L'Inconnu du Lac (2013)

Alternatieve titel: Stranger by the Lake

Frankrijk

geregisseerd door Alain Guiraudie
met Pierre de Ladonchamps, Christophe Paou en Patrick d'Assumçao

Het is zomer, wat bij uitstek het geschikte moment is om mannen te scoren aan de verborgen oevers van een meer. Franck wordt hier verliefd op Michel, een aantrekkelijke, krachtige maar dodelijke man. Franck weet dit maar wil desalniettemin toch een leven vol passie leiden.

Vanaf 6 februari 2014 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van perlon
Na het zien van deze film is het moeilijk te begrijpen dat juist La Vie d'Adele zoveel controverse opriep in Cannes afgelopen editie.

avatar van Spiekercoen
Volgens Les Cahiers du Cinéma de beste film van 2013.

avatar van Querelle
Een moderne versie van een Claude Chabrol thriller, maar dan met expliciete seks en homo's.

avatar van Naomi Watts
Opmerkelijk inderdaad dat La Vie d'Adele meer controverse over zich heen kreeg op Cannes terwijl L'Inconnu de Lac niet minder expliciet is.

Prima film. Sterke impressionistische schets. Vooral een niets aan de hand plot die later dan verzand in een suspenseful climax. Wel erg jammer is het nogal repetititieve karakter van de film. Na de zoveelste keer Franck zijn renault hebben zien parkeren, naar het meer zien lopen en praatjes zien maken had ik het wel gezien.

In de seksscenes tapt Guiraudie gelukkig uit een wat versatieler vaatje. Ik vond de conversaties met Henri ook wel de moeite waard maar op één of andere manier weet de film de middelmaat niet te ontspringen. Terwijl de sfeer toch wel erg aangenaam is.

avatar van euroshopper
perlon schreef:

Waarschijnlijk omdat die er vandoor ging met de Palme d'Or?

Prachtige film met veel meer diepgang dan men op het eerste moment ziet. prachtig, de strijd tussen lust, liefde en vriendschap. was en ben er erg van onder de indruk.

(Gezien op 4 februari 2014)
Sfeerfilm. Prachtige beelden van de natuur. De sensuale omgang van de mannen stootte niet tegen de borst. Vergelijken met Hitchcock is overdreven. Het thrillergehalte was daarvoor te laag.
De gesprekken tussen Franck en Henri waren wel de moeite waard.
(Toen ik de film bijwoonde, was er veel volk. Ik verbaasde me over wat ik zag. Iedereen leek iedereen te kennen.)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De film werd nogal verkeerd begrepen op het IFFR. Het einde, waarin nog eens duidelijk wordt gemaakt dat Franck juist ook door het gevaar van Michel werd aangetrokken werd met verbaasd gelach onthaald, het perfecte einde met een teleurgesteld "aaah". Hoewel de film thrillerelementen heeft is het uiteindelijk een film over lust, over de aantrekkelijkheid van gevaar. En daarmee een stuk compromislozer dan de film ook had kunnen zijn. Heel anders dan de eerdere film van Guiraudie die ik zag, Pas de Repos pour les Braves , waarvan ik de eerste was die een voldoende gaf (na 15 stemmen ofzo).

Vond juist het repetitieve van de film het allersterkste punt. Net zoals de mannen op de ontmoetingsplek zien we ze alleen daar. Het zoeken naar seks is een zich herhalende gewoonte. Een verslaving, een levensstijl. De dagen lijken op elkaar.

Het gejuich waarmee de film in Frankrijk onthaald is, is een tikje overdreven, maar een kleine 4.0* kan ik hier wel aan kwijt.

Een combinatie van actie, spanning, pretentie, lust, lichte humor en (homo)erotiek. Een fascinerende film over het ontbreken van een scheidslijn tussen iets willen en niet willen en de daaraan verbonden consequenties van plezier maken. Over een spel van verlangen en gevaar waarbij broeierige Hitchcockachtige spanning wordt vermengd met expliciete homoseksscènes. Het zorgvuldig opgebouwde verhaal speelt zich af in een cruisegebied in een, voor het oog, idyllische omgeving van water, zand en bos (ergens in Frankrijk). Bij aanvang van de film leek het soms een dans van licht zomerse welgevoelens. "Cruising" werd daarbij echter een herhaaldelijk naar gevaar zoekend gebeuren waarbij intimiteit zich met de dood verbond. Voor een intens sterke sfeer maakte de regisseur gebruik van natuurlijk licht.

