Far from the Madding Crowd (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts en Tom Sturridge

Victoriaans tijdperk, 1870. Bathsheba Everdene (Mulligan) is een mooie, trotse vrouw met een onafhankelijke geest. Ze wordt door drie zeer verschillende mannen het hof gemaakt: Gabriel Oak (Schoenaerts), een schapenhouder, Frank Troy (Sturridge), een roekeloze sergeant en William Boldwood (Sheen), een welgestelde en wat oudere vrijgezel.

(...)Voortkabbelende vrouwenfilm (...)

Leg mij dat eens uit: wat is een vrouwenfilm? Ik ken wel kinderfilms en familiefilms, maar een vrouwenfilm? Wat moet ik daaronder verstaan? Bestaat daar een definitie van?

avatar van Flat Eric
BBarbie schreef:

Je moet lekker zelf weten wat je er onder verstaat. Een kinderfilm hoeft ook niet per definitie een kinderfilm te zijn. Een 'meer voor mannen' film kan ook leuk gevonden worden door vrouwen, etc etc.

Wat MIJ betreft was dit echter een vrouwenfilm: Een romantisch traag voortkabbelend drama wat vooral in de smaak zal vallen bij vrouwen.
1 vrouw, 3 mannen, op zoek naar liefde, eerst de foute man kiezen maar dan uiteindelijk toch gaan voor de goede man resulterend in een happy end enz.enz.

Flat Eric schreef:

Nooit gedacht dat anno 2016 iemand dit onderscheid nog zou maken.
Maar toch weer wat bijgeleerd, als mannen onder elkaar, nietwaar?

avatar van Zwolle84
De definitie van "vrouwenfilm" is "ik ben man en begrijp de film niet".

avatar van Flat Eric
BBarbie schreef:

Nooit gedacht dat anno 2016 iemand dit onderscheid nog zou maken.
Maar toch weer wat bijgeleerd, als mannen onder elkaar, nietwaar?

Man, vrouw, wat maakt het uit
Ik plaats dingen graag in hokjes, maakt het leven overzichtelijk

avatar van fappie
fappie schreef:

Hij is zeker goed, maar niet briljant. Hij speelt eigenlijk altijd nogal licht ontvlambare personages

Ik quote mezelf hier, maar ik moet dit toch ff terugnemen. Ik vind Schoenaerts echt zeer sterk spelen. Ik heb me vergist, misschien is hij wel briljant. Verder ook een zeer mooie film zeg. De sfeer is prachtig, een bijzonder verhaal en puik acteerwerk. Heb het origineel niet gezien, maar goed. Dat is maar beter ook denk ik.

Tom Hardy's novelle was goed genoeg voor een filmremake van deze "Far from the madding Crowd", ruim een halve eeuw nadat Julie Christie iedereen overtuigde van haar talent. Niet dat "lieve snoet" Carey Mulligan (tovert in een fractie van een seconde een trieste blik om in een ontwapenende glimlach), het niet goed doet, integendeel. En ook Martin Sheen en Matthias Schoenaerts (weer sterk in een eerder zwijzame rol) vertolken goed, maar deze remake haalt net niet het niveau van zijn voorganger. Vond het script met de overgangen tussen de verschillende scènes niet vloeiend genoeg waardoor het geheel precies minder gebonden en minder krachtig is. Ook kon de muziek niet altijd bepaalde scènes, of gevoelens, voldoende doen uitkomen..

Goeie film waarin een vrouw die een boerderij erft huwelijksaanzoeken krijgt van drie verschillende mannen. Het duurt even voordat het verhaal een richting krijgt, maar daarna zorgen de onderlinge verhoudingen ervoor dat het boeiend blijft. De film ziet er mooi uit en de casting is uitstekend.

avatar van clubsport
De film bewandeld braaf de romantische dramapaden , zo weet je al na de eerste 10 minuten voor wie ze uiteindelijk gaat kiezen , dat kan ook niet anders omdat de film zich dient te houden aan het sprookje dat de goeierik altijd het meisje krijgt .
Dat gezegt hebbende wil niet zeggen dat het een slechte film is , de cast speelt allemaal hun rol goed en ook de decors en aankleding zijn goed verzorgd .
En ja het is inderdaad een echte vrouwenfilm .

