Oranges and Sunshine (2010)

Verenigd Koninkrijk / Australië

geregisseerd door Jim Loach
met Hugo Weaving, Emily Watson en David Wenham

Oranges and Sunshine vertelt het verhaal van Margaret Humphreys, een maatschappelijk werkster uit Nottingham, die één van de grootste maatschappelijke schandalen uit de recente geschiedenis onthulde: de georganiseerde deportatie van kinderen uit het Verenigd Koninkrijk naar Australië. Bijna helemaal in haar eentje, tegen alle waarschijnlijkheid in en met gevaar voor eigen lijf en goed heeft Margaret duizenden families opnieuw samengebracht, de autoriteiten aan de kaak gesteld en een buitengewone gerechtelijke dwaling wereldwijd onder de aandacht gebracht.

neo (crew)
De debuutfilm van de zoon van Ken Loach. Klinkt interessant.

Aardig debuut van Loach, al was ik er niet ondersteboven van. Boek heb ik niet gelezen, maar afgaande op de film vond ik dat het verhaal zich teveel richtte op het priveleven van Humphreys en er te weinig aandacht was voor de gedeporteerden, dat mij meer interesseerde. Toch heeft de film een aantal sterke en emotionele scenes, zonder te verzanden in sentiment. Ook het acteerwerk is prima, ik vond de rollen van Wenham en Weaving wel de uitschieters.

Geen vrolijke kost dus. De film is conventioneel en erg somber, maar soms ook een beetje saai zelfs. Met dit soort Britse producties kan je dat ook wel doorgaans verwachten.

In de Britse traditie van maatschappelijke en realistische films, een shockerend en harverscheurend verhaal dat vrijmoedig, recht toe recht aan, zonder toeters en bellen, integer, zonder vals sentiment, verteld wordt. De film wordt mede gedragen door Emily Watson, die haar rol vastberaden, kwetsbaar, maar beheerst speelt.

avatar van JJ_D
Deed me denken aan 'Rabbit-Proof Fence', hoewel de problematiek hier blijkbaar toch anders ligt. Belangrijk verhalen, dat zeker, maar beide films gaan aan hun doel voorbij door een overdaad aan meligheid: zoete muziekjes, huilpartijen en woede-uitbarstingen, volstrekt onorigineel qua cameravoering en opbouw, alle stereotiepen op een hoopje, ... Toch komt 'Oranges and Sunshine' hard aan, maar dat is omdat Jim Loach de emoties er echt in ramt. Weinig sympathiek, zag ik zijn vader overigens nooit doen. Draak van een film, wat mij betreft.

Recht voor zijn raap drama zonder 'gemaakt' sentiment waardoor deze film juist dichter op je vel gaat zitten. Ongeloof en stilte na afloop. Echt zo'n film waarna je na afloop eerst het internet op gaat om verder te speuren na al dit onrecht.

avatar van Leo1954
Ja zoonebloem, dat heb ik ook gedaan. Onvoorstelbaar onrecht. Dit is ook typisch een film die het voor een groot deel moet hebben van zijn historische achtergrond, haast documentarisch wordt het verhaal getoond en zonder vals sentiment. Dat wil niet zeggen dat de film geen gevoelens los maakt, dat doet het zeker. Zie nu pas dat dit een film is van de zoon van Ken Loach, dan komt Jim uit een goed nest. Met een eigen benadering, er zitten in deze film geen Ken Loach trekjes.

avatar van Cleanshot
Boeiend en soms aangrijpende film vanuit het oogpunt van de slachtoffers gezien.
Vindt Emily Watson wel een beetje een mevrouwtje theelepel, maar kwam geloofwaardig over in dit verhaal. Had wel sterk het gevoel naar een televisiefilm te kijken qua filmgevoel en regiseerwerk. Desalniettemin geen tijdverspilling wat mij betreft.

Emily Watson was prima als Margaret Humphreys en de film was ook meer dan redlijk maar ik miste toch de aangrijpende scenes en het echte gevoel dat bij een drama naar boven moet komen.

avatar van tevelenco
Goede film met een verhaal waarvan ik niet op de hoogte was.
De film wordt mooi in beeld gebracht maar kent verder weinig verrassingen.
De film wordt eigenlijk gedragen door de prima akteerprestaties van Emma Watson die de rol zeer overtuigend en levensecht neerzet zonder vals sentiment.
Prima film!

Mooi thema, mooi in beeld gebracht, maar de film kwam bij niet echt over. Vond Watson een beetje 'zeurderig', onecht en nogal emotieloos acteren en had het idee naar een middelmatige documentaire te kijken. Rabbit-Proof Fence vond ik veel indrukwekkender.
Jammer. Ik had er meer van verwacht.

avatar van Carotte
Het verhaal lijkt op Haar naam was Sarah

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Een waargebeurd verhaal...
Ontroerend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende actrice Emily Watson speelt zeer goed...
Prachtig omgeving van Australië...
Mooid HD kwaliteit...
Het is moeite waard...

