• 8.303.856 stemmen

Niemand in de Stad (2018)

Drama | 102 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Michiel van Erp

Met onder meer: Jonas Smulders, Chris Peters en Sofie Porro

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 4 oktober 2018

Plot Niemand in de Stad

Drie vrienden ervaren de pieken en dalen van hun tijd als lid van een Amsterdamse studentenvereniging. Het is een turbulente periode waarin ze met wisselend succes proberen los te komen van hun ouders en achtergrond. Ze beleven gepassioneerde liefdesavonturen, wilde feesten, ze brassen, brallen en leren de ware betekenis van vriendschap kennen.

Prima film die goed het Feuten-niveau weet te ontstaijgen (afgezien van wellicht de start), door een verhaal vol echte kameraadschap, familie en keuzes in het leven.

Filmisch ook prima met mooie beelden van Amsterdam en mooie muziek, vooral natuurlijk het mooie Bill Evans stuk dat ik niet eerder kende.

Die scene met zn 3en snachts op straat leek overigens rechtsstreeks uit Jules et Jim (1962) te komen. Bewuste verwijzing?

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Vanaf nu geen borrelnootjes meer op tafel

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Aangename verrassing. Ik vermoedde dat ik hem niet af zou zien, dat het weer zo'n slappe Nederlandse publieksfilm zou zijn vol knievallen voor het filmfonds, maar het was eigenlijk wel een mooie, subtiele film die een fraai beeld neerzet van het corpsstudentenleven in de jaren nul (of zo) in Amsterdam. Af en toe iets over de top qua slapstick of zoetigheid, maar grotendeels goed te doen en met fijne karakters die met veel empathie werden neergezet. De manier waarop de acteurs soms in beeld kwamen, als een soort portret, deden me aan Vinterbrødre (2017) - MovieMeter.nl denken, maar dat is misschien toeval. Er is vast iemand die dat eerder gedaan heeft.

Groetjes!

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20059 berichten
  • 2083 stemmen

mjk87 schreef:

en als geheel behoorlijk goed geacteerd, lekker naturel.

Echt? Het acteerwerk is duidelijk het grootste mankement van de film. Tenenkrommend. Zoals hier al vaker vermeld; GTST-niveau. Daardoor onmogelijk om er een goede film van te breien.

Alleen Kim Feenstra acteerde nog wel aardig.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ik zal maar niets zeggen over je tenenkrommend lage niveau van Nederlandse taalbeheersing...

avatar van cjufc

cjufc

Heerlijke Nederlandse film, gewoon kijken het zal je niet vervelen...

scorsese

Goeie film over een aantal jongens van een studentenvereniging die er het liefst op los feesten. Realistisch in beeld gebracht, zeker op het begin op een bijna documentaire-achtige manier. Een film over studenten, maar je ziet ze geen moment studeren. Een geslaagd portret over het studentenleven zonder daarbij de personages uit het oog te verliezen. Het einde had wel wat ingekort mogen worden. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Angel9999

Angel9999

Ik vind het een hele goede film maar bedacht me wel een aantal uren later nadat ik deze film een 4 gaf dat het eigenlijk wel iets tekort doet aan de gevoelens van de vrouwelijke studenten. Dat zou ook wel eens een mooi onderwerp kunnen zijn voor een film. Hint hint (Uit eigen ervaring schrijf ik mede met anderen het scenario wel hoor)

avatar van Shadowed

Shadowed

Hm.

Best verbaast om te zeggen dat dit voor Nederlandse principes helemaal geen verkeerde film is. Ook niet goed op zijn beurt, maar helemaal niet verkeerd. Het kampt met bekende problemen vanuit de Nederlandse cinema, maar overwint er ook een paar, en dat is het voornaamste verschil.

Qua regie is het ook net wat beter in vergelijking met andere Nederlandse films. Met betrokkenheid geregisseerd en vooral boeiend (voor een groot deel). Er gebeurt genoeg, het plot kent genoeg vaart en er zit net wat meer detail in. Als andere Nederlandse regisseurs dit nou ook eens gaan doen.

Acteerwerk is ook helemaal niet verkeerd. Iedereen speelt humaan en het is hier en daar ook best herkenbaar. Enkel Peters speelt een type die iets te bekend is, maar voor de rest staat iedereen best op zichzelf wat fijn is. Bovendien is er ook weinig zo-praat-toch-niemand acteerwerk te bekennen.

Het schrijfwerk is echter weer complete ruk. Qua dialogen dan. Vreselijke dialogen waar de acteurs en actrices zichtbaar regelmatig moeite mee hebben. Ik geef ze daar ook niet de schuld van, wel aan de schrijver van de dialogen. Ik zie eigenlijk maar weinig mensen zoals de personages in deze film praten (qua zinnen).

