Chef (2014)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met Jon Favreau, John Leguizamo en Sofía Vergara

Chef Carl Casper (Jon Favreau) weigert zijn creatieve integriteit in de keuken op te geven als het aankomt op zijn gerechten en specialiteiten. Een conflict met de commerciële restauranteigenaar (Dustin Hoffman) is onvermijdelijk, en uiteindelijk besluit Carl tegen beter weten in om op te stappen. Hij vertrekt naar Miami, waar hij een kantinewagen opent samen met zijn ex-vrouw (Sofia Vergara), zijn beste vriend (John Leguizamo) en zijn zoon (Emjay Anthony). Hiermee hoopt hij niet alleen zijn initiële passie voor koken terug te vinden, maar ook zijn levenslust.

avatar van Black Math
Een prettige film die ik al wat eerder had willen zien, al is het maar omdat de stad waarin ik leef bezocht wordt. Maar de belangrijkste reden is dat mijn vriendin in de culinaire sector werkt en het dus in zekere zin een kijkje in haar leven biedt. De film werd in ieder geval regelmatig stop gezet omdat bepaalde scènes haar aan eigen ervaringen deden denken en ze dat met me wilde delen. Met als belangrijkste ervaring de frustratie die ze soms heeft als ze iets maakt, maar haar bazen iets anders in gedachten hebben (zij is geen chef kok, en staat dus lager in de voedselketen, waardoor ze dus met meer bazen dan de hoofdpersoon in deze film te maken heeft en soms zijn haar bazen het onderling ook niet eens, zie dan maar eens wat te doen).

In deze film in ieder geval een sympathieke maar druk bezette chef kok, die in een vrij grappige twitter flame war terecht komt omdat hij het medium niet begrijpt, wat de nodige frictie met zijn baas oplevert, waarna hij letterlijk zijn eigen weg gaat. Een punt waar hij mijn sympathie wint is als zijn sous chef tot nieuwe chef benoemd wordt. Natuurlijk is dat niet leuk en kan je het als verraad zien, maar hij is genereus en is oprecht blij voor zijn sous chef. Afgaande op de verhalen van mijn vriendin is dat redelijk bijzonder, aangezien haar bazen nogal met flinke ego's lijken te kampen.

Zodra de roadtrip begint, is het allemaal wat onbevangener en tegelijk met de steden die aangedaan worden, krijgen we ook wat mee van de culinaire tradities. Vooral het eten wordt smaakvol in beeld gebracht; dit is duidelijk een film die je niet op een lege maag moet bekijken. Centraal staat natuurlijk de relatie tussen de hoofdpersoon en zijn zoontje. Hoe dat allemaal uitpakt is vrij voorspelbaar, maar het deert weinig, omdat de atmosfeer gewoon erg aangenaam is.

Verder niet briljant, maar wel een fijne kijkervaring. 3,5*.

avatar van eppo349
De Netflix serie naar aanleiding van deze film is ook erg prettig om naar te kijken!

avatar van Baboesjka
Ik vind het een leuke, vermakelijke film. Goed acteerwerk, het eten ziet er heerlijk uit en het verhaal is fijn om naar te kijken. Niet erg serieus, de humor beviel mij goed, en de muziek vind ik bijpassend. Wat mij betreft dus een lekker verzetje. 4*

YSV
Zondagochtend, lekker uitgeslapen, bakkie koffie en filmpje kijken.
Chef.... geweldig. Wat een topper.
Mijn dag kan niet neer stuk

avatar van Mickey b
Feelgood movie over lekker eten. Stukje roadtrip met foodtruck. Vader-zoon relatie, ex-huwelijk. Vriendschap, vrijheid, doen waar je in gelooft om gelukkig te zijn. Vond het een geslaagde sfeermix. Top, 4*

avatar van Captain Pervert
Echt genoten van deze film, en dat is best een verdienste. Want zelden heb ik me zo vermaakt met een film met zo weinig inhoud. Want er gebeurt niks en er zit totaal geen spanningsboog in. Geen rise-fall-rise, niks. Geen wanklank tussen de gescheiden echtelieden, nada.

Jon Favreau heb ik recent gezien als buitengewoon irritant ventje in "Couples Retreat" dus ik begon wat wantrouwig aan deze film met hem in de hoofdrol. Maar na 10 minuten zit je er helemaal in doordat de dialogen heel erg leuk geschreven zijn. Heel natuurlijk, een beetje Apatow-esque aandoend. Dat ligt mij wel.

Uiteraard ga ik binnenkort me ook wagen aan een paar van die Cubanos sandwiches, ik vond hier een recept voor wie het ook wil doen:
Cubanos van de film Chef - De man die koken kan - demandiekokenkan.nl

3,5 sterren

avatar van Zizzo
Prima “feel good” movie.

avatar van Walter S.
Au, lekkere film! Lekker sfeertje, lekkere muziek, lekker eten, de humor die er niet al te dik bovenop ligt, de road trip die aangenaam is, de algehele vibe van deze film, het verhaal, zeer goed vermaakt met deze film!

