Brooklyn (2015)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Ierland / België / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Crowley
met Saoirse Ronan, Emory Cohen en Domhnall Gleeson

1950, Brooklyn. Een jonge vrouw, Eilis (Saoirse Ronan), is verhuisd vanuit een klein dorp in Ierland naar Brooklyn om te werken en carrière te maken. Daar wordt ze verliefd op de Italiaans-Amerikaanse Tony (Emory Cohen). Wanneer een tragedie binnen de familie haar dwingt terug te keren naar haar oude gemeenschap en een jongeman genaamd Jim (Domhnall Gleeson) haar daar het hof maakt, zit ze in dubio over waar haar toekomst ligt.

• vandaag om 21:00 uur op TV (BBC2)

avatar van dvdcrusher
HarmJanStegenga schreef:
Regisseur Crowley brengt het 'Brooklyn' van de jaren 50 weer tot leven. Prachtig tijdsbeeld, tot in de puntjes verzorgt en heel mooi gefilmd. Saoirse Ronan speelt een beeldschone rol, waar elke traan en / of lach overtuigd. Beginnend in Ierland, op de boot en aankomend in Brooklyn. Een nieuw leven, alles is onbekend, veel verdriet, eenzaamheid.. en dan komt ze Emory Cohen tegen. Alles wordt anders.

Het is lang geleden dat ik een klassieke romantische film zag die me zó wist te pakken; dit komt deels door de chemie tussen Cohen en Ronan. Gecombineerd met wat duidelijk, leuk en pakkend immigratiedrama was dit voor mij genieten. Tijdens de terugkeer naar Ierland houdt Crowley de spanning erin, maar qua gevoel twijfelde ik als kijker niet aan de afloop. Hele mooie prent. Ik heb genoten.

Ik heb hier weinig aan toe te voegen. Saoirse Ronan is een schitterende actrice met die mooie kijkers van haar. Komt daarbij nog een driehoeksverhouding, een gelijkaardige situatie waarin ik zelf momenteel verkeer hier in het verre Azie, dus ik was bijzonder geinteresseerd wat de afloop zou zijn. Volgt zij haar verstand of de passie. Verbluffend emotionele film
4,5 sterren

avatar van mordang
Kleine parel. Om één keer te bekijken. Ingetogen passie. Levens veranderende beslissingen. Liefde, twijfel, toekomst. En een hoofdrolspeelster die alles op een geweldige wijze vertolkt. Saoirse Ronan is een beeldschone actrice die op haar jonge leeftijd al een paar schitterende rollen heeft vertolkt. Hoop nog veel van haar te zullen zien.

Vandaag nog even op de valreep de film kunnen zien in Utrecht. Zelden zo'n goede film gezien. Er moet wel heel wat gebeuren voor bij mij de tranen over mijn wangen rollen, maar ze kregen het echt wel voor elkaar. Jammer dat die dame van de Filmkrant er helemaal niets van begrepen heeft, of ze is te jong of ze heeft gewoon geen gevoel, zoals iemand al eerder schreef.
Het gaat hier juist om het onderhuidse dat duidelijk voelbaar is door het sublieme acteren en niets te maken heeft met emigreren of vrouwenemancipatie. Deze onderhudse laag is constant aanwezig en maakt het voor mij een kippenvel film. Maar inderdaad in totaal contrast met de huidige snelle sociale media afgestompte wereld waarin we nu leven.

Mooie film. Verhaal is weliswaar niet spectaculair, maar het laat wel zien wat het betekent je vaderland en je familie achter te moeten laten om in een ander land een beter leven op te bouwen. Je zult altijd heen en weer geslingerd worden tussen die twee werelden. In deze film zit het vooral in de details, zoals de overtocht, het dagelijks leven in Brooklyn, de heimwee, je weg zoeken in een vreemd land. Dan was het in haar geval nog relatief makkelijk, omdat vele landgenoten haar voor waren gegaan en ze de taal sprak. Prima rol van Saoirse Ronan, een feest om naar te kijken. Alleen typisch dat die beroemde brug nauwelijks in beeld komt....

