De Storm (2009)

Alternatieve titel: The Storm

Nederland / België

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Sylvia Hoeks, Barry Atsma en Dirk Roofthooft

De Storm gaat over Julia (Sylvia Hoeks), een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, die zwanger raakt van haar vriendje Koos, een vissersjongen. Koos schrikt zo van dit nieuws dat hij met de Noorderzon vertrekt. Julia staat er helemaal alleen voor in een vijandig dorp: de zwangerschap en de bevalling worden eerst veroordeeld en later genegeerd door haar familie en dorpsgenoten. In de nacht van 31 januari 1953 breken de dijken in Zeeland tijdens een verschrikkelijke februaristorm op meer dan honderd plaatsen en wordt de boerderij verzwolgen door een zondvloed. Julia komt samen met haar zoon in het water terecht en wordt - tegen haar wil - gered door de jonge Marine Luitenant-ter-zee Aldo (Barry Atsma), haar baby in het water achterlatend. Ze is ontroostbaar, hult zich in stilzwijgen en weigert met haar gehate redder te praten. Voorzichtig probeert Aldo in contact te komen met de jonge vrouw, ontrafelt stukje bij beetje haar achtergrond en besluit tenslotte om haar te helpen haar zoon te vinden.

avatar van hijman1946
Ga hem kijken .Ik herrinner me nog dat er veel open huifwagens vol met vluchtelingen op het eiland reden (woon op Voorne)toendertijd in Rockanje,zaten op kisten in de wagens..wordt vandaag 14-11 zo,n zelfde situatie,gelukkig hebben we nu goede dijken en dammen,dankzij de Deltawerken.bij mij 6 km vandaan de haringvlietdam en sluizen.heb er nog aan meegewerkt op de zandwagen zo,n oude Tatra kipper met die schuine wielen..wat een wagen ploegde overal door dank zij de schuine wielen en electrische hoog laag versnellingsbak,begin jaren zeventig.Vanavond krijgen we een herhaling van het weer..Op mijn oude huis aan de Moriaanseweg 203 te Hellevoetsluis kun je op de muren nog zien hoe hoog het water kwam toen (zoute strepen)ruim 60 cm.Nog een leuke anecdote,met de opening in 1973 reed koninging juliana in de oude T-Fordbus(eind 1800) Van Vermaat als eerste over de Dam .Wij als chauffeurs er achter lopend,halverwege stopte de ford,Waarna wij de koningin in de Tford voortduwden over de sluizen..zweet op ons voorhoofd..http://www.voornewiki.nl/archives/425

Mooi verhaal maar wat deze film echt bijzonder maakt zijn de beelden. Het lijkt wel of ze speciaal voor deze film Zeeland opnieuw onder water hebben gezet. Wat een geweldige productie! Ver boven gemiddeld of een Nederlandse film!

Lee92
Dat deze film in 2009 uit kwam, hem gezien. Beleving toen: wel aardig, maar er deugt aan het hele verhaal niet veel. Het is volkomen krankjorum. Nu na een aantal jaren weer eens terug gezien. Allemachtig, wat een rotzooi! Uiteraard weer een typisch Nederlandse karakterloze, inhoudsloze, nietszeggende flutfilm. Het gehele verhaal slaat werkelijk nergens op. Waarschijnlijk het bedenksel van een randdebiel.
Als je de acteer'talenten' van bijv. Sylvia Hoeks, Monic Hendrickx en Barry Atsma neemt en die vergelijkt met andere rollen in bijv. Overspel en Penoza, dan hebben ze nog niets geleerd.
Ze lullen hun tekst karakterloos op van een blaadje en enige emotie, beleving zit er niet in. Ze kunnen zelfs gezien de toen hachelijke situatie niet eens 'hun bek vertrekken' om te laten zien dat ze in hun rol 'leven'.
Ik begrijp werkelijk niet dat deze mensen zich nog actrice durven noemen. De eerste de beste 'man/vrouw' die je zo spontaan van de straat plukt doet het nog beter dan hen.
Waarom Penoza en Overspel dan zulke hoge kijkcijfers scoren? Makkelijk zat. Bij de meesten staat de tv aan en hangt men uit pure verveling voor de buis en bij velen fungeert de tv als schemerlamp.
Op een hoge uitzondering na, waren, zijn en blijven Nederlandse films inhoudsloos, karakterloos en nietszeggend. Die Nederlandse derderangs acteurs en actrices kunnen beter eerst eens 10 jaar in de leer bij onze Vlaamse buren, die de ene na de andere Top-serie of film maken. Ze moesten zich doodschamen! Mijn waardering: min 5! De producer en de regisseur kunnen ze beter in Guantanamo Bay huisvesten ( en neem dan meteen die waardeloze Nederlandse acteurs/actrices mee).

