Silver Linings Playbook (2012)

Komedie / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Bradley Cooper, Jennifer Lawrence en Robert De Niro

Pat Solitano is een man die alles van de zonnige kant bekijkt. Nadat hij uit het psychiatrisch ziekenhuis ontslagen is en zijn vrouw verloren heeft aan een andere man, is hij er van overtuigd dat hij haar weer voor zich kan winnen en zijn leven weer op de rails kan krijgen. Pat verhuist terug naar zijn ouders en wijdt zich geheel aan de opgave om de man te worden die zijn vrouw altijd had gewild. Maar dan ontmoet hij Tiffany, een mooie vrouw wiens leven ook anders is gelopen dan ze had gedacht.

avatar van Shinobi
"You say more inappropriate things than appropriate things."

David O. Russell maakt degelijke films, maar echt speciaal worden ze naar mijn mening nooit.

Het uitgangspunt is op zich interessant; een man met een bipolaire stoornis die zijn leven weer op orde probeert te krijgen en tevens zijn vrouw wil terugwinnen. Als kijker word je gelijk in het verhaal gegooid zonder enige achtergrondinformatie vooraf. Hierdoor kom je er langzaam, maar zeker achter wat er allemaal is voorgevallen in het leven van Pat.

Het fijne aan 'Silver Linings Playbook' is dat de film je een stukje alledaagsheid laat zien. De verscheidene personages hebben zo ieder hun eigen problemen, wat toont dat niet iedereen 'normaal' is. Daarbij is de levenswijze van Pat, dat je het positieve van alles moet inzien, een passende invalshoek.

De film wordt zonder twijfel gestolen door het geweldige samenspel van Bradley Cooper en Jennifer Lawrence. Het is gewoonweg heerlijk om te zien hoe twee manische personen elkaar in hun gedrag en gewaarwording aftroeven, wat zorgt voor opmerkelijke taferelen en scherpe dialogen. Dat het geheel tegen het einde aan het voorspelbare pad bewandelt, moet je maar op de koop toe nemen.

Al met al een prima feel-good film die comedy en drama goed weet samen te brengen. Overigens is het leuk om zowel Robert De Niro als Chris Tucker in een iets andere rol te zien.

3,5 Sterren.

avatar van DVD-T
Prachtige staaltje cinema.

Echt zo'n film waarin alles lijkt te kloppen. Emotioneel, meeslepend, grappig, slim. Silver Linings Playbook doet gewoon zoveel goed. Alles valt op zijn plek en doet zijn werk fantastisch. Ook met de performances zit het zeker goed. Cooper heeft misschien een slow start, maar als de film vordert komt hij meer en meer tot bloei en is hij op den duur erg goed bezig. Lawrence is gewoon magie op het scherm. En ook DeNiro krijgt zijn momenten. Het verhaal is verder erg leuk en aandoenlijk. En ook technisch is het zeer goed. Heerlijke soundtrack/score ook. Echt zo'n film die gewoon leuk blijft. Kijk nu dus al weer uit naar een volgende kijkbeurt.

avatar van Boneka
Een film die gewoon helemaal moet worden afgekeken om er een echt oordeel over te vertellen. Hij is druk en gestoord bij tijd en wijle soms irritant maar de tweede helft wordt ie een stuk beter. Had wat mij betreft iets meer humor in gemogen maar al met al kijkt hij niet verkeerd. De scène in het restaurant tijdens Halloween vond ik leuk en het eind was zeker ook vermakelijk. Geen Dirty Dancing eind maar het scheelt niet veel. Knappe mooie rol van Jennifer Lawrence en natuurlijk good old Robert de Niro.

Het kwartje viel laat bij me maar zo rond de kerstdagen een prima film.

avatar van des1
Goeie film op een offbeat manier. Prima script, geloofwaardige rollen, goeie dialogen. Lawrence en Cooper nailed it. DeNiro kon eindelijk weer eens zijn talent kwijt. Opvallend goeie rol van de moeder.

avatar van mcdaktari
Boneka schreef:

Euh...is dat niet bij alle films zo

avatar van IH88
“The only way you can beat my crazy was by doing something crazy yourself. Thank you. I love you.”

Ik heb Silver Linings Playbook nog eens herzien en wat blijft dit toch een fantastische film. De drie-eenheid regisseur David O. Russell, Jennifer Lawrence en Bradley Cooper (met ook nog Robert De Niro) blijkt een gouden combinatie die zorgt voor een film met weergaloze acteerprestaties, een sterk script, een strakke regie, knetterende dialogen en kleurrijke personages.

