The Pursuit of Happyness (2006)

3,67

geregisseerd door Gabriele Muccino
met Will Smith, Jaden Smith en Thandie Newton

Christopher Gardner heeft problemen met zijn verkoopwerk en belandt met zijn zoontje op straat, nadat zijn vrouw hen heeft verlaten. Hij moet leven en zijn zoontje zien te verzorgen in de straten van San Francisco. Christopher blijft zoeken naar een baan totdat hij er eentje vindt bij een aandelenfirma. Het blijkt echter een onbetaalde stageplek met kans op een vaste baan. Het blijkt niet bepaald makkelijk je leven te verdelen tussen een aandelenfirma en een zwerversbestaan.

569 BERICHTEN46 MENINGEN

avatar van Shibbeh

geplaatst: 31 augustus 2011, 23:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
prachtige film. het gevoel wat je constant krijgt als het de hoofdrolspeler zó tegenzit, en dan (op het einde) het moment dat alles goedkomt. geweldig 🙂

avatar van marximaal
geplaatst: 14 oktober 2011, 18:05 uur [permalink]
Super film echt een aanrader

avatar van boozebelly
geplaatst: 14 oktober 2011, 18:23 uur [permalink]
Qua vermaak zie ik veel liever dat iemand van ellende naar de drank grijpt, het helemaal opgeeft en zijn zoon als drugsrunner aan het werk zet. Dit alles met een soundtrack van Nine Inch Nails of een andere depressie triggerende band ofzo.
Deze versie is ook wel aardig, maar het is allemaal zo veilig en braaf dat het einde zo voorspelbaar word en je als een weeïge zak muffe aardappelen op de bank achterblijft.

geplaatst: 14 oktober 2011, 19:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
AllStarsLove schreef:
best zielige film gelukkig wel met goede afloop

en bedankt he

avatar van RuudC
geplaatst: 16 oktober 2011, 00:57 uur [permalink]
Cheer up, het scheelt je nu twee uur kijken 😛

avatar van jokus
geplaatst: 16 oktober 2011, 03:12 uur [permalink]
Wat een melige en voorspelbare film!
De tegenslagen zijn wel erg geforceerd verzonnen en natuurlijk loopt alles in het land van de onbegrensde mogelijkheden weer goed af.
En dat gesjouw met die kattenbak is ook heel erg storend.
Had men hem niet vertegenwoordiger in iets geloofwaardigers kunnen laten zijn?

Vreselijk!

avatar van RuudC
geplaatst: 17 oktober 2011, 10:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een mooi en ontroerend verhaal. Bepaalde scenes (zoals de overnachting in de metro) zijn hartverscheurend. Will Smith doet het ook in een nonactierol erg goed. Het zit vol (redelijk) interessante wendingen. Het einde is wat voorspelbaar helaas, maar toch ben ik behoorlijk onder de indruk.

geplaatst: 28 oktober 2011, 14:23 uur [permalink]
Vond deze film iets minder dan john q. maar deze vond ik ook erig goed.

geplaatst: 14 november 2011, 20:54 uur [permalink]
Erg sterk gespeeld door Smith, die zich meer en meer profileert als alleskunner. De chemie met zijn eigen zoontje is continu aanwezig, die bovendien het talent van zijn vader heeft meegekregen. Het is natuurlijk een lekker kruiwagentje voor Jaden, maar hoe vaak zie je niet dat pappie hun zoon/dochter de filmwereld in loodst, maar ze eigenlijk volledig talentloos zijn... Jaden lijkt het acteren met de paplepel ingegoten! Verder oogt de prent cinematografisch verzorgt en vallen de fraai gecomponeerde rustieke soundtracks op. Het tempo had bij vlagen een tikkeltje hoger mogen liggen, maar vooruit.

Laks
geplaatst: 13 januari 2012, 20:53 uur [permalink]
Uitstekend drama die mij toch de brok in de keel wist de bezorgen. Will Smith zet zijn rol weer fantastisch neer en wist mij best te ontroeren. Einde was redelijk voorspelbaar, maar daar had ik maar weinig problemen mee. Dat het waargebeurd is, maakt het dan ook nog wat ontroerender. 4,5*

avatar van Wonderbra
geplaatst: 4 mei 2012, 22:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wel eens van de spoiler knop gehoord mensen? Nogal veel leden hier die bij deze film moeten vermelden dat alles goed afloopt. En bedankt!

geplaatst: 10 juli 2012, 23:46 uur [permalink]
Dit is een film van het genre en met het type verhaal/onderwerp die ik heel goed zou kunnen vinden. Hij was ook zeker erg goed. Maar ik denk dat er wel veel meer uit te halen was.

