Jerichow (2008)

Duitsland

geregisseerd door Christian Petzold
met Benno Fürmann, Nina Hoss en Hilmi Sözer

De oneervol ontslagen Afghanistanveteraan Thomas strijkt neer in zijn geboortedorp Jerichow. Zijn moeder is overleden en hij besluit in haar huis te gaan wonen. Al snel verschijnt er een schuldeiser op de stoep. Dan verschijnt bij toeval de Turks-Duitse eigenaar van 45 snackbars in Thomas' leven, die hem als chauffeur in dienst neemt. De zakenman, hard en vol wantrouwen, ontpopt zich als een jaloerse echtgenoot die zijn mooie, jonge Duitse vrouw mishandelt. Thomas valt meteen op haar.

Prachtige film over vriendschap en verraad , Hilmi Sözer als Ali en Nina Hoss als zijn vrouw spelen fantastisch , ook Benno Fürmann als Thomas doet een duit in het zakje , geweldig acteerwerk en een mooi verhaal dikke 4 sterren.

avatar van Paalhaas
Duidelijk de minste film van de zes Petzolds die ik zag. Niet slecht nochtans.

Een somber verhaal over een driehoeksverhouding in combinatie met geld en liefde, materialisme en seks, lust en begeerte, vriendschap en wantrouwen, dat me toch enigszins tegenviel. Alhoewel het plot vrij simpel is, komen de werkelijke gevoelens en emoties van de hoofdpersonen nauwelijks aan de oppervlakte, daardoor blijft het geheel vrij klinisch. Ook het intro lijkt volkomen los te staan van het eigenlijke verhaal. Ik las ergens dat deze film een variatie is op 'The Postman Always Rings Twice', deze film noir sprak me meer aan.

avatar van wendyvortex
The Postman Always Rings Twice verplaatst naar Duitsland in 2008.
Tegen Lana Turner en John Garfield kan niemand op, maar toch een behoorlijk realistisch drama met thriller-elementen die ook nergens te verouderd of te gemaakt is...blijft ook wel fantastisch thema...en er wordt ook nog wel een klein beetje van het bron-materiaal afgeweken.
Tevens ook het wat mindere punt, want we zouden deze karakters en omgeving een orgineler plot gunnen, tevens had het allemaal iets langer mogen duren, nu iets teveel TV-film, met een paar wat langer uitgepuurde scenes had het wel hoog Tom Tykwer-niveau kunnen halen.
Wel uitermate sympathiek filmpje.

Brooke-S
Benno Fuhrmann is wat mij betreft t einde......wow wat n ogen . Anyway back to the movie: ook het verhaal vond ik goed.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Benno Fürmann (Nordwand) speelt goed...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...

Aanrader ARTE (Jerichow, woensdag 23 april, 2:00 uur)

avatar van nadrin
Heel goede film. Het verhaal is zo oud als de straat maar toch is het hier zeer onderhoudend gebracht

avatar van Mac Hammer Fan
Prima drama over vriendschap en verraad met een einde dat blijft nazinderen. Sterke vertolkingen.

Voorspelbaar en déjà vu, maar niettemin filmisch in orde met ruim voldoende spanning en knappe vertolkingen, wat de film zeker de moeite waard maakt om te bekijken.