Pat en Tiffany zijn twee complexe karakters met ieder een verleden die op z’n zachts gezegd turbulent te noemen is. Pat heeft een bipolaire stoornis en wordt net ontslagen uit het psychiatrisch ziekenhuis voor het aanvallen van de minnaar van zijn vrouw. Tiffany is net weduwe geworden en zit ook in een diep dal. Wanneer ze elkaar ontmoeten tijdens een etentje komt er heel voorzichtig weer wat kleur in hun leven. Het verloop van het verhaal is eigenlijk uitermate conventioneel maar de uitvoering is zo perfect dat het geen moment stoort. Er zitten wat dramatische scènes in de film maar Russell houdt het allemaal opvallend luchtig en er hangt een aangenaam sfeertje in de film. De eerste ontmoeting van Pat en Tiffany is hier denk het beste voorbeeld van met de “welke pillen slik jij” scene als hoogtepunt. Cooper en Lawrence zijn waanzinnig en hun gezamenlijke scènes zorgen constant voor vuurwerk. De chemie die de acteurs samen hebben is eigenlijk niet in woorden uit te drukken, perfect! Ook De Niro laat weer eens zien wat voor fabelachtige acteur hij is en laten we hopen dat we nog jaren van hem kunnen genieten. Silver Linings Playbook was in 2013 tijdens de Oscars de eerste film sinds 1981 die in alle vier de acteercategorieën was vertegenwoordigd met Lawrence (ook gewonnen), Cooper, De Niro en de geweldige Jacki Weaver. Volledig terecht voor deze geweldige film met vier acteerkannonen en een standvastige Russell aan het roer.

avatar van marximaal
Echt een steengoede film die realistisch is neergezet

avatar van Boneka
mcdaktari schreef:

Euh...is dat niet bij alle films zo

Dat klopt maar als een film beroerd begint zou je kunnen afhaken.

avatar van mcdaktari
En als je afhaakt dan kun je er uiteraard geen oordeel over geven, dus zal je een film toch helemaal moeten kijken om er een oordeel over te hebben

avatar van Dievegge
Boy met psychische problemen meets girl met psychische problemen.

Pat (Bradley Cooper) heeft het vooral lastig met impulsbeheersing. Hij flapt er ongepaste opmerkingen uit en tijdens een woedeaanval kan hij z'n agressie niet beheersen. Hij is geconditioneerd om agressief te worden bij het nochtans lieftallige My Cherie Amour en hoort dat liedje soms als het er niet is. Z'n gewoonte om in een vuilniszak te joggen is onzinnig, want dat helpt niet om meer vet te verbranden.

Z'n probleem met agressiebeheersing heeft hij geërfd van z'n vader (Robert De Niro). Deze heeft het meestal over football, omdat hij gesprekken over ernstiger onderwerpen moeilijk aankan. Wanneer het toch tot zo'n gesprek komt, begint hij te huilen - een spontaan initiatief van De Niro tijdens een zoveelste take.

Wat voor problemen Tiffany (Jennifer Lawrence) ook heeft, een gebrek aan assertiviteit is er niet bij. Zij is degene die het initiatief neemt. Hoewel ze football haat, leert ze de nodige gegevens van buiten om bij de bijgelovige vader op een goed blaadje te komen.

De dansscènes waren goed ingestudeerd en mooi van choreografie. Dansen als therapie kan beter werken dan pillen slikken, omdat Pat en Tiffany daarmee een doel voor ogen hebben en tegelijk elkaar vinden.

Dit is gebaseerd op de debuutroman van Matthew Quick. Hij worstelde met depressie en z'n vader was geobsedeerd door de Philadelphia Eagles. In het boek heet het hoofdpersonage Pat Peoples en wordt er geen diagnose vermeld.

De camera maakt driemaal een volledige cirkelbeweging rond Bradley Cooper: eerst rond hem alleen, dan wanneer ze tijdens een dansrepetitie zelf rondjes draaien en dan tijdens een kus - wat aan Vertigo doet denken.

Tijdens de aftiteling had ik liever het volledige liedje van Jessie J gehoord.

avatar van eRCee
Veel meer dan ik verwachtte een echte formulefilm. Silver Linings Playbook onderscheidt zich alleen van de gemiddelde Amerikaanse rom-com in z'n iets serieuzere presentatie, maar de verhaalontwikkeling is zo belegen als het maar zijn kan en vooral het vrouwelijke personage mist elk grammetje geloofwaardigheid. Natuurlijk werkt het tot op zekere hoogte, anders zou deze formule ook niet zo vaak worden toegepast, en Silver Linings Playbook kijkt in meerdere opzichten lekker weg maar ik vond het kwalitatief behoorlijk teleurstellend.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Silver Linings Playbook - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

