The Pursuit of Happyness (2006)

geregisseerd door Gabriele Muccino
met Will Smith, Jaden Smith en Thandie Newton

Christopher Gardner heeft problemen met zijn verkoopwerk en belandt met zijn zoontje op straat, nadat zijn vrouw hen heeft verlaten. Hij moet leven en zijn zoontje zien te verzorgen in de straten van San Francisco. Christopher blijft zoeken naar een baan totdat hij er eentje vindt bij een aandelenfirma. Het blijkt echter een onbetaalde stageplek met kans op een vaste baan. Het blijkt niet bepaald makkelijk je leven te verdelen tussen een aandelenfirma en een zwerversbestaan.

avatar van Mc
Mc
Tja, cliché volgt cliché, bijna twee uur lang. Toch beviel de film me heel erg goed, het gaat natuurlijk ook om de uitvoering. Will Smith speelde uitzonderlijk goed, een aantal erg indrukwekkende scenes (in het metrostation (tijdmachine) en aan het eind, als hij de baan krijgt) echt klasse acteerwerk, iets dat ik bij Smith niet vaak heb gezien. Thandie Newton en Jaden Smith waren ook prima te genieten. Het verhaal is waarschijnlijk opgeblazen, maar het wordt nergens vervelend, langdradig of saai, en hier en daar zelfs echt heel ontroerend. Voor nu 3,5*

Schitterende film die je ook echt aan het denken zet. Smith sr. & jr. spelen allebei zeer sterk, dat ze in werkelijkheid ook vader en zoon zijn maakt het alleen maar realistischer. Het is ook een zeer meeslepend en indrukwekkend verhaal dat laat zien hoe de werkelijkheid nu ook echt is. Ik kom me echt goed inleven in de film, en dat komt denk ik omdat het allemaal zeer realistisch is en een waargebeurd verhaal is.
Deze moet je gewoon hebben gezien!

Vond het een hele goede en ontroerende film krijgt van mij 4,5* will smith kan wel acteren

Een erg leuke, mooie en ontroerende film. Heel mooi acteerwerk, ook van Jaden Smith. Gewoon een hele eerlijke film, niks geen cliché's ofzo, allemaal waar gebeurd. En dat vind ik ook de kracht van de film!

Echt ontzettend van genoten.
Zitten een paar hele mooie stukken in.
Dat will smith goed kan acteren heeft hij natuurlijk al laten zien in ali.
Maar bij deze doet hij er nog schepje bovenop.
Het blijkt wel dat de appel niet ver van de boom valt want Jaden heeft een mooie dingen laten zien.

Van mij een dikke verdiende 5*****

avatar van Lord Flashheart
In het 'feel-good' genre een absolute topper. Het verhaal is ontroerend en nog waargebeurd ook. Man zakt door ongelukkige samenloop van omstandigheden af in de goot en komt er op eigen kracht weer uit. Er zijn natuurlijk genoeg (waargebeurde) films over dit onderwerp gemaakt, maar meestal overstijgt het nauwelijks het niveau van een RTL4 woensdagavond film. Dus een mooie speelfilm over dit onderwerp met goede acteurs is zeker geen overbodige luxe. Het laat maar weer eens zien dat alles bereikbaar is, mits je er maar hard voor wilt werken. En dat zet mensen, inclusief me mezelf, aan het denken. Deze film zou verplichte kost moeten zijn voor de vele uitkeringstrekkers die liever lui dan moe zijn! The Pursuit of Happyness verdient een dikke 4*.

avatar van theresia
hele goeie film... will zet hier een meesterwerk neer qua acteerwerk... de film op het einde laat je wel denken van.. wat je wilt en je gaat ervoor dan kan je het ook!!!!! Believe in yourself, and don't believe what others say...

avatar van patrick17
Waargebeurd verhaal dan zijn de meeste films altijd indrukwekkend en dat is nu anders.Will Smith en Will Smith Jr zetten allebei een geweldige rol neer als 2 personen die alles zijn kwijt geraakt.Het verhaal is gewoon heel goed en wordt prima uitgevoerd.

4 *

ik vind deze film harstikke mooi
een mooi verhaal. en dat gebeurt ook in het werkelijk heid. de enige min puntje was de einde, ik wou dat die ene vrouw terug enz enz maar het is wel zeker het kijken waard.

Wat een heerlijke film om naar te kijken.
Will Smith in een hele andere rol dan dat we normaliter gewend zijn. Geen macho maar een zorgzame vader die
elke dag vecht om financieel te overleven na een grootschalige verkeerde inkoop van medische artikelen.
De tegenslagen die Garner in een recordtempo oploopt telkens weer en de trots om het niet te laten zien aan zijn zoontje raakt je als kijker diep.
Gevolg is dat je binding krijgt met de personages in de film, met name met Gardner en zijn zoontje.

