• 8.298.464 stemmen

The Bling Ring (2013)

Misdaad / Drama | 90 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Japan

Geregisseerd door: Sofia Coppola

Met onder meer: Katie Chang, Israel Broussard en Emma Watson

Releasedatum: 1 augustus 2013

Plot The Bling Ring

"Living the Dream, One Heist at a Time"

Marc is een door mode geobsedeerde 16-jarige jongen die naar een nieuwe middelbare school gaat. Hij valt al snel voor het Koreaans-Amerikaanse meisje Rebecca. Samen met een stel vrienden beginnen ze websites van beroemdheden af te speuren naar de verblijfplaatsen van hun favoriete idolen. Wanneer ze niet thuis zijn, breken ze in en stelen ze kleding, geld, naaktfoto's en zelfs een pistool. Met het geld financieren ze hun wilde levensstijl, inclusief het nodige drugsgebruik. Ze staan er echter niet bij stil dat ze wel eens gepakt zouden kunnen worden.

imageimage

avatar van bengeltju

bengeltju

Nu aan t kijken dus mening komt eraan

avatar van bengeltju

bengeltju

bengeltju schreef:

Nu aan t kijken dus mening komt eraan

Intussen gekeken: grappig maar ook onbegrijpelijk en verwarrend.. valt niet echt onder t gernre (spannende) Thriller..

Meer iets van "meiden-thriller".. manipulatie en afgunst..

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

nog geen enkele slechte film gezien van Sofia maar dit is toch een minder goede. Haar bekende stijl nl een registrerende camera, soundtrack vol popmuziek, montage trucjes. Sofia heeft iets te vertellen en doet het op een knappe visuele manier. Het schetsen van een verveelde jeugd zonder waarden (hun leven draait rond drugs, party's, glitter + dialogen waarin 'bitch' om de 5 voeten in voor komt, etc) en waarin de ouders totaal geen besef hebben hoe hun kinderen zijn – het kon een Larry Clark film zijn maar Sofia bekijkt het minder controversieel. En misschien is dit wel de zwakke plek van de film. Het is allemaal braafjes, zelfs licht spottend tgo de personages en tgo hun slachtoffers (de rich and famous van Beverly Hills) zonder veel diepgang. Het zet mij wel aan het denken : uit deze generatie zal er ooit een president moeten opstaan. Misschien zullen we dan nog wel met heimwee aan Trump denken ?

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Wat een pareltje blijft het toch. Beetje treurig ook dat na 1,5 jaar m'n vorige bericht nog steeds bijna bovenaan staat; zo'n meesterwerk verdient veel meer aandacht.

Vanavond heb ik hem zelfs twee keer direct na elkaar gekeken omdat ik hem na die eerste keer nog net even iets intenser wilde beleven en meerdere scènes (zoals die puff, puff, puff) opnieuw wilde zien - zó'n film is het.

Prachtig.

avatar van Dievegge

Dievegge

Sofia Coppola slaagt erin een aannemelijk beeld te schetsen van de oppervlakkige en materialistische levensstijl van jongeren in Calabasas, een voorstad van Los Angeles. Aan de grootte van hun villa's te zien hoeven ze niet te stelen uit armoede. Hun dag beginnen ze met een tabletje Adderall, een peppil die voorgeschreven wordt tegen ADHD. Ze gebruiken drugs en bezoeken coole dansfeestjes waarop celebrities aanwezig zijn. Ze dwepen niet zozeer met deze beroemdheden als persoon, maar wel met hun lifestyle, hun merkkledij, hun handtassen en hun juwelen of bling.

De inbraken worden steeds roekelozer, vooral wanneer ze erover gaan pochen bij vrienden en selfies met gestolen waar op sociale websites plaatsen. Het is moeilijk te geloven dat die luxevilla's zo slecht beveiligd zijn, maar het schijnt echt gebeurd te zijn. Echte vrienden waren het niet, want na hun arrestatie beginnen ze elkaar meteen te verlinken en de schuld te geven.

Om de jachtige sfeer weer te geven, gebruikt Sofia Coppola flitsende montages met screenshots, rodeloperbeelden en uitzinnig dansen. De bewakingsbeelden worden door een groene lichtfilter getoond. Een bijzonder shot zoomt zeer langzaam in op die villa met de grote vensters, zodat die op een poppenhuis lijkt waarvan je alle kamers tegelijk kunt zien. Emma Watson heeft het Californische accent en de bewegingen van de echte Alexis Neiers goed bestudeerd, al begaat ze één blunder wanneer ze het over haar jongere zus Gabby heeft, wat de echte naam is van de fictieve Emily. Het is een kritiek op deze jongerencultuur, al wordt ook getoond hoe meeslepend het kan zijn om in zo'n roes te leven.

Onderhond

Vandaag de toevallig gekeken nadat ik eerst Lady Bird gezien had. Leuk om het verschil in aanpak, wereld en personages te zien, terwijl beide films eigenlijk binnen een soortgelijke niche vallen. Ben normaal niet zo'n Coppola fan, maar vond deze toch aanzienlijk beter dan dat truttige gedoe waar Gerwig mee uitpakte.