Il Traditore (2019)

Italië / Frankrijk / Brazilië / Duitsland
Biografie / Misdaad

geregisseerd door Marco Bellocchio
met Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio en Maria Fernanda Cândido

Vertelt het waargebeurde verhaal van Tommaso Buscetta, een Siciliaanse maffiabaas die als eerste grote prominente figuur binnen de maffiawereld de geheimhoudingsplicht doorbreekt. In de jaren 80 wordt hij door Brazilië aan Italië uitgeleverd waar hij informatie doorgeeft aan de Costa Nostra. Deze beslissing wordt mede aangevoerd door de moord op zijn zonen en broers door een andere maffiaclan. Zijn getuigenis leidt tot de eerste grote rechtszaak tegen de georganiseerde misdaad.

• Vanaf 16 januari in de bioscoop

Vanaf 16 januari 2020 in de bioscoop (Cinemien)

Dit is een erg goede film vooral als je van het genre houdt natuurlijk.
Voor zover ik dat kan beoordelen ook een goede weergave van de gebeurtenissen.
Vooral die scenes in de rechtzalen vond ik fascinerend.
De mafia lui opgesloten in kooien die allemaal de vermoorde onschuld spelen.
Eentje zelfs (en dat is waar gebeurd) die zijn mond heeft dichtgenaaid om een signaal af te geven over het onrecht wat hem zou worden aangedaan.
De wereld op zijn kop natuurlijk en behoorlijk hypocriet.
Dat geldt wellicht ook enigszins voor de hoofdpersoon Buscetta die zich verbonden voelt met de oude Cosa Nostra maar de volgens hem nieuwe mafia mocht en kon verraden omdat die de traditionele waardes had laten varen.
Of was de echte drijfveer dat het pas echt vervelend werd toen zijn eigen kinderen vermoord werden?

Hm, zal vast een goede double bill zijn met Our Godfather (2019)

avatar van schumacher
Hele goeie film, goei sfeerke, goeie acteurs, gepaste muziek erbij. Kon me echt heel erg boeien en blijven boeien. Het is een waargebeurt verhaal dus verwacht geen constante schietpartijen ofzo.

De reden wrm dat die de boel heeft verraden is omdat zijn 2 zoons werden vermoord.
Ik heb zelf een bloedhekel aan verraders, die Buscetta was er dus zo eentje, een echte rat , bah.
Raar dat ze die Buscetta nadien niet hebben omgelegd of was er gewoon niemand meer?

Zo zie je maar, je kon ook toen nog moeilijk iemand vertrouwen. Als er een code is dan moede u daaraan houden anders moede der maar mee stoppen.

Dat rechtbank gedoe was wel fun, ik lees hierboven van ze logen en dit en dat maar die mannen hebben een geheimhoudingsplicht, natuurlijk liegen die, op dus een paar na.

Soit: Een steengoeie maffia film, vergeet dus niet dat het geene aktie film is, hier en daar gebeurt er eens iets maar het is vooral om het verhaal te doen van hoe dit alles tot stand is gekomen en hoe die kerel heel de boel heeft verraden.

Dikke aanrader voor wie dit genre graag ziet.

avatar van Beef427
Vertelt het waargebeurde verhaal van Tommaso Buscetta, een Siciliaanse maffiabaas die als eerste grote prominente figuur binnen de maffiawereld de geheimhoudingsplicht doorbreekt. In de jaren 80 wordt hij door Brazilië aan Italië uitgeleverd waar hij informatie doorgeeft aan de Costa Nostra. (denk dat ze hier ipv aan "VAN" bedoelden) Deze beslissing wordt mede aangevoerd door de moord op zijn zonen en broers door een andere maffiaclan.
Het hele "verhaal" van zijn relatie tot Falcone is uiterst summier verteld in de film.