Heerlijke film zeg. Echt enorm genoten!

avatar van El ralpho
Feestje!

Het schrijven van deze review voor mij is, net als het kijken van deze film, een klein feestje. Chef is een bijzondere titel voor mij om over te schrijven omdat het vandaag, op 12 april, precies 10 jaar geleden is dat ik besloot in de pen te klimmen en mijn eerste review te schrijven. Ik merkte destijds dat ik de behoefte voelde om de manier waarop ik films ervaar, van mij af te kunnen schrijven. Sindsdien heb ik dit gedaan van iedere film die ik in de afgelopen 10 jaar in een fatsoenlijke staat uitgekeken heb (miniseries die ook op MM staan, daargelaten). Daarbij is het leuk dat ik deze ervaring kan delen met anderen, en dat anderen naar aanleiding hiervan opmerkingen kunnen plaatsen, maar in de eerste plaats schrijf ik de reviews echt voor mezelf. Over de afgelopen 10 jaar zijn deze inmiddels een naslagwerk voor mij geworden, waarbij het interessant is om te zien hoe niet alleen mijn schrijfstijl (deze laat, met name in het verleden, geregeld te wensen over), maar ook mijn smaak voor film zich ontwikkeld door de jaren heen. Het teruglezen van reviews die ik langere tijd terug geschreven heb, roept daarbij soms ook herinneringen aan eerdere gebeurtenissen uit mijn leven op, en laat mij realiseren hoeveel mijn leven in de afgelopen 10 jaar veranderd is. Iets wat ik mij nooit zou realiseren toen ik op 12 april 2010 mijn eerste review van maar liefst 5 ruime regels schreef over de Franstalige horror Martyrs. Op zijn zachtst gezegd een wat minder vrolijk verhaal dan dat deze titel heeft.

Om hier op terug te komen: Chef is een kijkervaring die je zonder meer met een positief gevoel achterlaat. Het verhaal is voorspelbaar, en je zit te wachten op het moment dat de recensent die Carl eerder afgebrand heeft, aan zijn foodtruck staat, maar soms is dit alles wat wij als mensen nodig hebben. Een verhaal met een simpele, maar duidelijke boodschap die laat zien hoe belangrijk het is om je hart te volgen. Zeker in deze tijden (dankzij Pathé die tijdens de Corona crisis in de maand april gratis films weggeeft) zijn positieve boodschappen zoals deze, geen overbodige luxe. Een tip: als je momenteel op je gewicht probeert te letten, kijk deze dan vooral niet op een lege maag! Met al de heerlijkheden die op het scherm voorbij komen zal het anders namelijk niet lang duren voordat de hapjes op tafel zullen komen.

Deze Feelgood productie herbergt verder wel te weinig verassingen om van een goed, naar een uitstekend te kunnen gaan. Ik had met name nog wel meer diepgang in de relatie van Inez en Carl willen zien. Zonder zoetsappig te worden uiteraard . De relatie tussen vader en zoon kwam echter wel heel mooi naar voren, omdat er ook enorm veel chemie was tussen de twee acteurs. Voeg hier de heerlijke sfeer, prachtige beelden van eten en de cast - met o.m. leuke bijrollen van Scarlett Johansson en Robert Downey Jr. aan toe, en je kunt de conclusie wel trekken dat dit voor weinig mensen een straf zal zijn om naar te kijken.

avatar van Filmreiziger
Geslaagde film waarin thema's zoals vader-zoon relatie, keuze maken in het leven, vriendschap, loyaliteit op een aangename manier worden uitgewerkt binnen het thema 'chef kok'. Acteer werk is goed. Vooral de hoofdpersoon komt erg geloofwaardig over als kok en de chemie met de rest van de cast (vooral John Leguizamo) is erg goed. Ik heb me ontzettend vermaakt en dat bij een film (zoals Captain Pervert in zijn review aangeeft) niet zo veel gebeurt. Het geeft ook een mooi inkijkje in de Amerikaanse food cultuur (ja die is er! ) Ook een geweldige soundtrack! Ik kan toch niet hoger gaan dan 3,5 sterren. Zoals gezegd: het verhaal blijft toch wat dun en ik vond het camera werk wat onder de maat. Soms had ik letterlijk het gevoel 'oh, ze hebben een camera langs de weg gezet om dit even te filmen'. Zeker bij een film waarin niet zo gek veel gebeurd, heb je eigenlijk top camera werk nodig om de spanning te behouden. Er waren ook wat draadjes in de film die best iets meer uitgewerkt hadden kunnen worden (relatie met de ex, het einde was wat 'afgeraffeld'). Maar desalniettemin heb ik erg genoten van de film.

Overdreven gedoe over eten.....