• 8.224.150 stemmen

Le Sens de la Fête (2017)

Komedie / Drama | 115 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: C'est la Vie!

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Olivier Nakache en Éric Toledano

Met onder meer: Jean-Pierre Bacri, Gilles Lellouche en Jean-Paul Rouve

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 16 november 2017

Over Le Sens de la Fête

Max werkt 30 jaar als cateraar en organiseerde reeds honderden feesten. Vandaag staat een prachtige bruiloft op het programma die zal plaatsvinden in een 17e eeuws kasteel. Zoals steeds heeft Max alles geregeld opdat het een succesvolle gebeurtenis wordt. Echter, wordt zijn schema verstoord en elk moment van geluk en opwinding dreigt te kunnen uitmonden in een ramp.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 16 november in de bioscoop (Independent Films)

avatar van gotti

gotti

Wat een kuttrailer. Gevoel alsof ik al een film gezien heb die ik absoluut niet wil zien.

avatar van mrklm

mrklm

Een dag uit het leven van Max [Jean-Pierre Bacry], de organisator van grote bruiloften en partijen. Hij heeft een 'geheime' affaire met één Josane [Suzanne Clément] die het beu is te wachten tot Max zijn vrouw verlaat en opzichtig flirt met een veel jongere collega. Max' assistent Adèle [Eye Haidara] heeft door haar opvliegende karakter veelvuldig ruzie, vooral met Etienne/James [Gilles Lellouche], de bandleider die net zo koppig is als zijzelf. Tot overmaat van ramp blijkt de bruidegom een zelfingenomen controlfreak te zijn... kortom, het wordt een hele klus om deze dag überhaupt door te komen en Max doet er alles aan om de schade te beperken.

Olivier Nakache en Eric Toledano schreven en regisseerden dit luchtige komische drama en maken goed gebruik van de locatie, een chic kasteel. Het meest bijzondere is dat ze erin slagen om alle karakters een volwaardig aandeel te geven in het verhaal, zonder in karikatuur te vervallen. Bacri torent boven alles en iedereen uit in de cruciale hoofdrol en houdt uiteindelijk zowel de bruiloft als de film op voortreffelijke wijze bij elkaar. Dit is natuurlijk meer een modern sprookje dan een docudrama, dus houdt rekening met verrassende/bizarre twists en een happy end, maar dat zal je er niet van weerhouden de filmzaal met een glimlach te verlaten. Pretentieloos vermaak en daarmee een aanrader voor een luchtig avondje uit.

avatar van Arri

Arri

Genoten hiervan. Verhaal komt met wat horten en stoten op gang, maar als het eenmaal samenkomt is het een erg fijn geheel. Goede muziek ook!

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Best aardig hoor. Van die typische Franse onschuldige nietsaandehandhumor weer. Gezellig met de bejaarden in de zaal gniffelen om soms best leuke grapjes. Klein zesje.

avatar van tbouwh

tbouwh

Balanceerde mij te vaak tussen grappig en vrij flauw. Dat er veel karikaturen in de film rondlopen werkt dan ook niet echt mee. Wel genoten van de bewegende camera, en voor een avondje tussendoor kijkt het allemaal redelijk weg. Geen zeperd dus, maar verheffend is het geen moment.

avatar van Redlop

Redlop

Leuker dan verwacht. Sterke hoofdrol van Jean-Pierre Bacri.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Eigenlijk precies wat ik van deze film had verwacht, simpel verhaaltje dat wel erg vermakelijk is en makkelijk wegkijkt. Dit is vooral te danken aan het degelijke acteerwerk en de mooie beelden van het oude kasteel en de kasteeltuin. Het einde is voor mijn smaak allemaal net even wat te zoetsappig en voelt een beetje geforceerd maar ach, je kan ze velen malen slechter treffen en het was mijn bioscoopbezoek zeker waard.

avatar van Bélon

Bélon

Zwolle84 schreef:

Bij ons zaten behoorlijk wat schaterlachende oudere dames in de zaal: sommigen gingen echt stuk op humor van het kaliber "ober pakt stiekem glaasje wijn van gast af". Om je te bescheuren. Het was vaak niet mijn humor maar op een gegeven moment werd ik er aardig melig van en dankzij het hoge tempo verveelde ik mij niet. Mooi stuk muziek op het einde, beetje vuurwerk en FIN met een goed gevoel de bios uit.

Als ik de distributeur was had ik deze film dichter op Kerstmis geprogrammeerd: dit is echt een prima feelgood film om de week van/voor de Kerst mee te pakken.

avatar van wibro

wibro

Prima filmpje voor een regenachtige novemberavond. Keek lekker weg - dat moet gezegd worden - maar verder niet opzienbarend. Maar ik was ook niet met grote verwachtingen deze film gaan zien. Dus werd ik ook niet teleurgesteld.

avatar van XerXes

XerXes

Ik hou sowieso van Franse films maar deze film vond ik bijzonder leuk. Met de makers van Intouchable waren de verwachtingen hoog natuurlijk. De karakters precies goed neergezet en goed gespeeld. De muziek paste erg goed bij de film. Soms wat voorspelbaar maar dat maakte het soms zelfs leuk. Zeker een aanrader. 4 sterren.

