Requiem (2006)

Duitsland

geregisseerd door Hans-Christian Schmid
met Sandra Hüller, Burghart Klaußner en Imogen Kogge

Michaela groeit op in een diep religieus gezin in het zuiden van Duitsland. Ondanks haar zware epilepsie smacht ze ernaar haar ouderlijk huis te verlaten en te gaan studeren. Maar op de universiteit heersen andere normen dan thuis, en door de vrijheid en vriendschap die ze daar tegenkomt gaat Michaela twijfelen aan haar geloof in God, haar familie en zichzelf. Ondertussen worden haar epileptische aanvallen frequenter en heftiger, hoewel de oorzaken hiervan onduidelijk zijn. Omdat Michaela bang is dat ze naar huis zal worden gestuurd besluit ze hulp te zoeken bij een priester die haar vermoedens bevestigt: Ze is bezeten. Haar nieuwe schoolvrienden proberen haar te overtuigen psychiatrische hulp te zoeken, maar ze slagen er niet in door de religieuze en morele overtuigingen van Michaela heen te komen, en uiteindelijk hebben ze geen keus dan haar aan haar lot over te laten.

avatar van maurice74
Kan niet anders zeggen dan briljant. Grauwe en deprimerende setting. Aanklacht tegen de kerk? Schizofrenie?
Misschien gaat deze film wel over onze grootste angst: om de controle over jezelf te verliezen.

avatar van Bottleneck
Zo kan het dus ook, redelijk in het midden houden wat er nu met het meisje aan de hand is. Voor mezelf is het wel helder dat ze een zware psychische stoornis heeft en dus geen duiveltje (omdat ik daar niet in geloof). Wat dat betreft is de filmwereld nog erg conservatief-religieus: zodra het over 'exorcisme' gaat word je altijd maar wijsgemaakt dat het écht om bezetenheid gaat in plaats van een aandoening. Zo niet Requiem.

In dit geval dus Michaela (gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Anneliese Michel) die door een combinatie van een religieus milieu en een gebrek aan goede medische behandeling is overgeleverd aan priesters. Dat komt echter pas in de laatste tien minuten eventjes aan bod, bijna de hele film gaat juist over de langzame aftakeling van Michaela en hoe haar omgeving daarmee omgaat (en zij met hen).

Behoorlijk goed gespeeld, leuke jaren zeventig soundtrack en visueel is de film erg mat maar daardoor ook doeltreffend. Het had van mij wel wat rauwer gemogen, althans wat meer aandacht voor de laatste 'uitdrijvingen' die mede tot haar dood hebben geleid. Denk dat het dan als een stomp in de maag aankomt, nu is het net te tam (maar daarom niet minder oprecht). Blijft overeind dat het natuurlijk een drama is om je kind zo naar de knoppen te zien gaan (door een verkeerde diagnose en behandeling).

Er had dus meer in gezeten, maar alleen al deze benadering van het thema is positief in tegenstelling tot bijvoorbeeld The Exorcism of Emily Rose dat vrolijk laat zien dat deze priesters goede dingen hebben gedaan terwijl ze in werkelijkheid zijn veroordeeld...

Ik zie Requiem dan ook maar als een verborgen aanklacht tegen exorcismen door streng-religieuzen en tot wat voor ellende dat kan leiden. Overigens zullen ze vast het beste met Michaela voorhebben, maar wisten ze niet beter; ze worden ook niet als slecht gepotretteerd. (Voor The Exorcist maak ik trouwens graag een uitzondering omdat ik dat als fictieve horror zie en vooral subliem uitgevoerd is. )

avatar van moviemafketel
Was benieuwd naar deze film. Het kwam soms ook best dichtbij aangezien ik een familielid heb die psychotisch is geweest. Ook in dat geval was het geloof in een hogere macht en het denken dat je Jesus of een andere heilige bent, opeens aan de orde. Heel apart, aangezien dit familielid helemaal niet gelovig was/is.

Ik heb dan ook het gevoel naar een deel van mijn leven te hebben gekeken. De machteloosheid die ik en de mensen om mij heen hadden was in het begin ook groot. Het is iets wat je niet kent en opeens moet je een expert zijn. Hulp wordt vooral geboden in medicijnen-vorm.

Het vreselijke voor Michaela is dat ze zo ongelofelijk religieus is opgevoed. Eigenlijk sta je dan al vanaf je geboorte een beetje los van de werkelijkheid. Dit was ook goed te zien, want alles wat ze in haar studententijd meemaakt is nieuw voor haar. Het is een compleet vreemde wereld en ze legt zichzelf ook nog eens immense druk op. De combinatie van vervreemding en jezelf onmenselijke druk opleggen en hierbij ook nog eens geen pillen innemen tegen je epilepsie, kunnen zeker het deurtje openzetten wat dicht had moeten blijven.