Silver Linings Playbook
is een enorm luchtig, aangenaam en optimistisch filmpje. Qua verhaal is deze film niet echt bijzonder of uniek, toch heeft regisseur/schrijver David O. Russell met een intelligent script en een paar topacteurs een fijn zondagnamiddagfilmje ineen gestoken. Het acteerwerk in deze film is uiteraard op topniveau, Lawrence en Cooper zijn vermakelijk en zetten allebei een topprestatie neer. De film is misschien een tikkeltje voorspelbaar, de humor is niet bepaald hilarisch en de romantische scènes worden nooit te zoetsappig, toch is Silver Linings Playbook een aangename romantische komedie met z’n hart en ziel op de juiste plaats. #Excelsior

avatar van ForrestHanks
Een hele berg aan emoties in deze film.
Maar niet op de kitscherige kotskwijl manier die je zo vaak in Amerikaanse films ziet.

Mensen zoals zovelen van ons met hun problemen zoals ook veel van ons kennen.
Een verademing deze film.

De chaotische momenten/conversaties ervaarde ik af en toe als irritant. .... maar het bracht de verwarring, wanhoop en boosheid van de karakters wel erg goed over.

....een fijne, goede film met eigenaardigheden en foutjes over fijne, goede mensen met hun eigenaardigheden en foutjes.

Loved it!

Bradley Cooper en Jennifer Lawrence spatten van het scherm in Silver Linings Playbook, de acteerprestaties zijn dan ook de grote troef van deze film. Cooper bewijst zijn veelzijdigheid door naast easy rollen zoals in The Hangover hier het ziektebeeld van zijn personage treffend neer te zetten. Bloedmooie Jennifer Lawrence schittert als de ietwat gekke Tiffany en won verdiend een Oscar met deze rol. En ook Robert De Niro acteert op het hoogste niveau van de laatste jaren als de karaktergestoorde vader. Silver Linings surft fantastisch op de mentale littekens van het leven. Deze film blijft hangen en dat is slechts weinigen gegeven. 3,5*

Inderdaad een formulefilm zoals eRCee al zei. Net iets beter verpakt als de gemiddelde sit-com voor TV.

avatar van Antonev
Hier had ik toch wel wat meer van verwacht! Niet zo meeslepend en rakend als ik op het eerste gezicht dacht. Desalniettemin een aardige komedie met een prima vleug drama.

Silver Linings Playbook is, ondanks zijn enigszins uitgemolken verhaal, een erg vermakelijke film. Eigenlijk zat alles wel goed in elkaar. Lawrence schittert hier in haar rol als Tiffany en ook Cooper laat hier zien dat hij een veelzijdige acteur is.
De humor is vernuft verweven tussen de romantiek en drama, waardoor de film in zijn totaliteit enorm prettig is om naar te kijken. De enige persoon die bijzonder irritant was om naar te kijken, was Randy. Verschrikkelijk geacteerd van hem.
Het overkoepelende verhaal is vrij Hollywood-cliché, maar deze film onderscheidt zich door de verschillende facetten secuur en overtuigend in beeld te brengen.

avatar van Fisico
Acht Oscarnominaties kreeg deze Silver linings playbook waarvan het er slechts 1 in de wacht sleepte met Jennifer Lawrence als beste actrice. Terecht overigens, want Lawrence bewijst hier (nog maar eens) wat voor een geweldige actrice ze is. Het samenspel met Cooper is puur genieten. Telkens beiden in beeld komen, is er magie in de lucht en springen de vonken er vanaf. Zij, een weduwe met psychische problemen, hij, een uit de echt gescheiden man met bipolaire stoornis die zijn ex maar niet kan vergeten.

Moeilijke onderwerpen, conversaties en boodschappen dus, maar het is net de kwaliteit van Russell die ervoor zorgt dat de film erg luchtig en amusant blijft. Het taboe rond psychische stoornissen komt in de film aan bod. En het is niet omdat je iets niet ziet aan een persoon dat het er niet is. De vraag die ook gesteld kan worden is wat de definitie is van 'normaal' gedrag. Wie krijgt het label van 'normaal' en wie vooral niet? Wie bepaalt dit? Zijn we eigenlijk niet allemaal een beetje 'gek' of 'eigenaardig' in bepaalde situaties? Het is soms een dunne lijn om op te balanceren ...

