmaar beter en beter. Beetje de Meryl Streep uit haar hoogtijdagen. Zin in deze film.

avatar van russo

geplaatst: 2 juli 2015, 22:52 uur [permalink]
ben benieuwd, zie in de trailer meer een brave versie van de officiële biografie (boek)

avatar van Koerok
geplaatst: 3 oktober 2015, 09:54 uur [permalink]
Zal best boeiend en goed gemaakt zijn, maar als ik Fassbender zie in de trailer, dan denk ik niet: hé Steve Jobs! En dat had ik met Ashton Kutcher wel. Je kunt zeggen wat je wilt van die film, maar ik was op een gegeven moment vergeten dat ik naar een acteur aan het kijken was, en in een biopic is dat toch wel belangrijk.

avatar van BlueJudaskiss

geplaatst: 3 oktober 2015, 11:06 uur [permalink]
Apple en Steve Jobs interesseren me helemaal niks maar Danny Boyle is God. Na het zien van die trailer kan ik alleen maar denken: jezus wat kan die man toch filmen.

avatar van Catsburg
geplaatst: 2 november 2015, 11:18 uur [permalink]
Ik keek al enige tijd uit naar deze film en heb de film gisteren gezien bij het Leiden IFF. De film begint direct achter de schermen en portretteert Steve Jobs voor belangrijke productaankondigingen in 1984, 1988 en 1998. Het concept is interessant , echter hier schuilt naar mijn mening ook direct de beperkingen van deze film.

Bij de productaankondigingen zijn de thema's gelijk aan elkaar. Je hebt het issue tussen Steve Jobs en zijn ex Chrysann Brennan, Lisa Brennan, Andy Hertzfeld, John Sculley en Steve Wozniak. Hierbij is er bij elk karakter een rode draad dat doorloopt tot 1998. Hierbij lukt het aardig om het karakter van Steve Jobs te schetsen, zowel privé als zakelijk. Door de keuze van de regisseur om de productaankondigingen te gebruiken zien we geen Steve Jobs werken aan een project en zijn bijdrage hierin. Het wordt geprobeerd, hij legt bijvoorbeeld uit waarom hij een gesloten systeem wil, maar is toch onvoldoende gelukt. Steve Jobs ziet zich als kunstenaar die bepaalde keuzes maakt, met de gemaakte keuzes moet de consument leren leven. Het product is een verzamelingen van keuzes en hier kies je wel/niet voor. De film benadrukt in de ruzie met zijn ex dat hij een aandelenvermogen van 441 miljoen dollar heeft, in 1998 spreken ze over enkele miljarden. Dat hij dit kapitaal heeft verdient met Pixar, en zijn belangrijke aandeel in dit bedrijf, daar wordt met geen woord over gesproken.

Het zwaartepunt van deze film ligt dan ook vooral bij de relatie tussen Steve Jobs en zijn dochter. Hoewel dat voor hem erg belangrijk zal zijn geweest en ook een idee geeft van zijn karakter, is het niet wat de wereld zich aan Steve Jobs zal herinneren en waar zijn karakter dan werkelijk het verschil heeft gemaakt. Dit laatste had ik wel willen zien en vind ik een gemiste kans, zeker met de geweldige acteurs.

Ik heb geen aanmerkingen op de prestaties van de acteurs. Micheal Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen en Jeff Daniels komen allen geloofwaardig over. Vooral Jeff Daniels als John Sculley vond ik goed. De ruzie tussen Steve Jobs en John Sculley voor de productaankondiging van de NeXT-cube in 1988 is fantastisch geacteerd. Micheal Fassbender speelt erg goed maar lijkt niet op Steve Jobs in 1984 en 1988. Ik vraag mij af of dit niet beter had gekund, desnoods met 2 verschillende acteurs. In 1998 lijkt hij een stuk meer op de man en is tevens ook het beste deel van de film.

