The Square (2017)

Zweden / Duitsland / Frankrijk / Denemarken

geregisseerd door Ruben Östlund
met Claes Bang, Elisabeth Moss en Dominic West

In een vermaard museum houdt een kunstenaar een tentoonstelling met als doel het altruïsme te promoten. Hij doet dit door middel van het scheppen van een symbolische ruimte waar alleen maar goede dingen gebeuren. Om wat meer ruchtbaarheid aan de tentoonstelling te geven besluit de manager van het museum een meedogenloos pr-bureau in te schakelen. Maar wanneer het pr-bureau te ver gaat in zijn publiciteitscampagne, lopen de zaken uit de hand en ontstaat er publieke opschudding die de hypocrisie van de media blootlegt.

DonCorleon3 schreef:

Dat dit ook n boodschap vd film is daar kan ik me wel in vinden.

Ja, het is uiteraard slechts een aspect binnen een veelheid van andere thema's in deze absurde film. Maar als ik een poging zou doen om de rode draad eruit te lichten dan zou ik het zo omschrijven:

Het Vierkant is een kunstvorm/uiting, waarin een poging wordt ondernomen om de mens in zijn ware gedaante te zien. De moderne mens speelt altijd en overal een rol, houdt zich keurig aan "de norm," aan de conventies, aan wetten en regels, aan zeden en gebruiken; hij verschuilt zich er ook achter. Het Vierkant is een moedig initiatief om dit te willen doorbreken: Wie en wat is de mens echt?

avatar van Ouwe Sok
Wat vooral opvalt is de totale vervreemding van een links progressieve elite, die pretendeert vooruitstrevend, humanitair en bij de tijd te zijn, maar in werkelijkheid geen enkele feeling heeft met de belevingswereld van de gewone sterveling.
Dit toont weer eens duidelijk dat de strijd niet zozeer tussen links en rechts gaat, maar vooral tussen de boven- en onderkant van een samenleving.

Verder prachtig gedraaid en geacteerd, elk verhaallijntje werkt voor mij zeer goed.
Voor mij is dit, naast drama, absoluut ook een komedie-film. Ik vond het erg grappig.

Oke ik zit op minuut 16 en het enige wat ik nog kan denken is: die baby was net veel kleiner!!!

avatar van Ouwe Sok
Helaas zie ik bij films als deze veel reviewers, die in hun verklarende pogingen, de halve tot hele plot hier neerpennen. Zonder aan te geven dat dit overduidelijke spoilers zijn!
Voor wie wordt dat geschreven? Als de functie hiervan is om lekker over een film te kunnen discuzeuren, prima! Maar doe dat dan met spoileralerts die moviemeter hier speciaal voor aanbiedt!
Ik vind het ook vreemd dat ik de eerste ben die dit benoemt.

Intussen heb ik geleerd snel een review te scannen op alles behalve plotomschrijving; sfeersetting, acteerwerk, geloofwaardigheid, camera, belichting, montage, originaliteit, soundtrack en uiteraard regie. Op deze manier ga ik zo blind mogelijk een film in en laat me verrassen.
De onbevangen lezer die een film nog wil kijken krijgt hier ongevraagd de hele plot voor z'n neus! Zo is toch de helft van de lol al verdwenen voordat je ook maar iets gezien hebt?