The Ambassador (2011)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Mads Brügger

"Het gesprek dat we zo gaan hebben, heeft nooit plaatsgevonden", zegt een handelaar in diplomatieke paspoorten in de openingssequentie van The Ambassador. De uitspraak geldt voor een substantieel deel van de film, dat met de verborgen camera is geschoten, en bepaalt tegelijk de waarde ervan: The Ambassador toont de achterkant van Afrika, een onderwereld die zich op geen andere wijze laat vastleggen. Regisseur Mads Brügger gaat, gekleed als neo-koloniaal, op pad naar de Centraal-Afrikaanse Republiek om er ambassadeur te worden namens Liberia. Hij zet er een luciferfabriek op, gerund door Pygmeeën, als dekmantel voor zijn ambities in de diamanthandel. Maar in feite gaat het Brügger erom te laten zien hoe de macht in het land is verdeeld en wordt verhandeld. Dat zijn missie bepaald niet ongevaarlijk is, blijkt bijvoorbeeld als het hoofd van de veiligheidsdienst, een ex-vreemdelingenlegionair, enige tijd na hun ontmoeting wordt vermoord.

avatar van Mochizuki Rokuro
Beetje verwarrend geruzie net bij DWDD over deze docu. Kreeg nu geen duidelijk beeld van het issue dat rond de docu speelt, maar wellicht was dat om nog wat extra buzz te creëren voorafgaand aan het IDFA.

Klinkt goed.

avatar van Chuck Taylor
Mochizuki Rokuro schreef:

Heel verwarrend inderdaad, zelfs de objectieve journalist leek geen punt te willen/durven maken in het geheel. De IDFA directeur was wel vrij resoluut en dat maakte me erg nieuwsgierig. Sowieso interessant dit soort 'zakenmannen' in de deels corrupte politiek van west-afrika, een soortgelijk thema zit ook in Schlafkrankheit met Bokma.

Fascinerend, maar die Brugger lijkt lichtelijk psychopatische trekjes te vertonen, wat de integriteit van de documentaire niet ten goede komt. Je kan je in deze dan ook afvragen of het doel alle middelen heiligt...

Erg fascinerende docu, waarbij me soms het gevoel bekroop "is dit allemaal echt gebeurd?"...
vooral dankzij de grotendeels ontspannen indruk die Brügger maakt tijdens alle benarde situaties.

Verder is regie/productie dik in orde, het kijkt erg goed weg.

Hitler was funny

Haha, dit was echt geniaal.

Volstrekt idioot idee eigenlijk, maar zo zie je maar dat de realiteit vaak gestoorder is dan wat je kunt verzinnen. Aan de ene kant zet Brugger een rol neer, met zn rijlaarzen en sigarettenhouder is het echt een heel foute volstrekt gewetenloze exploitant.
Maar de scenes waarin hij volledig gestresst doorkrijgt waar hij eigenlijk terecht is gekomen zijn ook wel behoorlijk grappig in dat opzicht.

Verder een hoop erg grappige losse scenes. Het is zo'n one-of-a-kind docu die ongetwijfeld nog wel eens op tv komt.

Meneer Bungel
Gratis te zien op MUBI (tijdelijk neem ik aan).

Driello
Deze film was de openingsfilm van het eerste filmfestival in Zambia.
Een zeer vervreemdende film waabij ik me tijdens het kijken (voorafgaande door een wijnproeverij: ja het kolniale tijdperk ligt nog niet zo heel lang achter ons!!) regelmatig afvroeg of dit nou een documentary of een mocumentary is. Het eerste, blijkt. En dan bekruipt je toch een erg onangenaam gevoel over wat er allemaal mis is in de wereld.
Vlotte en boeiende, soms uitermatig grappige, docu waarin ik vind dat de zwakte ligt in het feit dat de maker in deze documentaire ook de hoofdpersoon is die eigenlijk een beetje de aangever is. Daarmee wordt het een beetje uitlokken, en dat vind ik toch niet erg sterk, in een documentaire. Ook vond ik hem volstrekt ongeloofwardig als diplomaat. Maar daarvan af gezien, is het een boeiend geheel, met soms erg rake klappen richting Afrikaanse corruptie en foute westerse inmening.

