Mænd og Høns (2015)

Denemarken / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Anders Thomas Jensen
met Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas en David Dencik

Elias en Gabriel zijn twee erg verschillende broers. Gabriel is een uitgebluste professor aan de universiteit en Elias heeft enkel interesse in vrouwen en triviale kennis. Wanneer hun vader sterft vernemen de broers, die elkaar niet echt mogen, via hun vaders testament dat ze geadopteerd zijn. Ondanks hun meningsverschillen besluiten Elias en Gabriel om hun biologische vader te zoeken. Ze ontdekken dat hij op het eiland Ork woont. Daar zullen ze voor het eerst hun echte familie ontmoeten.

avatar van Baboesjka
Aparte film. Ik heb er niet echt om kunnen lachen, de humor is niet helemaal mijn ding en soms vind ik het een beetje flauw, maar het creepy sfeertje komt goed over, mede door het fantastische huis, en het acteerwerk vind ik heel overtuigend. Ik houd van films die niet doorsnee zijn en absurd durven te zijn. Mooi gemaakt en een bijzonder verhaal. Het is geen favoriet, maar wel fijn om gezien te hebben. 3,5*

Kon in de beginne wel de droge humor waarderen, maar wat zich op de boerdeij afspeelde kwam me al te absurd tot vulgair over.
Eigenlijk breng ik wel respect op voor de acteurs om dergelijke exentrieke rollen in te vullen, maar filmplezier zat er voor mij toch niet in.

avatar van joolstein
De twee broers Elias (Mads Mikkelsen) en Gabriel (David Dencik) komen er na de dood van hun vader achter dat hij helemaal niet hun vader was. Hierna gaan ze op zoek naar hun echte vader, op het redelijk verlaten eiland Ork. Eenmaal daar, komen ze in een vervallen sanatorium drie jonge mannen tegen, die toch wel heel veel overeenkomsten met hen hebben. Toeval?

In het eerste deel van deze absurde film is de humor sterk aanwezig mede door de aparte personages en hun karaktertrekken, daarna krijgt het een wat serieuzere draai die spanning en zelfs horror-elementen met zich meebrengt. Al zal de droogkomisch toon nooit helemaal verdwijnen. De instabiliteit van deze vijf mannen met Bijbelse namen leidt tot zulk onvoorspelbaar gedrag dat je je als kijker beter kan overgeven en je mee laten voeren in hun absurdistisch universum. Scenes als degene met het dinerservies, of de discussie rond de Bijbel (en er zijn er meer) zijn domweg gewoon niet na te vertellen, die kan je alleen maar bekijken.

Regisseur en scenarist Anders Thomas Jensen speelt het klaar om ver uiteenlopende genres (grove komedie, sprookjesachtige horror en filosofische art-film) aan elkaar te naaien, als een soort cinematografisch monster van Frankenstein. En tot grote verrassing vormen ze samen een zeer levensvatbare film. Men & Chicken had ook wel wat weg van een variant op Blauwbaard, maar dan wel een Blauwbaard die Darwin heeft bestudeerd. Daarnaast worden alle rollen op bijzondere wijze vertolkt door enkele van de bekendste namen uit Denemarken.

De aanwezige humor moet je overigens wel liggen. Hou je daar niet van, dan ga je deze film waarschijnlijk niets vinden. Kun je die humor wel waarderen en ben je bereid het absurdisme serieus te nemen, dan zit je helemaal goed!

avatar van ILDIB
Had er meer van verwacht. Zeker absurd en zwart maar blijft te vaak hangen in te kinderachtig gedoe.

avatar van stefan dias
Compleet van de pot gerukt verhaal dat gelukkig ook op die manier verteld en geacteerd wordt. De chemie (of het gebrek daaraan) tussen Elias en Gabriel wordt voortreffelijk uitgebeeld en je merkt wel dat de acteurs zich uitzonderlijk geamuseerd hebben. Een gewoonweg heel leuke film.

avatar van notsub
Normaal kan ik wel wat met absurdisme, maar met deze film kreeg ik geen klik. Op een paar half geslaagde grappen na zat ik continu naar domme ranzige mannen in een smerige omgeving te kijken. Wat ze allemaal uitspookten maakte de film er al niet beter op. Ik heb de indruk dat het absurdisme van Nederlanders en Vlamingen mij beter past dat dan deze chaotische toestanden uit Denemarken.