Chef (2014)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met Jon Favreau, John Leguizamo en Sofía Vergara

Chef Carl Casper (Jon Favreau) weigert zijn creatieve integriteit in de keuken op te geven als het aankomt op zijn gerechten en specialiteiten. Een conflict met de commerciële restauranteigenaar (Dustin Hoffman) is onvermijdelijk, en uiteindelijk besluit Carl tegen beter weten in om op te stappen. Hij vertrekt naar Miami, waar hij een kantinewagen opent samen met zijn ex-vrouw (Sofia Vergara), zijn beste vriend (John Leguizamo) en zijn zoon (Emjay Anthony). Hiermee hoopt hij niet alleen zijn initiële passie voor koken terug te vinden, maar ook zijn levenslust.

Het verhaal wordt fris geserveerd met een leuke cast. Het verhaal rondom het zoontje is echter bijzonder afgezaagd en de geforceerde dramatische momenten van met name het begin van de film werken helemaal niet. De domme houding van de chef hierbij richting de criticus en zijn zoontje maakt hem bijzonder onsympathiek, terwijl dat toch niet de bedoeling is. Wellicht om de 'omslag' er lekker dik bovenop te kunnen leggen, maar het werkt niet. Gelukkig duurt dit niet te lang, waarna het beter wordt. Toch jammer want er had wel degelijk meer in gezeten.

avatar van LPereboom
Frisse feelgood movie, mooie shots van het lekkere eten die word gemaakt doe je honger krijgen toch een 7,5/10 waard

avatar van JakobFugger
Een fijne film met een heerlijke sfeer. Nu ben ik opgegroeid met een kookgekke vader en heb zelf ook een liefde voor food ontwikkeld, en dan zeker ook voor foodtrucks en street food. De film past dus ook helemaal in mijn straatje. Is het een heel bijzondere film? Nee. Zitten er wat cliche's in? Ja. Is het een heerlijke film met mooie beelden, waarbij het eten er net zo betoverend uit als Sofia Vergara? Absoluut! 4 sterren.

avatar van IH88
It never tasted so good...

Chef is een heerlijke film waar je spontaan honger van krijgt. Aan alles is te zien dat Jon Favreau met veel enthousiasme deze film heeft geregisseerd en alle acteurs spelen met zichtbaar plezier hun rol. De film is erg aanstekelijk en de vaart wordt er goed ingehouden. De rondrijdende kantinewagen met Chef Carl en zijn zoon en vriend is een leuke vondst en ik had zo mee willen rijden zoveel plezier stralen ze uit. Er zitten leuke grappen in en als dan ook het eten er nog zo goed uitziet, heb ik een leuke filmavond.

Een fijne feel good film.

MaartenTuinstra
Voorspelbaar, maar ik kreeg er wel honger van.

Er hangt een fijne sfeer in deze voorspelbare feelgood movie. Redelijk gecast, maar het zijn toch echt de shots van het eten die deze film enigszins de moeite waard maken.

avatar van sofripa
Wat een fijne feelgood movie. Ik ben gek op eten en koken. Dus dit past precies in mijn straat. 4 sterren! en dat met een aantal 3 sterren gerechten..lol

avatar van Phantasm
Leuke film die lekker wegkijkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een gezellige roadmovie met een zomers culinair tintje. Doet qua sfeer denken aan Little Miss Sunshine, al heeft het wel verder niet veel gemeen. Een rustige (h)eerlijke film met enkele grote namen in de zijlijn. Jon Favreau heeft duidelijk de touwtjes in handen en zorgt dat het geen zelfparodie wordt. Het eten komt goed in beeld en de relatie vader-zoon loopt wel goed. De grappen zijn subtiel genoeg om de film een feelgood gevoel te geven. Misschien geen hoogvlieger, maar zeker een zeer aangename verrassing.

PoepHoofd
Pareltje!

avatar van moviemafketel
Film om letterlijk je vingers bij af te likken. Je kunt hem beter niet kijken wanneer je barst van de honger haha. Ik vind de sfeer in deze film helemaal geweldig. Een film waar het eten en wat er allemaal mogelijk is op dit gebied eens echt centraal staat. De band tussen de familieleden en de vrienden/souschefs is sterk en echt. Soms heb je van die films dat je vreest dat je de rit niet uit gaat zitten. Zo had ik dat van tevoren ook bij Chef, maar ik zat er helemaal naast. Gewoon echte een toffe road-movie waar je met een grote glimlach naar de aftiteling kijkt.

