The Experiment (2010)

Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Scheuring
met Adrien Brody, Forest Whitaker en Cam Gigandet

'The Experiment' volgt 26 mannen die gekozen zijn om mee te doen aan een psychologisch spel waar ze verdeeld worden in bewakers en gevangenen. In een nagemaakte gevangenis moeten de bewakers orde zien te houden, terwijl de gevangenen opdrachten moeten uitvoeren. In het begin lijkt alles goed te gaan, maar de verstandhouding tussen beide groepen neemt steeds drastischere vormen aan. Remake van 'Das Experiment' van Oliver Hirschbiegel.

avatar van *film fan*
slappe drama film. na 1 uur de film uitgezet. er gebeurde helemaal niets. net afgekeken, einde stuk eindelijk wat actie. vage stomme film. echt een drama. best jammer. geen aanrader

ajckiller schreef:
Ze waren maar 6 dagen bezig

Waarom zijn ze dan uitbetaald voor 14 dagen?

avatar van tattoobob
Prima filmpje,niet geweldig...
Er zitten wel een paar zieke scenes in.....prima acteerwerk van de heren!!!

avatar van Tetterovic
Aardig filmpje, niet te gek, niet te veel actie of spanning. had er meer van verwacht.
Uiteindelijke psycho strekking is wel aardig, goed te zien als het rolluik omhoog gaat en men weer in de bewoonde wereld terecht komt. van mij 3 ***

"Zit er een Nederlandse producer achter?", vroeg ik me na het eerste kwartier af. Er wordt Heineken en Amstel gedronken en het aanrijden van Piet Paulusma is als schokkend fragment bedoelt. De film oogt wat schokkerig, alsof er teveel materiaal tussenuit is geknipt. Het uitgangspunt van de film is spannend, maar door het script lijkt het niet echt tot uiting te komen.
En dat is jammer en overwacht beroerd van de schrijver van de TV-serie Prison Break.
Nee, dan liever de Duitse versie die een diepe indruk achterlaat.

avatar van Offline
ik vond het een goede psychologische thriller. hele simpele regels van de wetenschappers, die iedereen bleek te vergeten... zo zie je hoe de mensheid in elkaar zit en hoe wij in hokjes denken: 'kleren maken de man' is een gezegde/motto die prima past bij de film. er zou een ander deel gemaakt moeten worden van een groep die de regels wel opvolgt...

avatar van DjFrankie
Ik vond dit ook een prima film waarin je steeds verder wordt ingezogen.

Aanrader, je ziet wel weer dat mensen in hun rol kunnen doorschieten als leider. Verder vind ik het ook goed dat het maar 6 dagen duurt, en bij de ontsnapping de gevangenen logischer vwijze winnen, logisch is tegenwoordig bij veel films moeilijk te vinden.

Vond het nogal tegenvallen. Kwam langzaam op gang. Had meer ingezeten. en die bewaker die na een paar dagen geen seks een man wil verkrachten? het moet niet gekker worden

avatar van bjerik76
Erg goed.
Lijkt allemaal voorspelbaar, maar toch zijn diegeen waarvan je denkt dat ze zwak zijn sterk, en de sterken zwak, en ben je verbaast wie er dus aan het eind van het experiment nog zijn overgebleven.
Niet zomaar een dood/afval race film.

Vond alleen wel dat de irritaties vrij snel begonnen al, maar verder spannend en tenenkrommend.

goede acteurs allemaal vooral Forest Whitaker en uiteraard Adrien Brody.
En weerbericht mannetje Piet Paulusma !!!
deze scene was van een kwikfit reclame, hoe die in deze film terecht is gekomen ... ?

avatar van DarkElement
Prima film met een uitstekende Whitaker maar vond het origineel zoveel beter. ik geef deze 3*

avatar van Kondoro0614
Goeie film!
3,5 is het wel waard!

Gekeken op NetFlix

avatar van Banjo
Als ik Das experiment niet gezien had, was ik wel onder de indruk geweest.
Maar nu.. ik zag veel dingen al van ver aan komen.
Een beetje jammer, maar de spanning zit er ondanks dat wel goed in.
mede door de goede rollen van de mannen...

3 1/2 ster

En wat moest Piet Paulusma in deze film!!?
ik heb het een paar keer terug gespoeld ik kon het niet geloven.....

avatar van Fryce
Best ok, maar zeker niet denderend.

avatar van Sid-the-gekste
Sluit me aan bij Fryce...

Zeer boeiende film! Maar niets in vergelijking met Das Experiment...

Magru
Flavio schreef:
Zeer zwakke prent, totaal ongeloofwaardig, waarin de bewakers binnen een paar dagen veranderen in machtswellustelingen, één bewaker na 3 dagen geen sex een gevangene probeert te verkrachten, een dodelijk zieke en later dodelijk gewonde gevangene aan zn lot wordt overgelaten, een medegevangene die een nazi blijkt te zijn best een toffe gast is, het is allemaal zo bedenkelijk en over the top dat het eerder een parodie lijkt op het Stanford Experiment dan een film gebaseerd erop. Vond de Duitse film al vrij matig, dit is ontstellend slecht.