Aardige film waarin een maatschappelijk werkster erachter komt dat in het verleden veel kinderen zijn gedeporteerd naar Australië. Een vrij standaard 'waargebeurd-verhaal-film' met een redelijk voorspelbaar verloop. Soms ontroerend en soms ook wat langdradig. Door het sollide acteerwerk nog 3.0 sterren.

Ontzettend mooi document, sluit me aan bij Decec.

Schokkend, waargebeurd verhaal over een van de grootste schandalen uit het recente verleden. Hoewel de film vol zit met emotionele, ontroerende momenten, waakt Jim Loach er voor dat het nooit sentimenteel wordt. Schitterende rollen van Emily Watson en Hugo Weaving.

So, what are you going to give all of us for Christmas, Ben?
- I gave you my mam.

Verbijsterend.

Een sterke Emily Watson vertolkt de rol van Margaret Humphreys.
De film legt vooral de nadruk op het menselijke leed en de emoties rond deze tragische gebeurtenissen.
Jim Loach volgt perfect de voetsporen van vader Ken met onderwerpen waarin sociale achterstand en onrechtvaardigheden het hoofdthema zijn.

Waargebeurd verhaal... en wat voor een verhaal !! Echt onthutsend.
Een prachtige Emily Watson, die dit verhaal zo goed overbrengt dat je aan het scherm gekluisterd blijft.
Ik kan er moeilijk woorden voor vinden, maar het is verbijsterend wat je hier ziet, hoe 2 regeringen dit hebben kunnen toestaan, en pas 23 jaar nadat Margaret Humphreys (het personage van Watson) alles had ontdekt openlijk hun verontschuldigingen aanbieden.
Een film die je moet zien om het verhaal te kunnen geloven, er zijn geen woorden voor om het hier te kunnen vertellen.

avatar van knusse stoel
Erg. Je kunt je niet voorstellen dat een regering zoiets met haar jonge ingezetenen doet.
Maar vergis je niet, een mens is tot alles in staat.
Dus alles wat je kunt bedenken wat de ene mens de andere aan kan doen, heeft hij ook gedaan.

Aangrijpende film en laat het een les voor de toekomst zijn, zodat dit niet weer gebeurd in de z.g. beschaafde samenlevingen.

avatar van Mads Smikkelsen
De waarheid is onsmakelijk! Erg goed inbeeld gebracht, eenaanrader. Ook heeel goed geacteerd!

avatar van jeuletaxi
Hele mooie film met een geweldige rol van Emily Watson, en ik miste niet de aangrijpende beelden ( stinissen ), want die spreken voor zich!!
Heel mooi einde in het gebouw bindoon cristian brothers, rillingen kruipen over je lijf....
En geen vals sentiment, en na afloop ga je even verder zoeken op het internet, en terecht dat hier een film is over gemaakt en kwam hem per toeval tegen.
Zeker een aanrader een dikke 7,5

avatar van K. V.
'k vond dit ook een prima waargebeurd drama. Een boeiend en meeslepend verhaal en ook een prima cast. Ook zag de film er goed uit.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
'k vond hem wel het bekijken waard en goed om eens mee te pikken als hij op tv komt.

avatar van missl
Best een interessant onderwerp wat hier aan de kaak gesteld wordt, echter had de uitwerking wat beter kunnen zijn. Zoals hier al eerder genoemd, ik had graag meer gezien over het onderwerp zelf en minder over het privé leven van de maatschappelijk werkster.

avatar van 93.9
Schrijnend waargebeurd verhaal...
Helaas betekend dat niet automatisch dat daar goede films uit voortkomen.
Muziek was vreselijk bijvoorbeeld.
Hoe cheesy is Wild World bijvoorbeeld...
Verder deed de film en z'n personages me helemaal niets.
Eentje categorie waargebeurde woensdagavondfilm.

avatar van 93.9
JJ_D schreef:

Mee eens.

avatar van Baggerman
Ingetogen, maar hartverscheurend drama. Ik ben het met de commentaren hieronder wel deels eens dat het filmistisch niet erg bijzonder is, maar als waargebeurd verhaal komt dit toch wel aan en heeft het mijns inziens weinig opsmuk nodig.

jeuletaxi schreef:
en terecht dat hier een film is over gemaakt

Inderdaad dus.

avatar van Baboesjka
Wat een heftig waargebeurd verhaal. De vertelwijze beviel mij wel, en tranen zijn op zijn plaats in zo'n triest verhaal, al vond ik het soms iets te sentimenteel. Dan voelde het te gespeeld. Qua beeld vind ik het er goed uitzien. Helder. Emily Watson zet wat mij betreft een sterke, kwetsbare rol neer. Betere film dan verwacht. Een 7. 3,5*

Hartverscheurend, heftig waargebeurd verhaal. Dat de mens het grootste monster is wat ooit heeft bestaan en tot alles in staat is bewijst deze film maar weer eens. Chapeau voor Emily Watson die de hoofdrol speelt in dit vreselijke drama. Ze draagt de gehele film op een zeer overtuigende manier. Een film die binnenkomt en je niet meer zo gauw vergeet.