De Storm (2009)

Alternatieve titel: The Storm

Nederland / België

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Sylvia Hoeks, Barry Atsma en Dirk Roofthooft

De Storm gaat over Julia (Sylvia Hoeks), een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, die zwanger raakt van haar vriendje Koos, een vissersjongen. Koos schrikt zo van dit nieuws dat hij met de Noorderzon vertrekt. Julia staat er helemaal alleen voor in een vijandig dorp: de zwangerschap en de bevalling worden eerst veroordeeld en later genegeerd door haar familie en dorpsgenoten. In de nacht van 31 januari 1953 breken de dijken in Zeeland tijdens een verschrikkelijke februaristorm op meer dan honderd plaatsen en wordt de boerderij verzwolgen door een zondvloed. Julia komt samen met haar zoon in het water terecht en wordt - tegen haar wil - gered door de jonge Marine Luitenant-ter-zee Aldo (Barry Atsma), haar baby in het water achterlatend. Ze is ontroostbaar, hult zich in stilzwijgen en weigert met haar gehate redder te praten. Voorzichtig probeert Aldo in contact te komen met de jonge vrouw, ontrafelt stukje bij beetje haar achtergrond en besluit tenslotte om haar te helpen haar zoon te vinden.

avatar van daxclusive
Prettige Nederlandse film. Leuke opbouw en lekker ouderwets.
Prima acteerwerk met een welverdiende 3*

avatar van daxclusive
Betelgeuze schreef:
Wát een baggerfilm was dit! Wat ging er allemaal fout:

1) De titel klopt niet. De storm zelf neemt misschien 10% van de film in beslag, de rest gaat over de afloop. "Nasleep van de storm" was een betere titel geweest.

2) Zoals in slechte Hollywoodproducties wordt alles wat in een (redelijk) boek werkte, eruit gehaald en allerlei andere dingen erbij gesleept.

3) De acteurs dienen als eye candy, maar kunnen niet acteren. Iedereen schmiert.

4) Plotgaten zo groot als de Melkweg. Voorbeeld: de hoofdpersoon gaat 100 meter zwemmen met een wollen trui aan! Iedereen met een IQ hoger dan zijn schoenmaat trekt die eerst uit, omdat a) wol vocht opneemt en je dus naar beneden gezogen wordt en b) je dan iets warms hebt om aan te trekken als je uit het water komt.

5) Ik heb zelden zo'n ongeloofwaardig en teleurstellend einde gezien.

Titels kloppen weleens meer niet!

avatar van eavymetal
Fuentes schreef:
De moeder is zo naarstig op zoek naar haar baby dat ze in het hotel alle baby's wil zien. Dit zijn er in totaal een stuk of vijf. Als ze later nota bene in hetzelfde bootje zit als haar baby, ziet ze die enorme wieg over het hoofd... dat is vreemd.

Ook blijft het vreemd dat een arme, alleenstaande 'moeder' in die tijd een heuse nerd kan voortbrengen!

Maar verder een prima filmpje voor als je met griep op de bank ligt...

Ik ben behoorlijk teleurgesteld in deze film want de dialogen waren soms niet écht goed te verstaan, en de plot vond ik ook niet zo boeiend.

Dat de storm waaraan we de watersnoodramp te danken hebben slechts een aantal procenten van de film in beslag neemt kan ik wel begrijpen, daar de storm als het ware een kapstok is waar een verhaal aan is gehangen, maar wat ik niet kan begrijpen is dat Ben Sombogaart wat meer ruimte voor de storm die de watersnoodramp heeft veroorzaakt reserveerde, want als hij dat had gedaan had de film naar mijn mening een grotere dramatische impact gehad.

