Før Frosten (2018)

Alternatieve titel: Before the Frost

Denemarken

geregisseerd door Michael Noer
met Jesper Christensen, Clara Rosager en Ghita Nørby

Terwijl de winter nadert op het platteland van de jaren 1850 in Denemarken, worden een oude boer (Jens) en zijn gezin geconfronteerd met uithongering. De barre omstandigheden en met het vooruitzicht op weer een zware winter, moet Jens een ondraaglijke keuze maken. Als het gezin wil overleven, moet hij een overeenkomst sluiten met de rijke boer op de nabijgelegen boerderij en zijn eigen moraal en het meest waardevolle dat hij bezit in de steek laten, om hen allemaal een beter leven te bezorgen.

avatar van Mr Thee
Lijkt me een headliner (limelight) op het IFFR 2019!

Vanaf 17 oktober in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van Graaf Machine
Flinke tegenvaller.

Mooie beelden, absoluut, over hardwerkende mensen op het 19e eeuwse Deense platteland. Net zoiets als het Nederlandse platteland in die tijd, dus je ziet echt prachtige levende oude Van Goghjes (uit zijn Nederlandse periode). Bijna nog een De Aardappeleters. Tot zover hoe het er uit ziet.

De sfeer was erg plat. Of het nou goed of slecht ging met de boer Jens, je merkte het eigenlijk niet.

Ook weinig chemie tussen de personages. En de ontwikkeling van met name de dochter was wel heel abrupt.

Dan nog het verhaal: nou dat werd wel heel duidelijk, en tot twee keer toe, letterlijk uitgelegd: je kinderen, daar doe je alles voor. Dus belazerde boer Jens zijn twee neefjes tot tweemaal toe. En anderen belazerde hij eigenlijk ook gewoon.
Dat maakt dan weer een pluspunt: boer Jens was geen lieverdje.

De Zweden overigens ook niet, maar die leken daar toch eerlijker in te zijn.

De film is traag – op het saaie af – maar het verhaal kent net genoeg ontwikkeling en spanning om de aandacht vast te houden waarbij het ook helpt dat de film sfeervol is en je op overtuigende wijze naar het 19de eeuwse Deense plattelandsleven brengt. De film heeft een Faustiaans thema waarbij een aan lager wal geraakte boer (als gevolg van de globalisering) zijn ziel verkoopt om uit de honger en armoede te ontsnappen en aanzien te verwerven in de vorm van een plaats vooraan in de kerk.

avatar van SturyNijmegen
Een film over 19e eeuws Denemarken, boer Jens die het allemaal niet meer red en zijn dochter uit lijfsbelang maar uithuwelijkt aan zijn buurman hereboer Gustav, niet alleen zijn dochter maar ook zijn land en boerderij zal hij kwijtraken

Karakters worden goed neergezet, vooral zijn dochter Signe die transformeert van een stille boerendochter naar de knappe vrouw van de notabele Gustav, zij neemt pijnlijk afstand van haar vader, haar afkomst. De rol van Jens is wel goed neergezet maar emoties zijn er vrijwel niet, alsof alle ellende hem weinig doet.
Met de neven van Jens loopt het slecht af en w.s. is het een voorbode over hoe met Jens zal aflopen? het is een film over hoop, liefde, dood en schuld
Het geloof speelt ook nog een belangrijke rol , de filmmakers lijken mij geïnspireerd door Ingmar Bergman. Cinematografie , camerawerk e.d. is zoals we gewend zijn uit Scandinavië, gewoon prima.