avatar van Onceuponanytime
Aardige romantische en emotionele film. Het acteerwerk en de mooie decors zorgen voor een pluspunt. Het verhaal is eenvoudig en bevat geen spannende momenten, maar de film is zeker te bekijken waard.

avatar van Herge
mooie film, heb de helft gezien de andere helft inslaap gevallen, maar dit soort drama is ook meer voor mijn vrouw, maar daarom vond ik zelf wat ik gezien heb prima, mooie beelden goed acteer werk, maar voor mij iets te saai

avatar van VincentL
Brooklyn

Op een of andere manier spreken de tranentrekkers van Pathé's alternatieve cinema mij wel aan. Niet dat ik mee huil, zo gevoelloos ben ik dan nog net wel, maar het blijft toch een ervaring om met vooral oudere dames op een woensdagmiddag in de bioscoop te zitten. Ook Brooklyn wist mij zeer te bekoren. Een relatief klein, doch krachtig werk.

Het verhaal van Ellis stoelt met name op de meeslependheid van het onbekende avontuur aan de andere kant van de oceaan, nauw verweven met de daarbij komende romantiek. De mystieke aantrekkingskracht die de Nieuwe Wereld op Europa uitstraalt bestaat tot op zekere hoogte vandaag de dag nog, dus een zekere verplaatsing in het karakter van Eillis is mogelijk. Daarnaast is het concept van conflicterende liefdes op hetzelfde moment - met een schamele 6000 kilometer daartussen - een goede voedingsbodem voor sentimentele dramatiek. Sentiment dat werkt wel te verstaan, want Crowley weet je te raken en in beroering te brengen en gaat daarbij onnodige complexiteit uit de weg. De happy-end past daar ook prima in en geeft een zeer fijn, verzadigd gevoel bij het verlaten van de zaal.

Saoirse Ronan weet met ingetogen, integer en toch heel overtuigend spel een goede prestatie neer te zetten. Vanaf minuut een zet ze een personage neer die het volgen waard is. Ze weet haar karakter door middel van woorden en mimiek goed uit te diepen. In zowel vrolijker als dramatischere scènes staat ze haar mannetje. Ze draagt de film prima.
Emory Cohen is een goede tegenspeler. Hij en Ronan creëren een leuk, divers, doch passend duo. In samenspel hebben ze een goede chemie en presteren goed.

Crowley houdt de sfeer ingetogen en klein. Precies wat een werk als deze nodig heeft. Toch weet hij wel de veelzijdigheid van New York te laten zien. Hij combineert dit krachtig met de mooie natuur van het Ierse landschap. Simpliciteit is daarbij het (werkende) streven. Hierdoor heb je visueel een fijne afwisseling van setting. Prima gedaan.

Brooklyn is een fijne film geworden om te zien. Voor mij persoonlijk niet tranen trekkend, maar mooi om naar te kijken. Simpel en sfeervol, met goede prestaties van Ronan en Cohen.

avatar van rojaone
Mooie film met prachtige beelden en soms hart verscheurend.

avatar van tassebas32
erg mooie film. mooie beelden en de sfeer zit er echt goed in . Het gevoel wat ze laten zien vind ik gewoon erg mooi

avatar van pintjebier
Zeer degelijke, brave en trage film die ontspannen wegkijkt. Tijdloos ook, kan evengoed 20 jaar geleden, of over twintig jaar gemaakt en vertoond worden. Goed acteerwerk van alle dames (en dat waren er veel), de rol van Tony was minder. Ik vraag me af wat dat grof-taalgebruik-symbool bij de beschrijving doet (het enige wat ik één keer heb gehoord is holy shit en daar kwam meteen een excuus achteraan ).

avatar van Ew_MK1
Best aardige film met mooie tijdsbeelden met veel details. Emotioneel wist de film mij niet te raken. Ik vond haar gedrag en houding door de hele film heen maar irritant.

avatar van benni
Echt pakkende beelden.., genoten van dit werkje.

Heel mooie film met een prima verhaal.
Ook de prachtige hoofdrol van Saoirse Ronan spring in het oog.
Verder zijn ook de beelden van de locaties uitstekend, zowel die in Ierland als in New York.
Warm aanbevolen deze film, maar houd de zakdoeken bij de hand...

