Meningen
Hier kun je zien welke berichten gotti als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
All Fall Down (1962)
Mooie film die verhaalt over de familiebanden binnen een nogal onconventionele familie. Vader drinkt stiekem in de kelder, moeder maakt zich alleen maar zorgen om de jongste zoon, die niets anders doet dan de hele dag gesprekken opschrijven. En alle drie zijn helemaal idolaat van de oudste broer (Beatty) die echter meer in de bak zit dan er buiten.
Langzaam komt de familie erachter dat de oudste broer niet zo'n ideale jongen is dan je zou denken. Hij drinkt, sloert en hoert, zonder dat je écht de sympathie voor hem verliest. Zeker in de slotscène waarin hij eindelijk breekt als hij erachter komt dat zelfs zijn ouders en jongere broertje geen geloof meer in hem hebben is heel mooi.
All Fall Down is sterk geacteerd en bij vlagen fantastisch geschreven. Jammer alleen wel dat het script op sommige momenten wat sturing mist. Totdat Beatty de laatste keer binnen het gezin verschijnt duurt het net wat lang voordat er weer écht iets gebeurt. Al snel is wel duidelijk waar het verhaal heen zal gaan (het personage van Beatty wordt 'verliefd' op een oudere vrouw, waar zijn jongere broertje al een lange tijd een oogje op had) en je bent dan eigenlijk ook alleen maar geïnteresseerd in de afloop van die verhaallijn. Enkele onnodige zijpaadjes hadden er dan ook uit gekund, waardoor het geheel een stuk vlotter had gelopen.
Een kleine smet op een verder voortreffelijke film. Gaat dat zien!
4*
All Is Lost (2013)
Gravity op zee.
Bij vlagen aardig, maar waar Gravity in alles weet uit te pakken en je als kijker weet mee te slepen, lukt dit All is Lost veel te weinig. Redford dobbert wat rond, eet wat, hoost wat; maar nergens kruip je echt in zijn hoofd. En precies op het punt waar de gekte dreigt toe te slaan en je zowaar enige sympathie voor Redford begint te krijgen, wordt er een misplaatst muziekstuk ingezet, waardoor het moment compleet doodslaat.
2*
All or Nothing (2002)
Na Secrets and Lies (die ik snel moet herzien) en het ietwat tegenvallende Naked (don't hit me!), weer een erg sterk sociaal-drama van Leigh. Ik val wellicht in herhaling, maar Leigh weet in de films die ik gezien heb, zo'n band met de kijker te creëren dat je de gehele film mee lacht, huilt, scheldt en treurt om wat de hoofdpersonen allemaal meemaken; wellicht helpt het ook, doordat Leigh een toch vrij stilistische manier van filmen heeft, maar filmt over famillies die het slechter dan slecht hebben. Dit is misschien wel de combinatie om zulke films te maken.
4* voor nu...
All Quiet on the Western Front (1930)
All That Heaven Allows (1955)
Ietwat een té melodramatische film, die echter vanaf het punt dat de twee afstand van elkaar doen wel aan kracht wint. Einde had ook een iets grauwer randje mogen hebben...
3,5*
All That Jazz (1979)
Redelijke film. Leuke liedjes en tevens goeie choreografie. Alleen het verhaal had hier en daar zo z'n storende saaie momenten. 2,5*
All the Boys Love Mandy Lane (2006)
Alternatieve titel: Mandy Lane
Begon wel geinig, maar vervalt al snel in een flauw slasher verhaaltje, waar het script meteen in een gat valt.
Suffe killer ook...
2*
All the President's Men (1976)
Wellicht net een beetje te lang, maar doordat het zo verdomd goed geschreven is blijft de film boeien. William Goldman is een held.
4*
Alle Dagen Feest (1976)
Dit kon me allemaal niet zo heel veel boeien. Wel een aardige rol van Faber die lanterfantent (is dit wel goed Nederlands?) door het leven gaat, maar de verhaaltjes op zich vond ik vaak te saai. 2*
Alle Meine Väter (2010)
Alternatieve titel: All My Fathers
Derde jaars film van een Duitse Filmacademie. Bijzonder. Een beetje lang, en niet overal even scherp, maar wel open, oprecht en eerlijk.