Al met al een aardige film maar de regisseur heeft met de keuze voor de productaankondigingen zichzelf teveel beperkt. Het is een aardige karakterschets, waar het veel meer had kunnen zijn. De progressie van Steve Jobs door de jaren heen is onvoldoende te zien. Jammer, 3*.

geplaatst: 3 november 2015, 10:26 uur [permalink]
Ik had geen idee dat deze draaide op het LIFF, sterker nog, dat hele festival was langs me heen gegaan. Had er verdikke gratis naartoe gekund met Cineville Pas

Edit: hij draait nog een paar keer. Misschien even kijken of ik dat in kan passen, als er nog kaarten zijn.
Edit 2: nee dat wordt hem niet, hij is pas half twaalf afgelopen, dan kom ik niet meer thuis. Hotelletje boeken gaat me ook weer wat ver...

avatar van wwelover
geplaatst: 17 november 2015, 00:37 uur [permalink]
Zeer sterke film over het deel van Jobs' leven waar ik eigenlijk niks van afwist. Dat maakt het natuurlijk meteen een stuk interessanter want zoals hij neergezet wordt had ik hem niet verwacht. Het is misschien geen Social Network en het is niet echt één verhaal, maar desalniettemin wel een krachtpatser. Zonde dat hij het zo slecht doet in de bioscopen. Aan de cast ligt het ook zeker niet. Hoewel Fassbender qua uiterlijk niet echt op Jobs lijkt (pas in het laatste deel), is hij wel ijzersterk. En dat geldt ook voor de rest van de cast, waaronder Seth Rogen en dat mag ook wel gezegd worden.

geplaatst: 18 november 2015, 01:30 uur [permalink]
Danny Boyle on Why ‘Steve Jobs’ Flopped: It Went “Too Wide Too Soon”.

Zonde. Ik hoop op meer belangstelling op dvd-Blu-ray en VOD. Hij werd goed ontvangen

avatar van Fortune
geplaatst: 18 november 2015, 12:46 uur [permalink]
Mensen zijn gewoon Steve Jobs moe. Wat valt er nog te zeggen over Jobs? Come on, we weten het nou wel.

avatar van SuperSideSwipe
geplaatst: 23 november 2015, 06:07 uur [permalink]
Op de valreep toch nog 1 film bezocht/gezien dit jaar waarbij ik op de helft de moed heb opgegeven.

Wat een ingeinspireerde, slappe, langradige hap.
Ik hoop maar voor de mensen die wel bleven zitten dat de 2e helft iets te bieden had.

Een niet loskomend verhaal en personages die volledig in herhaling blijven vallen.

STV
geplaatst: 23 november 2015, 13:43 uur [permalink]
Afgelopen dinsdag zat ik weer in een volle zaal naar een film te kijken waarvan we van te voren niet wisten welke dat zou zijn. De Sneak Previews bij Pathe zijn ontzettend leuk als je een beetje een allround filmliefhebber bent. Dit keer was de nieuwe film van de oprichter van Apple aan de beurt. De nieuwe Steve Jobs film werd in Amerika niet negatief ontvangen maar was ook geen enorme kaskraker. In Nederland gaat die binnenkort pas echt in premiere.

De film zelf is zo gemaakt dat je Jobs eigenlijk alleen tijdens zijn minder succesvolle periodes ziet. Iedere Apple fanboy die deze man op een voetstuk heeft staan, moet eigenlijk verplicht worden deze film even te kijken. Steve Jobs was namelijk geen lieverdje en ook geen volksheld, zoals die nu soms wel wordt gezien. Verder weten ook weinig mensen van het verhaal rond zijn dochter. Dus als je even met beide benen op de wereld wilt staan wat betreft Steve Jobs en Apple dan is dit zeker een aanrader. Verder kan je natuurlijk genieten van het nodige Apple spektakel en zie je hoe een garage bedrijfje uitgroeit tot een van de grootste bedrijven van de wereld. Interessant, ja dat is het zeker. De film zit wel zo goed in elkaar dat je kan zien dat Steve wel met enorm veel passie en doorzettingsvermogen heeft gewerkt en dat de aanhouder uiteindelijk toch wint. Ook kudo’s naar de casting, een vrij onbekende acteur als Jobs en Kate Winslet als zijn Poolse assistent blijkt een perfecte combi. Inspirerend, kippenvel en toch ook wel amusant, een film die je eigenlijk wel even moet zien.