AandF
Haha Dat zoontje op het laatst, wat belabberd geacteerd!! geen emoties niets. Was al niet te spreken over de acteerprestaties hier en daar, maar die gast sloeg alles .. : oh, ben jij mijn echte moeder niet? wat maakt het ook allemaaaaal uit... ' EM

avatar van tristanrc1
De eerste Nederlandse rampenfilm! De trailer beloofde dan ook een waar spektakel, maar de kijker zal met deze verwachtingen bedrogen uitkomen. De openingsscène en de scene waarin de dijken breken zijn spectaculair in beeld gerbracht, maar verwacht niet dat je volledige steden in het water ziet verdwijnen. Een onderhoudende dramafilm is het wel geworden.

Slecht. Als je een rampenfilm maakt laat dan de ramp zien in zn grootsheid en niet 1 boerderij die onder water komt te staan als de dijk doorbreekt. En dan die vreselijk lagdradige flashbacks en het beroerd geacteerde 18 jaar later.

movie-edje
De film beloofde mij iets leerzaam, maar dat is helaas niet het geval!

Het verhaal speelt zich af tijdens de waterramp van 1953, en vervolgens doen ze daar eigenlijk niets mee!

De storm gaat meer over een jonge meid ( Hoeks ) die haar kind verliest!
Het draait allemaal maar om haar, Terwijl Zeeland een grote waterplas is geworden, wordt hier totaal vergeten,

Jammer.

avatar van chebby
Hele mooie film!!!

avatar van pierre18
Hier had je nog veel meer van kunnen maken!! Als je zulke goede special-effects kunt maken en het goed en dramatisch in beeld kan brengen, gebruik dit dan ook als een soort climax aan het eind van de film. Nu is het een verhaal geworden waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Als je 'de storm' uit de schappen van de winkel pakt, wil je een storm aan het eind zien. Niet in het begin en dat de rest van de beelden dan uitgaat als een nachtkaars omdat het verhaal toch wel aan vele kanten rammelt. (eigenlijk te veel om op te noemen)
Even zo goed, prachtige beelden, sfeervol en beklemmend. Voor het eerst was ik blij dat IK niet op zo'n zolder het water onder me zag kolken.

avatar van koko28
Slechte Nederlandse film met veel stomme edit fouten.
Ook slecht geacteerd trouwens. Ik heb me vreselijk zitten ergeren aan die Hoeks.
Met de Waterramp werd verder niks gedaan, misschien te moeilijk en te ingewikkeld onderwerp.

Amateuristisch.

avatar van jumpstylemovie
Wat een waardeloze film is dit toch

avatar van morris_rednalooz
Wat ergerde ik me aan dat joch op het eind

avatar van Donkerwoud
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als bij meer recente Nederlandse films als Nova Zembla en De Bende van Oss. Op zich doen ze hun best om het er gelikt uit te laten zien, maar vervolgens wordt het vergooid aan een inwisselbaar Hollywood-plot zonder diepgang, Niet zo verschrikkelijk slecht als de recensies hier doen geloven.

Redelijke film, alleen het eind was erg gezocht.

avatar van Obe
Obe
Op zich een leuke film, maar helaas doordrenkt met dat achterbakse geloof. Kan er nog woedend om worden.

Obe schreef:

Dat was ook de bedoeling van de film.

Ik vond dit een mooie film. Prachtig gefilmd. Ik denk nu al te weten dat Nova Zembla deze niet overtreft

Mooie beelden uit de lucht van hele dorpen onder water, waar je alleen nog de daken van ziet. Ook mooie pakkende beelden van de half weggeslagen zolder midden in de golven en van de lange sliert vluchtende mensen ploegend door de harde wind op een overstromende dijk. Het verlies van dierbaren aan het water... Daar moet je toch niet aan denken? Ik kon mij goed inleven in de getoonde narigheid.