avatar van Phantasm
Een goede drama film met een prima verhaal dat me geen moment heeft verveeld.

avatar van clubsport
het actiegedeelte is realistisch gefilmd , het verhaal eromheen kon me een stuk minder bekoren .

avatar van Brandt
De makers durfden deze film niet 'de ramp' te noemen, want dat is het, dus werd het de storm. Dat is dan weer een eufemisme. Vanaf het begin is het al helemaal mis. Eva Hoeks valt in de eerste scene al door de mand, over Barry Atsma wil ik het hier niet eens hebben. Een dijkdoorbraak wordt gefilmd als een tsunami. Dan ben je als kijker bang dat het niet meer goed komt en dat komt het ook niet. De storm is een ramp van een film, minstens zo belabberd gemaakt als Nova Zembla, ook zo'n filmprul in de kou. En nu schiet me dat elfstedentochtdama ook te binnen. Zodra er ontberingen ontstaan gaat het mis in de Nederlandse cinema. Wat is dat toch?

avatar van cor1946
Matig, alles mee gezegd. Ik ben ook geen fan van hollandse films.

Goede film, maar dat einde....

avatar van hkoster
"De Storm"???? Meer van "opsporing verzocht" of "vermist". Verkeerde titel gegeven. Heb het niet over acteerprestaties. Maar deze film schiet zijn doel voorbij als het gaat om een verslag te geven van DE STORM.

Tarkus schreef:
Eigenlijk een beetje raar dat deze film zulke slechte kritieken krijgt, ik vond hem best goed.
Het is misschien niet wat iedereen verwachtte, een film puur over de watersnood van 1953, die grote delen van Nederland, maar ook België, trof. Maar het 2de verhaal, over de baby is toch aardig verwerkt in iets wat toch vele mensen heeft getroffen en wat ook mensen die het hebben meegemaakt nog diep zal raken, de ramp op zich.
Ik vond het een mooi gemaakte film, vooral ook hoe men de ramp en gevolgen ervan in beeld heeft gebracht.
Ook het korte overzicht van de Deltawerken die men laat zien om de tijdsprong van 18 jaar te maken vond ik goed gekozen.
En, Sylvia Hoeks, die ik kende uit de serie 'Vuurzee' (waar ze een verwende dochter speelt), doet het hier zo goed, dat ik wel meer van deze actrice wil zien.
Leuk ook de Belgische bijdrage aan de cast met, in een van de hoofdrollen, Dirk Roofthooft en een heel klein rolletje voor Jaak Van Assche.
Toch een minpuntje aan de film, vele dialogen gaan verloren in de luide achtergrondmuziek en geluidseffecten. Ik heb de film bekeken met de ondertiteling voor gehoorgestoorden, het had beter geweest om gewone Nederlandstalige ondertitels mee op de DVD te zetten.
Maar verder is dit wel een aanrader.

Hoewel dit een uitermate dramatisch verhaal is, ook het nevenverhaal met het kind, heb ik toch opnieuw genoten van deze prachtige prent.
Zozeer zelfs dat ik de score wijzig naar het maximum.

Een verhaal dat het drama en het daaruit voortvloeiend leed wel poogt weer te geven, maar dit memorabel rampzalig gebeuren had een beter gestoffeerde weergave verdiend.
Het is natuurlijk geen documentaire maar het verhaal dat wordt gebracht valt af en toe toch door de mand en veel prijzen zou ik aan het acteerwerk in het algemeen niet willen toekennen.
Toch niet geheel onverdienstelijk, omdat het toch wel de chaos, wat menselijke mindere gedragingen in noodsituaties en de geïmproviseerde hulpverleningen aanhaalt.

Nog steeds kan ik er maar stukjes van zien: het duurt allemaal heel lang, al dat water en die menselijke ellende, maar de werkelijke ellende is voor de moeder, de boerendochter. Dat is onpeilbaar diep verdriet en die is bijna niet te spelen.
Gelukkig ben ik van lang na de ramp, maar heb er veel over moeten leren op school: de enorme orkaan vanaf de Orkney-eilanden en de Noordzee, trechtervorm, binnenkwam. Wat ik nog steeds niet snap: men wist dat toen ook al, plus dat het springvloed zou worden en was overmoedig over de conditie van de dijken. die zouden het wel houden. Echt niet. Wel knap, dat men het zo na kan spelen in deze film, maar dat moedertje...hartverscheurend, en dat is nog te zacht uitgedrukt.

mooi verhaal knap gefilmd