Thunder Road (2018)

Drama / Komedie

geregisseerd door Jim Cummings
met Jim Cummings, Kendal Farr en Nican Robinson

Politieagent Jim Arnaud hield van zijn moeder. Hij hield ook van zijn ex. Toch gaat hij nu als gescheiden vader door het leven, die zijn overleden moeder vreselijk mist. Hij doet zijn uiterste best het hoofd boven water te houden, maar het zit hem allemaal niet mee. Als hij ook nog de voogdij over zijn dochter dreigt kwijt te raken, is de maat is echt vol. Een tragikomisch portret over een welwillende politieagent en een naderende zenuwinzinking.

• vanaf 7 augustus te koop op dvd

avatar van zoutzak
Een afwisselend emotionele en komische film van regisseur en acteur Jim Cummings die zijn geslaagde debuut markeren.

Keep Austin weird

avatar van macrobody
Nou, de omschrijving hierboven snap ik niets van. Het narcisme zag ik weinig van terug en de opvoeding van zijn dochter als liefdesbrief naar zijn moeder toe, huh? Hoe werkt dat dan en op welk moment?
Ik zag een vreemde snuiter die zei wat ie denkt wat vaak tot onhandige situaties leidde. Was het lachen, gieren, brullen? Nee, absoluut niet. Het is meer een moment opname uit het leven en in dit geval van iemand die op een pijnlijke manier erachter komt dat zijn leven vrij zinloos is geworden voor hem. Niet mijn ding. We zijn tenslotte allemaal schuldslaven en worden van jongs af aan geprogrammeerd om het stramien te volgen van school, werk, huis, kinderen, pensioen. Wijk je daarvan af dan ben JIJ raar!

Uitstekende film over een agent waarbij de dingen niet goed lopen nadat hij zijn moeder verliest. Wat fragmentarisch van opzet, maar de scenes zijn wel goed. De emotionele achtbaan waarin het hoofdpersonage zich bevindt levert een aantal scenes op waarbij je niet weet of je moet lachen of huilen. Een origineel overkomend regiedebuut van Jim Cummings die hier ook de hoofdrol speelt. Een kleine 4.0 sterren.

Vanaf 28 maart 2019 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van Thomas83
Ik heb een tragikomische film nog nooit op deze manier gedaan zien worden, met die aparte mix van vage droge humor en oprecht drama. De droge momenten komen van Cummings, die echt indrukwekkend is. Alle komische oprispingen gaan nooit ten koste van het drama, dat heel echt voelt. Jim is best apart, maar hij blijft een echt persoon. Heel pure film, en indie in zijn meest zuivere soort. Vond het einde ook echt heel mooi. Kijk uit naar meer van deze regisseur. Een hele dikke 3.5*.

Deze film was een hele fijne verrassing. Van het begin tot het eind heb ik aan het doek gekluisterd gezeten: de film begint meteen intrigerend met bizar gedrag van een politieagent op de begrafenis van zijn moeder en bijna elke scene erna heeft een vergelijkbare impact. Vanwege dat begin is meteen duidelijk dat er iets mis is met de man en wat eerst op een gewone overspannenheid lijkt lijkt later een PTSS vanwege een dienstongeval (waarvoor hij onderscheiden is) als bron (met de dood van zijn moeder als katalysator voor een ‘emotional breakdown’), al maakt de film een en ander niet expliciet. Cummings lijkt soms over the top te gaan qua acteren, maar met een PTSS is zulk gedrag misschien toch realistisch. De film raakte me diep omdat de film tegelijk hilarisch komisch is en diep triest is, hetgeen de film een topdrama maakt à la American Beauty (1999) - MovieMeter.nl waarbij net als die klassieker ook deze film een document is van hoe gewone Amerikanen het leven met zijn gewone tegenslagen soms niet meer aankunnen.

Ik heb de film beleefd als een intense emotionele achtbaan en de enige reden dat ik geen vijf sterren geef is dat er een paar zwakkere en/of minder interessante/intense scenes in zitten (zoals in het klaslokaal en bij zijn zus) en het verhaal in zijn geheel niet heel bijzonder is. De scenes zijn echter hilarisch/hartverscheurend en het is een van de meest indrukwekkende films die ik sinds een tijdje heb gezien.

PS. De beschrijving van de film op MM komt niet overeen met hoe ik de film heb geïnterpreteerd. Ik heb geen narcistische man gezien, maar juist een man die voor iedereen het beste voor heeft (maar totaal geen grip op zijn leven krijgt). De liefdesbrief herken ik ook niet…

avatar van Seam
Mooi filmpje en ik ben blij dat ik de omschrijving hier niet gelezen heb. De auteur heeft er duidelijk met een andere bril naar gekeken. Ik zag een volbloed drama met enkele vreemde situaties, die ik eigenlijk niet eens zo komisch vond. Het drama kwam juist nog harder binnen omdat het soms wat gek gedrag was. Het werd me daardoor duidelijk hoe ernstig in de knoop Jim met zichzelf lag.
Het acteurwerk van Cummings is zoals de mensen hierboven zeggen erg sterk, op het randje van overacting maar in deze werkt het prima. Helaas is het script wat fragmentarisch , waardoor het soms onduidelijk is hoeveel tijd er tussen scenes zit. Hierdoor kwam de climax ook wat onverwacht.
Desalniettemin een prima filmpje