Zo veel lovende woorden voor deze film. Ik begrijp het niet zo goed. Ik vond het een moeilijke bevalling. Filmtechnisch een zwak vertoon , steeds dezelfde handeling , een man die een homo strandje bezoekt. Wat weinig diepgaande gesprekken voert en dan terug weg , om enkele ogenblikken verder hetzelfde te doen . Misschien is dit leuk in een land als rusland , omdat ze daar niet zo tolerant zijn met zo een kerels , maar voor ons westerlingen niets bijzonder meer. Spanning ? Waar dan wel ? Intense sfeer? Ik zie het niet !
Een half sterretje voor de poging.

avatar van Hannibal
Niet slecht, maar had er wel iets meer van verwacht. De film lijkt langer te duren dan hij werkelijk duurt, omdat de eerste driekwart gaat over de ontmoetingen in de bosjes.
In die bosjes was zeker 'diepgang' te zien, maar niet de diepgang waar ik op gehoopt had.
De drukte in de bosjes, het heen en weer lopen, zoekend naar een geschikt rukplekje, was wel grappig om te zien, alsof ze paaseieren aan het zoeken waren.

Er gebeurt iets teveel van hetzelfde, wat bij mij zorgde voor een paar keer gapen en een kijkje op mijn horloge.

De gesprekken op het strand daarentegen, de eenzame gescheiden man, de (jaloerse) blikken, het spel dat werd gespeeld, was wel weer erg goed, en de rechercheur met zijn gevatte vragen was geweldig.
Het einde was ook erg sterk en toch nog even behoorlijk spannend.

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze gewaagd, na toch enkele positieve reacties gehoord te hebben. Tja, ondanks dat er eigenlijk niet zo veel gebeurde en het geheel eigenlijk redelijk repetitief is, had de film toch iets dat je bleef kijken. Echt spannend werd het nooit, maar saai evenmin. Het einde vond 'k wel wat minder, maar 'k kon er wel mee leven.
De cast deed het prima en kwam overtuigend over.
Al bij al geen slechte film, maar memorabel is hij nu ook niet echt, daarvoor gebeurde er toch iets te weinig.

avatar van xgogax
Afschuwelijk filmpje .

avatar van Smugmarty
xgogax schreef:
Afschuwelijk filmpje .

Ben benieuwd naar je toelichting..
En wat is je rating?

Nou weet ik nog niet of ik moet kijken of niet

avatar van cantforgetyou
Wij vonden dit best een leuke film. Of hij nou echt goed is? Mmm, dat kan ik niet zeggen. De beelden zien er mooi uit. Prachtige natuur en omgeving. Het 'cruisen' blijf ik beschamend en vies vinden. Misschien ben ik daar preuts in, maar zomaar met iemand gaan seksen, zonder dat je weet wie je voor je hebt? Maar 'oké, ieder zijn ding. De erotische scene's zien er wel goed uit. Het einde is wel erg jammer. Voor ons gevoel te snel afgeraffeld.

avatar van Decec
Een redelijk drama/thriller film...
Redelijk verhaal...
Het gaat over homo...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Geen muziek, alleen het geluid van het water, de wind, het ruisen van de struiken. Het schept een zekere sfeer die een suspens inhoudt en die suspens wordt nog verhoogd door die herhaalde bewegingen (parkeren, naar het strand gaan, zwemmen), zodat ge weet dat er toch nog iets belangrijker en wellicht schokkender zal volgen.
Tot daar geslaagd, maar daar buiten, kon de film niet de belofte inlossen waarop ik in de aanvang had gehoopt.
Eigenlijk inhoudelijk niet bepaald boeiend met een slot dat me toch ontgoochelde.

avatar van Donkerwoud
Moeilijk te plaatsen arthouse film. Het heeft een weergaloze cinematografie omdat het geschoten is in natuurlicht en effectief gebruik maakt van werkelijk aanwezige achtergrondgeluiden. Met als voornaamste effect een bedwelmend stuk cinema dat de rust en de tijd neemt om een prettig zomers sfeertje neer te zetten. Die prettige sfeer wordt bruut doorbroken door wilde seksuele handelingen tussen homoseksuele mannen en een licht thriller-element rond een passiemoord. Vooral noemenswaardig zijn de filosofische gesprekken tussen de heteroseksuele (of in de kast verkerende?) Henri en de protagonist Franck. Hun mannelijke vriendschap wordt zeer ontroerend afgezet als van een andere orde tegenover de heftige seksuele relatie met Philip.