Ik zou de film een 7,5 geven, oftewel 3,75 sterren wat helaas niet kan bij moviemeter, dus ik rond hem af naar boven.

avatar van roeman
geplaatst: 30 augustus 2012, 22:56 uur [permalink]
Ik huil niet snel, 😢 maar deze film raakte me diep. Prachtig beeld van Smith en zijn zoon, topacteur in de dop. Ik zat van het begin tot het eind geboeid te kijken en geloofde echt in de acteurs. 👋

geplaatst: 20 november 2012, 08:33 uur [permalink]
Soms zit het mee, soms zit het tegen. In deze film over karakter en doorzettingsvermogen –geïnspireerd door de belevenissen van de echte Chris Gardner– zit het de protagonist vooral tegen. En niet zo’n beetje ook. Will Smith geeft op gedreven wijze invulling aan zijn rol, volgens mij zijn beste vertolking tot nog toe. Zijn samenspel met zijn echte zoontje Jaden is heel bijzonder.

avatar van arno74
geplaatst: 26 februari 2013, 15:18 uur [permalink]
Heerlijk, zo'n waargebeurde american dream waar een dakloze zwarte man slecht gekleed en in vuile kleren net na het verlaten van de politiecel en zonder opleiding of enige ervaring een baan als beurshandelaar krijgt aangeboden bij een gerenommeerd handelshuis waarin hij vervolgens ontzettend succesvol in is! Je zou het bijna geloven! Maar... niet dus.

En dat beurshandelaren pensioenverzekeringen verkopen zou je ook bijna geloven na het zien van deze film, maar voorzover ik weet zijn dat twee verschillende beroepen, behalve in Hollywood natuurlijk. Dit soort "waargebeurde" verhalen en vreemde beroepen kunnen daar kennelijk wel.

De emoties liggen er te dik bovenop, en het verhaal is te ongeloofwaardig, alles oogt te gemaakt, en daar hou ik niet van. Will-Prince-of-Bel-Air-Smith overtuigde me helaas niet als zielige armoedzaaier.

Op zich geen slechte film, maar cliché op cliché, en het heeft ook weinig nieuws te bieden, volstrekt voorspelbaar. Misschien bedoeld als oppepper voor de arme Amerikaan die hierna hoort te denken dat rijkdom (of was het geluk?) voor elke dakloze binnen handbereik ligt, maar je wordt als kijker dus totaal gefopt. Komische noot moest er in en men kon niets beters bedenken dan een verkoper van "x-ray" apparaten die ze telkens weet te verliezen.

Mooi gemaakt, maar flinterdun ongeloofwaardig verhaal. En dan het moraal van het verhaal: vind je geluk: verdien veel geld! Of is het moraal: leve het kapitalisme! Tsja, zelfs daklozen kunnen veel geld verdienen, dus als het jou niet lukt ligt het natuurlijk aan jou.... Mooie boodschap (niet dus).

Toppunt was als Will Smith voor de beurs loopt en roept: "ze zien er allemaal zo gelukkig uit, waarom kan ik niet zo zijn?" Blegh...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 16 april 2013, 11:39 uur [permalink]
Hoor die eerste pianonoten aan het begin van de film en je weet al precies met wat voor film je te maken hebt. De film mag dan weliswaar gebaseerd zijn op het ware verhaal van Chris Gardner, aan alles merk je dat scenarist Steve Conrad alles bijzonder geromantiseerd heeft en ongetwijfeld veel zelf heeft toegevoegd. Het verhaal zit vol toevalligheden en er komen hier en daar wel erg mierzoete passages voorbij, je krijgt zelden het gevoel naar een echt leven te kijken.

En dat mierzoete, daar zit vooral het probleem bij The Pursuit of Happyness. De "als je maar hard genoeg werkt, dan zal het je lukken"- of "echt geluk heb je zelf in de hand"- moraaltjes worden met een trechter in je slokdarm gegoten. Enkel prettig voor die Amerikanen die sterk geloven in The American Dream, maar ik zal er wel te nuchter voor zijn. Gelukkig heeft The Pursuit of Happyness nog net iets meer te bieden dan enkel sentimenteel geneuzel. Want de film weet zich wel degelijk te onderscheiden van de zoveelste Danielle Steel woensdagavondfilm op RTL 4. De film is vakkundig gemaakt, zit qua script best aardig in elkaar, is toegankelijk en bevat sterk spel van Smith. Beide.

3 sterren.

avatar van Franza
geplaatst: 27 mei 2013, 18:47 uur [permalink]
Wezze schreef:
Ik denk dat je ook wel een bepaald niveau van intelligentie nodig hebt om films te waarderen waarin niet alles opgeblazen en kapotgeschoten word.

