About a Boy (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Chris Weitz en Paul Weitz
met Hugh Grant, Nicholas Hoult en Toni Collette

Will is 38 maar gedraagt zich als een tiener. Hij is single, heeft geen kinderen en is nog steeds cool: hij rijdt in een snelle auto, gaat naar trendy clubs en weet welke sportschoenen je hoort te dragen. Hij heeft ook een perfecte manier gevonden om vrouwen te ontmoeten: hij gaat naar bijeenkomsten van alleenstaande ouders, waar veel vrouwen komen die een nieuwe leuke man zoeken, en doet alsof hij zelf ook een kind heeft. Via zo'n bijeenkomst ontmoet hij Marcus, de oudste twaalfjarige jongen ter wereld. Marcus is een beetje vreemd: hij luistert graag naar Joni Mitchell en Mozart, hij zorgt voor zijn moeder en hij heeft zelfs nog nooit sportschoenen gedragen. Langzaam ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen de twee.

avatar van IH88
“I am an island. I am bloody Ibiza!”

Voorspelbare maar wel leuke Engelse romcom. Grant en een jonge Hoult hebben een aardige chemie en hun gezamenlijke scènes zorgen voor het nodige vermaak. Ondanks een wat donkere verhaallijn omtrent de moeder van Marcus (Collette) blijft het een luchtige en vlotte film waar je met een glimlach naar zit te kijken. Iets meer Rachel Weisz had wel gemogen.

Ik ben gek op romcoms gek op coming of age films en hugh grant. Maar about a boy komt maar niet van de grond. Bijzonder ongeloofwaardig ook dat hij een plan moet verzinnen om seks te hebben. Hij is rijk. En dat joch is irritant.

avatar van Shinobi
"There's probably no point to my life."

De gelijknamige tv-serie had ik al eens gezien, maar de film nog niet.

Het uitgangspunt van een nietsnut wiens leven op zijn kop gezet wordt door een eigenaardig twaalfjarig jochie is nog best aardig. Dit komt vooral door de opmerkelijke contrasten die het oplevert en de band tussen deze twee. De dramatische insteek had alleen niet gehoeven wat mij betreft.

Als geheel kabbelt 'About a Boy' rustig voort, zonder echt grootse ontwikkelingen. Het zorgt voor een aantal interessante situaties die onderschreven worden door een ironische voice-over. Op deze manier wordt er een aangenaam niveau gecreëerd waar je als kijker de personages gepresenteerd ziet worden in hun menselijk falen, hoewel het merendeel vrij voorspelbaar is; je blijft hopen op een positieve uitkomst.

Er is een aardige chemie aanwezig tussen Hugh Grant en Nicholas Hoult. De momenten tussen deze twee zijn leuk om te zien. Hierin speelt Grant - zoals vanouds - een gladjakker, maar zijn timing blijft gewoonweg onfeilbaar. Het is grappig om zo een jonge Hoult te zien, maar zijn spel is iets te onwennig. Het leidt tot een merkwaardige gang van zaken in een film met een donker randje.

Al met al een redelijke tragicomedy, maar hier had voor mijn gevoel toch meer in kunnen zitten.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Cbc95
Ik ben een beetje verbaasd over de reacties hier. Ik heb de film gisteren gekeken en was blij verrast. Ik dacht een slechte romcom aan te treffen (misschien dat dat al het verschil maakt, lage verwachtingen), maar de film bleek diepgang te hebben en helemaal niet zo standaard te zijn. Zowel Hugh Grant als het jongetje kan ik waarderen in de film en hun relatie met elkaar.