Saaie voorspelbare film.

Man, vrouw, wat maakt het uit
Ik plaats dingen graag in hokjes, maakt het leven overzichtelijk

Ben van dezelfde mening. Zo vind ik 'sex and the city' eerder een vrouwenfilm, 'the expendables' dan weer meer iets voor een mannelijk publiek, 'twilight' eerder tienergericht en 'plop in de wolken' voor kleuters gemaakt. Denk dat er tijdens het maken van zo'n soort films al een onderscheid wordt gemaakt tussen bepaalde doelgroepen. Anders maak je in dit soort gevallen, anno 2016, een film voor niemand, in plaats van voor iemand.

Zwolle84 schreef:
De definitie van "vrouwenfilm" is "ik ben man en begrijp de film niet".

Die definitie is omgekeerd bij mijn vrouw vaak van dezelfde orde, en dat is dan niet alleen bij ''mannenfilms'' het geval.

avatar van parcivalis
Schitterende romantische wegkijker voor wie van the real good old England houdt. Uiteraard gaat het over de westerse romantiek die vast nog eeuwen in de illusie blijft verkeren dat je iemand kunt bezitten en dat het veiligstellen door huwelijk iets met liefde te maken heeft. Prachtige shots van het Engelse platteland en zeer onderhoudend acteerspel.

avatar van eRCee
Het is nogal een pleaser, deze film. De kijker krijgt precies wat verwacht en gewenst wordt. Far from the madding crowd tapt daarmee duidelijk uit het vaatje van het vertrouwde en het bekende. Op zich niet eens zo erg, maar soms wordt het wel erg clichématig. Als Batsheba ook maar één roman uit haar eigen tijd zou hebben gelezen, had ze geweten dat je nooit (maar dan ook nooit) wat moet beginnen met de man in het mooie uniform. Toegegeven, het materiaal van deze film komt juist uit één van die romans, dat zullen we dan maar als excuus zien. De drie aanbidders worden vrij oppervlakkig uitgewerkt, vooral Troy, en je hebt het gevoel dat er vooral iets meer tijd uitgetrokken had moeten worden voor de ontwikkeling van het huwelijk. De manier waarop twee gegadigden elkaar vervolgens uitschakelen komt volkomen uit de lucht vallen en is echt een lompe manier om karakters weg te schrijven. Het einde is natuurlijk zoals het moet zijn, maar iets minder gezapige strijkmuziek had ik niet erg gevonden.

En ja, het leidt geen twijfel dat dit een vrouwenfilm is, waarvan de definitie als volgt luidt: een film die wel op Net5 maar niet op RTL7 wordt uitgezonden (de definitie van een mannenfilm kan hieruit eenvoudig worden afgeleid).

avatar van james_cameron
Bijzonder aangename verfiling van het gelijknamige boek van Thomas Hardy, over een zelfstandige vrouw (Carey Mulligan) die na het erven van een landgoed te maken krijgt met een reeks huwelijksaanzoeken van nogal uiteenlopende mannen. Schitterend in beeld gebracht en mooi gespeeld, al is het jammer dan de personages een beetje oppervlakkig zijn uitgewerkt en dat bepaalde dramatische gebeurtenissen niet wat meer impact hebben. Afgezien daarvan een eersteklas film, eens wat andere koek voor regisseur Thomas Vinterberg, die ons doorgaans vergast op meer zwartgallig werk.

Heerlijke soap avant le lettre. Wat was Thomas Hardy toch een geniaal auteur. Inderdaad, Vinterberg laat zien dat hij ook een ander soort films kan maken, dan wat hij doorgaans doet. Hier kun je lekker in wegdromen. Ook wel eens fijn. Zeker voor een onvervalste romanticus als ik.

Carey Mulligan levert vakwerk als Bathsheba Everdene en is bovendien leuk om naar te kijken. Matthias Schoenaerts speelt zoals hij altijd speelt: ingehouden en bijna onzichtbaar. Verder doet de setting natuurlijk de rest. Dorset is het mooiste graafschap van Engeland. Om onopgehelderde redenen heb ik nooit de versie van John Schlesinger, met Julie Christie en Peter Finch gezien. Ga ik nu gauw doen.