Een film hoeft geen spectakel te zijn om mooi te zijn. Juist de films die je kunnen boeien van het begin tot het eind, zonder spectakel, zijn de beste films. Een ander voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld One flew over the cuckoo's nest.

Wat een onzin over het inteligentie-niveau.
Ik ken mensen die op de universiteit zitten en die hebben volgens jou dan een laag intelligentie-niveau want die houden ook van flauwe films of horrorfilmpjes.
Het ligt gewoon aan het type mens.

Maar als ik jou zo hoor ben jij iemand die neerkijkt op een MBO-student.

En zoiezo wat is intelligentie?
Iedereen is op een bepaald vlak intelligent.
De 1 heeft een goed ruimtelijk inzicht,
De ander is creatief,
De ander kan goed leren,
De ander die kan heel snel iets lezen en maken.
Dit zijn allemaal vormen van intelligentie en niemand heeft het allemaal en iedereen heeft wel iets van deze dingen die die wel goed kan.

Ik kan deze film trouwens goed waarderen en nog wel meer van dit soort filmpjes.
Maar ik hou ver ook wel van lekker flauwe comedy's of horrors waar je je verstand op 0 zet en gewoon lekker de film kijkt.

avatar van juliegirlxoxo
geplaatst: 4 juni 2013, 21:11 uur [permalink]
Vond hem nogal langdraadig.

geplaatst: 24 juni 2013, 01:21 uur [permalink]
De film is erg langdradig, maar je kan het ook zien als ongelooflijk meeslepend, dat het ook nog eens echt gebeurt is dat wist ik pas op het einde, erg verrassend! Je wist natuurlijk hoe de film ging eindigen maar dat deed niks af aan de film.

De kleine speelt een ongelooflijk goede rol en die wist me net zoveel (en misschien nog wel meer) te boeien als Will Smith.

Mooie net wat meer dan een doorsnee Drama.

3.5

geplaatst: 4 september 2013, 14:10 uur [permalink]
Prima in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt.

avatar van zxstyle
geplaatst: 13 oktober 2013, 23:06 uur [permalink]
Masterkeeltie schreef:

Mooie net wat meer dan een doorsnee Drama.

3.5

Ik sluit me hier bij aan. Mooi drama waarin de American Dream weer eens wordt opgerakeld.
Hier en daar een tikkel ongeloofwaardig, maar i bought it.

avatar van PSV.
geplaatst: 21 november 2013, 03:09 uur [permalink]
Mooie inspirerende film,, het einde wist ik al maar alsnog 4sterren.

avatar van Ramon K
geplaatst: 23 december 2014, 15:20 uur [permalink]
Echt inspirerend ja... je kind een paar maanden lang naar de tering helpen om je bij de elite van Wall Street aan te kunnen sluiten. Wat een lul! Ga gewoon in een fabriek werken! Wat een foute film weer.

avatar van leatherhead
geplaatst: 20 mei 2015, 17:04 uur [permalink]
Redelijke feel-good movie.

Gelukkig is de film zich daar ook goed bewust van. Het blijft allemaal redelijk simpel, zonder echte uitschieters, maar het vermaakt allemaal wel. Smith doet het ook goed, is ook wel perfect voor rollen als deze natuurlijk. Verder een handjevol komische momenten, een paar scenes die er een beetje teveel aan zijn qua sentiment, maar ach, dat had ik ook wel enigszins verwacht.

Nergens indrukwekkend, maar een aardig filmpje om de tijd te doden. 2,5*.

geplaatst: 5 juni 2015, 14:25 uur [permalink]
Laks schreef:

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Prima film!

avatar van Ruben24
geplaatst: 7 juli 2015, 18:37 uur [permalink]
Een mooi waargebeurd verhaaldie je vanaf het begin tot het eind blijft boeien.
Naar mijn mening vond ik wel dat die iets korter had gemogen .(een beetje te langdradig )
verder een echte feel good film toch geef ik deze film een 3.5 ster .

geplaatst: 1 februari, 23:25 uur [permalink]
Mooie, typisch Amerikaanse (The American Dream) film.

geplaatst: 2 februari, 10:48 uur [permalink]
Een van A tot Z voorspelbare speelfilm, die op geen enkele manier het minste schijntje van originaliteit vertoont. Eigenlijk best wel en niet zo'n beetje ook, zonde van het celluloid.

avatar van Flat Eric

geplaatst: 4 februari, 10:58 uur [permalink]
Ik heb Will Smith de hele film alleen maar zien rennen.

Leuk om eens gezien te hebben. Verhaal is mooi mede omdat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Ondanks de struggles is het geheel toch wel een uplifting film geworden.
Als je iets wilt in het leven moet je er voor gaan. Dat is toch wel een mooie boodschap.