Het Meisje met het Rode Haar (1981)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Ben Verbong
met Renée Soutendijk, Peter Tuinman en Loes Luca

De rechtenstudente Hannie Schaft komt terecht in een verzetsgroep waar ze koerierswerk verricht. Als er bij een actie op haar geschoten wordt en een jongen voor haar ogen wordt neergeschoten, besluit ze zich harder op te stellen. Samen met Hugo, ondertussen Hannie's minnaar, pleegt ze nu aanslagen op collaborateurs. Bij één van deze aanslagen wordt Hugo dodelijk getroffen. De Gestapo vindt haar pasfoto, die Hugo bij zich droeg. Vanaf dat moment wordt er jacht op haar gemaakt. Hannie vermomt zich door haar haren zwart te verven en een brilletje te dragen en is nog maar bezeten van één ding: Hugo's verrader te liquideren.

avatar van frolunda
Sterk verzetsdrama dat niet over de hele linie overtuigt maar toch wel indruk maakt.Vooral het camerawerk en de soundtrack waren erg mooi en ook Soutendijk was goed in de hoofdrol.Wel apart was het al eerder genoemde (non)kleurgebruik,wat wel wat meer sfeer oplevert maar de film ook af en toe een wat surrealistische aanblik geeft,vond ik niet helemaal geslaagd.Ook waren de dialogen niet altijd even sterk en ook soms wat stijfjes.Voor de rest was Het meisje met het rode haar een boeiende film al haalt ie het niveau van vergelijkbare films als de Aanslag,Soldaat van Oranje en Pastorale 1943 net niet.

Quentin schreef:
Was 5 euro bij Blokker, voor 2,50 vind je alleen maar films als I Love Dries in de graaibakken.
Al kreeg ik 2.50 toe dan nam ik I love Dries nog steeds niet...

mbr
Deze film geeft vrij sec de beklemmende sfeer van de oorlog weer en de gevolgen van daden van verzet, ook de emotionele kant daarvan. En ontbeert gelukkig wat veel films de laatste jaren juist teveel hebben, spektakel, waardoor een verhaal vaak onder sneeuwt. Sterk oorlogsdrama.

avatar van Lakte
niethie schreef:
Heb net wat stukken langs zien komen en hij is inderdaad ondertitel vrij. Wel heel grijzig/wittig beeld (zat tegen zwart wit aan), ik weet niet of dat hoort (het leek een filter) de acteurs daarintegen leken wel wandelende lijken.

Nee dat hoort niet! Vind het ook heel apart zo is hij ook op DVD uitgebracht. Zelf heb ik hem nog op een oude Huur VHS daar is de film gewoon in kleur. Vind het maar apart en lelijk dat ze de film met van die lelijke zwart/wit kleuren hebben uitgebracht op DVD.

avatar van Lakte
Quido schreef:
Die kleuren horen zo.

De kleuren horen zeker niet zo! Heb de film nog op een oude huur VHS daar is de film wel gewoon in kleur! Vind het maar lelijk en apart dat ze de kleuren zwart/wit hebben gemaakt!!

avatar van Quentin
Het hoort wel zo, er is iets mis met je VHS tape.