Blinded by the Light (2019)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Gurinder Chadha
met Viveik Kalra, Kulvinder Ghir en Meera Ganatra

Groot-Brittannië, de jaren 80. Javid is een moslimjongen die op een dag een cassettebandje met muziek van Bruce Springsteen vindt. Tot groot ongenoegen van zijn familie raakt hij gefascineerd door de zanger. Dankzij de muziek van Springsteen leert Javid zichzelf en zijn familieleden beter kennen.

avatar van zoutzak
Ik ben moviemeter kritischer gewend dan dit!
Bijna 3.5 ster na 150 stemmen. Wellicht zijn de Springsteen fans nog wat oververtegenwoordigd. Geenszins een vervelende film maar toch ook weinig bijzonder.

avatar van Walter S.
zoutzak schreef:
Ik ben moviemeter kritischer gewend dan dit!

Ik vond het wel lekker als afwisseling tussen alle superhelden, horror en actie een film over een gewone man met een bijzonder verhaal.

avatar van rep_robert
Zo gewoon vind ik hem niet gedragen. Gewone mensen staan niet tijdens een storm voor een muur van een flatgebouw Michael Jackson uit the Earth Song na te doen... Op Bruce Springsteen muziek

avatar van Walter S.
Een bijzondere man met een bijzonder verhaal dan.

Je moet op MM wel erg opletten wat en hoe je het zegt, voor je het weet ontketen je een pagina lange off topic discussie.

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal, deels gebaseerd op waargebeurde feiten, is best aardig en wordt zeer vakkundig uitgewerkt door Chadha. De parallelle werelden van de hoofdrolspeler en die van in de muziek van Springsteen worden aan de ene kant luchtig gebracht maar aan de andere kant zit er ook een serieuze ondertoon in de film. Dat laatste is best knap want de setting (jaren 80 met foute muziek als Tiffany en Debbie Gibson) en de niet stereotype hoofdpersoon (een Pakistaanse jongen die Springsteen fan is) lenen zich daar bijna niet voor. Het acteerwerk is verder prima. Topper en voor Springsteen fans extra smullen. 4.0/4.5

Ik was blij verrast toen ik deze film zag. Was aanvankelijk nogal sceptisch, gezien de wisselende reacties van kijkers. Hoewel voorspelbaar, vond ik de hele vormgeving van de film mooi en kreeg de muziek van Springsteen alle credits. Mooi, hoe de muziek de film echt inhoud gaf. Goed geacteerd en de passie voor muziek kwam goed tot uiting.

avatar van missl
Wat een muziek heeft de Boss toch gemaakt en ik heb gelukkig een keer der mogelijkheid gehad om hem live te zien, dus de liefde is er.
De muziek in deze film is daarom fantastisch maar daar word te veel op geleund, verder is het een dun verhaaltje.

avatar van Noodless
Leuke film waarin de muziek van The Boss heel de film mooi kadert. Daarbij heel wat toffe momenten waarbij de muziek uit de jaren 80 een nostalgisch tintje weet te geven en de cast je weet te overtuigen om helemaal mee te gaan in dit verhaal. 7,5/10

Goeie film over een jongen die zijn droom najaagt om schrijver te worden. Een coming of age verhaal verpakt als een muzikale feel-good movie. De muziek en teksten van Bruce Springsteen ondersteunen het verhaal op een uitstekende manier. Origineel is het allemaal niet te noemen, maar mede door het nostalgische tijdsbeeld kijkt de film vlot weg.

Helemaal mee eens met scorsese. Een goede, leuke, muzikale feel good movie. Was nooit echt een fan van de Boss, maar dat kan je alsnog worden door deze film.

avatar van RickD
Verhaal is niet bijzonder maar door de geweldige muziek van Bruce vond ik het toch een hele leuke film om te zien. Toevallig was ik n.a.v. het lezen van de biografie van Springsteen veel van zijn muziek opnieuw aan het beluisteren dus deze film viel precies op het goede moment bij mij.