• 10.538 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Nederlands en Engels

Releasedatum: 3 november 2022

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Stromboli

Sara arriveert met een koffer vol wodka en een uitgeput hart op het eiland Stromboli. Ze komt bij een retraite terecht. Samen met een bont gezelschap andere dolende zielen onder leiding van de charismatische goeroe Jens, gaat Sara de confrontatie aan met de demonen uit haar verleden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Naar het gelijknamige boek van Saskia Noort.

avatar van John Milton

John Milton

Ik heb het boek niet gelezen, maar na Niemand in de Stad (2018) ben ik wel benieuwd. Ik leg 'de borrelnootjes' alvast klaar.

Maar zonder gekheid, dankzij van Erp weet ik nu wie Bill Evans is. Daar heb ik veel plezier van gehad sinds het kijken van de film, die echt een aantal rake scènes had. Deze synopsis prikkelt me niet direct, maar ik ga hem wel kijken.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 3 november 2022 in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van mrklm

mrklm

Nu zowel haar huwelijk als de relatie met haar 14-jarige dochter [Anna Leffen] is verpest, gooit Sara [Elise Schaap] alle schroom van zich af tijdens een verblijf op Stromboli, een vulkanisch eiland waar ze ooit gelukkig was. Aan het eind van een rampzalige avond belandt de stomdronken Sara in de residentie van een soort therapiegroep onder leiding van de enigmatische Jens [Christian Hillborg] en Thandi [Neerja Naik]. Mede door de aanwezigheid van Harold [Tim McInnerny], een Britse miljonair die ze een dag eerder heeft leren kennen, en een aantrekkelijk ontbijtbuffet laat ze zich verleiden om met de activiteiten mee te doen en wordt ze gedwongen om haar verleden onder ogen te komen. Het scenario, gebaseerd op een roman van Saskia Noort, loopt niet over van originaliteit maar Schaap verleent waardigheid en geloofwaardigheid aan haar personage dat ondanks haar impulsieve en soms onaangename gedrag dankzij haar altijd de sympathie van de kijker weet te houden. Hillborg is een beetje té, maar de rest van de ondersteunende cast is prima en Van Erp heeft een paar interessante visuele ideeën, zeker tijdens de ontknoping. Rifka Lodeizen, Olga Zuiderhoek, Bert Hana en Kees Hult verschijnen kort in flashbacks.

avatar van BenRth99

BenRth99

Had er eigenlijk weinig vertrouwen in gezien boeken Saskia Noort. Maar vanwege regie Michiel van Erp en zeker fantastische actrice Elise Schaap toch naar de film gaan kijken. Helaas helaas is er wederom een dieptepunt qua Nederlandse films bereikt. Heb einde niet gered, gelukkig in ouderwetse bioscoop nog aan pauze tijdens de film doen. Konden we zaal verlaten zonder andere kijkers te storen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Wondermooie film die van mij nog wel wat langer had mogen duren. Ik ging af op de aanwezigheid van Tim McInnery en Anna Chancellor - die beiden tegenover Hugh Grant speelden, de ene in Notting Hill en de andere in Four Weddings - en ik werd niet teleurgesteld: fantastisch om te zien. Rest van de cast ook prima. Ik vond het fijn dat de film een aantal pittige onderwerpen aansnijdt, daarin luchtig blijft en daarin dan weer geen moment pathetisch wordt. Schitterend gedraaid ook.

scorsese

Aardige film over een vrouw die in haar eentje op vakantie gaat naar een Italiaans eiland. Het eerste gedeelte is het beste waarbij het dronken acteren Elise Schaap prima afgaat. De groeptherapie-sessies zijn wat clichematig, maar werken verder wel gewoon (de herinneringen zijn ook goed tussendoor gemonteerd). Net geen 3.5 sterren.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Elise Schaap is best een goede actrice, dat laat ze ook zien in die scène dat ze haar verkrachting herbeleeft. Helaas kiest ze te vaak voor wat slapstick in het begin en dat past veel minder. Jammer, want de film is best oké verder (visueel fijn, goed tempo, flashbacks sterk verwerkt) en zeker qua inhoud prima. Ik ben wel een beetje bekend met zulke trainingen en processen en in de film worden ze heel aardig neergezet. Voor de kijker gaat de omslag van Schaap wel te snel, maar ik heb meer mensen gezien die na een intensief weekend ook (in ieder geval dan) volstrekt anders naar de wereld kijken. Al wordt dat in 85 minuten film nooit echt invoelbaar gemaakt. 3,0*.

