Alleman (1963)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Bert Haanstra
met de stem van Simon Carmiggelt

Documentaire waarin Haanstra de Nederlandse bevolking met al haar eigenaardigheden portretteert. Vaak in scènes die werden opgenomen met een verborgen camera. Haanstra laat in beeld en geluid zien dat de Nederlanders, allemaal netjes geregistreerd in het bevolkingsregister, in 1963 leefden in een goed georganiseerd en overzichtelijk land.

avatar van Vinokourov
Al weer 45 jaren oud en wat is Nederland veranderd in die tussentijd. Alleman is een visueel prettig document dat zo ontzettend oprecht is. De 'opvolger' hiervan, 'Pretpark Nederland', is ook zeer de moeite waard om te zien.

avatar van raymon
Ik vond Alleman geweldig! Heb genoten, een aanrader! Kan niet meer zeggen dan dat.

5 *****

Dick2008
Dick2008 schreef:
Hetzelfde verhaal als bij Fanfare, .... Mooi Holland is foetsie.

Lekker duidelijk weer.

Dit is de tweede of de derde keer dat ik hem gezien heb, dat weet ik niet meer maar een volgende keer zit er waarschijnlijk toch niet in. Al blijft het toch een heel goede zaak om al dat oude spul op dvd uit te brengen.

In 1963, toen was ik er al, alleen ik was toen nog klein. Nederland veranderde in die jaren lang niet zo snel als nu. Daardoor herken wel wat dingen van vroeger. Vaak zijn die nu in een museum of bij een verzamelaar, al komen oude dingen ook wel weer terug in een moderne variant, zoals de step en transistorradio. En natuurlijk de ouderwetse winter, haha.

Mensen waren toen wel wat anders in de omgang met elkaar, zoals bij een voetbalwedstrijd dat is wel zo. Maar ondanks het veel lager inwonertal waren sommige problemen er toen ook al. En tradities zijn ook gebleven. Nederland is enorm veranderd, alleen dat zie ik vaak meer terug in die oude Nederlandse speelfilms dan in zo'n documentaire als deze. Eerlijk gezegd kon het me nou nog nauwelijks boeien. Hij deed me ook sterk denken aan het polygoon-journaal met die herhalingen en die stem erbij. Maar nieuws is wel wat interessanter. Ook viel me nu op dat de muziek veel te hard was in vergelijking met de stem. Vroeger had je natuurlijk wel zo'n mono tv.

Hij begint goed en het laatste kwartier is ook mooi, met o.a. de eerste schooldag . Toch is "de stem van het water" indrukwekkender, hoewel die zelfs tegenvalt. 3.0.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Leuk, zo'n tijdsbeeld van begin jaren '60. Haanstra komt met een aantal prachtige beelden en zoomt goed in op die kleine, alledaagse bezigheden van de gemiddelde Nederlander. En tja, die zien er nu eenmaal heerlijk knullig uit. Alleman is een geestige registratie, hoewel Haanstra bij sommige mensen of bezigheden wel wat lang blijft zitten. Hij had van mij af en toe wel wat meer vaart mogen geven aan het geheel. Het gemiddelde shot is daarentegen weer vrij kort. Dit maakt de montage lekker vlot, maar ik had bepaalde shots juist wel wat langer willen zien. Desondanks een erg vermakelijk portret van een heel ander Nederland dan we nu kennen. Maar als je goed kijkt, is er eigenlijk helemaal niet zo denderend veel veranderd. We zijn nog steeds dat heerlijk knullige volkje.

3,5 sterren.

robertus65
Oubollig kneuterig was alles nog in die tijd, alles keurig en braaf ingeblikt door Haanstra, netjes gesproken door Simon Carmiggelt. We zijn nu 50 jaar verder en wezenlijk zijn we nog steeds hetzelfde bekrompen zuinig volkje en we houden nog steeds van voetbal en schaatsen. Maar er kwam wel een sexuele revolutie waardoor het onhandig omkleden op het strand voor vele voltooid verleden tijd is er zijn 5 miljoen mensen bij gekomen, helaas werd het daardoor niet gezelliger.

avatar van LimeLou
Nostalgisch potret van Nederland in begin jaren '60. Moest af en toe glimlachen om een aantal herkenbare situaties, maar aan de andere kant ook best wel jammer dat vele van de tradities en situaties met de volgende generaties weggevaagd zullen worden.

Ook best mooi geschoten met een leuke voice-over

avatar van niethie
Tof dat je hem toch gezien heb!

De populairste film van Bert Haanstra werd destijds met een verborgen camera opgenomen en "de Nederlander" werd bespied en vastgelegd met al zijn eigenaardigheden. Deze vooral komische documentaire geeft een uniek tijdsbeeld van Nederland en de Nederlander in al zijn diversiteit, achttien jaar na de tweede wereldoorlog. Simon Carmiggelt schreef het bijhorende commentaar en Pim Jacobs maakte de muziek.

avatar van Jack Sparrow
Erg mooie documentaire van Bert Haanstra. Schitterende beelden van Nederland uit begin jaren 60. Jazzy muziekje erbij waarbij het commentaar van Carmiggelt het helemaal mooi afmaakt. Geestig om o.a. al die rokende verkopers hun auto´s te zien slijten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Simons stem.