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijke prent van Favreau. Borrel erbij - natuurlijk wat lekkere hapjes en je zit perfect met deze 'Chef'. Verhaaltechnisch totaal niet bijzonder.. maar ook deze film bewijst dat dat helemaal niet zo belangrijk hoeft te zijn. Lekker achterover hangen en genieten van het lekker in beeld gebrachte eten, het sfeertje, de muziek en het fijne feelgood gehalte. Ik ben positief verrast. Eerst de keuken in lekker spul klaarmaken.

avatar van Timothyvdmeer
heerlijke wegkijker. Heerlijk eten maar at vooral opvalt is de klik tussen personages.
Heeft me zeer verrast! 3.5

Sympathieke film met een mooie rol van Jon Favreau. Chef gaat in de eerste plaats over passie en ik vind Favreau zijn passie voor eten en koken overtuigend over komen.
Ik kan me voorstellen dat hij helemaal over de zeik raakt van de vernietigende recensie van zo'n invloedrijke blogger. Vooral ook omdat hij binnen de zaak geen kant op kan.
De film handelt ook over de vader-zoon relatie, die door de persoonlijke crisis hechter wordt. Leuk samenspel tussen die twee.
Chef is onder te verdelen als een sandwich; in 2 'gelijke' delen. Het eerste deel gaat over het restaurant, daarna gaat het over de foodtruck. Deze onderverdeling zorgt voor wat afwisseling.
Een leuke zomerse roadtrip met de foodtruck. Aangename film die drama en luchtigheid goed combineert.

Een feel good movie met twee gezichten, die pas echt op gang komt wanneer de "zwaargewichten" (Johansson, Hoffman, Downey jr) zijn afgeserveerd en Favreau en zijn maatje Leguizamo met de food truck de weg op gaan. Het tweede deel tilt de film naar een alleszins aanvaardbaar niveau, met name door de bijzondere relatie tussen de chef (een uitstekende rol van Jon Favreau) en zijn zoontje. Al kijkend krijg je van lieverlee wel steeds meer trek. Jammer alleen dat er voor Sofia Vergara niet wat meer screentijd is ingeruimd, want zo vaak kunnen wij niet genieten van haar aanwezigheid in een film.

avatar van Olivia
Feelgood movie met een zomerse tint. Ik vond 'm prima wegkijken, maar spannend of dramatisch word het nergens, terwijl de grappen je ook niet om de oren vliegen. Hier en daar wel wat saai...maar zodra de drie erg bekende acteurs (Johansson, Hoffman en Downey JR) zijn verdwenen word er gefocust op de relatie tussen vader en zoon. Niet heel origineel zoals dat verloopt, maar laat je wel met een goed gevoel achter. Favreau en Leguizamo werken goed samen, het blijft allemaal erg luchtig en loopt ook wel af zoals je verwacht.
Leuk bedacht is de rol van social media en hoe handig het zoontje van de hoofdpersoon hiermee is; actueel en herkenbaar dus.

avatar van john mcclane 2
BBarbie schreef:
Een feel good movie met twee gezichten, Jammer alleen dat er voor Sofia Vergara niet wat meer screentijd is ingeruimd, want zo vaak kunnen wij niet genieten van haar aanwezigheid in een film.

Nou ja,,,haar 2 grote aanwezigheden want een zo,n acteer talent is het nu ook weer niet,toch?

avatar van john mcclane 2
Wat een heerlijk film,,,credits voor Sofia,had niet gedacht dat ze zo rustig een karakter kon naar zetten.
Wat naive van mij.
Deze film klopt van a tot z .
De sterren cast had dat blijkbaar ook door.
En het is natuurlijk knap als je zelfs iets lulligs als een tosti kan omtoveren tot een culinair hoogstandje.
Top.

avatar van IH88
“I may not do everything great in my life, but I'm good at this. I manage to touch people's lives with what I do and I want to share this with you.”

Chef is een heerlijke film waar je spontaan honger van krijgt. Aan alles is te zien dat Jon Favreau met veel enthousiasme en passie deze film heeft geregisseerd en alle acteurs spelen met zichtbare lol hun rol. De film straalt een aanstekelijk plezier uit en de vaart wordt er goed ingehouden.

Het verhaal rond een chef van een restaurant die te weinig experimenteert met zijn gerechten en te veel op “safe” speelt is leuk gevonden en in het begin wordt je al gelijk lekker gemaakt met de mooiste gerechten. Wanneer deze chef Carl besluit om nieuwe gerechten op het menu te zetten, wordt hij tegengewerkt door de eigenaar (een hele kleine rol van Dustin Hoffman) en besluit Carl om ontslag te nemen en met een kantinewagen rond te gaan reizen dwars door Amerika. De rondrijdende kantinewagen met chef Carl, zijn zoon en een vriend is een leuke vondst en ik had zo mee willen rijden zoveel plezier stralen ze uit. Er zitten leuke grappen in en de zomerse sfeer geeft de film een heerlijke vibe. Het gebruik van social media wordt ook leuk verwerkt in de film en in de bijrollen (of hele kleine cameo’s) zien we namen als Johansson, Downey Jr, Sofia Vergara, Leguizamo en Oliver Platt. Door de sfeer, het eten en de acteerprestaties heb ik een meer dan geslaagde filmavond gehad met deze fijne feel good film.

