De Storm (2009)

Alternatieve titel: The Storm

Nederland / België

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Sylvia Hoeks, Barry Atsma en Dirk Roofthooft

De Storm gaat over Julia (Sylvia Hoeks), een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, die zwanger raakt van haar vriendje Koos, een vissersjongen. Koos schrikt zo van dit nieuws dat hij met de Noorderzon vertrekt. Julia staat er helemaal alleen voor in een vijandig dorp: de zwangerschap en de bevalling worden eerst veroordeeld en later genegeerd door haar familie en dorpsgenoten. In de nacht van 31 januari 1953 breken de dijken in Zeeland tijdens een verschrikkelijke februaristorm op meer dan honderd plaatsen en wordt de boerderij verzwolgen door een zondvloed. Julia komt samen met haar zoon in het water terecht en wordt - tegen haar wil - gered door de jonge Marine Luitenant-ter-zee Aldo (Barry Atsma), haar baby in het water achterlatend. Ze is ontroostbaar, hult zich in stilzwijgen en weigert met haar gehate redder te praten. Voorzichtig probeert Aldo in contact te komen met de jonge vrouw, ontrafelt stukje bij beetje haar achtergrond en besluit tenslotte om haar te helpen haar zoon te vinden.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Wat een drama, over haar zoon baby zoekt...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Sylvia Hoeks (Overspel) speelt goed...
Prima verhaal...
Uitstekend mooi HD kwaliteit...
Ook perfect achtergrond geluid...
Het is wel moeite waard...

avatar van numb nuts
gratis kijken?
uitzending gemist ncrv

avatar van mr_erp
dat einde!.... :S
Wat een anticlimax!
Je vraagt je echt af waarom dat je deze film hebt gekeken want na het zien van deze film weet je even veel als na het lezen van de samenvatting hierboven.
Onmogelijk om een slechter einde te maken als dit. Je kon het gewoon niet op een slechter moment afkappen. Ze hadden of niks van de toekomst moeten laten zien of hoe het verder afloopt met dat kind en zijn moeder. Ook totaal geen emotie in deze laatste scenes.
Het einde verpest dus eigenlijk de rest van de film want de rest vond ik nog best aardig.
Jammer dit....

avatar van ItsFemkee
Prachtige film, jammer dat dit in het echt is gebeurt.

avatar van Annanassap
Wat een pauperfilm! Dit bewijst maar weer dat je nooit de film moet kijken nadat je het boek hebt gelezen: personages werden oppervlakkig neergezet, sommige zelfs totaal weggelaten, andere werden opeens broers en kenden elkaar, terwijl dat niet zo was, mensen die elkaar mochten haatten elkaar in de film en belangrijke scenes uit het boek werden totaal overgeslagen. De film ging te snel om het verhaal goed te begrijpen. Het acteerwerk had overigens veel weg van de klokhuistoneelstukjes.
Tip voor iedereen: lees het boek '1953', verdoe je tijd niet met de film.

avatar van Roger Thornhill
Zoals hier al vaker is gezegd: ik begrijp wel dat je met dít verhaal de impact kan tonen van de overstroming op de bevolking, omdat voor de mensen de nasleep belangrijker kan zijn en langer duurt dan de overstroming zelf, maar misschien is de traditionele rampenfilm-benadering misschien toch wel beter dan die modern-klassieke Hollywoodtruc om een kleiner persoonlijk drama op de voorgrond te zetten à la Titanic en Pearl Harbor. De film ziet er prachtig uit, met indrukwekkende opnames en FX, maar had nog zoveel beter kunnen zijn. En het spijtige is dat, nu déze film eenmaal bestaat, er niet gauw een film gemaakt (lees: gefinancierd) zal worden die het "hele" verhaal vanuit een breder perspectief vertelt.

Mooi drama, Sylvia Hoeks speelt fantastisch. Een film waarbij je vochtige kijkers krijgt . Waardering 3,0

Roger Thornhill schreef:

Er zijn anders al meerdere documentaires gemaakt over de watersnoodramp die dat verhaal wel goed in beeld brengen. Ik vond het hier juist goed dat er in deze film nu eens voor gekozen was om een fictief verhaal te nemen tegen deze historische achtergrond. Anders had je waarschijnlijk weer een nieuwe documentaire gehad.

avatar van Lof78
Heb de film nu twee keer gezien... en hoe er altijd een ligt depressief gevoel aan over!

*** sterren

avatar van Sankaman69
Mooie film, zeker voor een nederlandse produktie!!!
Zeker een aanrader....

goed geacteerd en mooie scenes...vooral goeie chemistry tussen sylvia en barry.

avatar van tommycool
dramatische saaie film. ben sowieso niet fan van nl films

LoTroPan

avatar van Mac Hammer Fan
LoTroPan schreef:
Te laag gemiddelde !!! ! !! ! !!

Vind ik ook. Eén van de betere Nederlandse films die ik gezien heb. Een ontroerend verhaal, mooi in beeld gezet en stevig vertolkt.

avatar van Michelle_Nijntje
Goede Nedelandse film. Erg spannendverhaal en goed geacteerd. Enig minpuntje vond ik toch wle het einde, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik maar van een "happy end' hou.

avatar van popcorn en cola
Ook mijn kinderen vonden hem een beetje saai. Ik ook nog een beetje te soft.

avatar van mystica
Een goede geschiedkundige film met een beetje langdradig en eentonig verhaal. Wel mooi verfilmd.

avatar van AmazingPP
LoTroPan schreef:
Te laag gemiddelde !!! ! !! ! !!

