Aloha (2015)

Komedie / Drama

geregisseerd door Cameron Crowe
met Bradley Cooper, Emma Stone en Rachel McAdams

Brian Gilcrest (Bradley Cooper) is een 37-jarige defensieleverancier die vrijwel door iedereen gehaat wordt. Zijn enige vriend lijkt de geavanceerde computer Jeremy. Gilcrest krijgt de opdracht de lancering van een wapensatelliet vanuit Hawaï in de gaten te houden. Samen met de humorloze Majoor Lisa Ng (Emma Stone) moet hij de inheemse Hawaïaanse Raad veiligheid garanderen voor de lancering. Daarnaast krijgt hij de kans op een ontmoeting met Tracy, de liefde van zijn leven die wegging, samen met haar man en twee kinderen. Op Hawaï ontdekt Gilcrest zichzelf.

avatar van blurp194
Tsja.

De samenvatting leek al wat twijfelachting, maar ze wou een film met Bradley Cooper wel zien. Eye candy, zoiets. En dan dacht ik dat dat met McAdams en Cooper wellicht ook wel op zoiets uit draaien zou, maar dan voor mij. Meer verwachtingen waren er niet.

En zelfs dat werkt dan dus niet. Rommelig en warrig tot en met, en met een grote beroemde cast komt geen van de karakters uit de verf. Zelfs Bill Murray moet eraan geloven. En dan dat getrut met die stomme hoed nog, hoe verzin je het.

Doods.

Het hele witwasgebeuren dat rond deze film gesponnen is, is vooral erg belachelijk. Maar het is makkelijke kritiek, zeker wanneer je vooral zelf gehoord wil worden. Daar ligt in ieder geval niet de zwakte van deze prent, al is dat maar een magere troost natuurlijk.

Aan de acteurs heeft het ook niet gelegen, die doen het gewoon goed naar omstandigheden. Geen fantastische acteerprestaties of hoogstaande rollen, maar gewoon degelijk geacteerd. Mag ook wel met zo'n cast natuurlijk, aan bekende gezichten zeker geen gebrek.

Het is gewoon Crowe die werkelijk helemaal niks met deze film weet aan te vangen. Een lauw plotje, een gebrek aan werkende humor én werkend drama en zelfs met de locatie weet hij amper iets aan te vangen. Uiteindelijk een compleet overbodige film, op zich ook een kunst wanneer je al dit materiaal voor handen hebt.

avatar van Chelsea94
Poeh wat een verschrikkelijk saaie film, echt slaapverwekkend

Zag deze recent opduiken op een betaalkanaal, is me destijds niet opgevallen( geen bioscooprelease gehad?). Waarschijnlijk geflopt dus, en dat is opmerkelijk gezien de cast en de regisseur want Crowe doet hier weinig anders dan wat hij zo goed deed bij Almost Famous, Jerry Maguire en We Bought a Zoo. De regisseur is geïnteresseerd in het op intense, bijna melancholische wijze uitdiepen van onderlinge menselijke relaties en doet dat ook hier uiterst bekwaam. Het verhaal over de vierhoekverhouding tussen oude en nieuwe geliefden kon me bij momenten behoorlijk raken. Gaat allemaal uiterst traag inderdaad, maar dat slome gedoe heeft een functie en maakt het wel zo geloofwaardig en enigszins herkenbaar. De slotscène is werkelijk prachtig, en alleen al waard om dit romantisch drama een kans te geven. Toch geen heel hoge score wat mij betreft, en dat komt omdat het klinische nevenverhaal over een raketbasis op Hawai(met een bijrol voor de niet goed gebruikte Bill Murray) behoorlijk wat tijd in beslag neemt doch eigenlijk nergens kan boeien, zeker niet voor Europeanen en waarschijnlijk ook niet voor Amerikanen zelf. Had dus als geheel zonder twijfel beter gekund, maar slecht is het zeker niet.