3,5*
Alle Tijd (2011)
Beste rol van De Leeuw tot nu toe. En al kent de film hier en daar wel zijn kinderziektes, hij emotioneert uiteindelijk wel.
3,5*
Alleman (1963)
Alternatieve titel: Everyman
Best leuk om eens gezien te hebben, maar ik had na drie kwartier het 'nou heb ik het wel gezien' gevoel. Het wordt te eentonig, het is niet echt grappig meer en ook 'het verhaal' sprong van de hak op de tak. Het commetaar van Simon Carmiggelt vond ik wel erg leuk.
Maar ik denk, zoals Hugohei al zei, dat Haanstra aardig wat dingen heeft uitgelokt of in scène heeft gezet.
3*
Allerzielen (2005)
Ondanks enkele ontroerende en zelfs poëtische filmpjes vond ik het meerendeel nogal makkelijk en simpel (o.a. Groeten uit Holland en Betsy vond ik erg matig). 72 maagden was goed en geestig, Sabat Mater was erg mooi en ook 02/11 vond ik erg sterk (vooral die statement van Teeuwen), maar zoals ook al eerder gemeld werd vond ik Genade ook het beste. Deze greep mij persoonlijk ook het meeste aan en dat vind ik vooral het gebrek aan de meeste filmpjes. Ze zijn 'wel leuk', maar of er nou ook écht is boeiend gemeld wordt is de vraag...
Ondanks enkele goeie filmpjes kom ik niet verder dan een 3.
Alles Is Liefde (2007)
Alternatieve titel: Love Is All
Blijft leuk; alleen jammer dat niet elke verhaallijn even goed werkt. Viel me nu pas op hoe goed van Houten en vooral Blok hier zijn. Geweldige actrices
4* blijven staan.
Alles Stroomt (2009)
Alternatieve titel: Upstream
Een schitterende schets over een moeder en zoon die langzaam uit elkaar dreigen te groeien, waar vooral Anneke Blok weer de sterren van de hemel speelt. Vooral de kleine uitgebalanceerde scènes vallen op. Sugawara heeft zichtbaar talent.
4*
Almost Famous (2000)
Voor de derde keer gezien en hij blijft werkelijk briljant. De prachtige muziek (helaas voor mijn tijd, maar desalniettemin erg mooi), de werkelijk fabuleuze cast (vooral de prachtige Penny-Lane vond ik erg goed), het semi-autobiografische script van regisseur Crowe, het sfeertje.... Werkelijk alles klopt in deze film. Ook heb ik deze keer weer met bewondering naar de (bijna) altijd goed acterende Hoffman gekeken en deze keer wel een erg grappige, maar eigenlijk ook hele treurige rol.. ("We're just not cool..."). Ach ja, verder niet al te veel over deze film lullen, mar er gewoon van genieten... De volle 5* dus!
Aloha (2015)
Na Elizabeth Town en We Bought a Zoo de derde misser op rijd van Crowe. Dertien-in-dozijn niks-aan-de-hand-film zonder daadwerkelijk drama. En met een cast van mensen als Cooper, Stone, Murray, Baldwin, en MacAdams is het dan echt knap om zo'n kutfilm te maken.
Gelukkig lijkt Crowe weer terug te gaan naar zijn roots. Want hier heb ik dan wel weer zin in:
Als Twee Druppels Water (1963)
Alternatieve titel: Like Two Drops of Water
Visueel inderdaad erg mooi, het verhaal was best spannend, maar niet heel bijzonder, maar waar ik mij het meest aan irriteerde was het overdreven en theathraal acteerwerk. 3*
Alternate, The (2000)
Alternatieve titel: The Replacement
Roberts, Madsen en Ice-T. De B-film hemel!
Maar eens met Quido. Faalt op ongeveer alle fronten, maar Roberts en Madsen zorgen voor nog enig vermaak. Vooral Madsen blijft heerlijk om naar te kijken...
2*
Amantes del Círculo Polar, Los (1998)
Alternatieve titel: The Lovers of the Arctic Circle
Heel erg mooie film. Schitterend geacteerd en een mooie vertelling van het verhaal, maar het einde begreep ik ook niet helemaal. Kijk hem binnenkort nog een keertje. Voorlopig 4* mischien volgende keer meer.