Zijn getuigenis leidt tot de eerste grote rechtszaak tegen de georganiseerde misdaad, klopt
maar dan op een tenenkrommende manier dat je er van in slaap valt.

kijk gerust en oordeel zelf.

avatar van russo
Op netflix staat ook een documentaire die het verhaal verteld. Ben nu ook wel benieuwd naar deze film.

avatar van Terminator05
Ik vond het wel vermakelijk, en na mijn korte verblijf in italie vond ik het italiaans nog beter klinken ... leuk verhaal, weet zeker te boeien, alleen vond ik het wel jammer dat de moorden niet echt cinematisch waren. Op enkele vlakken schoot het tekort, 3-3.5 sterren ... this wel niet een film dat iedereen zal bekoren.

Het verhaal van de film had veel potentieel en ik keek er dan ook naar uit.

Wat volgde was toch vooral een teleurstelling. De film is eigenlijk een chaotisch allegaartje van vaak weinig samenhangde scènes waarbij er bijzonder weinig diepgang wordt geboden. Als je niet bent ingewijd, verloopt de stroom van namen en feiten erg snel en chaotisch, en ik had ook nooit het gevoel dat ik kon meeleven in het verhaal. Hoewel er veel geweld was, deed het me eigenlijk allemaal niks.

Hoewel de film nu pas uit is, voelde alles erg gedateerd aan. Het voelde als een slechte film van 50 jaar geleden; geen slechte film van nu. De manier van presenteren, het camerawerk,... Het is allemaal zeer oubollig.

De enige reden waarom ik nog een aantal punten geef is omdat het acteerwerk (meestal) wel redelijk was, en omdat het verhaal -- dat weliswaar slecht gepresenteerd werd zoals gezegd -- best wel interessant was.

Voor mij voelde dit eerder aan als een erg slechte documentaire (alles lijkt wel min of meer te kloppen) eerder dan een goede -- op waargebeurde feiten gebaseerde -- film.

avatar van GoodOldJack
Op de valreep nog één van de betere films van het jaar gezien waarin intense acteerprestaties en brokken sfeer het wel behoorlijk samenvatten. Origineel en meeslepend werkje. Niet compleet foutloos en een beetje te lang gerekt maar toch dik in orde.

Dinsdag 7 januari draait hij in de sneak

avatar van Graaf Machine
Sterke film over het begin en het verloop van de grootschalige maffiaprocessen in de jaren tachtig en negentig.
Vooraf geen informatie meegekregen over deze film (was een sneak), maar al vrij snel wordt duidelijk waar het over gaat. Natuurlijk doet de naam Salvatore (Toto) Riina duidelijk maken dat we met de Siciliaanse Maffia te maken hebben, en de naam Buscetta was me ook wel blijven hangen uit de kranten van een jaar of 30 geleden. Later komt dan ook Falcone nog binnenwandelen, en dan weet je wat er allemaal gaat gebeuren, maar niet hoe.
Kwam erg overtuigend over, die ommekeer van Buscetta, en de processen met die maffiosi in die rechtszalen. Duidelijk demasqué ook voor de maffia, in het speciaal de Cosa Nostra, die niet als de "eervolle heldenmisdadigers" worden weggezet zoals dat in sommige fantasiemaffiafilms nog wel eens wil gebeuren. Gewoon harde, egoïstische, laffe, eerloze en gewetenloze moordenaars.
Daar zal Italië, en de rest van de wereld, nog steeds een harde kluif aan hebben, ik had een heerlijke kluif aan deze film.
Duurde al met al wel wat lang, maar het is ook een lang verhaal.

Graaf Machine schreef:

Speelt het zich vooral in de rechtzaal af of is dat maar een deel van de film?

Walter S. schreef:

Speelt het zich vooral in de rechtzaal af of is dat maar een deel van de film?

Dat is een deel van de film. Het gaat vooral over het hoe en waarom van het verraad van Buscetta aan de maffia, en bij dat hoe hoort natuurlijk ook het rechtszaal gedeelte, maar bij het waarom komt meer kijken.
Eigenlijk zijn de rechtszaal gedeelten niet erg lang, en nog wel amusant ook, omdat het ook daar niet om de rechtszaak gaat, maar om de strijd in de rechtszaal tussen Buscetta en de maffia.

avatar van Walter S.
Okay, dank voor de info. Ik ben geen liefhebber van films die zich vooral in de rechtbank afspelen.
Maar dan ga ik er donderdag misschien wel heen.

avatar van Terminator05
Walter S. schreef:
Maar dan ga ik er donderdag misschien wel heen.

