• 10.997 nieuwsartikelen

Met onder meer: Saoirse Ronan, Emory Cohen en Domhnall Gleeson

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 maart 2016

Plot Brooklyn

"Two countries, two loves, one heart"

1950, Brooklyn. Een jonge vrouw, Eilis (Saoirse Ronan), is verhuisd vanuit een klein dorp in Ierland naar Brooklyn om te werken en carrière te maken. Daar wordt ze verliefd op de Italiaans-Amerikaanse Tony (Emory Cohen). Wanneer een tragedie binnen de familie haar dwingt terug te keren naar haar oude gemeenschap en een jongeman genaamd Jim (Domhnall Gleeson) haar daar het hof maakt, zit ze in dubio over waar haar toekomst ligt.

Alle Media

avatar van Jupiter73

Jupiter73

Hele mooie verfilming van oeroude thema's als de problematiek rond emigratie en liefde. Vooral de hoofdrolspeelster steelt de show. Jammer dat zulke types niet in het echte leven bestaan. Een echte 8,5- film.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een mooie film waar ik makkelijk in kwam. Goed spel en een meeslepend verhaal met interessante personages. Ondanks de speelduur van bijna twee uur, vond ik het niet slaapverwekkend of langdradig worden. Ruim een voldoende! 4*

Onderhond

• 12007 stemmen

Fisico schreef:

Eilis is een zelfverklaarde vrouw

Heb ik een thema gemist ofzo?

avatar van mrklm

mrklm

Eilis [Saoirse Ronan] laat in de jaren ’50 haar moeder [Jane Brennan] en zus [Fiona Glascott] achter in Ierland om een nieuw leven op te bouwen in de VS. Daar vindt ze onderdak bij Mrs Kehoe [Julie Walters] in Brooklyn en werkt ze bij een warenhuis. De lokale Ierse geloofsgemeenschap probeert haar te helpen haar draai te vinden. Father Flood [Jim Broadbent] biedt zelfs aan Eilis’ avondopleiding tot boekhouder te financieren. Eilis heeft desondanks veelvuldig last van heimwee, tot ze kennis maakt met de van oorsprong Italiaanse Tony [Emory Cohen]. Fraai geproduceerd portret van een emigrant, gebaseerd op het gelijknamige boek van Colim Tóibín, is een vrijwel universeel verhaal dat duidelijk maakt hoe belangrijk het is om het gevoel te krijgen dat je welkom bent en dat je in je nieuwe thuisland ook werkelijk de kans krijgt (en neemt) om een eigen leven op te bouwen. Prachtig acteerwerk alom.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Graag gezien. Mooi opgebouwd, sterk geobserveerd bv het afscheid aan het schip, de gesprekken aan de groepstafel in het kosthuis. Het ‘fish out of water’ thema wordt sterk aangebracht en de jaren ’50 mentaliteit (op haar job, in het uitgaan, het kosthuis) waarin score en design en locatie een melancholie nastreven. Heimwee met een fabuleuze scene wanneer iemand tijdens kerst een traditioneel Iers lied aanheft. Tweede helft waarbij het meisje plots 2 levens leidt, eentje in USA en eentje in UK. Ironisch is wel dat ze naar USA ging om haar leven te leiden dat niet ging in UK maar dat bij haar terugkeer nu wel in de schoot wordt geworpen. Maar in de finale gaat de film uit de bocht. Ze gaat moeten kiezen, een dilemma dient zich aan. Om het nog wat dringender te maken, wordt ze gechanteerd maar te gemakkelijk wordt door het scenario naar een happy end gegaan. Zelfs de chantage dat aanleiding zou kunnen geven voor een sterk dramatische ontwikkeling wordt in de kiem gesmoord. Brooklyn is ontroerend, oprecht en hartverwarmend maar laat net in de derde act die drie elementen over boord gooien.