Ik vond Sylvia goed en overtuigend acteren. Over het algemeen zat eigenlijk iedereen goed in z'n rol.
Een boeiend en begrijpelijk, menselijk verhaal en een enorm goed neergezette Zeeuwse jaren '50 sfeer

PS: Het lijkt mij alleen niet te kloppen dat je aan seks denkt als je met je kont in het koude water zit

Toch wel een erg indrukwekkende film. Had ik van te voren niet zo verwacht. Met name het hoofdverhaal van de zoektocht naar haar kind blijft sterk overeind en weet ook de hele film lang te boeien, mede door het overtuigende acteerwerk. Al moet ik ook toegeven bij het achteraf overdenken van de film dat er nogal wat details slecht of slordig waren uitgewerkt in de film.
En dan vaak nog met "goedkope" flashbacks. Bijvoorbeeld het hele religie aspect en dat het dorp haar en haar bastaard kind negeerden. Daar kreeg je pas gaandeweg de film enige grip op.
Ook was het op 1 februari 1953 ontzettend koud, maar daar merkte je ook weinig van in deze film. Menigeen kon hier urenlang door het koude water lopen en zwemmen, zonder daar iets aan over te houden.
Het meest slordige vond ik echter de scene waarin de baby gestolen werd door een moeder die haar kind drie weken daarvoor verloren had. Bij die scene had ik echt het gevoel dat die maar wat in de film gefrommeld werd, alsof de regisseur dat deel van het verhaal aanvankelijk vergeten was om te verfilmen en hij achteraf dacht dat dit toch wel belangrijk was voor het verhaal.
Maar goed, de film heeft dus zeker indruk gemaakt en de beelden van de watersnood waren ronduit indrukwekkend verwerkt in de film.

Dit is een huiveringwekkend slechte film met een totaal ongeloofwaardig verhaal tegen de achtergrond van een van de grootste rampen die Nederland ooit heeft getroffen, maar in de film zo onbeholpen in beeld gebracht dat je je niet eens een voorstelling kunt maken van die tragedie.
De Zeeuwen spreken netjes algemeen beschaafd Nederlands -- zoals alle Zeeuwen doen nietwaar? --, áls je ze tenminste kunt verstaan, wat lang niet altijd het geval is.
Ze lopen urenlang met kleren aan door ijskoud water alsof het zomer is.
Lachwekkende uniformen die nergens op slaan. Een duidelijk Nederlandse soldaat, want Nederlands uniform, draagt drie omgekeerde strepen op de mouw. In Nederland een onbestaanbare rang. Hier draagt men de strepen andersom en hooguit 2: sergeant majoor. Waarschijnlijk liepen hier wat kletsmajoors rond.
Iemand van de Nederlandse marine met de aanduiding "Royal Neth. Navy' op de mouw. Wilde de producent zich alvast indekken voor het geval deze draak van een film internationaal een hit zou worden? Onbestaanbaar!
Over de verhaallijn wil ik het maar niet hebben. Het is een suikerzoet melodrama met totaal onnodige en verkeerde retrospectieven, karakters die totaal veranderen en een ontknoping die alle verbeelding tart.
Voor het script is waarschijnlijk een opstelwedstrijd uitgeschreven onder basisschoolleerlingen.

avatar van Mochizuki Rokuro
macnop schreef:

Er is geloof ik gedurende tien jaar aan gewerkt - langer dan de basisschool duurt

avatar van Humphrey
Matige film die eerder teleurstelt. De rampenscènes zijn wel redelijk goed in beeld gebracht, maar acteer- en dialoogwerk zijn pover. Jammer, er zat heel wat meer in. 2,5*.

Gisteravond deze film gezien, en wat een gave film, een film die mij van het begin tot het einde heeft geboeid, en ik val anders halverwege nog weleens in slaap maar dit keer niet.. haha wat ik alleen wel jammer vond was dat je niet meer kreeg te zien hoe het nu tussen haar en haar zoon verder ging ik had nog wel willen weten hoe dat verder zou gaan, maar verder een top film, die mij de hele tijd heeft geboeid