Ben het volledig met je eens... voor gasten die graag op een 'gemakkelijke' manier een flinke smak geld proberen te verdienen, zijn ze vanaf het begin wel heel erg opstandig en dom bezig... Op een gegeven moment was er totale chaos en zaten ze pas op dag 3 ofzo.... vermoeiend.

Matige film. De Duitse versie is stukker beter. Ik vond het jammer dat men niet een paar 'nerds' als gevangenisbewaarder hadden aangesteld. De meesten waren al een beetje van die 'mannetjes'. De gedragsverandering was groter geweest met andere types zoals in de Duitse versie.

avatar van De wind
Slappe Amerikaanse 'remake', wat meer om de actie lijkt te gaan dan om waar het verhaal echt over gaat. Graag verwijs ik jullie door naar de meest recente versie >> 'The Stanford Prison Experiment(2015)' . Mijn mening over ' Das Experiment(2001)' moet ik jullie helaas nog schuldig blijven..

avatar van dinhus
Vaak gewoon veel te geforceerd. Als je zoiets moet simuleren, gedraag je je gewoon zoals 't hoort, toch? Maar nee, het haantjesgedrag ligt er gelijk bovenop en komt op mij als onrealistisch en te vluchtig over. Na één minuut in de gevangenis gezeten te hebben, wist je gelijk wat voor film dit ging worden.] Onnodige relatie als toevoeging, clichématig eerste ontmoeting tussen die twee zeg, ongelooflijk. Bovendien was er echt geen chemie voelbaar tussen die twee. Bestaat uit te veel losse flodders om serieus genomen te worden deze film. Helaas, maar voor mij ver onder de maat.

avatar van asheng
Met paar minuutjes extra, had het de film misschien net iets meer diepgang gegeven. Hoewel het een film is en blijft, is deze toch gebasseerd op een ware experiment. Net als het ware experiment liep het erg snel uit de hand en na 6 dagen gestopt. Psychologisch gezien erg realistisch, als je beseft hoe snel we ook in onze rol zitten tijdens onschuldige rollenspellen voor training of gewoon spel.

avatar van Rico120

Rico120 schreef:
of deze film is het ziekste wat ik heb gezien
ik zit te twijfelen of ik deze film nog een keer wel kijken of niet
maar het is een goede film

Ik zou Stoic (vergelijkbaar onderwerp + locatie) een keertje opzetten en daarna The Experiment nog een keer kijken. Dan valt ie wat minder zwaar.

avatar van Miszmi
Bewuste keuze geweest om de Engelse remake te kijken. Ik heb de Duitse, originele, versie thuis, maar ik erger mij vaak aan de Duitse taal. Deze versie viel mij echter wat tegen, mogelijk dat ik het origineel toch nog een keer ga pakken dus. Het is mij allemaal net iets té. Het verhaalt trekt me wel mee, behalve het verhaal met de dame, die was mijn inziens erg overbodig. Het experiment zelf is redelijk uitgewerkt en denk grotendeels ook best op waarheid berust. Echter gaan ze overal net een stapje te ver. Waar het allemaal in het begin nog vrij realistisch is, vervaagt dat ook al snel. Op een gegeven moment kreeg ik het idee dat ik naar een vorm van My Little Eye (2002) aan het kijken was. Mensen die denken dat ze aan een programma meedoen, maar vervolgens in iets totaal anders terecht komen. Ondanks dat het langzamerhand allemaal teveel uit de hand loopt, is alles ook wel heel erg voorspelbaar en daardoor een beetje saai. Van te voren zie je eigenlijk al wel aankomen wie welke rol gaat innemen, zeer weinig tot geen verrassingen. Het einde is nogal verwarrend, waarom heeft Barris bijvoorbeeld een cheque van 14.000 dollar, terwijl het experiment na zes dagen is gestopt. Het was immers een regel dat het geld niet werd uitgekeerd als het experiment voortijdig gestopt zou worden. Tevens hadden de deuren natuurlijk veel eerder geopend moeten worden. Geweld mocht niet gebruikt worden, maar dat werd al vrij snel wel gebruikt. Iemand van een stoel trappen die met zijn hoofd op de grond komt is mijn inziens al geweld. Natuurlijk was er geen boeiende film geweest als je op zo'n moment als was gestopt, maar ook het einde zelf had van mij beter uitgewerkt mogen worden. Wie draait er op voor de moord op Benjy? De dokter wordt weliswaar aangeklaagd, maar hij is uiteraard niet degene die hem daadwerkelijk de dood heeft ingejaagd. Enfin, de film kon me mede hierdoor niet echt bekoren. De opbouw was prima, evenals de acteerprestaties. Dit zorgt toch nog voor een krappe voldoende: 3*.