Het verhaal is niet erg bijzonder, de setting zeker wel. Daarbij vult de cast hun personages mooi in, met een charmante hoofdrol van Ronan en mooie bijrollen van eigenlijk de gehele cast. De film had wel verrassender of minder zoetsappig mogen zijn, maar het kijkt heerlijk weg zo.

avatar van Black Math
Een aardige film, die fijn wegkijkt. Allereerst is het allemaal netjes in beeld gebracht, al zijn de beelden verder niet echt bijzonder. De hoofdrolspeelster doet het erg goed, speelt een lief en gevat personage, er is een fijne chemie met haar tegenspeler, maar ook met de actrices die haar huisgenoten spelen.

De kanttekening is dat het ook erg makkelijk aanvoelt. Er is nauwelijks conflict, iedereen op het oude kreng na is aardig voor elkaar. Het hoofdpersonage kampt natuurlijk met wat innerlijke conflicten, maar echt problematisch wordt het niet. Het conflict wordt niet echt op de spits gedreven. Dat geldt ook voor de keuze voor een Italiaanse partner. Er is werkelijk niemand die er moeilijk over doet (zelfs het oude kreng niet, die vooral het feit dat ze getrouwd is lijkt te gebruiken), terwijl ik me niet kan voorstellen dat dat niet gevoelig lag in die jaren.

Het einde voelt gelukkig aan, maar er wordt ook het een en ander nìet in beeld gebracht. Hoe gaat het bijvoorbeeld nu verder met haar moeder die eenzaam achterblijft? Dat zien we niet. Hun afscheid voelt vrij abrupt aan, maar toch ook zonder noemenswaardige slag of stoot.

In combinatie met de soms wat nadrukkelijk aanwezige muziek kost dat de film toch echt punten. 2,5*.

Mooie romantische film. Het drama is dat Eilis moet kiezen voor de ware liefde. "Op een dag gaat de zon schijnen." Je moet er wel bij denken dat de film zich in het begin van de jaren vijftig afspeelt.
Braafheid was toen meer aan de orde dan nu. Schrijver en cineast hebben er terecht rekening mee gehouden.
Romantiek moet je kunnen toelaten. Liefde geeft je vleugels. Dat is niet naïef. (Zelfs strohalmen hebben hun nut.)
Saoirse Rona (Eilis) zal nog vele harten veroveren.

avatar van TornadoEF5
Prachtige film!

Lang op de plank laten liggen, en ten onrechte zo blijkt, want dit was echt wel mooi. Brooklyn is een film die over de volle speelduur kan boeien, weinig tot zelfs geen laagtes kent en een interessante uitgangspositie inneemt. Ik kon me zeer goed inleven in het verhaal, en dat is mede door de sterke acteerprestaties waarvan ik enkel actrice Saoirse Ronan eerder in de film The Lovely Bones zag als kleine tiener. Niet echt een aanrader trouwens. Maar ook de acteurs en de cast in zijn geheel speelden hun rollen zeer goed. Ik vind het wel een film waar je bij kan wegdromen met momenten, zeker door de stijlvolle en waarheidsgetrouwe romantiek die er rond hangt, van personen die echt om je geven. En alles ook eens erg realistisch is. Maar deze film is ook zo ontzettend hartverscheurend door de moeilijke situaties, en ik had het er ook moeilijk mee. Eigenlijk denk ik dat ik liever de liefde zou beleven in die tijd, dan vandaag de dag. Dat is iets waarvan tijden zoals vandaag echt voor moeten onderdoen en nog geen klein beetje. Audiovisueel ook niets op aan te merken. Mooie beelden en ook goede muziek.

Prachtige, romantische film. Zo eentje waarbij je aan het eind in gedachten naar de aftiteling zit te kijken en je eigenlijk nog even niet terug wilt naar het 'dagelijkse gebeuren'. Mooie muziek bij een film die van begin tot eind blijft boeien door acteurs die schitterend presteren.

