Lo Spietato (2019)

Italië
Misdaad

geregisseerd door Renato De Maria
met Sara Serraiocco, Riccardo Scamarcio en Valentine Payen

Milaan kent een duizelingwekkende economische en criminele groei. Santo Russo is een Calabriër die opgroeide in het achterland. Na de eerste diefstallen in de buitenwijken en de jeugdgevangenis, besluit hij zijn aspiraties te volgen en definitief het leven van de misdadiger op zich te nemen. Binnen een paar jaar wordt hij het brein en de gewapende vleugel van een machtige en gevreesde bende, die zichzelf in steeds vuiler en winstgevender zaken lanceert: diefstal, ontvoering, drugshandel, witwassen van geld, en niet in het minst executies met bloedvergieten.

Redelijke film waarin een man carrière maakt in het criminele circuit. Een nogal standaard rise and fall-verhaaltje. Allemaal al eens eerder gezien dus en vaak ook beter. Wat niet wil zeggen dat dit een slechte film is. De film kijkt wel gemakkelijk weg en alhoewel Riccardo Scamarcio niet echt dreigend overkomt, heeft hij wel genoeg charme. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van mikey
Schandalige ‘rip-off’ van Goodfellas, ditmaal over Calabriers die hardhandig snel succes boeken binnen het circuit van Milano. De dialogen zijn bijna net zo slecht als de dubs. Dus lachen geblazen. Vermakelijk wel.

avatar van Flat Eric
Een Italiaanse maffiafilmpje op z'n tijd is best fijn.
Het is allemaal niet zo heel spannend of boeiend of choquerend, en het verloopt natuurlijk allemaal wel zoals verwacht, wat daar ook van zij, het is een best vermakelijke film geworden. Het 80's sfeertje en de mooie auto's maken ook veel goed. Verder ook erg moeten lachen om die scene met die pretentieuze kunstenaars performance.

Leuke vermakelijke film.

Als liefhebber van de Italiaanse actiefilm uit de jaren '70 kon ik dit ook zeker wel waarderen. Goede aankleding, mooie auto's en coltruien met colberts eroverheen. De originaliteitsprijs gaat het niet winnen maar ach, wat geeft het.

avatar van david bohm
Matige film waarbij het lot van de hoofdpersoon mij vrijwel koud liet. Het ziet er wel aardig uit maar het verhaal is zo standaard dat het nergens spannend of meeslepend wordt.

Niet echt een geweldige film. Wel wat leuke scènes, maar voor de rest niet echt boeiend.

avatar van Brandt
Aankleding is prima, maar verder gaat er veel fout, met name in het script. Geen moment betrokken gevoeld bij de hoofdpersoon. Spanning is ongeveer nul. Jammer, want hier had veel meer in gezeten.