avatar van joolstein
Wat een tegenvaller. Helaas was het een slappe komedie/feelgoodfilm die lijkt in te haken op de populariteit van programma's als masterchef. Een jongetje met grote puppy ogen heeft gescheiden ouders en papa heeft het zo als gewoonlijk druk? Het kwam mij gewoonweg onwerkelijk over zoals mama en de papa die wel heel goed met elkaar overweg kunnen. Voorspelbaar is misschien een nog beter woord aangezien je dan al weet wat er gaat gebeuren. En dat jochie is natuurlijk goed met het internet en gebruikt het voor succes van zijn papa. Bleh, zoetsappige en de humor was echt van zeer laag niveau. En oh ja er waren dan ook nog cameo's van sterren als Scarlet Johansson, Dustin Hoffman en Robert Downey jr maar die haalde eerder film nog meer naar beneden dan dat ze een goede aanwinst waren. Ik vond het een draak van een film!

avatar van 93.9
Vervelende film met nog vervelender Amerikanen. Vind deze humor gewoon niet leuk. En wat een hypocriete vader om zelf weg te lopen van het werk. Evenwel daarna de zoon bestraffen dat hij wegloopt uit die patatkraam van hem..En trek... In een veredelde hamburger? Nou nee..Enige leuke in de film is Scarlet, dat is pas een smakelijke hapje. Helaas was die dan weer nauwelijks te zien..

avatar van Alathir
Vermakelijke film, niet alles is even goed en niet direct mijn type humor. Ook is niet alles even geloofwaardig oa de ouders komen wel heel goed overeen, lijkt wel een koppel, maar ze zijn echter gescheiden. Ik vond dat er maar weinig te lachen viel, al bij al wel een feelgood movie waarin je een hongergevoel ontwikkeld. De muziek was lekker swingend. Kortom heb ik me nog wel goed vermaakt, maar een topfilm is dit zeker niet.

Chef is een leuke film over een chef die ontslag neemt bij zijn restaurant en vervolgens met een foodtruck rond gaat rijden.

Over heel de film hangt een zeer aangename en ontspannende sfeer. Dat komt voornamelijk doordat je duidelijk ziet dat Favreau en de cast met liefde en plezier aan de film hebben gewerkt. Deze cast speelt ook erg leuk en de passie voor koken wordt overtuigend overgebracht. Het jochie vond ik wat minder acteren, maar toch voor zijn leeftijd acceptabel.

De film kan worden opgedeeld in twee delen, namelijk het gedeelte gedurende zijn tijd in het restaurant en het gedeelte in de foodtruck. Over de hele film wordt er gewerkt aan een vader-zoon relatie. Met name de tijd in de foodtruck was erg aangenaam om te zien. Had van mij best langer gemogen. Jammer aan de film is dat de relatie tussen vader en moeder te slecht was uitgewerkt. Ik heb nog steeds geen idee wat daar nou precies gaande was.

Het mooie aan de film is natuurlijk het voedsel en de passie waarmee er over gesproken wordt. De scène waarin dat broodje verbrand was, vond ik subliem. Watertandend keek ik naar de mooie shots van het voedsel.

De twee uurtjes vlogen voorbij.

avatar van qwertzu
Wat een heerlijke film! Feel good movie op zijn best!

avatar van the hustler
Half geslaagde feel-good movie over social media (twitter), overgoten met een smakelijk culinair sausje.

avatar van david bohm
Onderhoudende film met een sterke cast waarbij vooral de dames weten te bekoren. Afgezien van een aantal tamelijk genante situaties allen met de heer Favreau in een hoofdrol, heb ik me hier redelijk vermaakt.

Heerlijke film om een feel-good gevoel te krijgen. Het word leuk gespeeld en ik heb me goed vermaakt. 4.5 sterren voor deze frisse film.

