Vinterbrødre (2017)

Alternatieve titel: Winter Brothers

Denemarken

geregisseerd door Hlynur Palmason
met Elliott Crosset Hove, Simon Sears en Victoria Carmen Sonne

Er woedt een barre winter in Denemarken. Emil en zijn oudere broer Johan werken in een kalksteenmijn. Ze moeten wroeten tussen puin, stof en sneeuw. Het is alsof de arbeiders daar zich op een andere planeet bevinden. De twee broers ondergaan verveeld hun routines, gewoontes en rituelen totdat er een gewelddadige vete losbarst tussen hen en een andere familie.

• Vanaf 9 augustus in de bioscoop

avatar van Biosguru
Zeer benieuwd naar, trialer ziet er waanzinnig mooi uit.

avatar van Pecore
Poster is ook niet onaardig.

Het is zonder meer een goede film: hij ziet er heel mooi uit (de beelden zijn indrukwekkend), de soundtrack is eveneens indrukwekkend, er wordt een bijzondere en beklemmende sfeer geschapen, er wordt goed geacteerd en het verhaal is simpel maar wordt goed verteld (onder meer de scene met de baas is meesterlijk). Ik dacht de film vier sterren te gaan geven, maar in plaats van een heftige climax (waarin het geweer een rol speelt) is er een vaag, onbevredigend einde. Daarom rond ik toch omlaag af naar drie-en-een-halve ster.

Een prev. unreleased film, toch? Draait jammer genoeg maar in drie steden, geloof ik. Wordt toch een ritje naar Amsterdam denk ik...

avatar van Drulko Vlaschjan
Kijk, zo kan het dus ook. Een behoorlijk beklemmende sfeer, een in flarden verteld plot (zodat je als kijker tenminste iets aan die verbeeldingskracht van je), zeer fraaie beelden, uitstekende muziek, veel onduidelijkheid (maar niet te veel), een paar erg bijzondere momenten (vooral het deel na de ontploffing en het moment dat die tv-soldaat ineens in het bos staat); ja, hier kan ik wel wat mee. Hoera!

avatar van Ferdydurke
'You want more? I call this pathetic', aldus Johnny Rotten, ooit, in antwoord op de gescandeerde smeekbede van het publiek.

En zo lijkt ook Palmason haast demonstratief de camera uit zijn handen te laten kletteren, in die mijnschacht. Nog veel te abrupt voor een dovende nachtkaars. Of een mijnwerkershelmlamp, in dit geval.

Want alles was toch zeer kundig - audiovisueel, en met de opeenvolging van een aantal zeer sterke scènes - in gereedheid gebracht voor een spetterende finale. Maar de ontploffing zit ergens op driekwart.

Je zou het een nadrukkelijk vertoon van superioriteit kunnen noemen, om van zo veel scènes een apart kunststukje te maken, die allemaal bijdragen tot een spanning die steeds meer oploopt, en dan de boel de boel te laten.

Ja, hoe loopt dit nou áf, potverdrie. Maakt niet uit, als je de hele tijd op het puntje van je stoel hebt gezeten. Dan maar eens niet comfortabel terug geblazen tegen de rugleuning.

avatar van Woland
Winter Brothers is een aparte film. Het is een donker portret van het leven van de, ehm, nogal aparte Emil en zijn broer in een mijnwerkersstadje. Het is niet bepaald plotgedreven, we zien weliswaar wat ontwikkelingen waarin Emil dankzij zijn thuisstookpraktijken, diefstal op werk en jaloezie uiteindelijk zijn baan in de mijn kwijtraakt en lijkt te zinnen op wraak, maar een duidelijk verhaal met kop en staart is het zeker niet. Maar als beeld van het claustrofobische bestaan in en rond de mijnen werkt het uitstekend, en het bevat het ondanks de deprimerendheid toch ook wel wat luchtigere momenten. De beelden zijn verder erg fraai, met ook af en toe wat leuke experimenten, met name in de duisternis van de mijn. Waar we mee beginnen en mee eindigen, en zeker op het einde gecombineerd met het geblaf op de achtergrond, het verhaal van die rossige mijnwerker, en het gevoel dat Emil meer in petto heeft is het een duidelijk statement om juist níet het verhaal een gesloten einde te geven. De noise-soundscapes die de film begeleiden passen er ook prima bij. Wat ik er nu precies mee aan moet, ik weet het niet, maar ik heb genoeg boeiends gezien en gehoord om een leuke score uit te delen.

avatar van wibro
Deze film liet mij na afloop met een teleurgesteld gevoel achter omdat hetgeen ik zou verwachten uiteindelijk niet te zien kreeg. Vul het zelf maar in lijkt de regisseur te zeggen. En hoe het allemaal zou aflopen, daar was ik natuurlijk wel reuze benieuwd naar want de spanning was af en toe om te snijden. Die werd voortdurend tot het uiterste opgedreven. Zie bij voorbeeld het onderhoud van Emil met zijn baas, de worsteling van Emil met zijn broer. Je ziet Emil in adamkostuum oefenen met zijn geweer. Wat is hij met dat geweer van plan? Wraak nemen op zijn baas door wie hij gedwongen werd een door hem zelf gedestilleerd fles alcoholische drank leeg te drinken. Dit omdat een collega van hem door het drinken van dat spul was overleden. Dat geweer zou op het einde helemaal geen rol spelen bleek achteraf, want daar gebeurde eigenlijk helemaal niks mee maar dat wat er stond te gebeuren, dat kreeg je door het abrupte einde niet te zien. Maar als je goed opgelet hebt, dan moet je toch goed kunnen aanvoelen wat er mogelijk zou gaan gebeuren. Het geblaf van de hond dat je op de achtergrond hoort in de mijnschacht zegt mij genoeg. Geen gemakkelijke film dus, hapklare brokken worden je niet voorgeschoteld door deze regisseur. Je moet bij deze film goed opletten. Sommige scènes lijken belangrijk maar zijn dat achteraf niet. Een verhaaltje over een hond die dagenlang op zijn baas wacht omdat die baas zat opgesloten in de mijn die was ingestort blijkt achteraf wel belangrijk te zijn.

Een duistere, onderhoudende film waarin de spanning knap wordt opgebouwd. De gesloten en sociaal onhandige hoofdpersoon Emil draagt daaraan bij, evenals de setting in en rond de kalksteenmijn en de industriële score van Lars Halvarson. Ondanks dat er nauwelijks sprake is van een plot biedt de film toch meer dan voldoende om tot het einde te blijven boeien.