Als je niet van 'rechtbankfilms' houdt, ga je deze ook niet goed vinden. Het sfeertje buiten de rechtbank is net als in de rechtbank

Terminator05 schreef:

Tja, ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik vind juist dat "het sfeertje" binnen de rechtbank net als buiten de rechtbank is, voornamelijk omdat het gedeelte binnen de rechtbank eigenlijk niet om de rechtspraak gaat, maar een verlengde is van de strijd tussen de maffia en Buscetta. Het gaat niet zozeer om het proces an sich, maar meer om het krachtenspel dat ontstaat wanneer de staat middels een spijtoptant de maffia aan probeert te pakken.
Sowieso is het eerste ruime half uur totaal anders.

Maar natuurlijk moet Walter het zelf wel of niet gaan zien. Als hij besluit te kijken hoop ik dat hij ervan geniet, zo niet dan voel ik me daar niet verantwoordelijk voor. .

Terminator05 schreef:

Het gaat mij niet zozeer om de sfeer in de rechtbank maar meer om het oeverloze gezeur, al geldt dat vooral voor Amerikaanse rechtbankdrama's.

Al weet ik ook niet helemaal zeker wat je bedoelt met je post.
Ik vermoed dat ze elkaar zowel in als buiten de rechtszaal naar het leven staan en met zo'n sfeertje is niks mis in een film. Waar wat mij betreft wel wat mis mee is is als de hele film in rechtbanksfeer is en gedomineerd wordt door advocaten.

Walter S. schreef:

Dat zeker niet, dat absoluut niet. Dat durf ik dan wel te garanderen.

Graaf Machine schreef:

Wees gerust, je zult geen paardenhoofd in je bed vinden mocht ik gaan en de film valt tegen.

Walter S. schreef:

Het mooie is dat de maffia in deze film verre is van de geromantiseerde uit die film.

Een lange zit. Het verhaal was wel aardig, maar het tempo had wel wat hoger gemogen.

avatar van mrklm
Het is dat ik toevallig een paar dagen eerder het laatste deel van de documentaire 'Corleone: Mafia and Blood' had gezien, want anders was ik waarschijnlijk al afgehaakt na de wazige introductie. De makers gaan er blijkbaar van uit dat de kijker wel weet waar het over gaat, maar hoewel het Maxi-proces groot nieuws was, is het niet iets waarover buiten Italië nog veel over wordt gesproken. De hoofdrolspelers in dat proces waren de onverschrokken rechter Falcone, die willens en wetens zijn leven op het spel zette om de Cosa Nostra op te rollen, en Totò Riina, het absolute hoofd van de Cosa Nostra die direct verantwoordelijk was voor de gruwelijke aanslagen op en executies van een ieder die hem ook maar een strobreed in de weg lag. Regisseur en co-scenarist Marco Bellochio kiest echter het perspectief van Tommaso Buscetta [Pierfrancesco Favino], die besloot informant te worden omdat hij zeker wist dat Riina zich op den duur ook tegen hem zou keren.

Dat had een interessant verhaal op kunnen leveren, maar helaas is daar geen sprake van. Het verhaal van de ondergang van de Cosa Nostra is ronduit fascinerend, maar is veel beter te vertellen in de vorm van een miniserie van een uur of tien. Falcone en Riina zijn hier verworden tot bijzaak en de dramatische directe confrontatie tussen Tommaso en de maffia-bazen ontaardt in een farce. Hoe de politie er in is geslaagd om 366 mensen tegelijk aan te klagen en ze (bijna) allemaal te arresteren, alsmede hoe ze die in één rechtszaal wisten te krijgen, is al een fantastisch verhaal, maar daarover wordt hier geen woord gerept. Als je geschiedenis wilt reconstrueren, wees dan volledig. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het níet moet.

Veel van verwacht Marcel erg tegen
Er zat geen vaart in de film en te weinig spanning
Vooral de rechtbank zaken waren veel te langdradig
Jammer
Het verhaal is namelijk op zich interessant