avatar van robertinho

robertinho

Niet best dit. Alle karakters zwaar over de top, houterige dialogen, ongeloofwaardig snelle kentering bij een aantal hoofdfiguren. Nee, hier kon zelfs Elise Schaap niets tegen beginnen.

avatar van missl

missl

Wat een moeilijk gedoe, veel te afstandelijk gebracht

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1983 berichten

Verschrikkelijk. Stierlijk vervelende personages waar ik niks mee kon, ouwe rijke hippies met gekleurde omslagdoeken en zeekralen en natuurlijk moet er weer gesnoven worden, want: cool. Dat idiote dansen ook. Ook het verhaal van Schaap kon me weinig boeien eerlijk gezegd, vind haar sowieso niet geweldig als actrice, hoe ze op het strand dat handdoekje neerlegt, Benny Hill 2.0. Steeds die aanzwellende pianomuziek en die zogenaamd vernuftige flashbacks die om de 5 minuten worden ingezet. Aan het eind werd het echt te gortig met die verkrachting die nagespeeld moet worden.

Hans, knappe gespierde boeketreeks-Hans.

"Waarom heb je zo'n hekel aan jezelf?" Vroeger heette dat gewoon 'getraumatiseerd', tegenwoordig heb je een hekel aan jezelf.

En die enge vent met die poes, brrr...

avatar van Black Math

Black Math

Van de zomer nog zelf op de Stromboli geweest, dus leuk om een film te zien die de Stromboli als decor heeft. Tot mijn verrassing een Nederlandse film, wat er ook wel van afspat met expliciete scènes die typisch voor Nederlandse films zijn, zoals een lukrake seksscène en het shot waar we de hoofdpersone zien plassen op straat.

De hoofdpersone doet me aanvankelijk denken aan een familielid en dat is geen aanbeveling. Uiteindelijk blijkt het een psychologisch drama te zijn wanneer de hoofdpersone bij de groep terechtkomt. Aanvankelijk had ik het idee dat het wel eens om een soort sekte zou kunnen zijn, maar de leiding blijkt echt begaan te zijn met de deelnemers en hun traumaverwerking. Geen idee of dit nou echt deugdelijke therapie is, het ging nogal ver, maar het levert in ieder geval een interessant plot op.

Het probleem van films als deze is echter dat erg diepgaande psychische problemen binnen het tijdsbestek van een enkele film opgelost zouden kunnen worden en daar geloof ik niet in. Het zorgt ervoor dat het drama niet helemaal bij mij aanslaat, terwijl het drama eigenlijk het centrale element in deze film is (en niet elementen als audiovisuele beleving, ook al zitten er soms mooie shots van de Stromboli in). 2*.

avatar van bjerik76

bjerik76

mooie beelden van het eiland, de film verder maakt verder geen uitspatting.

voorspelbaar en hier en daar wat "te" toevallig.

avatar van Wally2

Wally2

Typisch Nederlands...onnatuurlijk overacteren, overdrijven, cliches, drank, sex, snuiven...vreselijk.

avatar van Brandt

Brandt

Oei! Een half uur lang had ik het idee dat ik naar een slechte kinderfilmzat te kijken. Daarna maar afgezet.

avatar van blurp194

blurp194

Tijdverspilling.

Op zich voor een Nederlandse film wat ongebruikelijk - het is tenminste eens een keer geen romcom, en de hoofdpersoon is ook niet iemand die je er van verdenkt met een babboebakfiets rond te rijden. Maar narratief is het wel gewoon om te janken - en de grootste fout is nog wel dat de hoofdpersoon nergens ook maar in de verte iets herkenbaars of charmants heeft. Met het voorspelbare gevolg dat je de hele film lang zit te wachten of die vulkaan nog eens uitbarst, want dat lijkt het enige positieve einde aan wat verder als een te lange zit aanvoelt. Wel een leuke cast op zich, maar ik had ze liever in een betere film zien spelen.