Bezeten is ze in ieder geval geen enkel moment. Ben ik van overtuigd. Dat ze volledig met zichzelf en het leven in de war is, is evident. Ook de vereenzelviging met de martelaar zorgden ervoor dat zij ook begon te denken dat haar leven zou gaan bestaan uit boetedoening en bestraffingen.
Toen ik op het laatst zag staan dat ze overleden is na de 10e duivelsuitdrijving, had ik verwacht erg kwaad te worden, maar zoals hiervoor al vaak beschreven staat, is dat ze gewoon niet beter wisten.
Ze hadden op hun eigen manier nog het beste voor met Michaela ook. Toch blijft het allemaal erg wrang.

Prima acteerwerk van Sandra Hüller en ook haar moeder speelt geweldig. Wat had ik meteen een hekel aan dat mens zeg. Dat geloof zit zo verschrikkelijk diep en als je niet gelovig bent, is het zo moeilijk om begrip voor deze manier van leven op te brengen, maar goed.

Prima Drama!

avatar van narva77
maurice74 schreef:
Grauwe en deprimerende setting. Aanklacht tegen de kerk? Schizofrenie?
Geheel mee eens! Deze film zet een nagenoeg perfect en authentiek beeld neer van de jaren '70 in Duitsland!!
Met grauwe filter en beeldgebruik, en met muziek van o.a. Deep Purple en Light Of Darkness.
En een fantastiche rol van hoofdrolspeelster Sandra Hüller !

Mooie film!

avatar van Rory Breaker
Aardig filmpje. De film komt wat traag opgang, maar de personages worden goed uitgewerkt, mede door de erg sterke rol van Michaela en de vader. Naarmate het einde vordert, vond ik 'm steeds beter worden en het laatste kwartier vond ik zelfs ietwat schokkend.
De decors en kostuums zijn erg mooi en passen heel goed in het 70's sfeertje. Het camerawerk was zo en dan wel erg rommelig.

Goede film die m.i. zekerlijk de verdienste heeft niet te vervallen in al te schokkende en halluciante beelden en effecten die het thema met zich had kunnen meebrengen. Soberheid is hier troef en in die sfeer zet Sandra Hüller een uitstekende prestatie neer.

avatar van Davidus
Het is bizonder om te zien hoe het religieuze zo'n enorme aantrekkingskracht op het meisje heeft. Ze zoekt een doel en houvast in het leven. En door haar epilepsie is ze, denk ik, gevoeliger voor het spirituele geworden. Ze weet van zichzelf dat er iets met haar aan de hand is en dat de reguliere geneeswijze haar niet kan helpen en verwacht het van de hogere, spirituele krachten.

Het kan niet anders dat zij gevoeld heeft dat haar ziekte geen lichamelijke oorzaak heeft en dat er in haar krachten zich aan het ontwikkelen waren die niet van haar waren en die ze niet onder controle heeft (demonen?) . Ze weet dat artsen haar niet kunnen helpen. Triest om te zien dat de "hulp" van de kerk hopeloos faalt. De priesters menen macht te hebben over de bovennatuurlijke krachten die haar belagen; niets is minder waar.

Vond het haast spooky om te zien hoe sommige scenes op de Exorcist deden lijken. De priester, het hysterische gekrijs, de duiveluitdrijvingen. Eigenlijk was het in deze film veel naarder om te zien door de sobere setting en zonder het spektakel.

Een beklemmende film die je tot nadenken stemt over welke vreemde krachten er invloed op een mens kunnen hebben en dat er zowel bij de gewone zorg als bij de alternatieve zorg geen antwoord op te vinden is.

avatar van K. V.
Een Duitstalige versie van het verhaal van "The Exorcism of Emily Rose". Deze versie is eerder drama dan horror. Deze focust veel meer op de relatie tussen haar ouders, religie, ... dan op de exorcismes.
Goh, 'k vond het geen zo'n waw film, 't was toch iets minder m'n ding. Er gebeurde te weinig in om het echt boeiend te maken.

avatar van SaNDuTjE
Juist het ontbreken van Exorcist taferelen maken dit tot een aangrijpende film.