avatar van Boneka
Heerlijke feel good movie met de lekkerste sappigste ingrediënten zullen we maar zeggen. De film is feitelijk in tweeën opgedeeld. In het restaurant en in zijn food truck. Beiden leuk gemaakt en verveeld niet. Van een echte komedie kunnen we niet spreken. Je hebt zoiets als een echte lachfilm (zelden meer gemaakt) en een grappige leuk gemaakte film waar deze in behoort. Chef heeft ook wat mindere stukjes moet ik zeggen. Zo drijven ze af en toe net te ver door. Zoals de agent met zijn selfies. Ook vond ik het kantoorgedeelte saai nietszeggend weinig toevoegend aan het geheel. Plastic zakjes om je schoenen tapijtkleur kiezen lekker belangrijk. Cut! De chef doet het goed al denk ik dat deze rol ook iemand anders had gekund. Zijn zoontje vond ik heerlijk spelen. Niet overdreven, precies goed. Daarnaast zit er ook een leuke opvoedboodschap aan zijn rol. Leuk! Zijn (ex) vrouw leuk gespeeld leek meer een schoonheidsdame die nu thuis hoort op het witte huis. Vond de match tussen die twee wat vreemd wat niet wil zeggen dat ze verkeerd was want ook zij had een leuke rol. De serveerster mocht er van mij ook wezen .

Nog een klein minpuntje dan het is een feel good movie, maar dan ook van de hoogste plank. afgezien van de ontslagen chef deels zelf in de hand gehad, maar er gebeurt verder niks negatiefs. Ongeluk met de bus, een brand etc. Nee alles loopt voorspoedig

Beeld en geluid is prima verzorgd de maaltijden ook trouwens en de muziek deed me denken aan Salsa (88). Sfeer verhogend. Mooie soundtrack!

Resumerend Chef is een leuke luchtige film met een kleine boodschap die niet verveeld. Zet de film wel op als je al hebt gegeten ;);)

avatar van Boneka
Malse filmpies schreef:

De twee uurtjes vlogen voorbij.

Om heel eerlijk te zijn vond ik die twee ook geen match hebben. Totaal twee verschillende persoonlijkheden. Eentje die de nagels lakt en een "Franse" kok.

avatar van BlueJudaskiss
Een rare vervelende dag gehad op werk, en dan is een film als Chef een moment van de dag dat veel goed maakt en me eigenlijk precies gaf wat ik nodig had op een warme zomerdag: vermaakt worden zonder al te veel poespas. Het zoontje was afschuwelijk - ik kreeg een juichstemming toen vaderlief eindelijk eens uitviel tegen dat kind - en de film duurde te lang, maar de ongecompliceerdheid, de prachtige shots van vooral het eten en spel van Jon Favreau maakten me heel erg vrolijk. Leuk om Sofia Vergara weer in een iets andere rol te zien. Ook leuk: Scarlett Johansson. Haar rol was zo klein en ingetogen dat ik helemaal niet zeker wist of zij het was.

Met 4,0* misschien net wat te hoog, maar wat ik al zei: de film vervulde een behoefte, dus half bonuspuntje.

avatar van panax
leuke feelgoed movie
met leuke muziek !!

avatar van Black Math
Een prettige film die ik al wat eerder had willen zien, al is het maar omdat de stad waarin ik leef bezocht wordt. Maar de belangrijkste reden is dat mijn vriendin in de culinaire sector werkt en het dus in zekere zin een kijkje in haar leven biedt. De film werd in ieder geval regelmatig stop gezet omdat bepaalde scènes haar aan eigen ervaringen deden denken en ze dat met me wilde delen. Met als belangrijkste ervaring de frustratie die ze soms heeft als ze iets maakt, maar haar bazen iets anders in gedachten hebben (zij is geen chef kok, en staat dus lager in de voedselketen, waardoor ze dus met meer bazen dan de hoofdpersoon in deze film te maken heeft en soms zijn haar bazen het onderling ook niet eens, zie dan maar eens wat te doen).

In deze film in ieder geval een sympathieke maar druk bezette chef kok, die in een vrij grappige twitter flame war terecht komt omdat hij het medium niet begrijpt, wat de nodige frictie met zijn baas oplevert, waarna hij letterlijk zijn eigen weg gaat. Een punt waar hij mijn sympathie wint is als zijn sous chef tot nieuwe chef benoemd wordt. Natuurlijk is dat niet leuk en kan je het als verraad zien, maar hij is genereus en is oprecht blij voor zijn sous chef. Afgaande op de verhalen van mijn vriendin is dat redelijk bijzonder, aangezien haar bazen nogal met flinke ego's lijken te kampen.

Zodra de roadtrip begint, is het allemaal wat onbevangener en tegelijk met de steden die aangedaan worden, krijgen we ook wat mee van de culinaire tradities. Vooral het eten wordt smaakvol in beeld gebracht; dit is duidelijk een film die je niet op een lege maag moet bekijken. Centraal staat natuurlijk de relatie tussen de hoofdpersoon en zijn zoontje. Hoe dat allemaal uitpakt is vrij voorspelbaar, maar het deert weinig, omdat de atmosfeer gewoon erg aangenaam is.

Verder niet briljant, maar wel een fijne kijkervaring. 3,5*.