• 8.481.546 stemmen

Met onder meer: James Norton, Daniel Lamont en Eileen O'Higgins

Releasedatum: 23 juni 2022

• Bioscoop Vanaf 27 juni in 46 bioscopen

Plot Nowhere Special

John, een 35-jarige glazenwasser, heeft zijn leven gewijd aan het opvoeden van zijn 4-jarige zoon, Michael, nadat de moeder van het kind hen kort na de bevalling had verlaten. Als John nog maar een paar maanden te leven heeft, probeert hij een nieuwe, perfecte familie voor Michael te vinden, vastbesloten hem te beschermen tegen de verschrikkelijke realiteit van de situatie.

imageimageimageimageimageimageimage

BBarbie

Het zit een eenvoudige glazenwasser niet mee. Zijn Russische vrouw heeft hem kort na de geboorte van zijn zoontje verlaten en sindsdien staat hij er alleen voor. Wanneer hij hoort dat hij nog maar kort te leven heeft, gaat hij op zoek naar adoptieouders die zijn zoontje alles kunnen geven wat hij zelf tijdens zijn jeugd gemist heeft.

Regisseur Pasolini heeft het gevoelige verhaal verwerkt tot een tedere film zonder valse sentimenten. Vooral de interactie tussen James Norton en de piepjonge Daniel Lamont zorgt voor menig hoogtepunt. Een aansprekend drama dat mij niet onberoerd liet.

avatar van james_cameron

james_cameron

Prachtig geobserveerd drama, subtiel en ingetogen uitgewerkt. Met een dergelijk plot had de film makkelijk kunnen verzanden in een stroperig RTL-4 woensdagavond-drama, maar regisseur Uberto Pasolini weet precies de juiste toon te treffen. Met zijn vorige film, Still Life uit 2013, bewees hij al een indrukwekkende draai te kunnen geven aan ogenschijnlijk melodramatisch materiaal. En het samenspel van vader James Norton en zoontje Daniel Lamont is gewoonweg onvergetelijk.

avatar van mrklm

mrklm

John [James Norton] is een 35-jarige ramenwasser die met zijn handen in het haar zit. Zijn vriendin is er tussenuit gepiept waardoor hij in zijn eentje voor hun zoontje Michael [Daniel Lamont] moet zorgen. Veel erger nog: John heeft zelf niet lang meer te leven. Daarom grijpt hij de unieke kans om met hulp van sociaal werker [Eileen O’Higgins] met Michael een aantal potentiële adoptieouders te bezoeken zodat John kan bepalen wie zich na zijn dood over Michael mag ontfermen. John is ontwapenend als de ruwe bolster, blanke pit van een vader die voor een onmogelijke keuze komt te staan en de gesprekken met de kandidaat-ouders zijn intelligent geschreven. Het grote minpunt is echter Lamont, wiens volstrekt mechanische, emotieloze vertolking de indruk wekt dat hij geen idee heeft waar het over gaat en dat hij zich niet op zijn gemak voelt voor de camera’s.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 23 juni 2022 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Bestwelbos

Bestwelbos

Prachtige, harde film. Ruwe emoties en mooie beelden. Weinig muziek, maar daardoor des te meer beleving. Je voelt mee met de hoofdpersoon. Acteerwerk is uitstekend.

Gisteren deze film gezien in de sneak preview in het Forum in Groningen. Vanwege corona is gewacht met het uitbrengen van de film terwijl hij oorspronkelijk in 2020 in de bioscopen zou draaien.

Nu ben ik altijd al een fan geweest van Engelse films en wat is deze film toch ook weer steengoed. De film is mij behoorlijk onder de huid gaan zitten en heeft er voor gezorgd dat ik de afgelopen dag behoorlijk over de film heb nagedacht. Zoals al eerder aangegeven is de interactie tussen beide hoofdrol spelers fantastisch en het heeft ervoor gezorgd dat ik het af en toe wel even moest slikken

Ik vond vooral de onderliggende sfeer en gevoel prachtig gebracht. Hoe knap is het om in de bioscoop te zitten en iets van het gevoel te pakken te krijgen van wat de hoofdrolspeler door moet maken zonder dat dingen uitgesproken worden.

De film krijgt van mij 4.5 ster en ik weet zeker dat ik meer van deze regisseur ga zien.

avatar van tbouwh

tbouwh

Hoe vertel je je kind dat je terminaal ziek bent? Een brok in de keel is waarschijnlijk bij Nowhere Special, een beheerst, ingetogen drama over de relatie tussen een alleenstaande vader en zijn vierjarige zoontje.

“Mama moest gaan, heel ver weg.” Het zijn de gebruikelijke eufemismen van verleden leed, verteld van ouder op kind om de klap van een blijvend verlies te verzachten. In Nowhere Special is de moeder van Michael (kindacteur Daniel Lamont in zijn eerste rol) dan nog wel in leven, John (doorleefd vertolkt door James Norton) weet heel goed dat ze niet meer naar hen zal terugkeren. Ondanks de voelbare last van het gemis wordt de kennis van deze situatie vrijwel vanaf het begin overschaduwd door de onafwendbare tragedie die de film overspant.

Volledig

Ontroerend zonder dat het over the top is. Vreselijk ‘ alledaags’ drama.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Nergens speciaal.

Door Norton goed geacteerd filmpje, dat vooral repeterend is. Moeizaam op zoek naar de juiste adoptie-ouders, ondertussen een lach en een traan.

Dat ene stel, met die vent met die treintjes, was karikatuur, maar wel grappig.

De uiteindelijke keus was niet verrassend.

Het zoontje vond ik niet geweldig, ik heb kindertjes beter zien spelen. Deze was wel erg passief.