The Square (2017)

Zweden / Duitsland / Frankrijk / Denemarken

geregisseerd door Ruben Östlund
met Claes Bang, Elisabeth Moss en Dominic West

In een vermaard museum houdt een kunstenaar een tentoonstelling met als doel het altruïsme te promoten. Hij doet dit door middel van het scheppen van een symbolische ruimte waar alleen maar goede dingen gebeuren. Om wat meer ruchtbaarheid aan de tentoonstelling te geven besluit de manager van het museum een meedogenloos pr-bureau in te schakelen. Maar wanneer het pr-bureau te ver gaat in zijn publiciteitscampagne, lopen de zaken uit de hand en ontstaat er publieke opschudding die de hypocrisie van de media blootlegt.

DonCorleon3 schreef:

Dat dit ook n boodschap vd film is daar kan ik me wel in vinden.

Ja, het is uiteraard slechts een aspect binnen een veelheid van andere thema's in deze absurde film. Maar als ik een poging zou doen om de rode draad eruit te lichten dan zou ik het zo omschrijven:

Het Vierkant is een kunstvorm/uiting, waarin een poging wordt ondernomen om de mens in zijn ware gedaante te zien. De moderne mens speelt altijd en overal een rol, houdt zich keurig aan "de norm," aan de conventies, aan wetten en regels, aan zeden en gebruiken; hij verschuilt zich er ook achter. Het Vierkant is een moedig initiatief om dit te willen doorbreken: Wie en wat is de mens echt?

avatar van Ouwe Sok
Wat vooral opvalt is de totale vervreemding van een links progressieve elite, die pretendeert vooruitstrevend, humanitair en bij de tijd te zijn, maar in werkelijkheid geen enkele feeling heeft met de belevingswereld van de gewone sterveling.
Dit toont weer eens duidelijk dat de strijd niet zozeer tussen links en rechts gaat, maar vooral tussen de boven- en onderkant van een samenleving.

Verder prachtig gedraaid en geacteerd, elk verhaallijntje werkt voor mij zeer goed.
Voor mij is dit, naast drama, absoluut ook een komedie-film. Ik vond het erg grappig.

Oke ik zit op minuut 16 en het enige wat ik nog kan denken is: die baby was net veel kleiner!!!

avatar van Ouwe Sok
Helaas zie ik bij films als deze veel reviewers, die in hun verklarende pogingen, de halve tot hele plot hier neerpennen. Zonder aan te geven dat dit overduidelijke spoilers zijn!
Voor wie wordt dat geschreven? Als de functie hiervan is om lekker over een film te kunnen discuzeuren, prima! Maar doe dat dan met spoileralerts die moviemeter hier speciaal voor aanbiedt!
Ik vind het ook vreemd dat ik de eerste ben die dit benoemt.

Intussen heb ik geleerd snel een review te scannen op alles behalve plotomschrijving; sfeersetting, acteerwerk, geloofwaardigheid, camera, belichting, montage, originaliteit, soundtrack en uiteraard regie. Op deze manier ga ik zo blind mogelijk een film in en laat me verrassen.
De onbevangen lezer die een film nog wil kijken krijgt hier ongevraagd de hele plot voor z'n neus! Zo is toch de helft van de lol al verdwenen voordat je ook maar iets gezien hebt?

avatar van DwarreI
Ouwe Sok schreef:
Helemaal mee eens!

avatar van Donkerwoud
Ik lees geen reviews voordat ik de film zelf heb gezien. Probleem opgelost.

avatar van Ouwe Sok
Gebruik dan ajb gewoon spoiler-alerts, voor die lezers die wel iets aan info vantevoren willen uitzoeken.

Beetje een non-film.

Ik weet achteraf niet eens zo goed wat deze film nu juist wou bereiken, maar ik zie dat het van dezelfde regisseur als Turist is, dus dat had ik wel een beetje kunnen verwachten. Ik zie de film wel wat proberen, maar er lijkt echt niks te werken en ondertussen ploetert de film maar verder, 150 minuten lang.

Ik hou verder ook niet zo van kunst over kunst. Films over films, kunstfilms over de kunstwereld, vaak vallen die erg tegen vind ik. Sowieso is de kritiek op het kunstwereldje ondertussen even cliché als de punten waarop kritiek gegeven wordt. Ook de maatschappijkritiek die veelvuldig aangestipt wordt voelde erg plichtmatig aan. Beetje dezelfde onzin die telkens weer opgerakeld wordt, hoe vaak kan je eenzelfde punt blijven herhalen?

Hoeft niet zo erg te zijn als de film verder wat te bieden heeft, maar qua regie vond ik het vaak nogal klungelig. Vooral enkele massascenes vielen negatief op, waarbij de massas erg stroef en fake oogden. Maar ook enkele esthetische pogingen vallen in het water, zoals het tollende shot opwaards in het trappenhalletje. Op zich kan zo iets gaaf zijn, maar niet in z'n lelijke, te kleine traphal met wat chaotische kinderen die achter pa naar boven hollen.

Ook de luchtigheid kon ik verder maar moeilijk plaatsen. Er zit zeker een komische ondertoon in deze film, maar ik vond het echt nergens grappig. In dat opzicht deed het me wat aan Toni Erdmann denken. Zal wel een publiek voor zijn, ik zie ook wel dat de er komische bedoelingen zijn, maar de humor ontgaat mij.

