ad
  • 8.114.253 stemmen

The Hundred-Foot Journey (2014)

Komedie / Drama | 122 minuten

Genre: Komedie / Drama

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk / India

Geregisseerd door: Lasse Hallström

Met onder meer: Manish Dayal, Charlotte Le Bon en Helen Mirren

Releasedatum: 6 augustus 2014

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over The Hundred-Foot Journey

"Life's greatest journey begins with the first step."

Hassan Kadam is een culinair genie. De Kadam familie, onder leiding van Papa, is uit haar geboorteland India gezet en heeft zicht gevestigd in het schilderachtige dorpje Saint-Antonin-Noble-Val in het zuiden van Frankrijk. Hier openen ze het Indiase restaurant Maison Mumbai. Maar wanneer de kille eigenaresse van Le Saule Pleureur, een klassiek Frans restaurant met een Michelin-ster, er lucht van krijgt begint ze actief te protesteren.

imageimageimageimageimage

Social Media

avatar van weberanja

weberanja

Genieten, En meteen trek!

avatar van Decec

Decec

Een goede komedie/drama film...

Leuk/mooi verhaal...

Prima acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van Movsin

Movsin

Smeuïg als een smeuïge omelet, welsiswaar met voldoende Indiase kruiden, maar zonder peper en zout om het pittiger, grappiger en "echter" te maken.

Eigenlijk een feelgoodie met Helen Mirren als karikatuur van madame van een chic restaurant en Om Puri eerder thuishorend als uitbater van een snack- en jeneverbar.

Wel mooi beeldwerk en kleuren in een film die met een "merci" en een "bonjour" en af en toe wat Engels met Frans accent, er ons moet doen aan herinneren dat we in la douce France zitten, al is daar natuurlijk ook Michel Blanc als lekkerbekkende burgervader.

Tarkus

Mooie film is dit wel.

Goed en leuk verhaal, met een dramatisch tintje.

De vertolkingen zijn uitstekend, maar dat wist je al als je weet wie er in de cast zit.

Ik heb me wel geamuseerd bij het bekijken van deze prent.

Leuk voor de ganse familie...

Theunissen

Deze film is makkelijk te omschrijven met drie woorden, namelijk als een voorspelbare, clichématige, feelgood film. Omdat deze film mede is geproduceerd door Steven Spielberg, was dat natuurlijk ook wel te verwachten.

Het zoetsappige verhaal draait in feite om het maken van heerlijk eten, maar eerlijk gezegd spatte dat niet in geuren en kleuren van het scherm zoals dat wel was bij bijvoorbeeld de film "Chef (2014)". Bij die film kreeg ik ook zin om te eten, terwijl dat bij deze film niet het geval was. Slecht is deze film overigens niet, want het verhaal is wel zeer vermakelijk (hier en daar ook wat glimlach humor) om naar te kijken en zit natuurlijk ook mooi en leuk in elkaar ondanks dat alles zeer voorspelbaar is. Na het probleem met de remmen van de auto van de gevluchte Indiase familie Kadam en direct daarna de ontmoeting met de zeer behulpzame en mooie Franse Charlotte Le Bon, in de rol van souschef Marguerite, en de eerste kennismaking met het mooie Franse dorp, weet je precies hoe het verhaal zal verlopen en krijg je ook letterlijk de één na andere flauwe cliché voorgeschoteld. Wat je overigens ook regelmatig krijgt voorgeschoteld is eten zoals duif in truffelsaus en zee-egels, maar trek kreeg ik daar niet in

Met name de uitvoering van het verhaal maakt deze film nog genietbaar en dat komt vooral door top-actrice Helen Mirren (in de rol van de kille en naar perfectie strevende madame Mallory die de eigenaresse is van het één Michelin-ster klassieke Franse restaurant "Le Saule Pleureur" en die geen concurrentie duld van een ander restaurant een paar meter tegenover haar restaurant, dat is dus het restaurant welke de Indiase Kadam familie opent, en die al jaren hunkert naar een tweede Michelin-ster), die zoals gewoonlijk leuk, goed en overtuigend acteert en ook door de fraaie beelden van het pittoreske schilderachtige dorpje Saint-Antonin-Noble-Val. Vooral de beelden van de markt waar al het eten was uitgestald was zeer mooi en kleurrijk. Overigens zorgde de vete (althans in het begin, want naderhand worden ze natuurlijk zeer voorspelbaar goede vrienden) tussen madame Mallory en Om Puri (in de rol van Indiase vader en tevens de eigenaar van het concurrerende Indiase restaurant "Maison Mumbai") voor leuke humoristische situaties. Soms natuurlijk wel behoorlijk cliché en flauw.

De overige cast deed het overigens verdienstelijk maar met hoofdrolspeler Manish Dayal (als de Indiase kok die enorme kooktalenten heeft) had ik eigenlijk weinig op en ik vond hem ook maar een saai karakter. Hij had ook eigenlijk altijd dezelfde gelaatsuitdrukking op en mompelde steeds met dezelfde monotone stem. De film is verder wat langdradig en omdat het het allemaal zo voorspelbaar is, zit er ook totaal geen leuke wending of verassing in het verhaal inclusief het einde. Ondanks dat vond ik het einde nog wel aardig en was het zelfs nog een beetje emotioneel.

