Thunder Road (2018)

Drama / Komedie

geregisseerd door Jim Cummings
met Jim Cummings, Kendal Farr en Nican Robinson

Politieagent Jim Arnaud hield van zijn moeder. Hij hield ook van zijn ex. Toch gaat hij nu als gescheiden vader door het leven, die zijn overleden moeder vreselijk mist. Hij doet zijn uiterste best het hoofd boven water te houden, maar het zit hem allemaal niet mee. Als hij ook nog de voogdij over zijn dochter dreigt kwijt te raken, is de maat is echt vol. Een tragikomisch portret over een welwillende politieagent en een naderende zenuwinzinking.

avatar van zoutzak
Een afwisselend emotionele en komische film van regisseur en acteur Jim Cummings die zijn geslaagde debuut markeren.

Keep Austin weird

avatar van macrobody
Nou, de omschrijving hierboven snap ik niets van. Het narcisme zag ik weinig van terug en de opvoeding van zijn dochter als liefdesbrief naar zijn moeder toe, huh? Hoe werkt dat dan en op welk moment?
Ik zag een vreemde snuiter die zei wat ie denkt wat vaak tot onhandige situaties leidde. Was het lachen, gieren, brullen? Nee, absoluut niet. Het is meer een moment opname uit het leven en in dit geval van iemand die op een pijnlijke manier erachter komt dat zijn leven vrij zinloos is geworden voor hem. Niet mijn ding. We zijn tenslotte allemaal schuldslaven en worden van jongs af aan geprogrammeerd om het stramien te volgen van school, werk, huis, kinderen, pensioen. Wijk je daarvan af dan ben JIJ raar!

Uitstekende film over een agent waarbij de dingen niet goed lopen nadat hij zijn moeder verliest. Wat fragmentarisch van opzet, maar de scenes zijn wel goed. De emotionele achtbaan waarin het hoofdpersonage zich bevindt levert een aantal scenes op waarbij je niet weet of je moet lachen of huilen. Een origineel overkomend regiedebuut van Jim Cummings die hier ook de hoofdrol speelt. Een kleine 4.0 sterren.

Vanaf 28 maart 2019 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Thomas83
Ik heb een tragikomische film nog nooit op deze manier gedaan zien worden, met die aparte mix van vage droge humor en oprecht drama. De droge momenten komen van Cummings, die echt indrukwekkend is. Alle komische oprispingen gaan nooit ten koste van het drama, dat heel echt voelt. Jim is best apart, maar hij blijft een echt persoon. Heel pure film, en indie in zijn meest zuivere soort. Vond het einde ook echt heel mooi. Kijk uit naar meer van deze regisseur. Een hele dikke 3.5*.

Deze film was een hele fijne verrassing. Van het begin tot het eind heb ik aan het doek gekluisterd gezeten: de film begint meteen intrigerend met bizar gedrag van een politieagent op de begrafenis van zijn moeder en bijna elke scene erna heeft een vergelijkbare impact. Vanwege dat begin is meteen duidelijk dat er iets mis is met de man en wat eerst op een gewone overspannenheid lijkt lijkt later een PTSS vanwege een dienstongeval (waarvoor hij onderscheiden is) als bron (met de dood van zijn moeder als katalysator voor een ‘emotional breakdown’), al maakt de film een en ander niet expliciet. Cummings lijkt soms over the top te gaan qua acteren, maar met een PTSS is zulk gedrag misschien toch realistisch. De film raakte me diep omdat de film tegelijk hilarisch komisch is en diep triest is, hetgeen de film een topdrama maakt à la American Beauty (1999) - MovieMeter.nl waarbij net als die klassieker ook deze film een document is van hoe gewone Amerikanen het leven met zijn gewone tegenslagen soms niet meer aankunnen.

Ik heb de film beleefd als een intense emotionele achtbaan en de enige reden dat ik geen vijf sterren geef is dat er een paar zwakkere en/of minder interessante/intense scenes in zitten (zoals in het klaslokaal en bij zijn zus) en het verhaal in zijn geheel niet heel bijzonder is. De scenes zijn echter hilarisch/hartverscheurend en het is een van de meest indrukwekkende films die ik sinds een tijdje heb gezien.

PS. De beschrijving van de film op MM komt niet overeen met hoe ik de film heb geïnterpreteerd. Ik heb geen narcistische man gezien, maar juist een man die voor iedereen het beste voor heeft (maar totaal geen grip op zijn leven krijgt). De liefdesbrief herken ik ook niet…

avatar van Seam
Mooi filmpje en ik ben blij dat ik de omschrijving hier niet gelezen heb. De auteur heeft er duidelijk met een andere bril naar gekeken. Ik zag een volbloed drama met enkele vreemde situaties, die ik eigenlijk niet eens zo komisch vond. Het drama kwam juist nog harder binnen omdat het soms wat gek gedrag was. Het werd me daardoor duidelijk hoe ernstig in de knoop Jim met zichzelf lag.
Het acteurwerk van Cummings is zoals de mensen hierboven zeggen erg sterk, op het randje van overacting maar in deze werkt het prima. Helaas is het script wat fragmentarisch , waardoor het soms onduidelijk is hoeveel tijd er tussen scenes zit. Hierdoor kwam de climax ook wat onverwacht.
Desalniettemin een prima filmpje

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bewegingsvolle begrafenisrede.

