Ciske de Rat (1984)

Nederland
107 minuten / 148 minuten (tv-serie)

geregisseerd door Guido Pieters
met Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy en Linda van Dyck

Ciske is een jongetje met een grote mond en een klein hart, dat het beste probeert te maken van zijn leven in het Amsterdam van de jaren 30. Zijn vader is een echte schipper en is dus nooit thuis, en z'n moeder is een kreng. Ciske krijgt een aantal tegenslagen te verwerken.

Dick2008
Ik lees wel meer hier over gedateerd. Het verhaal speelt zich af in de jaren '30. Dan zou de film toen hij in 1984 in bioscoop draaide al gedateerd zijn ....

gedateerd (Betekenis/definitie van) - encyclo.nl. Het lijkt me dat alle films van pakweg 5 jaar en ouder al gedateerd zijn.

Wat me vooral opvalt is de vaart waarmee dit verhaal wordt verteld. Oudere films komen naar de normen van vandaag soms 'traag' over, maar hier tuimel je van de ene gebeurtenis in de andere.

avatar van DDT
DDT
ik weet nog ie had dat mes in zen hand,ie had zen ma nog niet geraakt of het bloed spoot al

avatar van erik1677
Persoonlijk vind ik dit nog steeds na al die jaren een klein nederlands meesterwerk.
Denk dat ik de film nu in tussen tijd al een stuk of 10 keer heb gezien, maar hij blijft nog steeds fantastisch mooi, vandaar dat ik het dus een meesterwerk vind.
Acteerwerk is zwaar in orde en de jaren 30 is mooi uitgebeeld.
Tja het blijft een favoriet van me

vond deze beter als de 1955 versie , speelt zich af in de czaar peterstraat amsterdam Dat jongenstehuis is volgens mij in Egmond aan zee

Ik heb hem al heelvaak gezien

avatar van DragQueen
Toch wel een klassiekertje van eigen bodem. De prima cast acteert uitstekend. Het verhaal is sterk, en heeft een goede uitvoering genoten. Ook blijft de vaart goed behouden. Verder wordt alles sfeervol in beeld gebracht. 4 Sterren.

gauke schreef:
Ruim twintig jaar later weer teruggezien. Eerlijk gezegd viel de film me nu wat tegen. Zat positiever in m'n hoofd.

Een voorbeeld van een film die de tand des tijds niet doorstaan heeft; hij komt nu behoorlijk gedateerd over. Mede door het liedje "ik voel me zo verdomd alleen" was deze nostalgische, sfeervolle en melodramatische film (het verhaal speelde in de crisistijd van de jaren dertig), met hartverwarmende momenten, een enorme kaskraker. In het bijzonder de dertienjarige Danny de Munck overtuigde.

Beste Nederlandse film die er gemaakt is. Deze film heeft iets en grijpt je, en heeft een lekker snelle tempo en er gebeurt veel.

In your face camerastanden, hoe je alles vanuit Ciske meemaakt.
Perfecte sfeer ook door onder andere de achtergrondmuziek. Wat maakte deze film de eerste keer ook een indruk op mij als klein ventje.

Kan er tot op heden nog van genieten. Neerlands toppertje

avatar van Miszmi
Dit blijft mijn favoriet in de Nederlandse films die ik keer op keer blijf kijken. Ik kijk overigens wel altijd de serie, betwijfel of ik de filmversie wel eens heb gezien. Voor in die tijd gewoon prima in elkaar gezet, weinig op aan te merken. De bekende scene waarin Ciske zijn moeder neersteekt is natuurlijk zo nep als maar kan. Eerlijk gezegd kijk ik weinig films van die tijd, maar ik heb het idee dat dat vast wel beter gekund had, ook in die tijd. Het ergert mij alleen totaal niet, blijf een groot fan van deze serie, daarom voor mij ook gewoon 5* en tevens een top 10 notering.

avatar van W.V.
Een genietbare nederlandse film, zeker als je naar het onderwerp kijkt. In nederland hebben we dan direct de gewoonte om daar dan een sombere film van te maken, Ciske is dat niet, natuurlijk kun je medelijden krijgen wat er allemaal met hem gebeurt en verfoei je zijn moeder, prachtige rol van Willeke van Ammelrooy, doordat ze zich niets aan het jong gelegen laat liggen. Pieters laat vervolgens ook de happy momenten toe in de film zodat het allemaal niet te zwaar op de hand word. En dat maakt de film zeker voor een Nederlandse film, genietbaar.
Het lijkt wel dat iedere rol, behalve die van de Munck, een beetje getypecast is, ga maar na Faber als vader die het beste voor zijn kinderen wil, de Gooyer als aimabele rechercheur, van Dijk als liefhebbende stiefmoeder, van Veen als moderne en betrokken leraar, maar de mooiste vind ik die van Nijholt als de "oom" wat een heerlijke gladjanus.
Enig minpunt van de film, de titelsong. Begin jaren tachtig werkte ik in Amsterdam en een paar keer per week 's avonds naar de bioscoop, keus genoeg, daarna nog even een krogeje in, nog meer keus. Maar meestal schalde de muziek van of Hazes of Koos Albers tegemoet daar kwam in 1984 dus de Munck bij, sindsdien zet ik de radio uit als dit weer eens voorbijkomt.

Goeie film over een jongetje in Amsterdam wiens leven niet bepaald mee zit. De film speelt zich af in het Amsterdam van midden jaren '30 en weet een nostalgisch beeld neer te zetten. Duidelijk een product van zijn tijd (als is het alleen al maar vanwege de muziek). De jonge Danny de Munk doet het zeker niet onverdienstelijk in de titelrol.

Zelf als kind voor het laatst gezien, uiteraard maakte het toen meer indruk op me. Ditmaal wel de langere versie gezien.

blijft een van de beste nederlandse films ooit ik heb hem al tig keer gezien maar hij blijft goed

vandaag om 14:03 uur