Gewoon een aardige Komedie / Drama die zich lekker wegkijk en waarbij je je ook goed voelt, maar vanwege de voorspelbaarheid en de vele clichés is dit zeker geen topfilm. Omdat het verhaal draait om Indiase toevoegingen (kruiden in dit geval) in de Franse klassieke keuken, had ik eigenlijk gehoopt op een scherper en pittiger verhaal, i.p.v. dit zoetsappige verhaal.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Het heeft allemaal niet veel om het lijf en met Lasse Hallström wist ik dat van te voren, maar het heeft me twee uur lang geboeid en mijn toch al prima humeur werd er nog beter van. Verhaal bood stiekem toch nog wel wat verrassingen - niets spectaculairs inderdaad, maar genoeg om me aan het scherm gekluisterd te houden. Prachtige muziek ook weer van A.R. Rahman. Als het dan toch escapisme moet zijn, dan graag meer van dit. Oh ja, en ik ben verliefd op Charlotte le Bon.

Prima humeur dus een volle 4,0*.

avatar van glenn2509

glenn2509

Heerlijke film...

avatar van Brabants

Brabants

Aangename feel-good film waarin culinaire grandeur en een botsing van twee culturen centraal staan. Het clichématige verhaal wordt met sterke beelden, mooie muziek en subliem acteerwerk prachtig tot uitbeelding gebracht. De onhandigheid en spanning van de pas aangekomen Indiase familie genereerd heerlijke humor en alles kent een heerlijk sfeertje. Al met al dus een perfecte feel-good film.

avatar van 93.9

93.9

Kleine voldoende. Film is toch net ff TE klef. Film van Hallström... dat zegt genoeg tegenwoordig. Hollywood met nog een extra Zweeds glazuur laagje.

avatar van soom

soom

Voortkabbelend, heerlijk genieten, lekker zwijmelen. Realistisch is natuurlijk anders, en het melodramatische stuk scene, voelt ook echt dramatisch aan. De brandwonden van Hassan, die daarna toch geen last meer lijkt te hebben van enige sporen van de brand.

Helen Mirren is zeker een meerwaarde. Haar spel is genieten, puur genieten. Om daarna nog eens wat extra te willen zien van haar.

Lekker lichtvoetig, ja. Precies zoals meneer Hallstrom dat al decennia lang laat zien. Van het *eigenlijk filmtechnisch* rampzalige Abba the Movie, tot aan dit. Nee, natuurlijk zijn geen van zijn films echt hoogvliegers. Er zit altijd een randje melancholie aan vast, en dat moet je echt liggen als persoon, denk ik. Zeker is dat je wel ergens voor moet openstaan. Want het is wel zoet, met dus aan de randen een licht melancholisch gevoel. Niks aan de hand mee.

avatar van mistral59

mistral59

van mij krijgt hij zijn 4de ster

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2004 stemmen

heerlijke feel good movie. De gerechten worden niet zo mooi in beeld gebracht als bij Chef maar toch erg leuk. De vader is een groot klein kind en zorgt vaak voor een glimlach op je gezicht.

De rol van Mirren was voorspelbaar maar toch goed ingevuld.

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Heerlijk luchtig filmpje waar ik van begin tot het einde van heb genoten. Boeit van begin tot het einde. Werd allemaal zeer goed in beeld gebracht. Film waar je vaak spontaan met een glimlach zit. Heb me prima vermaakt en cast deed het ook zeer goed. 7,5/10

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Enorm genoten.

Prachtig filmpje waarin een Indiase familie verhuist naar een pittoresk Frans dorpje en hier een Indiaas restaurant wil openen, pal tegenover een Michelin gecrediteerd Frans restaurant.

Ik weet niet goed was het is, maar deze film heeft het gewoon. Er heerst een zeker onderhoudend rustgevende sfeer. Misschien komt het door de fantastische beelden van het eten, of eerder van de bereiding daarvan. Of misschien doordat het van het scherm afspat dat iedereen met veel plezier aan het acteren is. Ook het gekibbel tussen de twee partijen was erg vermakelijk.

Verhaaltechnisch is het weliswaar vrij voorspelbaar, maar het is daarentegen aandachtig uitgewerkt. De liefdesplotjes namen nooit de overhand, maar voegden wel iets schattigs toe. Groot pluspunt is dat alles gedoseerd wordt gebracht. Hierdoor wordt er een fijne balans gevonden tussen komedie, romantiek, gastronomie en zelfs een vleugje drama.

Camerawerk was uitstekend, alles enorm kleurrijk en ingetogen in beeld gebracht. Bijgestaan door de fijne soundtrack maakt het een heerlijk filmpje.