Vele duizenden landgenoten zijn haar voorgegaan maar dat is voor Eilis geen hulp in haar strijd tegen de verterende heimwee die haar overvalt.
En eigenlijk gaat deze "Brooklyn" daar nog meer over dan over romantiek.
Het is een eenvoudige, mooie film die toestanden uit begin 50-er jaren zeer getrouw schetst, veel oog heeft voor karaktertekening, menselijke trekjes en enkele ontroerende scènes brengt, zoals het kerstmaal voor dompelaars, die aantoont dat niet alle Ierse immigranten succesvol waren in hun nieuw vaderland.
Een heel bijzondere vermelding verdient zeker hoofdrolspeelster Saoirse Ronana, die heel passend haar rol neerzet.
Naast enkele intieme stiltes, ook goede nostalgische muziek, naast de songs uit die tijd natuurlijk.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Dievegge
Saoirse Ronan heeft de juiste kleur van haar en ogen voor deze rol. Haar ogen werden extra belicht tijdens de close-ups. Haar accent heeft ze aangepast van Dublins naar iets meer oostelijks. Haar prestatie is indrukwekkend, maar ook de nevenrollen mogen er wezen. Emory Cohen heeft zich op verschillende acteurs uit de jaren '50 gebaseerd, maar mij deed hij denken aan Frank Sinatra. Jim Broadbent roept de tijd op waarin katholieke priesters een groot moreel gezag hadden in hun parochie.

Twaalf miljoen Ieren emigreerden naar de V.S. op zoek naar werk. Eilis Lacey staat symbool voor elk van hen. Ze wordt met een dilemma geconfronteerd tussen twee landen en tussen twee mannen. De tegenstelling tussen het Ierse dorp Enniscorthy en de metropool New York in de jaren '50 is weergegeven door aanpassingen in de belichting en de kostuums. De Amerikaanse scènes zijn in Montreal opgenomen, omdat Brooklyn te veel gemoderniseerd is.

Terugkerende details verlenen eenheid aan het verhaal. Wanneer Mrs. Brady in een vroege scène rashers (Ierse speklapjes) koopt, lijkt dat slechts bedoeld om wat couleur locale toe te voegen. Kort voor het einde blijkt diezelfde vrouw een familielid te hebben in Brooklyn dat van belang is voor de plot. Nog zo'n element is wanneer ze op haar tweede heenreis een andere emigrante goede raad geeft, daarmee aan haar eigen negatieve ervaringen herinnerend.

Een stukje geschiedenis van de vorige eeuw zit verwerkt in het verhaal van deze Ierse die een reis onderneemt naar nieuwe oorden, naar de toekomst en naar persoonlijke ontwikkeling.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een heerlijke film die wel eens over het hoofd werd gezien of weggedaan als een grijze duif. Maar de kracht zit net in dat eenvoudige. En de durf om een thema als dit te maken zonder melancholisch of dramatisch te worden. De sfeer van de jaren '50 zit er helemaal in, en Saoirse Ronan is terecht genomineerd voor een Oscar. Haar 2e nominatie al op zo'n jonge leeftijd. Ze draagt de film zonder probleem. De rest van de figuren leken eerst wel karikaturen, maar krijgen gaandeweg meer kleur. En wijken net af van die clichés.

Brooklyn is het verhaal van een jonge vrouw die weg wil uit het zeer conservatieve Ierse dorpje. Er is weinig toekomst, ze wil meer en dan is de Amerikaanse droom zoals voor velen de ideale uitweg. Maar er wordt gelukkig ook getoond dat die droom ook niet ideaal is. De heimwee, de zoektocht naar geluk, de lokale gewoonten, ... Het valt vooral op als ze door het overlijden van haar zus terug gaat naar Ierland. Op het eerste zicht lijkt het wel dat ze daar evengoed haar droom kon najagen (wat misschien wel deel het geval is). Met haar ervaringen uit Amerika is ze wat rijper geworden, ze krijgt een job aangeboden, komt een jongen tegen, het zit haar allemaal mee. Tot stilaan de reden terug bovenkomt waarom ze ooit vertrokken is uit Ierland. En zelfs met de wetenschap dat Amerika ook niet allemaal glitter en glammer is, beseft ze wel dat ze haar droom daar beter kan uitwerken.

