SuperClásico (2011)

Denemarken

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Paprika Steen, Anders W. Berthelsen en Jamie Morton

Anna is verhuisd naar Buenos Aires om haar droom, als sportmakelaar aan de slag te gaan, te verwezenlijken. Ze wordt echter verliefd op de beste voetbalspeler van Argentinië. In plaats van de scheidingspapieren met de post naar haar te sturen, besluit haar man Christian samen met hun disfunctionele tienerzoon naar haar toe te vliegen. Dit om de papieren persoonlijk te overhandigen. Ondertussen hoopt hij haar en zijn leven weer terug te krijgen.

avatar van jarno1975
Van de regisseur van Flammen & Citronen (2008) wat een zeer verdienstelijke film was. Ook zijn andere films scoren hoog.

avatar van Alastor
Na een degelijke overwinning in de MovieMeter-prijsvraag een ruime week geleden, was vanavond een uitermate geschikt moment om de door Amstelfilm beschikbaar gestelde vrijkaarten voor Super- Clásico te verzilveren. Met een zwoele zomerdag achter de rug en het Europees Kampioenschap voetbal voor de deur spreekt het decor van een belangrijke voetbalwedstrijd in het broeierige Buenos Aires immers tot de verbeelding.

Wat we voorgeschoteld kregen is een soort Deense spin-off van All Stars. Behalve de uiterlijke gelijkenis tussen Anders W. Berthelsen en Peter Paul Muller lijkt ook het hoofdpersonage Christian met diens relatieproblemen namelijk in alle opzichten op Mark uit All Stars en zet tegenspeelster Paprika Steen ongeveer hetzelfde type neer als Isa Hoes.

Je zou bijna gaan vermoeden dat regisseur en schrijver Ole Christian Madsen zijn mosterd bij Jean van der Velde heeft gehaald, want ook de luchtige toon en het gebrek aan diepgang doen denken aan de voetbalfilm van Nederlandse bodem. Het verschil zit hem in de locaties, de muziek en een vleugje zinsbegoocheling. Deze maken SuperClásico net wat genietbaarder. Memorabel wordt het echter nooit, daarvoor is de regie te losjes en de uitwerking van het script ondermaats.

avatar van Leo1954
Zeer aangename sfeervolle komedie, tempo, muziek, spel, acteurs, verhaal, het is allemaal even heerlijk. Met een grote glimlach bekeken, soms zelfs echt gelachen. En dat heb ik zelden. Zo'n film vergeet ik niet meer en vraagt erom om meerdere keren van te genieten.

avatar van Verhoeven
Het grootste probleem van SuperClásico is dat de film vlees noch vis is. Op een bepaald moment lijkt de film zich te ontwikkelen als drama maar kluchterige intermezzo's maken enige (serieuze) diepgang / ontwikkeling onmogelijk (voor de karakters). Dat kwam mede door het zwabberende scenario - waar ik verder uit balans getrokken werd - waardoor ik het onevenwichtige acteerwerk van de cast nauwelijks nog kon geloven. De ene keer acteren ze naturel maar een andere keer ééndimensionaal en zwaar over-the-top. Uiteindelijk een ratjetoe die momenteel alleen bestaansrecht heeft in de Filmtheaters vanwege het aanstaande EK-voetbal.

Zal binnenkort eens de DVD van Flammen & Citronen in de BR-speler gooien. Dat lijkt me namelijk hele andere koek.

avatar van depri83
Vermakelijke komedie die ontsierd wordt door enkele clichématige scenes De scene waarbij Juan Diaz met Christian een potje voetbal speelt om Anna en degene waarbij Oscar zich van de toren gooit als Veronica niet binnen vijf minuten belt . Daar maakt de regisseur er zich wel erg makkelijk vanaf.

Mooie soundtrack trouwens.

avatar van cantforgetyou
Het is een leuke film, maar niet heel goed. De film kijkt wel goed weg en verveelt niet. Ik vind het een 'aardig' tussendoortje. Gewoon een keer huren, als je niet weet wat te doen. Maar blijf er niet speciaal voor thuis.

Een speelse, charmante, maar ook wisselvallige en clichématige komedie met slechts een paar grappige momenten en helaas met meer vervelende en absurd saaie scènes, die het vooral van de klasse van de cast moet hebben. Er is bovendien een teveel aan subplots welke nauwelijks tot niet uitgewerkt worden en de aandacht nodeloos afleiden van de hoofdmoot.

avatar van voskat78
Zo dat was toch wel een zeer vermakelijk filmpje zeg! Zoals Le al eerder beschreef was het echt een film waarin alles klopte en dan niet te vergeten et sfeertje en de muziek, nee het was een zeer aangename fijne komedie die je maar zelden tegen komt.

Ik had hier toch eigenlijk wel een stuk meer van verwacht. Paprika Steen is wel een favoriete actrice die ook vaak in goede films speelt. En bij deze regisseur heb ik toch ook hogere verwachtingen. Maar dat alles werd niet waargemaakt. Het is een luchtig filmpje geworden, dat prima geacteerd wordt en lekker wegkijkt. Maar erg diep gaat het ook niet. Ook zitten er lijntjes in de film die niet afgemaakt worden. Al met al had er volgens mij veel meer in kunnen zitten. En dan is dat jammer dat het niet gebeurd is.

avatar van blurp194
Plussen en minnen.

Plus:
Mooie zonnige beelden van Argentinie, doet het prima in onze grauwe winter
Lichtvoetig en af en toe grappig verhaaltje
Behoorlijke acteurs, behalve...

Min:
Voiceover
Paprika Steen. Staat een beetje ongeïnteresseerd te hannesen, komt niks uit.
Flauw einde, vleesch noch visch

avatar van Hollywood-west36
Leuke film, en die Adriana Mascialino mag mij ook wel een beurt geven..

avatar van SanderPuntCom
Wel een fijne Deense komedie!

De film voelt zeer luchtig aan en het was dan ook gedaan voordat ik het wist. Wel zitten er in de film, zoals de andere users ook al zeggen, een aantal clichés in de film die je zeker en vast kunnen storen. Voor mij vormde dat geen probleem en stoorde het me niet echt, dus dat is wel positief.

Wat ik nog ervoer en niet zo positief was, was jammer genoeg Paprika Steen. In de films waar ik haar tot nu toe in heb gezien zette ze een sterke rol neer en het is dan ook een goede actrice, maar hier kwam ze nogal onverschillig over.

Wel aardige komedie, maar verzand toch wel op 3/4...

avatar van 93.9
Begint ie nou eerder op canvas????

avatar van stefan dias
Het bekijken waard, maar net iets te flauw en zoetsappig om echt brokken te maken en te blijven hangen.