Wanneer er de ommekeer is eindigt eveneens de film.
Jammer. Maar dat is het enige minpuntje wat ik kan verzinnen.

Aanradertje

movie*freak
aleksa schreef:
DaafDude, wat bedoel je precies met cliche??? Het verhaal is gebasseerd op een waargebeurd verhaal, Christoffer Gardner en zijn zoon waren laatst te zien bij Oprah.

O nog een leuke feit is dat Will Smith in het echt de kubus ook kan oplossen, ook dat liet hij zien bij Oprah. Ik stond er wel eventjes van te kijken zeg.

Die aflevering zou ik dol graag willen zien.

movie*freak schreef:

Die aflevering zou ik dol graag willen zien.

Hier kan je hem de kubus op zien lossen:

avatar van iGeO
Will Smith weet zich zeker goed staande te houden in dit drama.
De doorzetting, vastberadenheid, maar ook de tegenslagen keer op keer in dit verhaal waren zeer aangrijpend. De band tussen vader en zoon vond ik ontroerend en sterk. Tevens de emotie die los komt in het einde van de film van Smith is sterk.

Tis een hele andere kant van Smith die ik nog niet echt heb gezien van hem, maar ik vind het zeker goed.

3,5 *

avatar van Cicero83
Zeer goede film. Brok in me keel aan het eind. Acteerwerk echt geweldig. Kan er verder niets over kwijt.

offtopic :
Lord Flashheart schreef:

die mensen zijn verplicht alles aan tenemen en 10x per week te solliciteren (en dan heb ik het nog niet eens over de burocractie)

dus dat is gelul

ontopic : dat brengt mij op n andere onderwerp waarom kreeg hij geen uitkering of ging die niet ergens anders erbij werken waar die wel betaald kreeg, ipv 6maanden ergens op tehopen terwijl zn zoon op de wc slaapt,desnoods gaat die schoonmaken in het zelfde pand en hij had zn kind aan zn moeder moeten geven, maar die komt er wel erg slecht vanaf in deze film

en sinds wanneer brengt geld geluk ??
zn vrouw en zoon brachten hem geluk en daar had die moeten blijven,maar nee hij zag n ferrari en werd greedy

dus in n 2de reaktie op die offtopic : dit zou n verplichte film moeten zijn op elke VVD stemmer kunnen lekker gezamelijk janken van happIness als ze geld zien...

Silversfaustx, ik heb domme opmerkingen gehoord maar jij spant toch wel de kroon.

1. Omdat hij al een baan had als vertegenwoordiger?
2. Odat hij nog een zooi scanner op voorraad had en deze eerst moest verkopen?
3. Omdat hij s avonds ook moest studeren misschien?
4. Omdat hij zijn zoon s avonds nergens kwijt kon?Alleen op het toilet misschien totdat pappa terug is van zijn schoonmaakbaantje?
5. Omdat hij een vader is voor zijn zoon en ook tijd met moest doorbrengen?
6. Omdat hij niet wilde dat zn werkgever en collegas erachter zouden komen dat hij op straat of in opvangcentra sliep? Wat denk je dat men over hem zouden denken als ze erachter zouden komen dat hij een zwerver was? Ik weet vrijwel zeker dat zijn kansen op een echte baan dan veel kleiner zouden zijn. Je bevindt je namelijk in een heel ander wereldje (high society) als beurshandelaar. Waarom denk je dat hij zijn mond hield en toegaf toen zn baas hem om 5 dollar vroeg voor een taxi?
7. Omdat de zoon bij zn moeder moest zijn? blijkbaar hield ze niet genoeg haar zoon dan dat zn vader dat deed? Ze deed immers niet echt moeite om om bij haar zoon te zijn.

Je volgende stelling:

en sinds wanneer brengt geld geluk ??

Hoe lang heb je over deze opmerking nagedacht?

Ik weet niet hoor, maar ik wordt gelukkiger wakker in een lekker warm bed dan op een stinkend toilet. (rijmt ook nog)
Zijn vrouw bracht hem helemaal geen geluk. Zij was continue bezig om hem onderuit te halen en ze steunde hem totaal niet. Uiteindelijk interesseerde het haar totaal niet meer wat er gebeurde en heeft ze hem verlaten Gardner was veel positiever ingesteld.Ik weet niet hoe het er bij jou aan toe gaat thuis maar als ik zo een vrouw had dan zou ik verre van happy zijn
Ja hij zag een ferrari en werd geinteresseerd, wat is daar mis mee? Wat is er mis met het vinden van een functie/baan waar je goed in bent (Gardner is goed met cijfers), waar je in een nette pak rondloopt en ook nog eens goed kan verdienen zodat je GELUKKIG kan zijn met je zoon. Dat is ook gelijk de clue van de film.

avatar van moviegirl
absoluut de beste film van 2006

avatar van melanie178
Vond het een redelijke film, de wanhoop en frustraties kwamen goed over. Er zijn echter wel een paar dingen waar ik me aan stoorde.

zo vond ik het erg ongeloofwaardig dat de moeder gewoon haar pullen pakte en vertrok. Ze deed in mijn ogen weinig moeite om haar kind bij zich te houden.