Het drama wordt uitstekend gecombineerd met het horror-ingrediënt 'bezetenheid' en geeft daar weer een hele andere visie op door iemand vanuit een aandoening (zich) in dat hokje te plaatsen. De rol van Michaela wordt zeer goed en geloofwaardig neergezet door Sandra Hüller waarin ze naast probeert om te gaan met haar gemoedstoestand ook een eigen leven probeert te creëren zonder haar ouders. Pijnlijk is te zien hoe moeizaam haar dat vergaat terwijl ze geestelijk steeds meer in de problemen komt. Samen met de sterke rollen van haar vader en moeder zorgt dat voor voor een geslaagd en spannend eind.

Aanrader.

avatar van janwauters
Redelijk boring. Afgekeken omdat echt gebeurd is...

avatar van Halcyon
Europese tegenhanger van "The Exorcism of Emily Rose". Waar laatstgenoemde de nasleep van het overlijden door de duiveluitdrijving behandelt en meer angst inboezemt, is Requiem een ingetogen en soms erg verontrustend portret over een psychisch zieke vrouw. Sandra Hüller zet een overtuigende vertolking neer van een jong meisje dat het ouderlijke nest verlaat om een wereld te ontdekken die op alle fronten botst met haar strenge, katholieke opvoeding. Het contrast uit zich vooral in de aanslepende conflicten met haar moeder die de vrijheid van haar dochter niet kan verkroppen. In het verlengde daarvan wordt religie tegenover wetenschap geplaatst, beide in een poging om het gedrag van Michaela te verklaren en te onderdrukken. Maar zowel de gebeden als de pillen blijken niet te werken...

orbit
Film die een beetje traag op gang komt, maar dan wel steeds dramatischer en indringender wordt. Prima geacteerd en het einde laat op zich wachten. Er komt een gevoel van moedeloosheid over je heen, net als de hoofdrolspelers. Maar het valt niet mee om je echt in te leven, daarvoor is het ook weer iets te afstandelijk allemaal.

avatar van Carl
Slechte film.
Te schokkerig en houterig bewegende camera, en daardoor nogal eens storend op plaatsen waar juist stilstaande camerabeelden veel effektiever haden 'gewekt'.
Plot mist aan spanning, en de karakters (met name dat van moeder) wordt veel te weinig uitgewerkt. Ook bouwt de spanning mbt Michaela wel aardig op, maar totaal onverwacht, ergens tijdens dat autoritje houdt de film plotseling op.
Ook de rol van de vriend is totaal onduidelijk. Hij hing er maar wat bij in de film. Ook daar had véél meer ingezeten.
Het verhaal is, in vergelijking met de historische realiteit te tam ... teveel....niks.

Er had veel, en veel meer on deze film gezeten. de vraagstelling: psychologisch probleem, of bovennatuurlijk verschijnsel had veel uitgewerkt moeten en kunnen worden. En de film was beter in beeld gebracht bij meer langere shots, niet dat springerige korte camerawerk.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Een echte ware gebeurtenissen...
Eigenlijk weet ik niet zoveel van over bidden/kerk...
Bezeten haar duivel, haar ziekte...
Redelijk acteerwerk...
Geen HD kwaliteit (overal geruis)...
Prima verhaal...
Ouderwetse kleding...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wow, wat een film. Net als The exorcisme of Emily Rose gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Anneliese Michel. Denkelijk zal Requiem er dichter bij zitten. Requiem is ook veel beter dan de film rond Emily Rose.

De film toont in tegenstelling tot andere exorcismefilms geen enkele occulte, duister, mysterieuze of wat dan ook situatie. Het uitgangspunt is ook helemaal anders. De familie is streng katholiek, maar denken bij epilepsie niet meteen aan de duivel. Michaela gaat gewoon naar dokters, neemt er de pillen voor en laat extra onderzoeken uitvoeren. Maar haar katholieke achtergrond en die van haar ouders vullen wel met geloof verklaringen aan die de wetenschap (toen nog) niet kon geven. Waar de medische wereld nog wat in het gewisse blijft, moet het in hun ogen wel te maken hebben met geloven. Dat is zeer knap weergegeven, omdat je het botsen van de rationele medische wereld en de katholieke wereld hier heel goed ziet.

De hoofdrolspeelster is geweldig en het is net de kracht dat ze geen bezeten persoon neerzet, maar wel iemand met epilepsie en daar moeilijk mee kan leven. Deels door het onverklaarbare was het toen nog een taboe, zeker vanuit een gezin waar niet over gevoelens en problemen werd gepraat. Daar heeft de moeder ook een grote rol in gespeeld. Een opvallend figuur waar het moeilijk is om haar te plaatsen. Ze heeft ook geen antwoorden op de problemen van haar dochter en lost alles op met te bidden. Grof gezegd praat ze liever met God dan met haar eigen dochter. Die natuurlijk vol frustraties zit en onzeker door het leven gaat. Van haar vader krijgt ze wel liefde, haar moeder kan wel van haar dochter houden maar toont daar niets van en zorgt enkel voor haar uit een naastenliefde door haar geloof dan uit liefde voor haar kind. Ik zoek het misschien wat ver, maar zo komt de film in elk geval over. Het boeit me in elk geval om te zien hoe geloof en religie (dat grotendeels wereldvreemd is) niet altijd hetzelfde is.

