Prag (2006)

Alternatieve titel: Prague

Denemarken

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Mads Mikkelsen, Stine Stengade en Borivoj Navrátil

Christoffer reist met zijn vrouw Maja naar Praag. Het reisje heeft twee doelen, allereerst om papieren te tekenen om het lichaam van zijn daar overleden vader terug naar Denemarken te zenden. Vervolgens om de hopeloze relatie met zijn vrouw nieuw romantisch leven in te blazen. Al snel merkt het stel dat Praag weliswaar een moderne democratie is, maar toch veel oude Oost-Europese trekjes kent die het leven niet allemaal even makkelijk maken.

gmx
Een op de klippen lopend huwelijk, ontrouw, een ontwrichte vader-zoon relatie en de stad Praag. Dat zijn de hoofdingredienten die Ole Christian Madsen op niet onaardige wijze samensmeedt tot 'Prag' .

Met name de score sprak me erg aan, klassieke muziek die erg goed past bij de Praagse setting. Ook cinematografisch vond ik het geheel bij vlagen erg sterk, Madsen maakt dankbaar gebruik van kleuren om bijvoorbeeld de aandacht te focussen op het stel waarbij de rest van de wereld om hen heen vervaagt. Ook het contrast tussen de felle kleding van zijn vrouw en de grauwe stad werkt interessant.

Ik heb zitten twijfelen tussen 3.5 en 4 sterren maar vond dat 3.5* hier meer op zijn plaats was, met name omdat er mijn inziens in 'Prag' te veel verschillende zaken aan bod komen, waardoor er geen tijd overblijft om dieper op de essentie in te gaan. Bijvoorbeeld de hele verhaallijn met de huishoudster voegt mijn inziens vrij weinig toe, terwijl de relatie tussen zowel Christoffer als zijn zoon als zijn vader als zijn vrouw toch behoorlijk aan de oppervlakte blijft.

Een ander, wat kleiner minpunt: die scene waar Christoffer en zijn vrouw in een sloppenwijk temidden van een groot aantal mensen hun spullen naar elkaar gooien, vond ik zwakjes. Deze scene heeft Madsen uiteraard willen gebruiken om de uitbarsting van emotie te willen laten zien. Echter mist deze scene om verschillende redenen zijn doel en vond het hierdoor toch een vlek op het geheel

De slotscene vond ik dan wel weer ERG sterk, de melancholische muziek, de stem van de clerk vaag op de achtergrond die ook nog eens prachtig bij de muziek past, Christoffer die metaforisch als zijn vader er levenloos bij ligt (stierf hij figuurlijk ook in Praag?), ontwaakt en de treurige straten van Praag verlaat ... Madsen laat hiermee op de valreep nog even zien wat hij in z'n mars heeft, een mooie belofte voor zijn volgende !

3.5 *

Raffael77
Geweldige film maar wel heel tragisch en depresief.

Heel goed geacteerd en sterk filmwerk.
Verhaal vond ik goed en soundtrack was minstens zo belangrijk.

avatar van Arnie
Grotendeels met gmx eens. Een erg typisch Deens dramafilmpje, wellicht wat cliché maar met een zeer eigen smaak. De combinatie van thematiek en Praag maakt de film voor mij in elk geval erg speciaal.
Madsen maakt origineel gebruik van kleuren, stemmen en editing, wat je in de film sleurt, maar tegelijk veel vragen openlaat. Een voorbeeld is een scene waar Christoffer en Maja op het bed zitten als net de waarheid boven tafel is gekomen, en je ze even later met elkaar ziet vrijen. Het laat veel open, maar vult het drama tegelijk, met een intensiteit die erg goed werkt.
Enige nadeel vond ik toch wel Mikkelsen's kilheid. Ik heb hem sowieso zelden andere rollen zien spelen maar ik vind hem als het er echt toe doet, zoals bij die uitbarsting in de sloppenwijk, niet genoeg diepte aan die emotie en zijn karakter geven. Maar goed, een minpuntje in een verder hele mooie film.

Prachtig, fris en veelbelovend. Dikke 3,5*.

avatar van voskat78
Mooi klein drama dat zich afspeelt in de prachtig stad Praag.
Wat de sfeer en de bij behorende muziek te goede komt.
Verder sluit ik me wel aan bij gmx commentaar.

avatar van Leo1954
Geen slecht romantisch drama waarin ik Mads Mikkelsen heel goed vond spelen, mooie kop heeft die man en kan er veel mee uitdrukken. Het gegeven was me allemaal wat te gladjes, het paste teveel in elkaar, maar het was zeker geen straf om deze film te kijken. Voldoende tempo, mooi gefilmd, maar laat me wat leeg achter.

avatar van wendyvortex
Verwachtingen waren weer iets hoger dan waargemaakt konden worden.
Geen slechte film, maar wel een beetje tobberig over Deens stel in huwelijkscrisis dat in Praag is om de overleden vader van de man op te halen.
De stad Praag komt af en toe erg mooi in beeld, maar het grootste deel deel speelt zich binnenkamers af in het hotel, in een restaurant, in de kroeg.
De moeite waard, maar niet het verwachte meesterwerkje.

avatar van DjFrankie
Ik sluit me helemaal bij mijn voorganger aan!

Met de toevoeging dat Mads Mikkelsen erg goed acteert hier

Indringende film over afscheid. Een afscheid met een hoop complicaties. Droevig weliswaar. Maar ook erg mooi.

avatar van depri83
Vond het een erg goede combinatie van vooral drama en humor die Madsen hier aan de dag legt. De surrealistische sfeer in het mortuarium erg grappig.

Het afscheid van Mikkelsen en Stengade na het onvermijdelijke besluit erg mooi. Treffende soundtrack.

Het menselijke, roerende en mooie familie- en echtelijke drama (een mix van tragedie, romantiek en komedie), met de nodige miscommunicatie en afscheid als centraal thema, deed aan verhalen van de Duitse schrijver Franz Kafka denken. Een film met potentie waar toch niet alles uitgehaald werd, maar wellicht werd ik ook teveel afgeleid door het waggelende cameragebruik. De regisseur had oog voor detail en de cast acteerde super.