Het dansspektakel was heerlijk, net als de eerste ontmoeting tussen beiden. Alleen jammer dat het einde een nogal voorspelbaar clichégehalte kende. Anders plakte ik er een 4,0* op.

avatar van Brandt
Gisteren deze film gezien op rtl 8, dus met een boel onderbrekingen. Op zich kan ik me wel vinden in de ronkende commentaren hierboven. Goede dialogen en schitterend acteerwerk. Maar dat je er een stijf kwartier voor het einde er ineens achter komt dat je naar een romkom zit te kijken is een verrassing en bepaald geen aangename.

avatar van Zwolle84
Brandt schreef:
dus met een boel onderbrekingen

Ik denk dat dat de film niet ten goede komt. Het heeft juist zo'n fijne flow, die moet je eigenlijk zonder onderbrekingen zien.

avatar van notsub
Films met hoofdrollen voor karakters met gedagsstoornissen hebben al snel mijn aandacht. Silver Linings Playbook stelde me nauwelijks teleur. De chemie tussen Pat en Tiffany spat vanaf de eerste kennismaking direct van het scherm en vormt de prachtige rode draad naar het wat te eenvoudige slot. Maar wat een achtbaan aan avonturen en emoties zien we in deze film, heerlijk om naar te kijken.

avatar van SmackItUp
Blijft toch een erg sterke film. Fijne chemie tussen de hoofdrolspelers. Niet té voorspelbaar, en gevoelsmatig oprechte emoties.

avatar van TornadoEF5
Leuk filmpje dat lekker wegkijkt. Best vermakelijk, en het drama vermengt zich goed met de komedie. Qua type film zelfs ergens vergelijkbaar met de films van Alexander Payne (Sideways, Nebraska, The Descendants), al vind ik die laatste films dan toch beter dan dit, waarbij deze toch iets meer clichés kent tijdens het verloop van het verhaal, en waar de films van Payne er nog meer in slagen om een lach op mijn gezicht te toveren, maar het is onverwachts zeker en vast wel een fijne film. Goede acteerprestaties ook, deels ook door de vele chaotische scènes met soms wel wat geschreeuw. Wel een beetje ongeloofwaardig, maar dat is niet erg als je dit als resultaat geeft. En natuurlijk zijn er in de werkelijkheid maar weinig films geloofwaardig, en als het dat dan wel is, dan gebeuren er vaak wel zeer veel toevallige dingen.

avatar van Shadowed
Oke.

Vooral een film met veel dialoog, maar daarom niet slecht. Alleen een keer opgezet vanwege Lawrence en Cooper, die hier overduidelijk een goede chemie hebben. Vooral Cooper valt positief op, evenals Lawrence. De Niro viel me dan weer wat tegen.

De film duurt wel wat te lang, en de komedie is een soort waar je een beetje van moet houden. Sommige grappen zijn wat aan de flauwe kant, maar niet overdreven gebracht waardoor je je nergens echt aan gaat irriteren. De uitbarstingen van Cooper soms zijn de sterkste scenes.

Op sommige momenten is de film wat saai en dan duren 122 minuten vrij lang, maar gelukkig is de film zeker voldoende qua acteerwerk. Misschien bij herziening een half puntje omhoog.

avatar van Brabants
Het grote voordeel van deze film is een zeer sterke cast die goed acteert en waarbij chemie tussen de karakters duidelijk voelbaar is. Dit is ook zo'n dingetje wat een karakterfilm als deze kan maken of breken. Het mindere is dat het nooit een waarheidsgetrouwe weergave van psychische aandoening zal zijn, wat aan het einde van de film in een hoog tempo wordt duidelijk gemaakt.

De titel verwijst naar een Engelse spreuk, die je zou kunnen vertalen als: 'elke vervelende situatie heeft een positieve kant'. Achter de wolken.
Soms zien we niet wat zich onder onze ogen afspeelt. Zien we niet wat we zien.
De Niro is nog steeds zeer genietbaar, maar ook Cooper en Lawrence doen het prima.

Kortom een film die deugd doet! Vol ritme, knotsgekke situaties en … waarheden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sympathiek, boeiend, lekker vlot en een fijne chemie tussen de hoofdpersonages. Fijn om na die X-Men films te zien dat Jennifer Lawrence wel kan acteren. Maar Silver Linings Playbook is geen film van één acteur, het is vooral de chemie van het hele team dat Silver Linings Playbook leuk maakt. Bradley Cooper is sterk en Robert DeNiro laat na al die stupide komedies weer eens zien dat de man ook daadwerkelijk kan acteren. De man is geestig, maar heeft oprechte een paar ontroerende momenten. Dat is sowieso knap aan wat David O. Russell hier doet, hij maakt een komedie vol karikaturen en cartooneske gebeurtenissen, maar laat ze alsnog oprecht aanvoelen. In grote lijnen is Silver Linings Playbook niet heel interessant, maar de scènes an sich zijn vaak schitterend en kunnen me niet lang genoeg duren. Zo’n moment waarop Cooper flipt om zijn trouwvideo en ruzie krijgt met zijn ouders had van mij bij wijzen van spreken een uur mogen duren. Enkel jammer dat de film tegen het einde niet iets gedurfder is. Het werkt allemaal prima, maar ik had rondom de climax toch wel iets meer eigenzinnigheid verwacht.

4 sterren.