Dat een eigen voordeur best belangrijk is, weet de commentaarstem van Simon Carmiggelt als geen ander te brengen. De schrijver met het typische stemgeluid zie je bijna letterlijk in de geluidscabine zitten. Genietend hoogstwaarschijnlijk. Net als wij, de kijkers. Want regisseur Haanstra leverde in 1963 met Alleman een alleraardigste documentaire af. Een tijdsbeeld waarbij de bevolking soms nietsvermoedend, zonder enige verhaallijn, werd gefilmd.

Zeer goed.

avatar van Bubblez
Nederland, vijftig jaar geleden.
Wat een mooi beeld van die tijd; een schoon, vredig en blij Nederland, althans, zo komt het over.
Erg goed gemonteerd, vaak op een grappige manier. Ook de muziek en de geluiden passen daarbij.
Ik heb genoten.

avatar van Ste*
Hier had wat meer ingezeten denk ik. Het is vaak nogal ongestructureerd, zeker in het begin heeft het wat opstartproblemen, en pakt de film niet echt duidelijke thema's op. Ook later vind ik de onderwerpen nogal random aandoen, en zeker niet altijd exemplarisch voor ons land. Er wordt soms te lang aandacht besteed aan dingen die niet zo interessant zijn, zoals die scène in het park, met die fotograaf en de hond.

Daarnaast denk ik dat het vooral een leuke film is in retrospect. Anno 1963 denk ik dat hij niet bijster interessant was, want zoveel opzienbarends valt er nu ook weer niet te zien.

Verder natuurlijk best grappig gedaan en amusant om te bekijken, er zitten vaak leuke montagedingetjes in, en er zijn vaak (onbedoeld) grappige dingen te zien. Had er wel iets meer van verwacht.

Goeie documentaire van Bert Haanstra uit 1964 die een blik werpt over Nederland en haar inwoners. De film neemt je letterlijk mee terug naar het Nederland van 50 jaar geleden en is inmiddels als nostalgisch tijdsdocument zeer geslaagd. Het blijft nergens echt lang stil staan en kijkt hierdoor gemakkelijk weg. Een leuke voice-over maar de beelden en de gezichten van de mensen spreken voor zich.

avatar van john mcclane 2
de charme van deze film,is natuurlijk dat ie letterlijk en figuurlijk gedateerd is.
prachtig om te zien.
maar ik heb een vraag! ik heb in de jaren 80 een documentaire gezien wellicht ook een film van haanstra,in ieder geval zijn stijl.
het ging over het gedrag van apen chimpancees of iets dergelijks.
ik heb gezocht ook hier op moviemeter bij zijn (haanstra) Films maar ik kan het maar niet vinden.\
hij duurd ruim een uur,met veel comentaar over het gedrag.
WIE o WIE weet de naam van deze film????
bij voorbaat dank.

avatar van john mcclane 2
en oja het speelde zich af in de dierentuin

avatar van Bubblez
john mcclane 2 schreef:
en oja het speelde zich af in de dierentuin

Dat is Chimps onder Elkaar (1984) .

Het is het handigst om de volgende keer je filmvraag hier te plaatsen!

avatar van W.V.
Zag onlangs nog deze film op nostalgienet, tenminste de opvolger van dat net. Ik blijf, ook na heel veel kijkbeurten, dit een boeiende documentaire vinden, ook na zoveel jaar heeft dit beeld van de inwoners van dit land niets aan kracht ingeboet. De wijze waarop Haanstra ons een spiegel voorhoud is ook nu nog actueel, verplaats de beelden uit de film ongeveer 50 jaar en je krijgt dezelfde opnames, alleen natuurlijk veel moderner, lawaaiiger, diverser en bovenal veel expressiever, maar de onderwerpen blijven gelijk. Liefde, kinderen, geboorte, toekomstplannen, genegenheid voor dieren, vrije tijds besteding, maar ook protesten jeugd die zich doet horen, maar ook dood en herdenken. Opgegroeid in de jaren 60, een puber in de jaren 70 is deze film voor mij steeds weer een prachtig tijdsdocument. Wat de film helemaal af maakt is het commentaar van Carmiggelt, in de jaren 70 had je de serie zwaarmoedige verhalen voor bij de haard, wat had ik een hekel aan die stem, maar nu begrijp ik pas wat voor een geweldige verteller deze man was.

Schreef Simon Carmiggelt teksten voor Wim Sonneveld? Zijn manier van uitspreken - heet dat intonatie? - doet me sterk aan Wim Sonneveld denken.

avatar van missl
Komische vertelling over de Nederlander met leuke beelden erbij.