avatar van Boneka
De kritieken waren slechts, zelfs uit het buitenland is deze film helemaal afgekraakt. Natuurlijk slaat die titel nergens op. De opbouw is helemaal verkeerd belicht. De storm is veel te vroeg begonnen en de muziek (welke muziek) is totaal afwezig. Er zat geen spanning in, het plot was niet al te best en het eind was al helemaal slecht. Dun verhaaltje over overstuurde moeder die haar kind zoekt. Het beeld vond ik overigens niet zo slecht, maar het verhaal had tien x beter gekund. Ipv flashbacks in de storm hadden ze veel beter het eerste half uur kunnen besteden aan het leven in Zeeland op het platteland. Laat de storm lekker opvoeren halverwege de film en belicht meer dan alleen een moeder die hysterisch haar kind zoekt. Beeld een voldoende, muziek dikke onvoldoende, verhaal onvoldoende. Als regiseur zou ik me in ieder geval kapot schamen. 2,5 half voor het beeld. Acteurs waren redelijk.

avatar van Sid-the-gekste
Heette deze film nou de storm of Help ik ben me baby kwijt??
Voor de moeite maar een 2,5 gegeven!!!!

avatar van nachtschade
In tegenstelling tot het merendeel van de mensen hier, vond ik de film best wel aardig. Heb de gehele film geoeid zitten kijken. Er zijn slechtere Nederlandse films! Laat ik het daar maar op houden....

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik heb vaak het gevoel dat ze bij Nederlandse ''blockbusters'' zo behoudend zijn met het plot dat ze geen enkel karakter erin durven schrijven die niet voorspelbaar is. Sylvia Hoeks is een mooie vrouw en een best aardige actrice, maar in zowel De Bende van Oss als De Storm speelt ze datzelfde slachtoffer-dat-ondanks-alles-door-blijft-zetten.

avatar van hefmak
Sid-the-gekste schreef:
Heette deze film nou de storm of Help ik ben me baby kwijt??
Voor de moeite maar een 2,5 gegeven!!!!

Daar heb ik geen 2,5 voor over.

Zelfs voor nederlandse maatstaven uitzonderlijk slecht geacteerd. Geen behoefte om meer woorden aan vuil te maken...

avatar van MatthijsGr00t
Redelijke film van Nederlandse bodem. Vooral de eerste twintig minuten tijdens de storm zijn de moeite waard. Jammer dat de titel een verkeerd beeld geeft van de film want ik had gehoopt op meer storm en minder geromantiseerd gedoe eromheen. Verder ziet het geheel er best prima uit en geeft het wel een indruk van de nasleep van de storm. Dat was interssant om te zien. Verder is het verhaal van de zoektocht naar de baby niet super boeiend en dat is jammer. Hier had veel meer in gezeten. 3.0*

avatar van martijn011
Tweede Kerstdag herzien en met een halfje verhoogd.

Het grote voordeel van deze film is dat het niet zo lang duurt en dan heb je ook niet zoveel tijd om je te ergeren aan het acteerwerk..
Zoals al heel vaak gezegd gaat het niet over de storm zelf, maar over een zoektocht naar een baby. Vreemd genoeg kozen de makers er niet voor om een soort spanningsboog te creëren om daarna met een allesverwoestende storm de kijkers te overdonderen.

Helaas is het verhaaltje maar matig en wordt het nergens heel erg bijzonder of zo. Het is wel aardig om de film nog een keer te herzien, maar meer dan twee keer is niet nodig. Wel een verhoging van een halfje.

Het is geen actiefilm, maar een dramafilm wat mij betreft.
Het was voor mij niet alleen de zoektocht naar de baby, maar ook de hele jaren '50 sfeer en mentaliteit (in o.a. Zeeland) over bv ongehuwde moeders. Haar eigen vader (opa dus) had de baby gezien maar trok zijn mond niet open. Dus ook de hele hypocrisie hieromtrent. Dat kunnen wij ons nu niet meer voorstellen, voor mij bijna vergelijkbaar met de spanning achter het ijzeren gordijn.
Ook dat mensen toen heel enorm veel verloren hebben aan het water greep mij aan als drama.