Let wel op, de film is geen biografie en hier en daar natuurlijk wel wat gehollywood. Gelukkig maar want anders zouden de 122 minuten wel erg lang duren

avatar van AHWA

geplaatst: 23 november 2015, 13:50 uur [permalink]
Vrij onbekende acteur? Hmm, Fassbender is toch wel redelijk bekend geworden door z'n rol als Magneto in First Class en Days of Future Past.

geplaatst: 23 november 2015, 13:54 uur [permalink]
Ja ik snap dat ook niet helemaal, STV, hij is toch wel een van de grootste op het moment, naar mijn mening althans.

Als je filmliefhebbers ernaar vraagt, komt hij vaak naar voren, zoals hier bijvoorbeeld. Natuurlijk zegt één zo'n challenge op zich weinig, maar ik vind het een van de belangrijkste acteurs van het moment. Kan niet wachten op Macbeth... Bij ons thuis is hij dermate vaak in beeld, dat we hem 'liefkozend' als Fassie aanduiden. Echt iemand die afwisselende rollen speelt, zowel in grotere films als kleinere.

Zijn films brengen ook wel geld in het laatje: Lifetime Gross Total (19): $981,099,906 met een gemiddelde van $51,636,837 per film. klik.

Binnenkort is hij te zien in de Assassin's Creed verfilming van Justin Kurzel, maar ook in de nieuwe Terrence Malick en Ridley Scotts Prometheus sequel Alien: Covenant.

Niet echt small potatoes, toch? He tha man..

avatar van cordiacovens
geplaatst: 30 november 2015, 21:14 uur [permalink]
Een film over Steve Jobs geschreven door Aaron Sorkin (The Social Network, The West Wing) met Danny Boyle (Slumdog Millionaire) als regisseur en met Michael Fassbender in de hoofdrol? Sony bedankte uiteindelijk voor de eer. Universal pikte het project op en deze film bewijst het ongelijk van Sony door deze film te laten lopen. De film is energiek, fantastisch geschreven en briljant geacteerd. Biopics worden niet veel beter dan dit. Steve Jobs is een must-see voor iedereen die van films of iPhones/iPads/iMacs houdt. Door het slim gebruiken van drie productlanceringen, leer je Steve Jobs ook in verschillende perioden in zijn leven kennen. Keer op keer is hij dan ook iets anders, of reageert hij anders op zaken. Wat niet veranderd is zijn grote geloof in dat wat hij doet, perfect is en alles perfect moet zijn. Fassbender speelt de rol in ieder geval perfect, Sorkin’s script is bijna perfect en de regie had ook niet veel beter gekund. De film past goed bij zijn titelpersonage, het streeft naar perfectie en komt een heel eind.

'Steve Jobs' Recensie - Filmtakers

geplaatst: 7 december 2015, 17:22 uur [permalink]
Ik heb hier echt geen zin in. Trailer looks boring

avatar van mjk87
geplaatst: 7 december 2015, 19:27 uur [permalink]
De film jOBS en deze zijn complementair aan elkaar: die eerste toont wat Jobs heeft gedaan, deze van Boyle toont wie Jobs was. Hoewel de hele persoon Jobs mij weinig interesseert, is het wel duidelijk dat dit de betere film van de twee is.

Grootste troef is Fassbender. Hoewel hij in uiterlijk niet echt lijkt (zacht uitgedrukt) geeft hij wel een enorme drive mee en stopt pit in de rol. Hij is geloofwaardig ja, maar meer dan dat. Een boeiend persoon die niet zozeer een slecht mens is, als wel iemand die tot het uiterste gaat en daarin anderen meeneemt. Of zich vooral geen raad weet te geven met anderen. Om over gevoelens maar te zwijgen. Ik heb niet alleen geboeid gekeken, maar ook instemmend (de man was koppig en had het soms mis, maar net zo vaak had hij gelijk) en met een grote glimlach.

