Juliet, Naked (2018)

Drama / Komedie

geregisseerd door Jesse Peretz
met Rose Byrne, Ethan Hawke en Chris O'Dowd

Annie is al 15 jaar samen met Duncan, een docent filmkunde en enorme fan van Tucker Crowe, een rockmuzikant die na de verschijning van zijn succesvolle album "Juliet", 25 jaar geleden, volledig uit beeld is geraakt. Annies frustratie over haar ongelukkige relatie en Duncans gedweep met Tucker Crowe reageert ze af door op Duncans website een pas opgedoken demo met akoestische versies van Tuckers liedjes volledig neer te sabelen. Tot haar grote verbazing krijgt ze via email een reactie van Tucker Crowe zélf.

avatar van mrklm
Goed uitgediepte karakters en effectief gebruik van locaties maken deze verder weinig verrassende, maar bijzonder onderhoudende romantische komedie tot een aangenaam tijdverdrijf. Ethan Hawke geeft één van zijn beste vertolkingen als de ex-rocker die zijn onstuimige verleden - en zijn slechte relatie met zijn oudere kinderen - onder ogen moet zien, maar zichzelf ook een nieuwe kans wil geven met zijn jongste zoon Jack [prima gespeeld door Azhy Robertso]. Tuckers telefonische gesprek met Grace, de dochter die hij maar één keer in zijn leven heeft gezien, is bijzonder fraai geacteerd. O'Dowd is in zijn element in een soort reprise van Roy Trenneman, zijn karakter uit The IT Crowd. Wat is het prettig dat een pretentieloze film niet formulematig hoeft te zijn!

Een heerlijke, lieve romantische feelgood-film die misschien te sentimenteel of clichématig zal zijn voor anderen maar hij bracht bij mij effectief een lach en een traan teweeg. De film is zo leuk (als in ‘fun’) en zo lief dat ik van elke minuut genoot. Bovendien heeft de film diepgang want brengt twee belangrijke levenslessen: 1) het is beter (onverantwoordelijke) dingen te ondernemen en te falen (en op de blaren te zitten) dan om braaf niets te doen in je leven uit angst te falen of op de blaren te zitten en 2) het gaat in het leven om echte liefde in je echte leven in plaats van om de neprelatie van het aanbidden van een geïdealiseerd ander.

Charmante verfilming van het gelijknamige boek van Nick Hornby, al blijft High Fidelity van de Hornby verfilmingen toch favoriet. Desalniettemin is het best genieten bij deze film, waarbij de verschillende rollen goed gecast zijn, er fijn wordt geacteerd en er ook wat te lachen valt. Vooral Rose Byrne is een verademing om naar te kijken als de wat uitgebluste Annie, die op een kruispunt in haar leven staat. En op Ethan Hawke valt sowieso niets aan te merken. De levenslessen die uit deze film te halen zijn, zijn misschien wat cliché, maar verdienen het om de kijker steeds weer voor te houden. Een heel aardige film al met al.

avatar van wibro
Een komedie, waarbij ik bijna niet heb kunnen lachen, dat is natuurlijk geen goed teken. Het overkwam mij bij het zien van deze film. Duidelijk niet mijn soort humor dus wat ik voorgeschoteld kreeg. Nou ja, die maffe burgemeester kon mij af en toe nog wel eens aan het lachen maken. Die had wat mij betreft wel meer in beeld mogen komen. Het acteren mag dan voor de rest best O.K. zijn, maar het verhaal sprak mij onvoldoende aan met als gevolg dat de film voor mijn gevoel eindeloos lang duurde. Ik was in ieder geval blij toen de aftiteling in beeld kwam.

2.0

avatar van Zwolle84
Verrassend fijn voorprogramma voor A Star is Born. Erg sterke balans tussen komedie en drama die oprecht voelt.

Mijn tweede Jesse Peretz film is aardige tragikomedie, die je na een (cliché)matig begin van lieverlee bekruipt dankzij de innemende interactie tussen Rose Byrne en Ethan Hawke, om je uiteindelijk met een goed gevoel achter te laten. Gewapend met een vet accent speelt Chris O’Dowd een eigengereid, irritant personage en dat gaat hem goed af. Een charmante film.

avatar van schumacher
Echt mijn ding niet.

avatar van Pazmaster
Een wat slome start, maar wanneer Hawke eindelijk ten tonele verschijnt wordt het toch een leuk filmpje. De cast speelt leuk en er zitten een aantal geestige scènes in. Hier en daar wat drama en een vleugje romantiek, maar het blijft vooral vrij luchtig en is daardoor goed te pruimen.

avatar van wwelover
Charmant klein filmpje, waar misschien nog wel iets meer in had gezeten. Concept is grappig, maar wordt niet volledig uitgepakt. Echter de cast is wel heel erg op dreef. Zie Hawke graag in dit soort rollen en Byrne is betoverend om te zien (om te bedenken dat ze toen hoogzwanger was). Ook heerlijk sfeertje.

avatar van assowise
Rose Byrne is de spil van deze film. Ze is beeldschoon en bijzonder charmant in haar rol als Annie en dat is ook nodig om duidelijk te maken wat een idioot haar vriend Duncan is. Ethan Hawke is waarschijnlijk zichzelf of de rol is op zijn lijf geschreven, hoe dan ook, hij is erg goed als Tucker.

De originele liedjes van Tucker zijn onder meer geschreven door Ryan Adams en Conor Oberst. Het boek is van de hand van Nick Hornby (About a Boy, High Fidelity, Fever Pitch en A Long Way Down (2014) ) dus dan weet je wat je mag verwachten.

Geen wereldschokkende film, vindt niet het RomCom genre opnieuw uit maar is zeer vermakelijk en innemend. En Rose Byrne is, zoals wwelover treffend omschreef: betoverend