Driello schreef:
Ook vond ik hem volstrekt ongeloofwardig als diplomaat.

?? . Ja duh.. heb je niet een beetje het overduidelijke cynisme gemist hier?

Driello
Uiteraard, maar ik vond het wat jammer dat hij in niets echt maar deed denken aan een diplomaat. Daardoor kon ik geen moment meegaan in het idee dat hij diplomaat kon zijn. Dat was mijn beleving. En dat beinvloed mijn stem. Of dat terecht is of niet, laat ik in het midden.

avatar van SPT
SPT
Zeer interessante film, die een boeiende inkijk biedt in corruptie in Afrika. Over de geloofwaardigheid heb ik eigenlijk weinig twijfel. Het is een feit dat veel landen in Afrika door en door corrupt zijn. In die zin is de film ook niet echt een fact-finding mission. Wat de film zo interessant is de manier waarop. Mads Brügger draait mee in een wereld vol met corrupte figuren, waarbij iedereen bezig is iedereen voor z'n eigen karretje te spannen en uit is op slechts één ding: zo veel mogelijk geld. Het concept vriend moet nog worden uitgevonden in het wereldje waarin hij zich begeeft.

Mads is in feite de enige acteur in de film. Hij vertolkt zijn rol wat mij betreft uitstekend, waarbij hij tegelijkertijd de problemen blootlegd en af en toe (wellicht onbewust) een zwart-komisch randje aan het geheel geeft.

Ik vind dat verhaal van Tijssen trouwens wel interessant (zie hier bijvoorbeeld een interessant artikel), hoewel weinig geloofwaardig. Alleen al door het geld voor zijn consultancy diensten zwart aan te nemen wordt duidelijk dat hij zich met schimmige zaken bezig houdt. Ook zijn verzekering dat je met een diplomatiek paspoort ongecontroleerd valuta etc. kan smokkelen wijst hier op. Verder natuurlijk het fraudulese universitaire diploma en rijbewijs.

avatar van Banjo
Een geweldige documentaire!
spannend, interessant en eindeloos boeiend..
ik heb me verbaast maar eigenlijk ook weer niet.. die landen zijn gewoon gevaarlijk!.

4 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Continue corruptie.

Filmmaker Mads Brügger gaat undercover in corrupt Afrika als honorair consul. Een soort eretitel die men schijnbaar voor veel geld kan kopen bij, onder anderen, een Nederlandse zakenman. Iedereen beweert legaal bezig te zijn maar meerdere malen wordt de regisseur en hoofdrolspeler van deze ontluisterende documentaire verteld dat het zo handig is om een diplomatiek paspoort te bezitten. Heel handig als je met grote bedragen ongemoeid wilt rondreizen, iets wat de gewone sterveling niet is toegestaan. Extra handig als je naar een gebied gaat waar de bloeddiamanten welig tieren en onschendbare koffertjes dus goed uitkomen. Als een ware Michael Moore manipuleert Brügger er lustig op los.

Van het kwaadwillende slag komt er nogal wat voorbij in de film. Brügger, die zich voor de gelegenheid gekleed heeft in rijlaarzen met bijbehorende nazibroek, lurkt verwend aan zijn sigaar en sluit vriendschappen met schimmige types. De een na de ander ziet dollartekens in de ogen na een ontmoeting met de geld smijtende Deen. Ondertussen grapt hij er geslaagd en minder geslaagd op los om zich vervolgens in te laten met de meest griezelige mensen, opzoek naar corruptie. Iets wat hij continu vindt. Tegelijkertijd maakt hij zich ernstig zorgen over de gevaren in het Afrikaanse land waar hij met zijn verborgen camera filmt. Gaat dat zien.

Zeer goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Ik geloof de docu niet, de verborgen camera's zijn te goed

avatar van Bottleneck
Ja dat had ik ook af en toe met die verborgen camera maar het lijkt me toch allemaal echt. Vraag me wel af hoe zo'n relatief kleine filmmaker aan zoveel geld komt voor de koop- en omkoop-praktijken maar goed.