Ik vind het zelf een zwaktebod als het grafisch uitbeelden van seks een doel op zich lijkt te gaan worden in plaats van ter ondersteuning van een mooi verhaal. Choqueren om te choqueren is niet helemaal aan mij besteed. De seks wordt mooi in beeld gebracht, maar daarbij wordt te vaak gezocht naar grensoverschrijdende elementen die eigenlijk niet echt een duidelijk doel dienen. Of zijn stijf wordende geslachten, rondsproeiende ejaculaties en veelvuldig pijpen, beffen, likken echt van toegevoegde waarde om de kunst naar een hoger plan te brengen!? Had het bij één of twee heftige seksscénes gehouden die iets wezenlijks toevoegen aan de dynamiek tussen belangrijke personages.

Al moet ik aan mijn kritiek op de expliciete seks toevoegen dat het óók een krachtig statement is om homoseksualiteit zo expliciet op de kaart te zetten als iets dat eveneens grafisch uitgebeeld mag worden in het moderne filmlandschap. Heteroseks is wel in de meest obscure varianten terug te zien in films en series, dus het wordt vanzelf verfrissend om eens een regisseur te zien die het over een andere boeg gooit.

Na het zien van deze prent is er weinig meer dat je op het vlak van homoseksuele seks nog zal doen verbazen. Weer eens wat anders dan de Disneyficatie van schattige homo's zoals in bijvoorbeeld Brokeback Mountain. Voor mij persoonlijk hoeft het misschien niet zo, maar ik sta wel positief tegenover het belang ervan om eens krachtig te provoceren tegen de ondervertegenwoordiging van bepaalde seksuele uitingen in moderne cinema.

avatar van Donkerwoud
Vooruit, halfje erbij.

avatar van wendyvortex
Normaal is het gayfilm-genre niet zo interessant, de gebruikelijke coming-out-problematiek en dan heb je het grotendeels wel gehad, gelukkig begint er de laatste tijd ook wat daadwerkelijks interessants te verschijnen: Tom à la Ferme was een vreselijk goede poging tot een compleet andere gay-film en ook hier een compleet andere invalshoek. Naaktstrandje, cruise-bosje, parkeerplaats en meer locatie is er niet nodig.

avatar van stefan dias
oh boy. 'Pauline à la plage' vermengd met harde homoseks. Da' s wel even slikken (pun not intended)

Eerst wat doelloos kletsen, wat ik altijd zo leuk vind aan Franse films (Eric Rohmer), niet bepaald mooie mensen. Maar dan dat rondstruinen in de bosjes, het aanstaren… Op de duur allemaal verstikkend. Wanneer Franck uitgenodigd wordt op het politiebureau of een afspraak maakt voor een diner, denk je 'ah, eindelijk', maar de camera blijft ons genadeloos vastprikken op die vermaledijde plek.

Wegvluchten of -kijken lukt niet. En het einde helpt ook niet echt… uiteindelijk blijven we even verloren achter als Franck…. Wie of wat is nu die Inconnu?

Deze film moet het vooral hebben van de prachtige locatie. De homosexuele mannen weten de mooie plekjes wel te vinden om te gaan cruisen. De film op zich met de expliciete sex is geheel overbodig, laat staan het verhaal en laten we het al helemaal niet over het einde hebben. Met alle respekt voor de homosexuele mannen, maar dit is gewoon een ordinaire sex film.

avatar van AJK
AJK
Tja ik kan deze film niet serieus nemen.
Omdat het seksuele in deze film
omschreven wordt als erotisch terwijl
het gewoon een keiharde pornografische
homo film is.