Les Saveurs du Palais (2012)

Alternatieve titel: Haute Cuisine

Frankrijk
Biografie / Komedie

geregisseerd door Christian Vincent
met Catherine Frot, Jean d'Ormesson en Arthur Dupont

Hortense Laborie (Catherine Frot) is een bekende chef-kok die in de Périgord-streek, gelegen in de Dordogne, werkt en woont. Tot haar grote verbazing wordt ze door de Franse president aangesteld om de keuken te leiden op het Élysée-paleis, de officiële residentie van de president. Ondanks de jaloezie van de collega-chefs, weet Hortense zich staande te houden en met haar authentieke kookkunsten weet ze de president te verleiden...

Catherine Frot!

Vanaf 25 oktober in de bioscoop (Cinéart)

avatar van arno74
Dit is een film waar je met een volle maag heen moet. Al het lekkers wat voorbij komt stuurt je anders na afloop regelrecht richting de banketbakker...

Het is een film met hoge pretenties, die ze helaas niet waarmaakt. Het verhaal is veel te vlak, te simpel, te gemaakt, te voorspelbaar. Kortom, te gemiddeld.

Mijn tip: verlaag je verwachtingen voor je erheen gaat.

Pff wat een saaie film is dit, ik hou van kook programmas dus ik dacht miss is deze film ook wat voor mij..
maar het verhaal komt niet verder dan vrouw kookt anders dan andere chofkoks - president vind t leuk - zei gaat vanalles leuks bakken
andere koks jalours en thats it
steeds herhaling van dat ze een andere recept maakt
1.5

avatar van Zeriel
Kokkin kookt in het Elysee voor de président de la république....
O la la la laa!

"gebaseerd op het waargebuerde verhaal van de privé-kok van Mitterand."

Er is een beetje tegenwerking van de vaste chef verder gebeurd er helemaal niks......

Zelfs voor de franse voedsel-fetisjisten moet dit een teleurstellende exercitie zijn.

En blijkbaar durfden de makers verder helemaal niks te doen met de président de la république stel je voor dat je ook maar iets doet wat niet klopt. Dus is die president een bordkartonnen karakter die niks noemenswaardig doet of zegt.

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit een hartstikke leuk, fris en gezellig filmpje. Helemaal niet saai. De hoofdrolspeelster 'Catherine Frot' is fijn om naar te kijken. Ze straalt. Het eten zag er lekker uit. Echt een leuk tussendoortje.

Aardige film waarin een vrouwelijke kok wordt gevraagd als de persoonlijke chefkok van de Franse president. Deels gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarin de vrouw zich staande probeert te houden in de mannenwereld. Een vermakelijke film om honger van te krijgen vanwege de heerlijke gerechten die voorbij komen. De charmante Catherine Frot draagt de film moeiteloos.

avatar van blurp194
De smaken van het paleis.

Als je op de borden kijkt smaakt dat naar meer. Geen verrassing dus dat Catherine Frot het aan de stok krijgt met de budgetpolitie, de dieetpolitie, en erger nog, de chef van de vreetschuur. Toch komt het drama er wat te weinig uit, ik had wel wat meer zuiderlijk temperament verwacht, wat meer geblutste koekepannen.

Dat komt er dus niet uit. De chef kokkin blijft een dame. Charmant - een rol die Catherine Frot op het lijf geschreven lijkt, charmant met een vleugje Franse wereldwijsheid, en een stevige scheut grandeur. Die ook in de zuidpoolstreek goed tot zijn recht komt.

En of het dan op ietwat waargebeurde feiten gebaseerd is, tsja. Het is in ieder geval een prettige film.

avatar van Robi
Een onderhoudende film over de levensgeschiedenis van een vrouw die een tijdje de privé kok van de president is geweest. Er wordt veel over eten gepraat en er komen erg veel lekker uitziende gerechten langs. Dat vind ik altijd wel een leuk element in een film, en daarom wilde ik deze film ook zien. Er wordt ook prima geacteerd door de hoofdpersoon. Maar verder is het verhaal toch ook weer niet zo heel interessant, al heeft de film me ook niet verveeld. Maar dat kwam dus vooral door het eten.

Aardig filmpje

Catherine Frot rijgt de uiteenlopende rollen aan elkaar. Deze keer zit ze volop in de gastronomie waarbij ze "eenvoudige" gerechten ( zo eenvoudig vond ik ze niet) voor de Franse president moet bereiden en hierbij haar eigen stempel drukt op het keukenwerk in het Elysée.
Er gaat een zeker goed gevoel uit van deze film. De structuur is goed opgevat, met afwisselend wedervaren in het paleis en op Antartica (!) al vervalt het verhaal aldaar in het slot in een zekere klefheid.
Zeker genietbaar deze film, die ook een kijkje opvoert in het reilen en zeilen van de gevarieerde entourage van een president, goed acteerwerk, zelfs van Jean d'Ormesson als de president, al vond ik die uitbeelding wat karikaturaal.

avatar van Brix
Alweer een film waarin Catherine Frot mij al binnen enkele minuten wist mee te slepen.
Inmiddels ben ik een overtuigde fan van haar geworden.
Ze lijkt echt álles aan te kunnen.

Een prettig verhaal ook.
De president leek me wel wat aan de zeer oude kant, maar werd wel goed neergezet door Jean d'Ormesson.

avatar van Baboesjka
Het eten ziet er lekker uit en is mooi in beeld gebracht. Verder vind ik het verhaal nogal vlak, weinig interessant, en het toneelstukje op het eind is zo flauw. Ik vind het wel goed gespeeld. De film vormde voor mij een redelijk vermakelijk geheel, dus ik geef een kleine voldoende. 3*

avatar van Brandt
Regelrechte foodporn dit. Een film met veel beelden over eten dus. Kok kookt ingewikkeld voor de Franse president uit grootmoeders keuken. Mijn grootmoeder kookte een stuk eenvoudiger en ik zie de kok van Mark Rutte het nog niet doen, als ie al een kok heeft. Rare jongens die Fransen! Catherine Frot kon me nog wel bekoren, evenals het kijkje in de keuken van het het Champs-Elysee, maar het script is vederlicht en die toneelscène op het eind is werkelijk tenenkrommend.

avatar van Black Math
Een biografische film over iemand die nou niet bepaald interessant is en de gebeurtenissen in de film zijn verder ook niet erg bijster interessant. Ze heeft te maken met tegenwerking van mannelijke chefs; op een gegeven moment krijgt ze te maken met bureaucratie en dan was het leuk geweest als ze bijvoorbeeld op een slimme manier daarmee om was gegaan maar net als ieder normaal mens haakt ze op een gegeven moment af.

Wat de film uiteindelijk nog wel enigszins redt is de prestatie van Frot, die wel degelijk veel charisma heeft. En verder wordt het eten redelijk smaakvol in beeld gebracht. Maar ik verwacht toch meer. 2*.