The Stanford Prison Experiment (2015)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kyle Patrick Alvarez
met Billy Crudup, Ezra Miller en Michael Angarano

Een groep mannelijke studenten wordt vrijwillig in een nagemaakte gevangenis in een onderzoekslaboratorium geplaatst, waarbij de ene helft bewakers spelen en de andere helft gevangenen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een psychologisch experiment van dr. Philip Zimbardo uit 1971.

avatar van 606
en 2 de remake ? want geloof dat er al een remake was.

Check ja dus.

Das Experiment (2001)
The Experiment (2010)

avatar van Mug
Mug
Niet bepaald een remake. Het Duitse origineel (+ Amerikaanse remake) waren zeer losjes gebaseerd (geïnspireerd) op het daadwerkelijke experiment, waren meer boekverfilmingen.

Aan de still te zien speelt deze verfilming zich wel af in de seventies. Wellicht is er hoop. Maar als ik de 2 scenaristen bekijk: 1 is een groentje en de ander is begonnen bij South Park... dan ben ik bang dat het weer flink mis gaat.

Eerst maar eens wachten op officiëlere informatie.

avatar van 606
Oke, thx voor je uitleg

justforuse
Als dit over het echte Stanford Prison Experiment gaat lijkt me een documentaire veel interessanter dan een verfilming. Als het een gedramatiseerde film gaat worden lijkt het me weinig toe te voegen aan die andere expiriment-films, en sowieso niet echt heel interessant. Maar eerst de koek maar eens bakken voor die geproefd wordt.

avatar van dirkjan73
2e remake van "Das Experiment"

avatar van mikey
Alweer torture porn?

avatar van Fortune
Heeft dit nog toevoeging als je Das Experiment al gezien hebt? Volgens mij eigenlijk alleen interessant als je niet weet wat dit experiment inhoudt en als je dat wel weet dan lijkt me dit wel tijdverspilling.

Voor wie Das Experiment en/of The Experiment gezien hebben, was dit een herhaling van zetten. Maar toch blijven mij dit soort films, die gebaseerd zijn op de werkelijke gebeurtenissen uit 1971, mij fascineren en uit mijn evenwicht brengen. De weergave van Kyle Patrick Alvarez, over een groep individuen die het controversiële experiment onderging en voor de ene helft werd opgedeeld in bewakers en voor de andere in gevangenen, die niet enkel hun bezittingen, maar ook hun kleding en identiteit moesten inleveren, was uiterst gedetailleerd en kwam authentiek over.

Ooh zucht dit is al zo vaak gedaan. Zoals Gauke al zet herhaling van zetten niet meer niet minder. jammer.

avatar van KOKUSMAKREEL
Deze film komt wel het dichtst bij zoals het werkelijk gegaan is toen. Dat maakt deze film het kijken waard

avatar van vranque
Niet zo sterk als das experiment maar hetzelfde gevoel blijft. Dit is bijna eng en realistisch.

avatar van schumacher
Niet zo mij ding en das experiment vond ik wel beter.

avatar van Brabants
Geslaagde interpretatie van het spraakmakend sociaal-psychologisch experiment dat in de begin jaren zeventig heeft plaatsgevonden. De test omtrent psychologische stabiliteit kreeg een interessante uitkomst en de cast wist dit goed te brengen en het 70' s sfeertje was tevens goed voelbaar. Toch zie ik het nut niet in van een tweede remake en zeker niet als deze de laatste productie(2010) zo snel doet opvolgen.

avatar van bjerik76
slechte remake.
Of dat kwam doordat ik de vorige veel spannender vond, en hier alle verassingen al weg waren.
Er gebeurt in deze versie veel minder schokkende/bloederige dingen.
Ook het eind is anders, en veel minder geweldadig en viel hierdoor ook enorm tegen.
Dit was een waar gebeurt verhaal, en de eerdere versie za er denk ik wat " film" elementen hebben in gedaan.
In deze versie hadden ze dan wel weer allemaal mooie modellen jongens in het gevang geplaatst.

Jammer, een overbodige remake.

avatar van Pazmaster
Als je Das experiment hebt gezien dan hoef je deze eigenlijk niet te kijken want deze film lang niet zo goed als z'n Duitse voorganger. Er wordt ook niet altijd even overtuigend gespeeld en deze film is ook wat milder. Als je beide films nog niet gezien hebt zou ik toch voor de Duitse versie gaan.

avatar van jeuletaxi
Van de 3 films over het experiment vind ik dit toch wel zeker de minste, misschien wel het dichtst bij het origineel gebleven experiment uit 1971.
Maar teveel herhalingen en te langdradig en pluspunt tijdsbeeld word heel goed neergezet.
Mocht je er nog geen gezien hebben dan zou ik deze laten liggen en voor de duitse gaan.

avatar van Actarus
Remake, remake???...dit is géén remake! Staat totaal los van Das Experiment of die domme Amerikaanse kloon, die wél een remake was. Deze is gebaseerd op waargebeurde feiten, en komt dankzij zijn tijdsbeeld het best als waarachtig naar voren. Goed gecaste film, met degelijk acteerwerk....Ondanks zijn 2 uren, vloog de film voorbij (voor mij toch!)

avatar van De wind
Zeer goede film, tenenkrommend soms. Zoals ook door anderen beschreven bijna 'eng realistisch'. Bijzonder om dit waar-gebeurde experiment te aanschouwen, al zal ik deze film (voor mijn plezier) geen 2e maal kijken.