Subliem!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Deze gastronomische tragikomedie geproduceerd door Spielberg en Oprah Winfrey is over de hele lengte vermakelijk maar in het laatste half uur gaat het wel richting sentimentele draak. Het moest duidelijk allemaal "eind goed al goed" zijn op de meest clichématige manier. Wat me ook tegenviel is dat de Indiërs meer begaan zijn met de extra Michelin sterren van het restaurant over hun deur dan hun eigen restaurant. Op één scène na zie je nooit volk in Maison Mumbai en krijgt het Indische restaurantje geen plaats meer in de film. Jammer. Dat kost punten, veel punten in mijn beoordeling. De mooiste rol is voor Helen Mirren die haar personage laat evolueren van afstotelijk tot hartverwarmend.

avatar van Toontje G

Toontje G

Het water loopt uit je mond met al die heerlijkheden. Leuke film.

avatar van Boneka

Boneka

Gematigd "leuke" film die net precies 3 Michelin sterren krijgt. Meer kan ook niet Wilde eigenlijk ontspannen kijken naar een leuke eet film alla Chef die ik net wat pittiger vond. De ingrediënten had The Hundred Foot Journey wel, maar de sauzen smaakte in de Franse keuken precies goed terwijl de Indiase curry wat vlak was. Helen Mirren is perfect gecast die van Manish Dayal een stuk minder. Zijn vader daarin tegen vond ik dan weer wel leuk, maar Manish speelt vrij saai met een eentonig gezicht. Jammer!! We zien 'm eigenlijk nergens lachen. Hij speelt zijn rol eigenlijk te serieus voor een film als deze. Zijn Franse vriendin vond ik dan wel weer een leuke persoonlijkheid. Overigens jammer dat er vooral Engels werd gesproken, met een klein vleugje Frans.

Ander minpunt vond ik de voorspelbaarheid van deze film. Je kon hem zo intekenen zeker als je wat verder in de film zat en hij vertrok naar Parijs. Zeer voorspelbaar! Alles ging werkelijk smoothly! Geen wanklank of teleurstelling te zien. En als die er dan een beetje was dan wel heel minimaal.

De lichtjesfilm van Spielberg zag er wel voortreffelijk (formidabel) uit. Schitterende beelden pittoreske dorpjes, mooie lichtjes aankleding kleuren en bijna geuren die je huiskamer binnenkwamen. Dat gelijk ook wel een nadeel is van de Spielberg films van de laatste tijd. Veel aandacht aan pracht en praal. De inhoud daarin tegen komt op het tweede plan.

The Hundred Foot Journey is zeker geen slechte film, kijkt goed en lekker weg, maar mist de kers op de taart. Overigens waarom zou je wedijveren met een restaurant met klasse? Kansloze missie. Je bent niet competitief als je een andere doelgroep wil benaderen dus ze kunnen goed samen gaan.

Film 3.0

Beeld 5.0

Geluid 4.0

Extra's geen

avatar van Mickey b

Mickey b

Originele invalshoek. Kok uit India leert Franse keuken kennen en groeit op tot topchef in Parijs. Daarnaast een romantische kijk op twee oudere koppige eigenaars van concurrerende restaurants die tegenover elkaar liggen in een straat van een eenvoudig Frans plattelandsdorp waar geen andere restaurants zijn. Franse keuken meets Indische keuken. Visueel mooi gebracht. Zelf heb ik twee liefhebberijen: goede film en lekker eten. Deze biedt beiden. Vandaar 4,5*.

avatar van bjerik76

bjerik76

Een simpel verhaallijn, maar meesterlijk neergezet.

geweldige cast, en je voelt de liefde waarmee deze film is gemaakt.

alle keuken / kook scenes, je kan het bijna ruiken.

alles is niet al te dramatisch gefilmd wat het aangenaam kijken maakt, omdat ik eigenlijk beide emoties van de partijen wel begrijp, en je Madame Mallory eigenlijk dat ene zetje geven...

Hier en daar scenes waar ik net geen traantje moest laten, je gunt beide hun succes.

avatar van Eric001

Eric001

Vond er niks aan.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2065 stemmen

zoetsappig of beter gezegd te weinig specerijen. kreeg wel zin in Indisch eten dat wel. aardig maar zo kinderachtig en goedie goedie dat t bijna gaat storen. die ouwe is prettig om te zien brommen. natuurlijk belachelijk dat ze elkaar nooit zien alsof t verboden is. .

avatar van Hemmenaar

Hemmenaar

Ik vind hem hier en op IMDB ondergewaardeerd. Misschien vanwege dat het een feel-good movie is? Maar wel een praktisch perfecte. Ook met heel veel plezier een 2e keer te bekijken, kwam ik vandaag achter (had ik niet helemaal verwacht).

Enige reden dat ik het misschien overwaardeer omdat de chef/* wereld me aanspreekt en ik het het met een hele goede ex-(sous-)chef(-patissier) bekeek.

grappig, net opgezocht: Chef (2014) Chef heeft precies dezelfde waardering, ik zou deze toch iets hoger waaarderen. Beetje 'echte'film tegen 'Hollywood' . Beide erg erg okee trouwens.

avatar van Hemmenaar

Hemmenaar

bjerik76 schreef:

Een simpel verhaallijn, maar meesterlijk neergezet.

geweldige cast, en je voelt de liefde waarmee deze film is gemaakt.

alle keuken / kook scenes, je kan het bijna ruiken.

top beschrijving, I rest my case