Fever Pitch (1997)

Verenigd Koninkrijk
Romantiek / Komedie

geregisseerd door David Evans
met Colin Firth, Ruth Gemmell en Bea Guard

Paul, leraar Engels, is een fanatieke Arsenal-supporter. Dan wordt Paul verliefd op een nieuwe collega, Sarah. Maar Sarah houdt absoluut niet van voetbal. Zal Paul moeten kiezen tussen Arsenal en Sarah?

Film over een vent die gek is van Arsenal en van een mooi meisje, die dat natuurlijk niet ziet zitten.
Beetje clichés en sentimenteel gedoe, maar valt wel mee eigenlijk.
Voetbalfans zullen 'm zeker kunnen op prijs stellen (behalve die van Liverpool)

*** 3 op 5 ***

avatar van petey
Wat is dan nou voor keuze: voetbal of een vrouw, iedereen weet toch wat het belangrijkste is in een mannenleven.

Het hele weekend en een paar dagen daarna chagrijnig wezen omdat je club verloren heeft, waardoor je vriendin ook weer de balen heeft omdat jij zo de balen hebt etc. Heel herkenbare film!

het is inderdaad vermakelijk, maar voor wie zich niet interesseert voor voetbal is hij stukken minder leuk
3.5 *

Ik neem aan dat het geen adequate boekverfilming is, anders zou het erg repetitief worden allemaal.

Het boek is -voor voetballiefhebbers tenminste- erg de moeite waard. Hopelijk is de film dat ook, vanavond maar even checken. Ben benieuwd hoe ze de wedstrijden in beeld brengen, met echte oude beelden?

avatar van FeZ
FeZ
Kan iemand mij vertellen wat het nummer is nadat Paul net met zijn schoolelftal heeft verloren?

avatar van Katharina
wat een vreselijke poster maar ik ga m denk ik toch maar kijken

avatar van Katharina
Ik ben zeker geen voetbalfan, maar vond het best wel een leuke film. Het is niet helemaal de cliché romcom en is iets somberder. Het Engelse accent is geweldig als ook Colin Firth

avatar van Roger Thornhill
Voor de man die de hoop al had opgegeven dat hij ooit een romantische komedie leuk zou vinden.

Mooiste moment: Paul en Steve (de geweldige Mark Strong) zitten naar de beslissingswedstrijd te kijken, en omdat Paul eigenlijk helemaal niet wil kijken (hoewel natuurlijk toch ook weer wèl) dringt hij er bij Steve op aan om naar de kroeg te gaan, hetgeen Steve gedecideerd afwijst. En dan weet Paul niets beters dan als een klein kind naar zijn laatste machtsmiddel te grijpen: "It's my flat" – kinderlijker kan bijna niet. Steve: "Yeah well you try gettin' me out of it." Einde discussie.

In Nederland overigens niet uitgebracht, wel in Engeland als Channel 4-DVD (met Engelse ondertitels en als extra's 1 trailer en een fotogalerij met maar liefst 16 foto's).

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Redelijke film over iets wat voor veel mensen wel herkenbaar zal zijn- de passie voor voetbal (of een andere sport) in combinatie met een niet erg enthousiaste partner. Zelf ben ik nooit zo fanatiek geweest maar toch herkende ik wel wat dingetjes. Het verhaal stelt weinig voor maar kijkt daardoor lekker weg. Firth en Strong zijn goede acteurs, al zijn ze niet supergeloofwaardig als voetbalfanaten. De wat nuffige Ruth Gemmell doet het redelijk.

Wisselvallig was de keuze voor de muziek, dat werkte soms goed (There She Goes) maar even vaak was het ongepast (How Can We Hang on to a Dream is een mooi nummer maar in combinatie met voetbalbeelden was het wat potsierlijk, om nog maar te zwijgen van dat vervelende nummer van Lisa Stanfield).

Verder is het natuurlijk opvallend dat het voetbal in Engeland zo enorm veranderd is: de sta-tribunes bij Arsenal, kaartjes kopen voor een paar pond, geen clubcard en alleen maar Engelse namen in de opstellingen: van een ongepolijste volkssport is het voetbal in Engeland onherkenbaar veranderd in een goed geoliede marketing-machine.

avatar van Lebarron
FeZ schreef:

How can we hang on to a dream van Tim Hardin

avatar van Lebarron
Een voor mannen en vrouwen zeer herkenbare film. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Nick Hornby die ook High Fidelity schreef. Paul (Colin Firth) is een Arsenalfan. Hij leeft van thuiswedstrijd naar uitwedstrijd en steunt de club door dik en dun. Doordeweeks is hij leraar en zijn leven veranderd compleet als hij een relatie krijgt met een collega Sarah(Ruth Gemmell). Sarah houdt niet van voetbal en begrijpt ook de bevlogenheid met Arsenal niet. Kiest Paul voor de liefde van zijn leven of de vrouw van wie hij houdt? Sportteams zijn het ultieme bewijs dat mannen monogaam kunnen zijn. Spelers komen en gaan maar clubliefde is voor eeuwig. Fever Pitch weet dit ten dele over te brengen. Colin Firth is niet goed gecast. Te sophisticated en te veel stiff upper lip. Zijn look met warrig haar en leren jack staat hem als een vlag op een strontschuit. Een iets volkser type had beter geweest. Ruth Gemmell speelt wel leuk als vrouw die wanhopig probeert om te winnen van een ongrijpbaar fenomeen. Fever Pitch geeft een romantisch beeld van de Premier league in het pré-Bosmanarrest-tijdperk. Toen voetbal nog gespeeld in stadions dat in een volkswijken stond en er nog staantribunes waren. De film heeft ook een Amerikaanse remake gekregen die zich afspeelt rondom baseballclub Boston Red Sox. Echter ontbeert die de charme en nostalgie die deze heeft juist. Deze film houdt het lekker eenvoudig en maakt hem herkenbaar en genietbaar.