Niemand in de Stad (2018)

Nederland

geregisseerd door Michiel van Erp
met Jonas Smulders, Chris Peters en Sofie Porro

Drie vrienden ervaren de pieken en dalen van hun tijd als lid van een Amsterdamse studentenvereniging. Het is een turbulente periode waarin ze met wisselend succes proberen los te komen van hun ouders en achtergrond. Ze beleven gepassioneerde liefdesavonturen, wilde feesten, ze brassen, brallen en leren de ware betekenis van vriendschap kennen.

avatar van schumacher
Lakte schreef:

Dick Maas!! ?

Die kennen we in Belgie heel goed . Die maakt goeie films.
Flodder vind ik het beste . Ook de serie heb ik gezien, die was ook goed.

schumacher schreef:
Flodder vind ik het beste . Ook de serie heb ik gezien, die was ook goed.

avatar van schumacher

De serie is/was vreselijk slecht. Uitmelken van een geinig en succesvol idee.

Ieder zijn mening, ik vond het nog goed.

De dikke 7.5 op IMDB is mij een raadsel.
Ik had ook heel veel positieve reacties gehoord over deze film dus had wel enige verwachtingen.
Maar wat een teleurstelling is deze "Niemand in de Stad" geworden.
Het acteerwerk is "Goede tijden slechte tijden" niveau.
Hoop gebral en seks ( ja ik weet dat het om studenten gaat) op een geforceerde en gemakte manier.
Merkwaardige bijrol van Huub van der Lubbe als vader.
Kim Feenstra als zijn vriendin was tenenkrommend, de paar regels die het mokkel uitkraamde.
Alleen de piepkleine rol van Hans Kesting ( ook vader) was geloofwaardig.
Nogmaals dus veel gebral en wat geforceerde en wat mij betreft mislukte pogingen wat diepte in de film te brengen met wat eveneens geforceerde toegevoegde dramatische momenten.

avatar van AmazingPP
Prachtig geacteerde film die laat zien dat er ook nog geweldige Nederlandse films gemaakt kunnen worden in plaats van al die Nijenhuis rotzooi. Van Erp laat een realistisch beeld zien van het studentenleven in de eerste instantie, maar dan gaat het verhaal dieper. Sterk acteerwerk, sterke regie, sterke editing. Enorm van genoten! 4*

avatar van blurp194
Niemand in de stad, met een bijrol voor Huub van der Lubbe

Bij mij ligt de film wel goed eigenlijk, met een behoorlijk goede cast waarbij de gebruikelijke club BN-ers redelijk goed vermeden is - Feenstra, zie ik hier genoemd worden, maar wie is dat ook alweer. Het helpt als je alleen maar films kijkt, denk ik dan maar. De hoofdrollen doen het in ieder geval prima.

En tsja, een meesterwerk is het zeker niet, maar wel met kop en schouders boven het gemiddelde dat in NL geproduceerd wordt. Heel moeilijk is dat dan ook weer niet misschien - de lat ligt niet bijster hoog tenslotte. Maar toch, de film weet het wat chiche-achtige verhaal toch fris te brengen, het is prima in beeld gebracht, er wordt eens niet al te calvinistisch zuinig met het bloot en de sex omgesprongen, en er zit een net einde aan. Dat's al heel wat. De paar onwaarschijnlijkheidjes in het plot neem ik dan wel op de koop toe.

avatar van Baboesjka
Een aantal dagen geleden op DVD gezien. Ik kan mij er niet veel van herinneren, dus dat zegt wel wat. Vooral seks en studenten. Het zal wel aan mij liggen. Ik kwam er niet in. Wel prima acteerwerk, leuk meisje, Sofie Porro, en het overlijden van de jongen deed wat met mij, maar verder heeft de film mij niet tot nauwelijks geraakt. Jammer. 2,5*

avatar van perceived
Popie Jopie studenten. Popie Jopie muziek. Popie Jopie boek? (kende het niet en heb het ook niet gelezen)

Wat mij betreft in ieder geval drie keer niks.

Kroniek over studenten, die in hun leven vol drank, drugs en seks van tijd tot tijd geconfronteerd worden met de rauwe werkelijkheid van het dagelijks leven en weer met beide voeten op de grond worden geplaatst. Volwassen worden gaat nu eenmaal van “au”.
Er zit weliswaar een handvol leuke of ontroerende scènes in deze degelijke film, maar ik vrees dat het geheel niet erg beklijft.

avatar van Brix
Niemand in de stad grote favoriet voor Gouden Kalveren
Privacy settings - parool.nl

avatar van John Milton
Ik hoop dat ze tijdens de uitreiking de Borrelnootjes-scène (NSFW) laten zien. Dat gun ik de rest van Nederland ook, die parel.

avatar van de grunt
John Milton schreef:

Wat zijn jouw jeugdzonden JM

avatar van John Milton
Ik weet niet waar het mis ging

De serie is/was vreselijk slecht. Uitmelken van een geinig en succesvol idee.
Over smaak hoeft men niet te twisten!!