Amazones (2004)
Pijnlijk slecht helaas. Rammelend scenario, actrice's die tig keer beter kunnen, een politieagent die geen flauw idee heeft wat ie staat te doen en muziek die uit de eerste de beste Hollywood B-film lijkt weggelopen.
1*
Ambassador, The (2011)
Fascinerend, maar die Brugger lijkt lichtelijk psychopatische trekjes te vertonen, wat de integriteit van de documentaire niet ten goede komt. Je kan je in deze dan ook afvragen of het doel alle middelen heiligt...
American Beauty (1999)
Dvd nog maar weer eens bekeken. Blijft geniaal. Mescherp & pikzwart; de film peutert laagje voor laagje van de American Dream en laat zien hoe mooi, ondanks alle leegte, het leven is.
Man oh man, oh man.
5*
American Movie (1999)
Alternatieve titel: American Movie: The Making of Northwestern
Sterke docu, die helaas op drie kwart een beetje in kakt en helaas niet meer geheel uit dat dal weet te kruipen.
Bizarre en fascinerende figuren overgens. Schitterend einde ook, met die oom, ratelend over zijn dromen...
3,5*
American Ninja 2: The Confrontation (1987)
Nooit de reeks gezien. Kwam gisteren toevallig deel 2,3 en 4 tegen. Waar een normale filmavond gepland werd resulteerde het in drie American Ninja films. Behoorlijk gelachen, zeker bij deze, die niet eens zó slecht is en nog enkele geestige vondsten heeft...
2*
American Outlaws (2001)
Wel aardig, maar de film mist de Western-magie die z'n voorbeelden wel hebben. Een goede film voor een mindere western en een mindere film voor een goede western... 2,5*
American Pie Presents Band Camp (2005)
Lolliger dan ik dacht. De eerste twee blijven nog steeds de beste. Uiteraard beroerd geschreven en geregiseerd (alhoewel ik wel geloof dat er enkele fatsoenlijke mensen tussen de cast zitten; Kebbel deed het al erg leuk in John Tucker must Die), maar stiekem is ie toch erg geinig. Ik blijf een zwak hebben voor Amerikaanse high school (achtige) films, maar ik hoop dat hier toch wel m'n grens ligt...
2*
American Psycho (2000)
Deze film heb ik voor het eerst gezien onder niet zulke goeie omstandigheden, namelijk op een verjaardag. En dat is niet erg optimaal film kijken. Toen vond ik deze film dus blijkbaar helemaal niets, aangezien ik er maar 2* voor gaf. Ik wilde hem na zo'n 2 en een half jaar dus nog wel eens een keer zien, dus heb ik hem maar op dvd gekocht en dat was een goeie keuze.
Een ijzersterk verhaal (ben nu erg benieuwd naar het boek), de erg goeie cast (met natuurlijk de briljante yuppie Bale) en de mooie muziek (vooral bij de slachtingen van Bale) maken van deze film een erg mooie filmpje.
Erg mooi aan deze film vond ik: dat Bale het in het begin helemaal niet door heeft dat hij 'ziek' is. Hij is alleen maar geobsedeerd door zijn werk en zijn lichaam. Vooral die briljante scène onder de douche, waar Bale alles verteld over die shampoos en zalfjes wat hij op zin huid smeert, vond ik geweldig.
Dus een erg goeie aankoop dus en zeker waard om vaker te kijken. en stijging van 2,5* (het is veel, ik weet het, maar ik vond het een ongeloofelijke goeie film), van 2* naar 4,5*.
American Psycho II: All American Girl (2002)
Alternatieve titel: American Psycho 2
Een belachelijk plot, verschrikkelijk slechte acteerpresentaties en de score leek af en toe wel exact gecopieërd uit deel 1. Waar de score daar wel werkte deed dat het hier totaal niet.
Een typisch Hollywood werkje dat wil profiteren op het succes van het eerste deel, maar totaal de plank misslaat door gebrek aan talent en kwaliteit.
American Reunion (2012)
Alternatieve titel: American Pie: Reunion
Blijf een zwak voor dit soort films hebben. Wat Hughes deed voor de jaren '80 high school film, deed de eerste American Pie voor de jaren '90. En net als de eerste in de reeks weet ook deze afsluiter, ondanks alle kolder, te raken op de juiste momenten.