En eigenlijk acteert iedereen sterk, met vooral een hele fijne Winslet die precies de juiste toon heeft. Nu scheelt het wel dat de acteurs snedige teksten meekrijgen van een Sorkin in vorm, maar je moet het nog wel even doen. En wat weer blijkt bij een biopic, toon niet alles maar slecht vlagen van iemands leven en laat dan zien wat voor een persoon het was. Spielberg deed dat goed met Lincoln, Boyle (met Sorkin) doet dat goed met Steve Jobs. Je krijgt een veel betere film. En dan de manier hoe dat in deze is gedaan, rond drie presentaties, is een leuke gimmick die prima werkt.

De film is retestrak gemonteerd, maar heeft ook een gruwelijk tempo. De twee uur vliegen voorbij. Ik heb me in ieder geval de volle twee uur uitstekend vermaakt. Nergens heb je trouwens het idee een film van Danny Boyle te zien, op een korte beat na die zo af en toe langskomt. De film is ook vrij degelijk gefilmd en springt nergens uit de pan en dat had echt best meer gemogen. Leukste momentje vond ik toen Jobs met Rogen (geloof ik) een orkestbak inliep en het stemmen van een orkest te horen is. Niet dat het nu zo bijzonder was, maar ik houd daar altijd van, zo vlak voor een klassiek concert of een opera. Enfin, 4,0*.

avatar van Vilmkritikus

geplaatst: 7 december 2015, 23:06 uur [permalink]
Begrijp werkelijk niet dat over deze man een films gemaakt worden wat heeft dit heerschap nou betekent voor de mensheid dat we tegenwoordig allemaal ( behalve ikzelf) op een schermpje aan het staren zijn.

avatar van voskat
geplaatst: 8 december 2015, 00:00 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:
Begrijp werkelijk niet dat over deze man een filmen gemaakt worden wat heeft dit heerschap nou betekent voor de mensheid dat we tegenwoordig allemaal ( behalve ikzelf) op een schermpje aan het staren zijn.

Dan zul je wel meer dingen niet begrijpen, vrees ik.
Heb je deze reactie trouwens per papierpost naar de Moviemeter redactie gestuurd?

geplaatst: 8 december 2015, 00:58 uur [permalink]
Vilmkritikus geeft in zijn eigen post eigenlijk al een prima reden. Kortzichtig, maar een prima reden an sich om films over iemand te maken. Klinkt als een behoorlijke omslag, of je die nu als positief of negatief ervaart (en of dat geheel op zijn conto komt, for that matter).

avatar van Vilmkritikus

geplaatst: 8 december 2015, 06:04 uur [permalink]
voskat schreef:

Dan zul je wel meer dingen niet begrijpen, vrees ik.

Nee per sms ik bedoelde met schermpje die verschrikkelijke overpriced iPhone die door uitbuiting van Chinese arbeiders wordt gemaakt en waar halve gare 3 dagen voor in de rij gaan staan , mensen die waar dan ook om de 5 minuten op hun schermpje staren en niet meer in staat zijn om meer een normaal gesprek te voeren kijk eens goed om je heen in de bus ,trein ,tram , perrons , stad , restaurants en zelfs onder het autorijden en voordat de vraag komt nee ik heb zelf geen smartphone en ook geen Facebook.

avatar van mjk87
geplaatst: 8 december 2015, 07:33 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:

Wat moet je anders doen in bus, trein, perron, stad? Ja, ik lees ook vaak een boek of de krant, maar er is geen wezenlijk verschil met iets van een scherm aflezen. En zou oprecht niet weten met wie ik dan een gesprek moet voeren. Sterker, misschien doe ik dat wel dan via whatsapp.

geplaatst: 8 december 2015, 08:59 uur [permalink]
Wat is überhaupt het punt? Maatschappelijke kritiek op het bestaan en gebruik van smartphones etc. ophangen aan de wens dat over Jobs geen films gemaakt zouden moeten worden? Ik volg die 'logica' even niet.