L'Immortale (2019)

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Marco D'Amore
met Marco D'Amore, Salvatore Esposito en Nello Mascia

Prequel film van de Italiaanse misdaadserie Gomorra. Als Ciro di Marzio, bijgenaamd L'Immortale ('de Onsterfelijke') de dood dan toch in de ogen kijkt, komen de herinneringen als vanzelf boven. Hij denkt terug aan zijn jeugd en jonge jaren in Napels en aan zijn eerste wapenfeiten als lid van de Camorra.

Hmmm .... wat hier nu van te denken.

Maar als groot Gomorra fan ga ik het toch maar proberen.

avatar van voskat78
kos schreef:
Hmmm .... wat hier nu van te denken.

Maar als groot Gomorra fan ga ik het toch maar proberen.

Had in eerste instantie het zelfde toen ik las dat ze met deze film bezig waren vorig jaar. Maar nu hij uit is ben ik stiekem (als mede groot fan) toch wel erg benieuwd hoe deze film gaat verbinden met het laatste seizoen (5) ,wat er hopelijk nog gaat komen. Waarschijnlijk pas na jaar 2021als het mee zit.

avatar van vranque
Die muziek komt echt wel binnen hoor. Rillingen. Meteen het sentiment te pakken. Prachtige beelden weer dus goed verzorgd allemaal wat te verwachten was. Maar het voelt net als penoza de film als totaal overbodig. Je glijdt in een verhaal waar ik moeite mee had om de aandacht vast te houden. Verhaaltechnisch weer een wirwar soms. Begrijp de toegevoegde waarde (behalve winstbejag) dus niet. Daarom 2.5 ster. vanwege de sentimenten van de serie die echt wel blijft hangen..

Mooie film. Zeker geen prequel, maar een vervolg op einde van seizoen 3. Waar seizoen 4 verder gaat met het verhaal over Generro, daar gaat deze film verder over Ciro. Veel flashbacks over de jonge Ciro. Erg intereesant vond ik het.

Mag ik vragen waar deze film te zien is

Kan iemand mij vertellen waar ik de film kan zien? Ik kan hem nergens vinden, maar ben ontzettend benieuwd.. Alvast bedankt!

Begint naar het einde toe toch wel behoorlijk te slepen met de altijd stoer in de camera kijkende en rokende Ciro (met wel een (voorde fans) gaaf einde trouwens), maar al met al weer een lekker grimmig werkje uit de Gomorra stal.

De 2 door elkaar verweven verhalen werken ook best goed.

Film dat je echt moet hebben gezien als je de serie graag ziet.
Verder mooi uitgewerkt en benieuwd wat ze gaan in seizoen 5.
Zeer leuk dat je wat te weten komt over Ciro, toch altijd een van de sterren in de serie voor mij persoonlijk.
4 sterren

avatar van DreamTech
geweldig !!! Vind wel dat je de serie moet hebben gekeken anders zegt je allemaal niet veel. En dan die Muziek van Mokadelic perfect !!

avatar van hoffhaan
Wat traag maar kijkt lekker weg. Je moet inderdaad de serie wel gezien hebben! 3.5

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De derde keer in hele korte tijd dat ik een filmuitstapje van een misdaadserie die ik heb gevolgd zie. Na twee toetjes (de waardeloze Penozafilm en de boeiende Breaking Bad-film) is dit een verhaal dat midden in de serie valt en uiteindelijk begint na seizoen 3 en eindigt na seizoen 4. Net als in El Camino wordt hier ook een extra psychologisch laagje aan een van de personages gegeven.

Werkt inderdaad alleen als je de serie kent en is vrij zinloos om te kijken als je die niet zag. En komt ook in de buurt van het niveau, maar is nèt wat minder. Je moet over een paar dingetjes heenstappen het nogal soapy gegeven dat Ciro toch niet dood is bijvoorbeeld en het feit dat zo'n film een stuk korter is dan een serie, waardoor het Estste verhaal uiteindelijk erg eenvoudig is uitgewerkt. De prequelstukken zijn dan weer zo interessant dat ik daar wel meer van had willen zien. Seizoen vijf wordt volgens de berichten het laatste seizoen, en als Corona geen roet in het eten gooit starten de opnames in het najaar, wat mij betreft filmen ze meteen back to back een sezoen 1 voor een prequel met een jongere Don Pietro en kleine Ciro als centrale karakters. Daat valt nog best wat uit te halen.

avatar van schumacher
ik vond het niet zo goed.
Vond het allemaal niet goed samen hangen.

avatar van Le Edzel
Vanaf 1 september te zien op Netflix!

Echt jammer dit. Had er veel meer van verwacht.

avatar van Noud

Noud schreef:
Van wie was dat afgehakte kop aan de einde van de film?

Ben je hier al achter? Ik ben ook benieuwd!

DSZ86 schreef:

Ben je hier al achter? Ik ben ook benieuwd!

Volgens mij is dat afgehakte kop van Don Aniello. Dat was de gene die Ciro in het begin van de film had opgesloten van de buitenwereld en naar Letland had gestuurd. Als ik het goed heb, is Gennaro hier achter gekomen en heeft Don Aniello vermoord en is Ciro gaan opzoeken.

avatar van depri83
DreamTech schreef:

Het past inderdaad altijd wel geweldig bij de serie en nu ook bij de film.

Ook geweldig, de uitvoering van Bambino Mia bij de scene met de dood van Stella bijzonder mooi.

avatar van kleez
Ik sluit me aan bij alle bovenstaande reacties zo’n beetje. Je ziet perfect het verschil tussen een serie en film. Ik had zo gehoopt op een hele mooie film net als serie. Ben echt fan van de serie!

Leuk om mee te pakken, maar je mist echt niks als je deze skipt.

avatar van kleez
kurdorambo schreef:

Haha, scherp! Heel scherp!

Check ook dit (link naar plaatje in reactie)
Where is Don Aniello ? : Gomorrah - reddit.com

avatar van 3 2 1 cut
Ik heb wel even de laatste minuut ook een traan vergoten.

Op naar 5 ! ‘A famma fa ascì ‘o lupo do’ bosco.’

avatar van donmarko22
Als groot fan van de serie vond ik m zeer middelmatig. Een mager 6-je.
Ciro heeft trouwens zeer weinig tekst viel me op. Het enige wat hij doet is moeilijk kijken en peukies roken.

Noud schreef:

Bruno??

Ik verwachtte er veel van maar vond het een tegenvaller. De flashbacks als Ciro als kid kwamen mijn neus uit en haalde het tempo uit de film. Traag, niet boeiend, langdradig...en al die Italianen in Letland. Beetje ongeloofwaardig allemaal..Dit schijnt van een serie te zijn en dit is de eerste film die ik zie. En de laatste.

avatar van david bohm
Een wat zielloze film over Ciro, die door een vrouwelijk personage leegte of iets dergelijks wordt verweten. De flashbacks zijn niet heel sterk, het joch en ook enkele anderen acteren niet al te best.
Het verhaal in Letland kan me wat meer bekoren, het idee van een Italiaanse enclave die daar in armoedige omstandigheden leeft is wat vreemd maar interessant. Acteerwerk hier gelukkig een pak beter.
Pluspunt vind ik dat het geheel mooi gefilmd is, minpunten voor de score met veel middelmatige uitvoeringen van vaak Engelstalige muziek. De Italiaanse muziek vind ik dan wel weer mooi.
Al met al, ook omdat de Gomorra vibe wel degelijk aanwezig is drie sterren.