De 13 minuten durende kortfilm met dezelfde titel was aanleiding voor Jim Cummings om opnieuw in de rol van overspannen politieagent te kruipen. Wellicht omdat niemand het droog hield tijdens zijn bewegingsvolle begrafenisrede. De titel refereert namelijk aan de Bruce Springsteen classic uit 1975. Er mag gedanst worden. Altijd leuk tijdens het speechen. Er mag dus ook gelachen worden.

Cummings tekende niet alleen voor de hoofdrol, ook vulde hij de regisseurszetel en deed hij de productie. Een waar multitalent. De man die voorheen vooral sier maakte met kortfilms, zet hier hoog in op een langere speelduur. En dat valt te merken. Het is met name de openingsscène waar de film op rust. Verdriet is een ingewikkeld ding en onze held verliest derhalve deels zijn verstand.

Cummings is bovenal sterk in de monoloog, zoals wederom zal blijken verderop in de film, maar een en ander doet wat onevenwichtig aan. Dat zit hem ook in de manier van acteren. Schmieren is hem niet geheel vreemd. Toch komt hij overal gemakkelijk mee weg. Zelfs als blijkt dat hij wel erg veel drama tegelijkertijd krijgt te verduren. Iets wat de geloofwaardigheid en eventuele structuur niet altijd ten goede komt.

***

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van Brabants
Thunder Road is qua drama een zeer sterke film die allerlei thema's uit het dagelijkse leven de revue laat passeren. Indien we spreken of komedie dan vind ik de film minder geslaagd. Ik heb de ingrediënten voor deze titel duidelijk gemist.

Laat komedie maar weg. Er valt namelijk erg weinig te lachen om deze "Thunder Road". Zelfs voor een tragi komedie is de film te wrang. Verwacht eerder een depr imerend verhaal met pijnlijke situaties die eerder ongemakkelijk als komisch zijn. Echter laat dit je niet tegenhouden om deze film te zien. Cummings zet een fantastische doorgedraaide vader en politie agent neer. Hij weet door puik acteerwerk je in zijn personage mee te sleuren waardoor je als kijker met hem meeleeft. "Thunder Road" is een niet allerdaagse film en dat maakt hem zeer bijzonder. 4*

avatar van schumacher
Jaman, zie ik hier al die hoge scores ppfrrtt.
Van films als Fast and Furious weet ik wat voor (onrealistisch) gedoe het is maar bij zo'n film als deze hier het nog serieus vinden, really?

Van in het begin al was het al belachelijk slecht en ongeloofwaardig dat er ene zo staat te doen op een begrafenis. En die kerel was een echte zaag in die film en rete irritant, telkens op zijn zelfde toon, bbrr. Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat de acteur geen goede zou zijn maar ik vond het maar niks in deze film.

Film kon me dus helemaal niet meeslepen.
Zit die dan mongoolachtig te doen tegen zijn overste, doe zoiets irl en je bent je werk kwijt en ze steken u mss het gesticht binnen.

Dan tegen zijn kind zo bezig zitten sloeg al helemaal nergens op. Ik ga geen spoilers geven, kijk de film en je weet mss wel waarover ik het heb.

Nee, deze film kon goed zijn geweest voor mij hadden ze het serieus aangepakt en het geloofwaardig laten overkomen wat dus absoluut niet het geval was, een gemiste kans noem ik het.

Dan staat die opeens voor de rechter, mja, het sloeg allemaal nergens op.

Jammer vd tijdverspilling.

avatar van Woland
Ik kon de komedie eigenlijk nauwelijks terugvinden, hoogstens hier een daar iets van de pikzwarte variant. Maar een redelijk geslaagde kijkbeurt was dit alsnog. Thunder Road is een film lang kijken naar Jim Cummings, die nou niet bepaald de meest gelukkige periode in zijn leven heeft - zijn moeder is overleden, hij ligt in scheiding en dreigt de voogdij over z'n dochtertje te verliezen, en dan hebben we het nog niet eens over de nare ervaringen tijdens z'n politiewerk, en er mentaal aan onderdoor gaat. En ja, daarbij wordt af en toe wel wat geschmierd, maar storend vond ik het niet en onrealistisch al helemaal niet - nou ja, wellicht is de opeenstapeling ellende wat veel, maar de zenuwinzinkingen van Jim konden me prima overtuigen.

Al is het kijken naar een film lang wrange gebeurtenissen en Jim die zich door de mentale ellende heen probeert te vechten wel best een hele zit. Desondanks zeker de moeite waard.