De film zelf is heel prachtig. Je zou nooit zeggen dat dit uit 2006 komt, je zit constant in de 70's. Ook mooie muziek die bij de tijd hoort, zonder commerciele hits te moeten gebruiken of de discotoer op te gaan. Een film die ik zeker later nog eens zal zien.

Meningen kunnen verschillen, dat bewijst deze film en zijn remake ervan.
Ik vind deze film niet zo goed als de Amerikaanse remake ('The Exorcism of Emily Rose') ervan, veel slechter zelfs.
Maar er zijn er dus die net het omgekeerde denken, ieder zijn mening dus.
Ik heb deze uitgekeken, maar ken dus betere Duitse filmen, voor mij was dit dus geen goede film.

avatar van chiel
Dus

avatar van Richard_Voorhees
Een erg sterke film over de psychologische aftakeling van een persoon. Erg goed gespeeld. Verder heeft de film weinig poespas, maar dat heeft de film ook niet nodig. Prachtige film voor de geïnteresseerde kijker.

avatar van SPT
SPT
Sterk drama. De film laat zien hoe kwalijk de rol van de familie kan zijn bij mensen die schozifrenie ontwikkelen. Ik ken helaas drie mensen in mijn omgeving die schozofreen zijn of waren (+), en in al die gevallen was er al in de kindertijd voordat de ziekte zich ontwikkelde sprake van psychische en emotionele verwaarlozing. Overigens heeft ook religie in al die gevallen wel een rol gespeeld, en nooit positief.

De film slaagt er bijzonder goed in om de harde werkelijkheid weer te geven, zonder verdere poespas.

avatar van Hannibal
Prima film over de vermeende bezetenheid van Michaela.
Het rotsvaste geloof van Michaela zelf is dan dan ook meteen haar grootste probleem. Het zijn ook atijd alleen de gelovigen onder ons die Mariaverschijningen of bezoekjes en waarschuwingen van de duivel zelf waarnemen. Toch brengt de film dit allemaal vrij neutraal over, en zal het voor diegenen die er in geloven een bevestiging zijn dat ze bezeten was van de duivel, en zal het voor de iets nuchtere kijker een bevestiging zijn dat compleet doorslaan in een geloof erg gevaarlijk kan zijn. Erg goed en indrukwekkend. Uitstekend acteerwerk van Sandra Hüller.

avatar van Capablanca
Fantastische film die het van het pure acteerwerk moet hebben en daar wonderwel in slaagt. Je kunt hem zien als aanklacht tegen de RK kerk, maar hij stijgt daar ook bovenuit door te tonen waar een systeem via indoctrinatie en hersenspoeling toe kan leiden.

Aangrijpende Topfilm !
Geen film die je nog een keer wilt zien. Te deprimerend.

avatar van U96
U96
sterk drama, alleen jammer dat het einde niet beter is uitgewerkt ,de film stopt abrupt, had voor mij anders meer sterren verdiend,

Bottleneck schreef:

Ben ik niet mee akkoord wat je zegt dat bezetenheid niet bestaat.
Ik snap dat elke vrijzinnige dit soort zaken vertelt, maar bezetenheid bestaat wel degelijk echt !
De duivel doet ook zijn werk de dag van vandaag, ik ben een gelovig mens, en ik geloof dat het kwaad ook bestaat !
Wat Anneliese Michel heeft meegemaakt is wel degelijk echt, als u naar de geluidsfragmenten luistert zeg het genoeg.
Deze film was gebaseerd op Anneliese, en de film vind ik zeer goed.

Authentiek ogende film over de psychische teloorgang van een jonge vrouw, geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Regisseur Schmid weet prima de verleiding te weerstaan om het schokeffect te verhogen met horrorelementen, zoals dat in andere films over “bezetenheid” vaak gebeurt. Zijn realistische aanpak komt de kwaliteit van de film ten goede. Temeer omdat het zo al schokkend genoeg is.
Mijn conclusie: hoed u —ongeacht de geloofsovertuiging die je aanhangt— voor priesters, dominees, imams en hun “beroepsgenoten”, die zich zonder noemenswaardige vakkennis gaan bemoeien met psychiatrische stoornissen. Hun interventies zijn vaak erger dan de kwaal.