The Stanford Prison Experiment (2015)

Biografie / Drama

geregisseerd door Kyle Patrick Alvarez
met Billy Crudup, Ezra Miller en Michael Angarano

Een groep mannelijke studenten wordt vrijwillig in een nagemaakte gevangenis in een onderzoekslaboratorium geplaatst, waarbij de ene helft bewakers spelen en de andere helft gevangenen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een psychologisch experiment van dr. Philip Zimbardo uit 1971.

avatar van Pecore
Klucht van een klucht. Inmiddels weten we dat het Stanford-experiment een vooropgezet zooitje is geweest. Allemaal bekokstoofd door een publiciteitsgeile wetenschapper. Eeuwig zonde dat hieraan zoveel autoriteit is ontleend. Deze verfilming is dan ook verre van een realistische weergave van wat zich daadwerkelijk 50 jaar geleden heeft afgespeeld.

20 jaar geleden is het experiment nog eens dunnetjes overgedaan, maar dan goed. Zonder instructies en bemoeienis van wetenschappers. Het resultaat? Een theekransje waar 'bewakers' en 'gevangenen' een week lang gezellig zitten te keuvelen. Het grappige is dat het allemaal werd uitgezonden op de BBC, dat hier een opzienbarend reality-programma van wilde maken. Miljoenen kijkers zaten voor de eerste aflevering gespannen voor de buis, want het beloofde een groot sadistisch spektakel te worden. Na een paar afleveringen werd het van de buis gehaald, want naar deze saaie rompslomp keek geen hond meer. Heerlijk!

Pecore schreef:

Ah, je hebt dat matige boek van Rutger Bergman ook gelezen! Het is wel zo dat dít inderdaad niets met realisme te maken heeft. Net als reality TV niets met het werkelijke leven te maken heeft. Op de achtergrond worden mensen geïnstrueerd wat te doen om het spannend te houden. Dat gebeurde dus ook in Stanford.

avatar van Pecore
aeverhoog, wat is je punt nou?

Pecore schreef:
aeverhoog, wat is je punt nou?
Ieder commentaar op deze film over het realistische gehalte is onzinnig.

avatar van Pecore
En waarom? De film pretendeert een realistische weergave te zijn van een invloedrijk wetenschappelijk project. Mag het daar dan ook op afgerekend worden?

avatar van Brandt
Met name in het eerste deel van de film gebeurt er weinig opzienbarends en vond ik het nogal saai. Dat trekt later bij, als de excessen worden getoond. Halverwege de film zit een scene waarin een toevallig binnenlopende collega van dr. Zimbardo vraagt hoe het eigenlijk zit met de onafhankelijke variabele in het onderzoek. Zimbardo reageert geïrriteerd en geeft geen antwoord. Maar de vraag is cruciaal en dit gegeven had wat mij betreft wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Zeker omdat veel later is gebleken dat dit hele experiment behoorlijk gemanipuleerd is door dr. Zimbardo. Afijn, stof tot nadenken geeft het allemaal wel en er wordt ook aardig geacteerd, daarom toch nog 3 sterretjes.