The Experiment (2010)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Scheuring
met Adrien Brody, Forest Whitaker en Cam Gigandet

'The Experiment' volgt 26 mannen die gekozen zijn om mee te doen aan een psychologisch spel waar ze verdeeld worden in bewakers en gevangenen. In een nagemaakte gevangenis moeten de bewakers orde zien te houden, terwijl de gevangenen opdrachten moeten uitvoeren. In het begin lijkt alles goed te gaan, maar de verstandhouding tussen beide groepen neemt steeds drastischere vormen aan. Remake van 'Das Experiment' van Oliver Hirschbiegel.

avatar van IH88
“Memo to Adolf, the uniform isn't real.”

The Experiment is een film met een interessant uitgangspunt en sterke acteerprestaties. Maar het is ook een film waarin je een hoge mate van ‘suspension of disbelief’ moet hebben. Als je de film niet al te serieus neemt kun je jezelf wel vermaken met personages die om het minste of geringste elkaar in de haren vliegen, en binnen een dag al over elkaar heen staan te plassen. Het gevangenisexperiment faalt ook aan alle kanten, maar de personages krijgen toch allemaal hun geld. En de kijker krijgt een film met een Brody, Whitaker en Collins Jr. op hun best. Ook niet verkeerd.

Slap aftreksel van het originele Das Experiment

avatar van Shadowed
Origineel nog niet gezien.

Het Duitse origineel nog niet gezien, ik weet dat ik daar eigenlijk mee had moeten beginnen, maar ik gaf toch maar de remake die op Netflix staat maar even de voorkeur. Uiteindelijk ben ik er best zeker van dat dit weer een softere versie is van het origineel.

Al begon het best verontrustend, maar dat komt ook omdat er echte beelden van bijvoorbeeld dierenslachtingen worden laten zien. Dat botst dan vervolgens met de rest van de film, want de rest van de film blijft erg soft op het gebied van geweld.

Ik geloofde de film ook niet echt. Het zou te maken moeten hebben met de "menselijke natuur" maar ik vond het personage van Whitaker gewoon zo bizar dat ik meer dacht dat het door zijn gekte kwam dat het uiteindelijk zo ver is gekomen.

De meeste personages zijn ook "types". Je ziet al snel wie er bewaker gaat worden en wie er gevangenen gaat worden. Ik ken niemand die zich zo vreemd gedraagt, ook al buiten het experiment. Whitaker daarbij volop, want ondanks dat hij niet onaardig speelt, past zijn personage hier gewoon niet in.

Voor de rest laat de cinematografie het ook afweten. De hardheid en smerigheid voel je simpelweg gewoon niet en het voelt meer aan als een realityserie. Iets wat je je wel kan voorstellen hierin, maar het gaat vervolgens ten koste van de hardheid van de film.

Voor de rest prima acteerwerk, dat wel, maar geen charme en geen impact. De film kijkt wel lekker weg, maar ik zag dit meer als een film die vermaakt inplaats van als een film die moet choqueren en realiseren. En dat moet je als regisseur dus eigenlijk juist voorkomen.

avatar van themanwiththeplan
Niet bijster goed deze remake. Daar waar het Duitse origineel van mij 4* krijgt is dit Adrien Brody vehikel wat mij betreft maar de helft waard.
De man loop er de hele tijd versuft en ongeïnteresseerd bij.
Hierbij komt mij het overteerbare "detachment" voor de geest. Niet door te komen die film. "wrecked" vond ik dan weer wel geslaagd.
Forest Whitaker overtuigde evenmin als de psycho bewaker.
Wie het Duitse origineel niet heeft gezien zal deze wellicht hoger beoordelen. Mij blijft hij echter niet bij. Met enige moeite toch uitgekeken.

avatar van Fisico
Het is alweer een hele poos geleden dat ik de Duitse versie nog zag. Verschilt toch wel hier en daar met deze Amerikaanse remake. De originele was toch sterker, maar naar het einde toe wat zwakker wanneer de slinger te veel doorsloeg naar een slasher-niveau.

Het Stanford-experiment is berucht en stemt tot nadenken wanneer iemand macht krijgt over ondergeschikten. Steeds interessant om conclusies aan te verbinden. Om optimale resultaten te krijgen moeten wel alle factoren en parameters juist zitten. Jammer genoeg is dit hier niet het geval. De factor "geld" is te sterk aanwezig en beïnvloed te veel het denken van de deelnemers. De gedachte dat een gebroken regel of het feit dat iemand opgeeft de (opgebouwde!) vergoeding voor iedereen (!) geannuleerd wordt, is te beïnvloedbaar om spontaan nog te kunnen handelen. En dat zie je ook duidelijk naar voren komen in de film.

Ook de omschakeling naar het plasincident is vrij abrupt en komt niet waarheidsgetrouw over, idem trouwens met de diabetespatiënt. Aan de andere kant zie je wel dat de grenzen steeds verlegd worden. Eén leider die gevolgd wordt, één persoon die zich éindelijk gewaardeerd voelt en zich als leider opwerpt, want zijn leven is anders maar mislukt. De bewakers nemen hun rol serieus en stoppen zich weg achter de regels, de gevangenen maken er een spelletje van en hebben te laat door dat er geen weg meer terug is. Waar zat trouwens het medische team?

Toch wel wat minpuntjes natuurlijk die ik in de Duitse versie (dacht ik) beter uitgewerkt zag. Desalniettemin een interessant experiment die tot nadenken zet hoe de mens in elkaar (kan) zit(ten).

avatar van BlueJudaskiss
Onmogelijk saaie - en overbodige - re-make van her zeer spannende Duitse origineel.

avatar van FunkStarr
Mwah... die Whitaker kan toch altijd van die ontzettende onsympathieke klootzakken neerzetten ik haat die man altijd hahahaha dus wat betreft acteerwerk niets op aan te merken. Brody doet z'n ding in een film met een toch best wel apart einde. Net iets boven middelmaat maar niks bijzonders.