JanLo schreef:
Over smaak hoeft men niet te twisten!!

Maar dat ging over de film versus de serie Flodder!

Redlop schreef:

Maar dat ging over de film versus de serie Flodder!
Dat had ik begrepen, maar in beide gevallen is het geen waarheid.

JanLo schreef:
Dat had ik begrepen, maar in beide gevallen is het geen waarheid.

Nee, maar die bestaat ook niet. Dacht dat daar algehele duidelijkheid over was.

Redlop schreef:

Nee, maar die bestaat ook niet. Dacht dat daar algehele duidelijkheid over was.
Nee, want jullie plaatsen het als een waarheid!!

JanLo schreef:
Nee, want jullie plaatsen het als een waarheid!!

Het is mijn waarheid omdat het mijn mening is. Als iemand roept dat Huub Stapel een briljante acteur is, dan betekent dat dat hij dat vindt, niet dat dit gegeven een absoluut feit is, lijkt me nogal wiedes. Je kunt overal wel erbij zetten dat het slechts een mening is. Wie is jullie?

avatar van Gastel
Prima film, typische coming of age.

Prachtige coming of age film met hoofdrollen die heel geloofwaardig zijn neergezet.

avatar van mjk87
Ergens een film die mij enorm moet lichten. Een sfeerportret van enkele momenten zonder echte plot, mooie sfeervolle beelden van Amsterdam en filmisch wel oké met enkele losse fijne scènes (als 1 op een feestje piano gaat spelen, dat is gewoon mooi) en als geheel behoorlijk goed geacteerd, lekker naturel. Terwijl dit soort studentenfilms soms enorm anders kan zijn.
Maar de plot, om er maar van te spreken, interesseerde me niet. En de personages nog minder. Blijkbaar ook niet in het boek, waarvan ik net even de recensie terug las. Net iets te veel clichés en dat gedoe met dat meisje en haar zwangerschap is gewoon slecht schrijverschap. Maar niettemin raakte de film me nergens als geheel, wist me niet echt te interesseren en boeide ook niet waardoor ik het ietwat verveeld en plichtmatig uitkeek. 2,5*.

avatar van DeVries1970
mjk87 schreef:
Net iets te veel clichés...wist me niet echt te interesseren en boeide ook niet waardoor ik het ietwat verveeld en plichtmatig uitkeek. 2,5*.

Dit dus. Al vond ik het zeker geen slecht gemaakte film, hooguit een beetje voorspelbaar en typisch Nederlands.

avatar van Winterklaar
Alleraardigste film. Over de krampen van het volwassen worden.

avatar van panax
niemand in de stad
en huub van der lubbe in een bijrol
hij kon zo de titel zingen

avatar van panax
mooie film
over een studententijd
goed geacteerd !!

avatar van devel-hunt
Over volwassen worden maar ook over eenzaamheid en afscheid nemen. Er zit melancholie in overvloed in.
Hoewel ik een soort feel good movie verwachte, is het dat absoluut niet. Goed acteerwerk, meestal.

avatar van Warp
Dromerig maar somber filmpje.

Enkele mooie thema’s komen voorbij zoals de tijd die voorbij vliegt, relatie tussen vader en zoon, vriendschap en geheimen.

Amsterdam is in de herfst hiervoor een prachtige locatie. De studenten zijn eigenlijk best onsympathiek maar komen toch sympathiek en voornamelijk ‘onschuldig’ over. De soundtrack is ook sfeervol, het moment dat Philip met zijn goudvis loopt is een sterk stukje.

avatar van Brandt
Binnen een half uur al tweemaal de film op stop gezet. Dat gebral stond me zo tegen. Toch met frisse tegenzin doorgezet en tot mijn verbazing gloorde er na verloop van tijd wat sympathie voor de coprsballetjes, vooral Minne Koole acteert ijzersterk (waarom staat hij niet bij de 1e drie acteurs in de bescrijving?). Een film over opgroeien in de grote stad en vader-zoon relaties die het kijken zeker waard is als je jezelf over een paar klote-momenten heen kunt zetten..

Prima film die goed het Feuten-niveau weet te ontstaijgen (afgezien van wellicht de start), door een verhaal vol echte kameraadschap, familie en keuzes in het leven.
Filmisch ook prima met mooie beelden van Amsterdam en mooie muziek, vooral natuurlijk het mooie Bill Evans stuk dat ik niet eerder kende.

Die scene met zn 3en snachts op straat leek overigens rechtsstreeks uit Jules et Jim (1962) te komen. Bewuste verwijzing?

Vanaf nu geen borrelnootjes meer op tafel