avatar van Flat Eric
Boeiend.
Een sociaal experiment, zet een aantal verschillende type mensen bij elkaar en kijk wat er gebeurt. Een interessant gegeven waardoor je geboeid blijft kijken hoe dit afloopt.
De hippie blijkt toch niet zo vredelievend te zijn, de sukkel blijkt toch wel heel dapper te zijn, een ogenschijnlijke klootzak blijkt dat inderdaad ook te zijn. Oerdriften, instinct om te overleven, groepsdruk, het komt allemaal voorbij. Gelukkig ook wel barmhartigheid. Zonder dat zou ik toch wel een heel naar gevoel hebben overgehouden aan deze film.

Vrij bizar natuurlijk om zoiets te organiseren. Wat er zich echter tijdens de film afspeelt is echt een psychologisch masterpiece. Zo herkenbaar is dit machtsspelletje. Zeker een aanrader.

avatar van Dying Rose
Als je deze sterk vindt, moet je zeker de originele versie bekijken Tvisser81.

Goede film met een uitstekende Adrien Brody en een nog betere Forest Whitaker.
Het verhaal was me bekend, ik heb de originele Duitse film gezien, en ook deze Amerikaanse versie is dus goed, al blijft het origineel wel beter.
Maar kan beide films wel aanbevelen.

Nick Doumen
*film fan* schreef:

Aan je quoteringen te zien best je username veranderen.Je vind enkel blockbuster goed en deze heb je zelfs niet afgekeken.Wanneer je een film een half punt geeft is dit echt belachelijk.Het kan je niet zo goed zijn meegevallen maar dan verdiend een film op zijn minst 2 ofzo ...

Nick Doumen
Vond hem echt wel goed,heb de Duitse versie nog niet gezien maar zeker benieuwd naar deze.Ben een liefhebber van gevangenis films,was echt boeiend om te zien hoe snel de mens kan veranderen als hij ertoe gedreven word.Geweldige prestatie wederom van Brody en Whitaker.Vooral deze laatste heeft echt indruk gemaakt.

avatar van Agent47
Matige film. Geen goede weergave van het waargebeurde verhaal overigens.

Einde is zeer wazig afgekapt.

avatar van IH88
“Memo to Adolf, the uniform isn't real.”

The Experiment is een film met een interessant uitgangspunt en sterke acteerprestaties. Maar het is ook een film waarin je een hoge mate van ‘suspension of disbelief’ moet hebben. Als je de film niet al te serieus neemt kun je jezelf wel vermaken met personages die om het minste of geringste elkaar in de haren vliegen, en binnen een dag al over elkaar heen staan te plassen. Het gevangenisexperiment faalt ook aan alle kanten, maar de personages krijgen toch allemaal hun geld. En de kijker krijgt een film met een Brody, Whitaker en Collins Jr. op hun best. Ook niet verkeerd.

Slap aftreksel van het originele Das Experiment

avatar van Shadowed
Origineel nog niet gezien.

Het Duitse origineel nog niet gezien, ik weet dat ik daar eigenlijk mee had moeten beginnen, maar ik gaf toch maar de remake die op Netflix staat maar even de voorkeur. Uiteindelijk ben ik er best zeker van dat dit weer een softere versie is van het origineel.

Al begon het best verontrustend, maar dat komt ook omdat er echte beelden van bijvoorbeeld dierenslachtingen worden laten zien. Dat botst dan vervolgens met de rest van de film, want de rest van de film blijft erg soft op het gebied van geweld.

Ik geloofde de film ook niet echt. Het zou te maken moeten hebben met de "menselijke natuur" maar ik vond het personage van Whitaker gewoon zo bizar dat ik meer dacht dat het door zijn gekte kwam dat het uiteindelijk zo ver is gekomen.

De meeste personages zijn ook "types". Je ziet al snel wie er bewaker gaat worden en wie er gevangenen gaat worden. Ik ken niemand die zich zo vreemd gedraagt, ook al buiten het experiment. Whitaker daarbij volop, want ondanks dat hij niet onaardig speelt, past zijn personage hier gewoon niet in.

Voor de rest laat de cinematografie het ook afweten. De hardheid en smerigheid voel je simpelweg gewoon niet en het voelt meer aan als een realityserie. Iets wat je je wel kan voorstellen hierin, maar het gaat vervolgens ten koste van de hardheid van de film.

Voor de rest prima acteerwerk, dat wel, maar geen charme en geen impact. De film kijkt wel lekker weg, maar ik zag dit meer als een film die vermaakt inplaats van als een film die moet choqueren en realiseren. En dat moet je als regisseur dus eigenlijk juist voorkomen.