Dat neemt gelukkig niet weg dat de film humaan genoeg is qua houdingen en verloop. Het is ook niet erg voorspelbaar en het ontwijkt slim een aantal clichés. De obsessie van Nederlandse films om enkele seksscènes zo expliciet mogelijk te tonen blijf ik jammer vinden, maar als geheel is deze Nederlandse film zo slecht nog niet.

avatar van Movsin

Movsin

Stuivende beelden van ongebreideld feestvierende studenten. Zorgeloos zijn ze, maar toch niet helemaal, want na dit bruisende eerste gedeelte van de film, komen misnoegdheden die te maken hebben met een gebrek aan liefde en genegenheid de kop opsteken en nadien volgt dan het meest emotionele met het besef dat ook zij soms hierin tekort kwamen. "Ik was Jacob's beste vriend, maar ik, ik hield helemaal niet van hem... "

Behoorlijke Nederlandse film, debuut in het langspeelfilm genre, lees ik, die toch wel op meerdere punten aanslaat en qua acteren, zeker van die jongeren, me wel geslaagd leek.

avatar van rep_robert

rep_robert

Ben over het algemeen geen fan van de Nederlandse cinema. Wanneer ik iets kijk beperk ik me tot dit soort kleinere producties. Het is fijn om onbekende gezichten te zien of dat de personages niet nep en geregisseerd ogen. Niemand in de Stad voelt daarom ook naturel aan. Dat is fijn om te zien ten opzichte van die zooi die allemaal in de bioscopen verschijnt.

De film is ook meer een beleving dan dat het echt een meeslepend verhaal heeft. Dus bij tijd en wijle voelt de film een beetje stuurloos aan, maar het wordt goedgemaakt doordat je in die belevenis meegaat. Het enige waar ik me wel echt aan ergerde is dat ik geen ondertiteling kon selecteren. Soms praten de personages zacht of praten ze een beetje binnensmonds. Dan is het lastig te verstaan. Ik heb meerdere keren gehad dat ik even moest terugspoelen om goed te luisteren wat de een tegen de ander zegt. Dit soort ergernissen halen mij ook uit de film. Ondertitel gewoon die meuk, ook al is het Nederlands.

Voor de rest een aardige productie die oprecht aanvoelt, maar net even die punch mist om echt te overtuigen.

avatar van Brix

Brix

rep_robert ( Ik heb meerdere keren gehad dat ik even moest terugspoelen om goed te luisteren wat de een tegen de ander zegt. Dit soort ergernissen halen mij ook uit de film. Ondertitel gewoon die meuk, ook al is het Nederlands.)

Mee eens.

In Nederlandse films zijn de dialogen heel vaak slecht te verstaan.

Van dat euvel merk ik veel minder in Belgische(Nederlandstalige) films (en TV series).

Hoe komt dat?

Opleiding?

avatar van rep_robert

rep_robert

Brix

Blij dat ik niet de enige ben. Soms denk ik dat ik doof ben. Maar denk ook dat anderen het niet durven te benoemen of dat zij zich er niet aan storen?

Het is misschien ook een gemak van de ondertiteling cultuur waarin we opgegroeid zijn denk ik. Die Amerikanen zeuren allemaal oo Nolan's Tenet dat de muziek te luid staat en daardoor de dialogen wegvallen. Maar met ondertitels heb ik daar bv weer geen last van en dat grote kritiekpunt op die film kan ik me dan weer totaal niet in vinden omdat ik die ervaring niet heb gehad. Maar ik heb ook wel vaker bij Engelse producties (of YouTube filmpjes bv) zonder ondertitels dat ik denk, "hoezo verstaan Amerikanen dit altijd wel? Deze gast mompelt alleen maar of praat dusdanig op een gangsta hiphop manier dat ik er niks van volg".

Ondertiteling kan een gemakzucht zijn, maar het helpt ook wanneer er lawaai is in een film of als er een score onder geplakt zit.

Volgens mij was dit ook een kritiek op die serie Undercover, dat men amper te verstaan was met hun zuiderlijke dialecten.

Dus het kan een mix van incompentie, onervarenheid en het bovenstaande zijn. Ik probeer iig altijd ondertiteling ergens onder te hebben. Of het Engels is maakt me niet uit, dat lees ik net zo makkelijk weg. En het is spijtig voor deze film dat ik die optie niet had, want ik begrijp op zulke momenten de kritiek van de Amerikanen op Nolan dan toch wel een beetje.

avatar van Reida

Reida

Gisteren gezien via ziggo. Mooie film