Nog steeds veel te hoog!!!!!!!!! !!!! !!!!! !!! !!!!

avatar van AmazingPP
Mac Hammer Fan schreef:

Vind ik dus niet. Een van de slechtste Nederlandse films (met "Nova Zembla"). Totaal geen verhaal, rommelig in beeld gezet en vreselijk vertolkt.

avatar van Movie9471
Ik heb het boek niet gelezen, maar de film was ontzettend goed.
Heel aangrijpend en heel realistisch.
Goed in beeld gezet en goed acteerwerk (op dat joch op het end na dan).

avatar van milan90
Film na herzien geeft de volgende conclusie. Het is perfect verfilmd om de watersnoodramp en de dagen erna na te bootsen. Het is allemaal onmenselijk en rauw in beeld gebracht, zo zal het in werkelijkheid ook zijn geweest. ik vond het eind in eerste instantie een anti-climax maar als je goed kijkt en luistert dan illustreert het laatste deel de gehele film in een keer samen. Ben Sombogaart is een goede regisseur en hoop dat hij nog veel van dit soort films gaat maken. Historische gebeurtenissen met een eigentijds verhaal erin. Misschien voor velen prettig geweest als de verdwijning van het kind gevisualiseerd werd op het eind van de film, dan zou de waardering wat hoger uitkomen.

avatar van panax
mooie film,mooi in beeld gebracht
goeie rollen o.a van bas keijzer ook te zien in 'nova zembla' en helemaal goed in' blackout'
prima in orde allemaal, wat een verschrikkelijke ramp was dat !!

Jammer. de zoveelste Nederlandse productie die niet om aan te kijken is. Het onderwerp leent zich uitstekend voor een dramatische, boeiende film, maar daar komt helaas weinig to niets van terecht. Houterig acteerwerk, bijna elke scene is ongeloofwaardig, en de constante poging om in elke seconde van de film een bijna ondragelijke diepte te leggen zorgen ervoor dat je bijna in slaap valt. Er zit geen enkele vorm van humor in de film, slechts mensen die lijden en als makke schapen hun lot ondergaan.
Ik weet niet waar het aan ligt, het zijn goede acteurs, maar er ontbreekt bij de regisseur kennelijk elk talent om er iets van te maken.

avatar van duffs
een van de weinige goede nederlands taalige film die ik ooit gezien heb mooie hoofdrol speelster en goed acteer werk met een mooi verhaal 7 tje

avatar van xxERWINxx
Indrukwekkende film over een vrouw die haar baby de hele tijd zoekt met een ontroerend einde.
Helaas zie je niet zo heel veel van de storm zelf, maar meer over 1 persoon.
Dat is het enige minpunt, ze hadden hier veel meer uit kunnen halen, want de film is op zich erg goed!

dramatische saaie film. ben sowieso niet fan van nl films
en water zag er niet uit
1 ster voor Sylvia Hoeks anders krijg die een half ster!

Ik wil niet zeggen dat de film niet om aan te kijken is. Het is een goed drama. Het verhaal is niet onmogelijk. De hoofdrolspelers doen het echt wel prima. Ywee pluimen. De film (op het kleine scherm) is wel wat donker. Waarschijnlijk had de regisseur ook niet alle mogelijkheden die hij zich droomde.
Je krijgt toch een goed beeld van de ramp. In 1953 was er een ander mentaliteit onder de mensen.

avatar van K. V.
'k had hier eigenlijk iets anders van verwacht. 'k dacht dat de storm zelf een veel prominentere rol ging spelen, maar de storm zelf zit dus in het begin van de film. Misschien had de film eerder "Na de storm" geheten.
Nu de film zelf was zeker niet slecht. Een mooi drama over de zoektocht naar een baby. De cast deed het zeker niet slecht en kwam overtuigend over.
Tijdens de storm was de film wel redelijk donker, maar vervolgens zag het er wel prima uit. Verder zagen de settings en aankleding er wel prima uit.
Het einde stoorde me eigenlijk niet slecht, ondanks dat anderen dit wel beweren.
'k vond deze zeker geen slechte film en zeker de moeite om eens gezien te hebben.

1 van de betere films uit de lage landen mijn gedacht !

avatar van rcuppen79
De Storm is gebaseerd op de watersnoodramp van 1953. Deze ramp overspoelde een groot deel van Zeeland, Noord-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden. Hierbij verdronken meer dan 1800 mensen en veel dieren. 100.000 mensen verloren hun huis en bezittingen. Hierdoor is de watersnoodramp uit 1993 één van de grootste rampen uit de Nederlandse geschiedenis en gaf mede de doorslag voor de deltawerken die Nederland moesten beschermen tegen hoogwater uit zee.

In deze film is de ramp echter verplaatst naar de achtergrond. Het verhaal gaat over een jonge moeder (gespeeld door Hoeks) en haar zoektocht naar haar verloren kind. Toch weet de film een goed beeld te schetsen van de ramp en dit geeft de film toch wat meerwaarde. Regisseur Ben Sombogaart bewees in het verleden al in staat te zijn om grootschalige producties te regisseren. Ooit begon hij als regisseur van kinderfilms als Mijn Vader Woont In Rio (1989), Het Zakmes (1992) en Abeltje (1998). In 2002 oogstte hij echter internationale lof met zijn oorlogsdrama De Tweeling, welke genomineerd werd voor een Oscar als Beste Film in een Vreemde Taal.

Het verhaal van De Storm is boeiend en wordt ondersteund door goed acteerwerk van Sylvia Hoeks, Barry Atsma en Dirk Roofthooft. In Nederland was de film een succes en gingen er ruim 700.000 mensen naar de bioscoop, waardoor De Storm uitgroeide tot één van de meest succesvolle Nederlandstalige films van 2009.