Ach ja, dan duren 150 minuten gewoon erg lang. Acteerwerk is nog wel degelijk en het feit dat de film moeilijk in z'n kaarten laat kijken zorgt er in ieder geval voor dat je wel blijft kijken naar wat er volgt, maar eens afgelopen is het vooral teleurstelling die overheerst.

Eigenlijk is je juiste omschrijving van deze lange saaie film: "Man raakt zijn portemonnee en telefoon kwijt en probeert deze weer terug te krijgen."

vdc
Toch maar een wrang gevoel bij de boodschap in deze film (de draak steken met politiek correct denken). Het lijkt wel alsof er bedoeld wordt: wereldverbeteraars deugen niet. Ben ik oneens mee.

avatar van Ted Kerkjes
vdc schreef:
De film steekt gewoon de draak met het zogenaamd geëngageerde kunstwereldje. De mensen in de artistieke sector (in deze film) doen alsof ze zich echt engageren, maar tegelijkertijd maken ze zich met name druk om hun eigen probleempjes en houden ze zich vooral bezig met marketing. De mensen die zich voordoen als wereldverbeteraars zijn het niet écht (in deze film). Ik vind dat de film daar wel interessante vragen over stelt.

vdc
Ja is misschien wel wat fout gepercipieerd van mij.
Sommige dingen blijven hangen. Die gast met Tourette met z'n obscene uitlatingen, bijvoorbeeld. Ik dacht: die sleuren ze zo naar buiten. Toch wel apart dat ze besluiten om het gewoon te tolereren. Interessant gegeven (eerder dan 'de draak steken met')...

avatar van Pecore
Zonder enige voorkennis hiernaar gekeken. En ben omver geblazen. Eén van de beste films die ik de afgelopen jaren zag. Heerlijk cynisch van toon, fantastisch geschoten (echt een paar pareltjes van scènes), geweldig geacteerd en dat allemaal ook nog eens begeleid door een hele fraaie soundtrack.

avatar van Billy-Pilgrim
Macmanus schreef:

Zo flauw ben ik dan net weer wel. Maar op de aftiteling heet het jongetje Pojken niet Christian.

Nog flauwer want 2 jaar na dato, maar ik kwam hier toevallig weer eens voorbij. Gooi Pojken in de Google Translate en je krijgt "de jongen" dus dat zegt niet zo heel veel. Ik vraag me af waarom ze hem niet ook Christian hebben genoemd in de aftiteling, misschien omdat dat verwarrend zou zijn t.o.v. de hoofdpersoon?

avatar van Macmanus
Billy-Pilgrim schreef:

Meh, als dat hun punt was noem je hem gewoon Christian niet Pojken, de jongen. Alsof iemand een 12 jarige jongetje zou verwarren met de hoofdrolspeler. Claes Bang is ook best bekend in eigen land dus dat lijkt mij sowieso onzin. Sorry, maar ik heb gewoon gelijk, ik snap dat het lastig toe te geven is

avatar van Billy-Pilgrim
Macmanus schreef:

Ik was toch nieuwsgierig naar de waarheid dus ik heb The Square opgezocht op Netflix en... moet helaas toegeven dat ik er naast zat. In de scene met het jongetje zegt hij niet dat zijn naam Christian is wat ik wel dacht dat hij zei. Dus, eerlijk is eerlijk. Jij hebt gelijk.

avatar van TheDiningDead
Biologiedocent schreef:

Ja, en LOTR: dwerg moet ring dumpen, spoiler: en het lukt/ Die Hard: Man bezoekt vrouw met Kerst/ etc.

avatar van Hansiro
Mijn eerste kennismaking met Ruben Östlund en nu wil ik toch wel alles van deze man zien!

Ben er nog niet helemaal uit wat alle metaforen nou betekende, maar genieten was het zeker. Met regelmaat even met mijn ogen moeten knipperen wat ik nou aan het bekijken was.
En de ongemakkelijkheid die deze regisseur weet te creëren in sommige scenes is echt fenomenaal.

En echt 10 punten voor die aap scene, komisch, eng, raar, daar zat echt alles in.

Next Turist van Östlund

De film heeft mij wel vermaakt. Zoals in andere reacties te lezen valt, heb ik ook af en toe eens goed moeten lachen (zoals in het begin dat de kok riep 'ZIJT NU EENS KALM'), maar wat voornamelijk naar boven dreef, was hoe ongemakkelijk ik mij voelde in de vele scenes, en ik weet dat dit ook wel zo bedoeld was (zoals kunst je ook ongemakkelijk kan laten voelen), dus hiervoor toch een dikke pluim!
Enkel vond ik wel dat de film sterk was begonnen, maar op het einde toch een beetje begon weg te zakken. Op het einde zat ik toch bij sommige gebeurtenissen met vraagtekens, maar misschien dat dit de bedoeling was? In ieder geval, toch een ruime voldoende.

avatar van Hansiro
Tridestar schreef:
was hoe ongemakkelijk ik mij voelde in de vele scenes

Met als klap op de vuurpijl die scene met de aap, geweldig geacteerd ook door die kerel. Ga er maar eens aanstaan voor een volle zaal