De film toont een mooi beeld van de American Dream, zonder per se te zeggen dat Amerika nu zoveel beter is. Maar wel wat mensen aanzette om weg te trekken naar het zogezegde beloofde land. Wat er daar niet zo evident aan is. En hoe je uiteindelijk zelf voor een stuk je toekomst moet bepalen en proberen om de juiste keuzes te maken.

avatar van Boneka
Terwijl ik vroeger altijd dacht dat Brooklyn (Breukelen van origine) een grote stad was is Brooklyn een van de 5 grote stadsdelen van NY. En het ligt ver in het zuiden van NY. Afijn het was het stadsdeel waar met name vroeger veel nieuwelingen kwamen. En wellicht is dat nog steeds zo.

Dan de film! Ik denk eerlijk gezegd dat het boek beter is, dat is vaak zo, maar bij dit soort films heb je best veel gedachtes die je niet zomaar op het witte doek kan zetten, dus dat is best wel lastig. Het moet komen uit de expressies van met name Eilis (Saoirse Ronan) en ik moet zeggen dat ze voor deze rol geknipt is. We gaan haar vast en zeker vaker zien! Vond de aankleding erg mooi en dat is eigenlijk ook gelijk het "probleem" bij deze film. Het ziet er TE gelikt uit. Werkelijk alles ziet er glanzend uit tot in de perfectie. Zelfs de prullenbakken zien er mooi uit in fantastische kleuren. Het had hier en daar best wel wat soberder gekund. Maar goed met de sfeer zit het wel snor. De verdieping in de echte gesprekken miste ik wel een beetje, zodoende bleef het bij gesprekjes hier en daar. Maar kennelijk was het vooral haar eigen verwerking. Hoe ga je om in een nieuw land en waar voel je je het meeste thuis. Al kwam die Italiaan nog wel met een mooie eenvoudige tekst home is home.

Miste wel wat strijd in in de dialogen, zodoende was het vooral de melk die lauw werd maar nooit heet of koud wordt of het moet haar plotselinge verlies zijn van haar zus. Je moet dus vergeefs wachten op plotselinge omwentelingen. Het gaat met een bepaald tempo die veelal hetzelfde is, maar saai wordt ie nooit, maar wat meer pit had wel gemogen.

avatar van depri83
Had van mij wel wat grimmiger gemogen.

Goeie film over een jonge, Ierse vrouw die haar familie achter laat en immigreert naar Amerika. Een prachtig verhaal, maar het duurt misschien net iets te lang voordat het echt interessant wordt (wanneer het hoofdpersonage voor een moeilijke keuze komt te staan). De film ziet er mooi uit en heeft een aangenaam tempo. Ook een mooi einde en Saoirse Ronan is perfect gecast. Een ruime 3.5 sterren.

avatar van JHagenstein
'Homesickness is like most sicknesses, it will pass.'

Wat een enorm verfijnde film is deze Brooklyn. Een verhaal over een meisje dat al op jonge leeftijd te maken krijgt met twee andere werelden. Cultuurverschillen zoals weinig mensen dat ooit zullen meemaken. Ondanks enkele dramatische gebeurtenissen wordt de film nooit te zwaar of te sentimenteel, in tegendeel: bepaalde scènes en verschillende dialogen zijn ietwat luchtig te noemen. Dat vind ik enorm fijn en vooral verfrissend.

Buiten het boeiende verhaal wordt de kijker getrakteerd op prachtige plaatjes en is het begin van de vijftiger jaren tot in de perfectie geportretteerd. Ik hou van een dergelijk tijdsbeeld. Je ziet de wereld vanuit een heel ander perspectief en dat komt deze film ten goede.

Saoirse Ronan is toch wel het gezicht van een nieuwe generatie gouden actrices. Deze film werd gereleased toen Ronan de leeftijd van twintig jaar had. Dat maakt haar fantastische acteerprestatie er een met een gouden randje. Ryan Gosling omschreef haar al als 'briljant' en noemde haar zelfs de nieuwe Meryl Streep. Begrijp me niet verkeerd, ik verafgood Streep, maar ik zie de vergelijking absoluut. Zoals wij nu terugkijken op Meryl haar carrière zien we in Kramer vs. Kramer haar definitieve doorbraak. Als we over dertig jaar terugkijken naar Ronan zien we Brooklyn, en jeetje, wat een mooi startschot van een fabuleuze carrière zal dat dan geweest zijn.

