Blinded by the Light (2019)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Gurinder Chadha
met Viveik Kalra, Kulvinder Ghir en Meera Ganatra

Groot-Brittannië, de jaren 80. Javid is een moslimjongen die op een dag een cassettebandje met muziek van Bruce Springsteen vindt. Tot groot ongenoegen van zijn familie raakt hij gefascineerd door de zanger. Dankzij de muziek van Springsteen leert Javid zichzelf en zijn familieleden beter kennen.

avatar van zoutzak
Ik ben moviemeter kritischer gewend dan dit!
Bijna 3.5 ster na 150 stemmen. Wellicht zijn de Springsteen fans nog wat oververtegenwoordigd. Geenszins een vervelende film maar toch ook weinig bijzonder.

avatar van Walter S.
zoutzak schreef:
Ik ben moviemeter kritischer gewend dan dit!

Ik vond het wel lekker als afwisseling tussen alle superhelden, horror en actie een film over een gewone man met een bijzonder verhaal.

avatar van rep_robert
Zo gewoon vind ik hem niet gedragen. Gewone mensen staan niet tijdens een storm voor een muur van een flatgebouw Michael Jackson uit the Earth Song na te doen... Op Bruce Springsteen muziek

avatar van Walter S.
Een bijzondere man met een bijzonder verhaal dan.

Je moet op MM wel erg opletten wat en hoe je het zegt, voor je het weet ontketen je een pagina lange off topic discussie.

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal, deels gebaseerd op waargebeurde feiten, is best aardig en wordt zeer vakkundig uitgewerkt door Chadha. De parallelle werelden van de hoofdrolspeler en die van in de muziek van Springsteen worden aan de ene kant luchtig gebracht maar aan de andere kant zit er ook een serieuze ondertoon in de film. Dat laatste is best knap want de setting (jaren 80 met foute muziek als Tiffany en Debbie Gibson) en de niet stereotype hoofdpersoon (een Pakistaanse jongen die Springsteen fan is) lenen zich daar bijna niet voor. Het acteerwerk is verder prima. Topper en voor Springsteen fans extra smullen. 4.0/4.5

Ik was blij verrast toen ik deze film zag. Was aanvankelijk nogal sceptisch, gezien de wisselende reacties van kijkers. Hoewel voorspelbaar, vond ik de hele vormgeving van de film mooi en kreeg de muziek van Springsteen alle credits. Mooi, hoe de muziek de film echt inhoud gaf. Goed geacteerd en de passie voor muziek kwam goed tot uiting.

avatar van missl
Wat een muziek heeft de Boss toch gemaakt en ik heb gelukkig een keer der mogelijkheid gehad om hem live te zien, dus de liefde is er.
De muziek in deze film is daarom fantastisch maar daar word te veel op geleund, verder is het een dun verhaaltje.

avatar van Noodless
Leuke film waarin de muziek van The Boss heel de film mooi kadert. Daarbij heel wat toffe momenten waarbij de muziek uit de jaren 80 een nostalgisch tintje weet te geven en de cast je weet te overtuigen om helemaal mee te gaan in dit verhaal. 7,5/10

Goeie film over een jongen die zijn droom najaagt om schrijver te worden. Een coming of age verhaal verpakt als een muzikale feel-good movie. De muziek en teksten van Bruce Springsteen ondersteunen het verhaal op een uitstekende manier. Origineel is het allemaal niet te noemen, maar mede door het nostalgische tijdsbeeld kijkt de film vlot weg.