The Ambassador is een scherpe docu. Beetje hortend en stotend in elkaar gezet maar het brengt het grijze wereldje en smeergeld genadeloos in beeld met een paar gênante en foute momenten. Madsen die eerst nog normaal sigaretten rookt maar gedurende de docu met een steeds langere sigarettenhouder haha. Soms ook ten koste van onschuldigen (mensen die in de luciferfabriek zouden werken). Deed me een beetje aan Borat denken; zichzelf neerzetten als een makkelijk doelwit maar ondertussen stiekem een groter doel willen bereiken. Ben toch wel benieuwd naar zijn eerdere 'undercover' docu over Noord-Korea.

avatar van Filmkriebel
Schaamtelijke corruptie op hoog niveau in de Centraal Afrikaanse Republiek, met het nodige cynisme van Brügger. Best wel onthullend, zeker over wat de rol van Frankrijk betreft en ook schokkend was dat die Franse head of security tijdens de opnames vermoord werd . En dan tegelijkertijd was het ook allemaal niet zoveel nieuws onder de zon. Wie een beetje mens van de wereld is weet wel hoe het eraan toe gaat in zo'n landen en weet dat Frankrijk en malafide zakenlui een diamantje willen meepikken. Brüggers aanpak was soms verfrissend tot humoristisch (zijn koloniale outfit, de twee pygmeeën), maar toch miste ik de echte en ernstige journalistieke invalshoek.

Dit is totaal niet mijn ding, heb hem uitgekeken, maar heeft me veel moeite gekost.
Ongeloofwaardige rommel is dit.

avatar van SPT
SPT
Tarkus schreef:
Ongeloofwaardige rommel is dit.

Ik snap niet hoe je kan zeggen dat de film ongeloofwaardig is, het is toch een documentaire?
Een documentaire die dingen laat zien die de kijker tot dan toe niet mogelijk had geacht is normaal juist extra informatief, itt. een documentaire die alleen open deuren intrapt. Ik had eigenlijk juist het omgekeerde gevoel, namelijk dat de corruptie en hoe het er verder aan toe gaat in Afrika niet echt nieuws is...

SPT schreef:

Ik geloof net als anderen hier niet dat de verborgen camera's echt verborgen waren.
Opgezet spel !!

avatar van Drs. DAJA
Dan ben ik bang dat je niet bekend met het oeuvre van Mads Brugger. Hetzelfde is hem gelukt in Noord-Korea met de film The Red Chapel. Ik kan me bovendien niet indenken dat dit geacteerd is. Ik ben dan ook erg onder de indruk van The Ambassador. Op een heldere manier legt Brugger de meest idiote en corrupte situaties uit. Daarbij lukt het hem om met (grotendeels) verborgen camera's van erbarmelijke kwaliteit een filmische audio/visuele uitnodigende en sturende stijl te behouden. Ik vind dit een waanzinnige film.

avatar van SnakeDoc
Hier zien we niks nieuws toch? Corruptie in de diverse Afrikaanse landen waar een aantal westerse oplichters van mee profiteren. Ik vond het allemaal niet zo schokkend eigenlijk.

Het is eerder komisch om te zien hoe Brugger op gaat in zijn rol. De foutje laarsjes, het eigenwijze pijpje, het non-stop dragen van de zonnebril. Leuk geacteerd, een aantal grappige en ongemakkelijke situaties, maar inhoudelijk vond ik het allemaal wat mager.

avatar van pjutter
Deze net gezien en vond het een erg interessante docu. Ben nog even naar wat belangrijke spelers gaan zoeken en kwam dit tegen over de advocaat:

Top Liberian politician arrested in corruption scandal | Business | The Guardian - theguardian.com

avatar van pjutter
Wat hij uiteindelijk met de diamanten heeft gedaan is niet te zien in de film, maar durft hij nu wel te vertellen. 'Ik ben in mijn eentje naar diamanthandelaars gegaan en heb ze verkocht, om mijn investering terug te krijgen.