Puik acteerwerk van de, voor mij, jong en onbekende cast.

avatar van b00ts
Das Experiment was zeker beter. De eerste helft van deze remake kan je wel skippen. Tweede helft was aardig. Zesje.

avatar van Collins
The Stanford Prison Experiment is de weergave van een berucht experiment dat met behulp van een groep mannelijke studenten een machtsstructuur nabootst zoals die in een gevangenis tussen bewaker en gevangene voorkomt.
De film richt zich bijna volledig op het experiment. Zijpaden worden vermeden. De weergave van het experiment is te vergelijken met een laboratoriumsituatie. De film is een klinische observatie zonder veel franje.
Van de personages is nauwelijks enige achtergrond bekend. Een flintertje hier en daar, maar te weinig om veel sympathie op het persoonlijke vlak te ontwikkelen.
Wel steken voortdurend gevoelens van onrechtvaardigheid, frustratie en verbazing de kop op bij het kijken naar de film. Het gemak waarmee een groep zich voegt en zich neerlegt bij een andere machtsverhouding is behalve afschuwwekkend echter ook heel fascinerend om te zien.
Dankzij de beschouwende insteek, zijn de ontwikkelingen in de groepen en de aanpassingen die de individuen daarin moeten ondergaan, goed waar te nemen. Intrigerend om te zien hoe en wanneer de vrijblijvende lol ophoudt en de dictatoriale ernst begint. De snelheid waarmee een en ander gebeurt is beangstigend. De overgang naar een door beide partijen geaccepteerde en strak gereguleerde situatie is goed waarneembaar in houding en gedrag van de acteurs. Goed spel.
Een zeer fascinerende en beklemmende film.

Over een remake wil ik het niet hebben. Wel over de inhoud.
Ontstellend hoe mensen zich anders gaan gedragen als ze autoriteit krijgen. Hoe mensen hun macht misbruiken. De film (en het experiment dus) maakt verder duidelijk hoe snel dingen uit de hand kunnen lopen. Zei die ene cipier (achteraf) niet: "Niemand leek me tegen te houden ...".
Het boek waarop het scenario is gebaseerd, heet niet zomaar: 'The Lucifer Effect'.
(Een film die ook jezelf in de spiegel doet kijken. De moeite van het bekijken zeker waard.)

Goeie film over een groep mannelijke studenten die meedoen aan een experiment waarbij een gevangenis wordt nagebootst. Derde film over het beruchte experiment maar ditmaal gebaseerd op het daadwerkelijke verhaal. En om die reden is vooral het tweede gedeelte het meest boeiend (omdat het daar afwijkt van de andere twee films). Ietwat langdradig, maar de cast met voornamelijk jonge acteurs doen het prima.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een prima film. De cast deed het prima en kwam wel overtuigend over.
De film eindigde wat minder drama dan de andere films, maar daarom wel wat realistischer.
Verder heb ik me er niet mee verveeld en de moeite om gezien te hebben.

avatar van feym0vie
Vond dit persoonlijk wel een sterke film, het greep mijzelf op momenten goed aan en er zaten wel schokkende scénes tussen.
Vond dit zelf ook meer dichter bij de realiteit staan dan Das experiment of de hollywood achtige The expirement met volgens mij adrien brody. Dit gaf mij meer het gevoel of ze echt bij de realiteit wouden blijven dan de andere films en dit een ideale film zou zijn voor elke psychologie student op de wereld.
Probeer deze film dan ook niet de hemel in te prijzen want er zitten ook fouten in maar wel de moeite waard als je een keer lekker met ongeloof wil kijken hoe mensen tegen elkaar konden doen of gedaan hebben in dit soort omstandigheden.

avatar van mikey
Niet in eerste instantie torture porn maar eerder een psychologische en ethische beschouwing over het experiment. Ook dit bevat wel wat exploitation, maar als je heftiger spul wilt zien, raad ik je Das Experiment aan die meer als horror is bedoeld.

avatar van jippie2010
Ik was destijds erg onder de indruk van Das Experiment.
Dat dit geen remake is, dat is duidelijk, maar waarheidsgetrouw staat niet garant voor kwaliteit.
Er wordt lafjes geacteerd op een paar sterke scenes na.
Tegen het einde begon het net een beetje onder de huid te kruipen,
tot het alsnog onderuit geswaffeld werd door een zwakke slotscène.
Geen toevoeging: *2,5

Tegenvaller.

Dit is de eerste verfilming van het Stanford gevangenis experiment en dat viel best wel tegen. Ik vind het experiment op zich enorm fascinerend. Deze verfilming blijkt zo dicht mogelijk bij het experiment te blijven hoe het daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Toffe premisse dus.

Helaas weet de film niet te overtuigen doordat de psychologische worstelingen niet goed overkomen. Om de een of andere reden wisten de emoties van zowel de gevangenen als die van de bewakers over te komen, waardoor je nooit onder de huid van de personages kon kruipen. Zonde, want eigenlijk wordt er best prima geacteerd.

Ik denk dat deze film veel meer indruk had gemaakt als er meer op één persoon gefocust zou worden.

avatar van IH88
“You have no right to fuck with my head!”

The Stanford Prison Experiment is een interessante, maar ook wat vlakke film. Het uitgangspunt is intrigerend, en op bepaalde momenten (zeker tegen het einde) weet de film indruk te maken. Dat komt vooral door het ijzersterke acteerspel van onder andere Miller, Sheridan, Crudup en zeker Angarano. Maar The Stanford Prison Experiment heeft wel wat problemen (vooral met de pacing), en het duurt lang voordat de film echt loskomt. Niet alle personages zijn even interessant, en het einde voelt ook een beetje als een anticlimax. Realistisch en waarheidsgetrouw, maar dat betekent nog niet dat het de film goed doet.