The Stanford Prison Experiment (2015)

Biografie / Drama

geregisseerd door Kyle Patrick Alvarez
met Billy Crudup, Ezra Miller en Michael Angarano

Een groep mannelijke studenten wordt vrijwillig in een nagemaakte gevangenis in een onderzoekslaboratorium geplaatst, waarbij de ene helft bewakers spelen en de andere helft gevangenen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een psychologisch experiment van dr. Philip Zimbardo uit 1971.

Voor wie Das Experiment en/of The Experiment gezien hebben, was dit een herhaling van zetten. Maar toch blijven mij dit soort films, die gebaseerd zijn op de werkelijke gebeurtenissen uit 1971, mij fascineren en uit mijn evenwicht brengen. De weergave van Kyle Patrick Alvarez, over een groep individuen die het controversiële experiment onderging en voor de ene helft werd opgedeeld in bewakers en voor de andere in gevangenen, die niet enkel hun bezittingen, maar ook hun kleding en identiteit moesten inleveren, was uiterst gedetailleerd en kwam authentiek over.

avatar van Brabants
Geslaagde interpretatie van het spraakmakend sociaal-psychologisch experiment dat in de begin jaren zeventig heeft plaatsgevonden. De test omtrent psychologische stabiliteit kreeg een interessante uitkomst en de cast wist dit goed te brengen en het 70' s sfeertje was tevens goed voelbaar. Toch zie ik het nut niet in van een tweede remake en zeker niet als deze de laatste productie(2010) zo snel doet opvolgen.

avatar van Collins
The Stanford Prison Experiment is de weergave van een berucht experiment dat met behulp van een groep mannelijke studenten een machtsstructuur nabootst zoals die in een gevangenis tussen bewaker en gevangene voorkomt.
De film richt zich bijna volledig op het experiment. Zijpaden worden vermeden. De weergave van het experiment is te vergelijken met een laboratoriumsituatie. De film is een klinische observatie zonder veel franje.
Van de personages is nauwelijks enige achtergrond bekend. Een flintertje hier en daar, maar te weinig om veel sympathie op het persoonlijke vlak te ontwikkelen.
Wel steken voortdurend gevoelens van onrechtvaardigheid, frustratie en verbazing de kop op bij het kijken naar de film. Het gemak waarmee een groep zich voegt en zich neerlegt bij een andere machtsverhouding is behalve afschuwwekkend echter ook heel fascinerend om te zien.
Dankzij de beschouwende insteek, zijn de ontwikkelingen in de groepen en de aanpassingen die de individuen daarin moeten ondergaan, goed waar te nemen. Intrigerend om te zien hoe en wanneer de vrijblijvende lol ophoudt en de dictatoriale ernst begint. De snelheid waarmee een en ander gebeurt is beangstigend. De overgang naar een door beide partijen geaccepteerde en strak gereguleerde situatie is goed waarneembaar in houding en gedrag van de acteurs. Goed spel.
Een zeer fascinerende en beklemmende film.

Goeie film over een groep mannelijke studenten die meedoen aan een experiment waarbij een gevangenis wordt nagebootst. Derde film over het beruchte experiment maar ditmaal gebaseerd op het daadwerkelijke verhaal. En om die reden is vooral het tweede gedeelte het meest boeiend (omdat het daar afwijkt van de andere twee films). Ietwat langdradig, maar de cast met voornamelijk jonge acteurs doen het prima.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een prima film. De cast deed het prima en kwam wel overtuigend over.
De film eindigde wat minder drama dan de andere films, maar daarom wel wat realistischer.
Verder heb ik me er niet mee verveeld en de moeite om gezien te hebben.

avatar van jippie2010
Ik was destijds erg onder de indruk van Das Experiment.
Dat dit geen remake is, dat is duidelijk, maar waarheidsgetrouw staat niet garant voor kwaliteit.
Er wordt lafjes geacteerd op een paar sterke scenes na.
Tegen het einde begon het net een beetje onder de huid te kruipen,
tot het alsnog onderuit geswaffeld werd door een zwakke slotscène.
Geen toevoeging: *2,5

avatar van IH88
“You have no right to fuck with my head!”

The Stanford Prison Experiment is een interessante, maar ook wat vlakke film. Het uitgangspunt is intrigerend, en op bepaalde momenten (zeker tegen het einde) weet de film indruk te maken. Dat komt vooral door het ijzersterke acteerspel van onder andere Miller, Sheridan, Crudup en zeker Angarano. Maar The Stanford Prison Experiment heeft wel wat problemen (vooral met de pacing), en het duurt lang voordat de film echt loskomt. Niet alle personages zijn even interessant, en het einde voelt ook een beetje als een anticlimax. Realistisch en waarheidsgetrouw, maar dat betekent nog niet dat het de film goed doet.

avatar van mrklm
Deze derde verfilming van het verhaal van een aantal studenten die meedoen aan een psychologisch experiment op Stanford University waarbij ze, tegen betaling, gedurende twee weken de rol aannemen van bewaker of gevangene, is meer geïnteresseerd in de psychologische aspecten van het verhaal dan in spanningsopbouw. Dat maakt de film waarschijnlijk realistischer dan de vorige verfilmingen en het levert zeker interessante inzichten op, ook in de commentaren die de deelnemers geven tijdens de eind credits. Een neveneffect van die benadering is dat je als kijker minder betrokken bent bij datgene wat de 'gevangenen' moet ondergaan waardoor de film als geheel dramatisch wat aan de vlakke kant is.