BBarbie

Heerlijke klucht zoals er naar mijn mening tegenwoordig veel te weinig gemaakt worden. Ik heb hier volop van genoten en bijna twee uur lang weer eens lekker kunnen lachen om de uiteenlopende typetjes en hun interactie.

Het regisseursduo Olivier Nakache en Eric Toledano haalt weliswaar niet het niveau van hun meesterlijke Intouchables (2011), maar de humor komt wel dicht in de buurt. Kostelijk.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Grappig hoe dat soms gaat met een film. Je kijkt ernaar en je denkt: dit wordt 'm niet voor mij. Maar dan kijk je langer en dan begin je het ineens heel goed en leuk te vinden. De setting, het verhaal, het camera- en acteerwerk, de humor, de sfeer. Het zit wat mij betreft briljant in elkaar, het is pakkend en origineel en het geheel vormt één groot spektakel. Het was haast alsof ik zelf op de bruiloft was, en hoe verder de film vordert, hoe vermakelijker het wordt. Ik zat er steeds meer in. Ik dacht in het begin dat het heel flauw zou worden, maar uiteindelijk vond ik het dat niet. Chapeau dus, en om maar te eindigen met het woord waarmee ik begon: ik vond het erg grappig. 4,5*

avatar van dupain

dupain

Ik had me echt verheugd om deze franse film! er werd zelfs vergeleken met de prachtige 'Intouchables'...

Sorry maar het komt niet eens dichterbij, het verhaal klonk aardig maar uiteindelijk wordt er alleen maar slechte flauwe grappen verteld of er wordt veel gevloekt (al wordt het meestal niet vertaald). Oh en nog eens slecht gespeeld!

Voor mij pure ergernis dus ik zal deze slechte komedie snel vergeten.

avatar van coumi

coumi

Erg leuke film, echte aanrader voor wie op zoek is naar de wat meer subtielere humor. De setting(bruiloft) voor een komedie met allerlei verschillende typetjes is wellicht wat voor de hand liggend, maar de regisseurs houden bijna twee uur lang een perfect evenwicht tussen humor en ernst waardoor je het gevoel krijgt naar een levensecht, herkenbaar gebeuren te kijken. En ja, persoonlijk vond ik hem nog een beetje beter dan het wat overschatte Intouchables. Ook een goede film, maar deze "opvolger" heeft met al die verschillende personages en minieme verhaallijntjes een hogere moeilijkheidsgraad om te maken, en desondanks slaagt het regisseursduo bijna cum laude. Le Sens de la Fête is typisch zo een film waar je weinig van verwacht, maar die toch blijkt te werken als een tierelier, en dat zijn de leukste kijkbeurten.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens bekeken en het was niet mis. Toch een paar keren moeten lachen en die ballonscène was ook wel mooi en uiteindelijk ook wel grappig

De cast deed het ook prima en ook visueel zat het wel snor.

Leuk om gezien te hebben.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Je moet het hen nageven: Toledano en Nakache maken leuke films. Ik begrijp wel dat het niet elke keer bullseye kan zijn zoals Intouchables, dus legde ik vooraf de lat niet té hoog. Vond deze wat traag en oninteressant op gang komen doch eens je doorhebt dat alle ingrediënten ingezet worden om een totaal mislukt trouwfeest te krijgen is het uitkijken naar het trouwfeest. Dat de bruidegom als een onuitstaanbare snob geschetst wordt deed me daar ook op hopen. Verder is de ceremoniemeester Max omringd door heel wat sullen, waarvan vooral de entertainer (Gilles Lellouche) bijblijft. De reeds genoemde ballonscène was de apotheose van het hele gebeuren en de humor wordt gericht op hedendaagse lifestyle zoals de smartphone-onzin en de drang om altijd exceptioneel te moeten doen omdat normaal doen niet goed genoeg is. Zeker het bekijken waard maar voor een Franse komedie net een te degelijke komedie. Twijfel tussen 3* en 3,5*.

Gewoon een gewone film. Werd gewoon weer eens tijd. Daarom gewoon eens een keer een 3.5 .

avatar van Brandt

Brandt

Humor die je vaak op je klompen aan voelt komen, maar het tempo ligt hoog en op een gegeven moment moet je er maar gewoon in meegaan (mijn huisgenoot rolde bijna van de bank). En dan is C'est la via bij vlagen een hilarisch vermakelijke film. En ja, dat is een soort van pleonasme.

avatar van david bohm

david bohm

Vlotte film met een fijne cast, sowieso een geinig onderwerp zo'n cateraar voor feesten en partijen. Er zit veel vaart in de film en de humor is in orde. Een Franse feelgood fillm.

Leuk.