Vier sterren.

avatar van Flanagan
Vier dikverdiende sterren.
Het verhaal is niet spectaculair maar alles klopte verder.
Echt een aanrader.

avatar van Fisico
Brooklyn is een mooie sfeerfilm geworden over immigratie naar het Beloofde Land dat Amerika toen nog was. En die sfeer wordt maximaal uitgediept bij de paspoortcontrole en de scène op de boot. Eilis is een zelfverklaarde vrouw die de lokroep van het grote Amerika niet kan weerstaan en het kleine lokale Ierland achter zich laat. De film dreigt uit te monden tot een eenvoudige romantische film waarbij ze moet kiezen tussen twee geliefden, maar de film gaat verder dan dat.

Brooklyn geeft het gevoel, het onbehagen, weer van een sprong in het duister, niet goed wetende of het ooit licht zal worden. De veilige haven van een onbezorgd veilig bestaan - voor vele anderen was Europa een afgesloten toekomstloos hoofdstuk - werd ingeruild voor een kansrijk glorieuze nieuwe toekomst. Te vaak wordt de oversteek van de Grote Plas te geromantiseerd voorgesteld, alsof eenieder slaagt in Amerika (als je maar wil ...). Eilis slaagt eveneens in Amerika, maar de film creëert de emotie van de heimwee naar huis, de eenzaamheid, de onzekerheid die ontstaat door aan te komen in een onbekende nieuwe wereld.

De sfeer van Brooklyn komt geweldig tot zijn uiting met de mooie cinematografie, decorsetting en kostuums. De bruisende stad komt werkelijk tot leven met de pittoreske straatjes, mooie bruggen en gezellige uitgaansbuurten. Ook het acteertalent van Saoirse Ronan springt er bovenuit en tilt de film naar een hoger niveau. Terechte nominaties op de Oscars destijds, jammer genoeg geen verzilvering.

avatar van IH88
“Home is home.”

Brooklyn blijft een sfeervolle en tijdloze film over het najagen van je dromen, het maken van moeilijke keuzes, het loslaten van de omgeving waarin je bent opgegroeid, en de strubbelingen van het opbouwen van een nieuw leven in een onbekend land. De jonge Eilis doet dit allemaal als ze in de jaren 50 emigreert van Ierland naar New York, net zoals zoveel Ieren dat deden in die jaren om de economische recessie te ontvluchten. Eilis moet een nieuw leven opbouwen in New York, en na wat tegenslagen lukt dat goed. Brooklyn is allereerst een coming of age verhaal over een jonge vrouw, die in een nieuwe wereld snel volwassen moet worden.

De keuze die Eilis op het laatst moet maken is daarom niet perse een keuze tussen twee jonge mannen, maar meer tussen haar nieuwe leven in New York en haar oude leven in een kleine stad in Ierland. Vlieg je uit en ontdek je de wereld, of blijf je in een kleine stad waar alles comfortabel is en iedereen elkaar kent. Het zijn dit soort universele vragen die van Brooklyn zo’n sterke film maakt. Ronan is weergaloos, en vooral het samenspel tussen haar en Cohen levert mooie scènes op. Julie Walters zorgt als gastvrouw voor het komische element, en de tafelscènes zijn absolute hoogtepunten. De cinematografie, sets en kostuums zorgen ervoor dat je jezelf echt even in het New York van de jaren 50 waant. Wanneer Eillis op het laatst voor de tweede keer naar New York reist laat ze aan een meisje weten wat ze allemaal kan verwachten tijdens de bootreis en het leven in New York. Het laat op schitterende wijze de groei zien die Eilis tijdens de film heeft doorgemaakt.

avatar van K. V.
Dit drama eens meegebracht en het was niet mis. Prima geacteerd en verder zag hij er prima uit. Het verhaal werd ook boeiend gebracht en ging niet vervelen. Toch wel de moeite om gezien te hebben.

Hele mooie verfilming van oeroude thema's als de problematiek rond emigratie en liefde. Vooral de hoofdrolspeelster steelt de show. Jammer dat zulke types niet in het echte leven bestaan. Een echte 8,5- film.