Verder vond ik het einde van de film erg abrupt en ik had echt zo'n gevoel van "en nu?" Beetje jammer.....

Al met al een goeie film om een keertje te zien, maar ik zal m niet snel nog eens opzetten

3 *

mooi verhaal,haast niet te geloven dat het waar gebeurd is.
in de jonge smith zit een talent waar we denk ik meer van gaan horen, als opvolger van zijn vader
ik vind het een aanrader in elk geval
een 4 van mijn kant

Daklozen te gast bij film

Ongeveer honderd daklozen waren donderdag te gast bij
de burgemeester van Washington voor het bekijken van 'The pursuit of happyness'. De film is een waar gebeurd verhaal over een dakloze vader, gespeeld door Will Smith, die zichzelf opwerkt tot miljonair. De burgemeester van Washington DC, Anthony A. Williams, wil met deze actie daklozen een hart onder de riem steken.

Een 52-jarige dakloze vrouw kwam met het idee daklozen uit te nodigen voor het zien van de film. De gouverneur van Tennessee nodigde vorige maand al vijftien daklozen uit om de film te bekijken.

De film maakte veel indruk op het publiek. Toen het personage van Smith de baan kreeg waar hij zo hard voor had gewerkt, barstte het publiek in tranen uit. De film was afgelopen weekeinde de bestbezochte film in Amerika en leverde al meer dan twintig miljoen dollar op.

De 38-jarige Smith is voor zijn nieuwe film genomineerd voor een Oscar voor beste acteur. De film draait vanaf 1 februari in de Nederlandse bioscopen.

Ik heb deze film niet gezien, maar dat bericht hierboven klinkt nogal pijnlijk. Alsof ze aan al die zwervers willen laten zien van: 'zie je wel!, het kan wel als je maar probeert!'

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat een saaie eentonige film.. echt zo'n wijven film

avatar van Jason28
Erg Amerikaanse film over het zoeken van geluk, uiteraard weer een soort heldenverhaal van gemaakt, alweer een film met een morele boodschap dus vol cliche`s.

Maar daarentegen heeft Will Smith zo`n geweldige rol neergezet dat ondanks de opeenstapelende Cliche`s deze film een verpletterende indruk achterlaat. Top Acteerwerk en waarschijnlijk zal Mr. Smith die oscar wel binnenhalen!

Styl3X schreef:
Wat een saaie eentonige film.. echt zo'n wijven film

Van iemand die mortal combat in zijn top 10 heeft staan had ik geen andere opmerking verwacht!

Dit is echt een goeie film je leeft echt mee met het verhaal , en dit soort dingen kunnen iedereen overkomen.

En je gaat ook bij jezelf na denken als je de film hebt gezien , als je zelf kinderen had of geen kinderen want deze leven wil niemand voor z'n kinderen en voor zich zelf.

Dus deze film zet je wel aan het nadenken over je toekomst en het is trouwens ook een waar gebeurd verhaal.

Dit is echt een kei goeie film, heb hem van de week gezien.
Er mogen wel meer van zulk films worden gemaakt

beter dan verwacht. waarom hij hebberig werd? Heb je de film wel bekeken? Hij was achter met de huur door die verkeerde beslissing om scanners te verkopen. Hij moest wel. Toen hij van die ferrari persoon hoorde dat een opleiding niet vereist was dacht hij de gok te wagen. Tuurlijk is het een en ander mooier gemaakt, maar dit is toch echt een superfilm. Helemaal niet een wijvenfilm. Deze film heeft meer ballen dan Jean Claude van Damme.

Ik heb nu wel een dilemma gaat Will Smith de oscar krijgen of Di Caprio. Beiden steken ver boven de rest uit. Gezien de Amerikaanse voorliefde voor underdogs zal Will hem wel winnen wat zeker verdiend is.

avatar van Tideman
Ik heb er van genoten toen ik de film zag. Het is uiteindelijk wel wat voorspelbaar, maar zeer sterk acteerwerk van Will Smith. Het is een ontroerend verhaal over een heerlijk amerikaans onderwerp. Wie hard werkt komt aan de top, een soort Arnold Schwarzenegger verhaal.

Groot compliment aan Will Smith en
zijn zoontje.

De film is aangrijpend en boeiend van begin tot eind.

Meeste films die langer dan de standaard 90 minuten duren beginnen te vervelen of hebben een hele lange aanloop, maar deze niet.

Will Smith in een andere rol voor mij ook weer zeer succesvol.

Een lekkere 'weg-kijk-film' die mij zeker kon boeien.
Absoluut een 4 waard.