Det Røde Kapel (2009)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Mads Brügger
met Mads Brügger, Simon Jul Jørgensen en Jacob Nossell

Op zoek naar de lach in Noord-Korea. The Red Chapel is het verslag van een bizarre expeditie. De Deense komieken Jacob en Simon, in Korea geboren en als kind geadopteerd, krijgen samen met de als manager optredende Mads Brügger toestemming om in het kader van culturele uitwisseling een variéténummer op te voeren in Pyongyang. In de voice-over kan Brügger zijn bedoelingen uit de doeken doen, ons wijzen op de zwarte kanten van dit regime en zijn interpretatie geven van de tranen bij het monument van Kim Il-Sung. Zonder dat de onthutste Denen er veel aan kunnen doen, worden ze ingezet voor propagandadoeleinden en geeft een Noord-Koreaanse regisseur hun voorstelling een andere draai.

avatar van Drs. DAJA
Meestwerk! Een van de beste documentaires die ik ooit heb gezien, kreeg notabene tranen in mijn ogen bij de aftiteling. Brugger's film combineert een beangstigend beeld van een ziekelijke regime met ijzersterke humor. De vergelijking met The Great Dictator is snel gemaakt en we mogen deze film ook eigenlijk wel een soort van documentairequivalent van de Chaplin-film noemen.

avatar van voskat78
Heb er van genoten!!
Ook deze docu was een van mijn favo' s afgelopen IDFA09.
De combinatie van het regime al daar en de humor die er bij vlagen op toegepast wordt maakt het een bijzondere docu.
Gaat dat zien!!

avatar van Redlop
Vandaag eenmalig te zien in LUX Nijmegen trouwens. KLIK

avatar van Biosguru
Erg onsmakelijke humor ten koste van

Een duidelijk exemplaar van Deens gevoel voor humor. Een niet grappig stel comedians waarvan één spastisch is (wat het extra pijnlijk om te kijken maakt) willen een bizar onsamenhangend variété nummer opvoeren in Noord Korea. Niet dat het wat uitmaakt, want van het origineel blijft weinig over zodra de Koreanen zich ermee bemoeien. De absurditeit van de Noord Koreaanse samenleving maakt het geheel nog oncomfortabeler om naar te kijken. Maar dat is nu precies de bedoeling van deze documentaire.