Helemaal mee eens met scorsese. Een goede, leuke, muzikale feel good movie. Was nooit echt een fan van de Boss, maar dat kan je alsnog worden door deze film.

avatar van RickD
Verhaal is niet bijzonder maar door de geweldige muziek van Bruce vond ik het toch een hele leuke film om te zien. Toevallig was ik n.a.v. het lezen van de biografie van Springsteen veel van zijn muziek opnieuw aan het beluisteren dus deze film viel precies op het goede moment bij mij.

avatar van Mickey b
Coming of age meets Bollywood meets Brittain meets Bruce Springsteen. Aangename feelgood-movie over een Pakistaanse jongen die in een nobody-stadje zijn dromen najaagt geïnspireerd door de muziek van The Boss. Hij botst hierbij op de traditionele waarden van zijn Pakistaans gezin, meer bepaald met zijn vader die als hoofd van gezin zijn stempel wil drukken. Aangename leuke 80’s-setting met bijhorende muziek en natuurlijk voldoende muziek van Springsteen. Je moet het niet doen voor hem, maar de muziek is volop aanwezig en als je er van houdt, brengt het de film wel een stapje hoger. Als je zoekt naar een aangename wegkijker raad ik je deze aan. Verwacht geen hoogstaande cinema, maar een door het leven gegrepen verhaal met een bepaalde boodschap: durf uw dromen na te jagen en geloof in uw eigen kunnen en talenten...

avatar van Gastel
Hartverwarmende coming of age, met fantastische muziek!

avatar van Ste*
Nee, vond dit niks.

Misschien komt het doordat de film voor mij een samenraapsel is van veel andere films die ik de afgelopen tijd heb gezien en daarom op eigenlijk geen enkel vlak nog origineel is. Maar los daarvan is alles zo vreselijk onsubtiel en wordt alles zo voor je uitgespeld dat het de eerste drie kwartier al uitgewrongen aanvoelt.

Zijn strenge Pakistani-vader die elke 5 minuten even voorspelbaar lastig komt doen, veel korte repetitieve scènes over zijn leven in Luton en daarna de lyrics van Springsteen die over het beeld en om je oren vliegen voor het geval we het allemaal nog niet doorhadden.

Dan moet je vervolgens nog ruim een uur terwijl je allang weet waar het heengaat en op de weg er naartoe gebeurt er eigenlijk vrijwel niets dat die rit echt de moeite waard maakt.

Wellicht leuk voor mensen die voor het eerst een film als deze zien, maar voor mij had het niets. Ja, de muziek van Springsteen is leuk en de momentjes waarop Javed er gepassioneerd door raakt geven de film heel af en toe een beetje pit. Ook zijn eindspeech was wel oke. Ook het enige moment overigens dat hij iets van betekenis zegt, want dat hij blijkbaar zo’n goede schrijver of dichter is blijkt ook nergens uit.

Een tribute aan Bruce Springsteen verpakt in een biografisch verhaal. De film gaat over Javed, een Pakistaanse tiener in Engeland die worstelt met de Pakistaanse cultuur en racisme. Hij heeft ambities om te schrijven maar moeite om zijn woorden te vinden dit veranderd wanneer hij de muziek van Springsteen ontdekt. De film is niet altijd even sterk want op bepaalde moment verandert hij in een musical en wordt het behoorlijk cringy en ongeloofwaardig. Toch is het een prima film die een leuk tijdsbeeld van de 80's geeft en een prima soundtrack heeft met buiten Springsteen ook andere typisch 80's muziek van o.a. Tiffany, Cutting Crew en Mental as Anything. Een tribute aan Springsteen is wel op zijn plaats want hij is al dik 40 jaar als troubadour voor working class America de stem van de underdog. Er is onder de beroemde artiesten geen normaler persoon te bedenken dan Bruce Springsteen. Hij geniet bijvoorbeeld van een krant kopen in een kiosk en die dan op zijn gemak te gaan zitten lezen in de deli op de hoek met een bakje koffie. Dat hoor je glamoureuze beunhazen als Kanye West of Beyonce nou nooit zeggen. Deze film is daarom een passend tribute aan Bruce Springsteen want het is geen verheerlijking van de persoon maar van zijn werk. Een must-see voor fans van Bruce Springsteen maar ook voor iedereen die zich weleens de underdog voelt.